ארגז כלים | כל מה שרציתם לדעת על ג'לים ולא היה לכם את מי לשאול

שקיות הג'לים, נראות כאילו היו כאן מאז ומתמיד. מתי הגיחו לעולם? מי המציא אותם? ומדוע הם מסייעים לנו במהלך פעילות גופנית?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מבחר ג'לים
| צילום: thinkstock

האם כל רוכב ורץ באמת זקוק לג'ל אנרגיה וחטיפים כדי לשרוד את אימון השבת עם הח'ברה? מי באמת זקוק לג'ל אנרגיה ומתי כדאי לצרוך אותו אם בכלל? ממה הוא מורכב ומדוע? עשינו לכם קצת סדר בבלאגן.

ג'לים

עם השנים הלכו והשתכללו הפורמולות של מזונות הספורט השונים

עוד כתבות בנושא
כל מה שרציתם לדעת על תוספי תזונה לספורטאים
מדוע תוספי תזונה וצמחי מרפא הכרחיים להגברת האנרגטיות הספורטיבית שלכם?
האם אנשי ברזל צריכים תוספים אנטיאוקסידנטים?

ג'ל האנרגיה הראשון Leppin Squeezy, פותח באמצע שנות השמונים על ידי פרופ' טים נוקס (Tim Noakes), מומחה לפיזיולוגיה מקייפטאון שבדרום אפריקה בשילוב עם ברוס פרודיס (Bruce Fordyce) שזכה 9 פעמים במרוץ האולטרה מרתון הקשה "קומרדס" (Comrades) בדרום אפריקה. עברו כמה שנים עד שהתחילו להפיק את הג'לים בייצור מסחרי. בשנת 1991, חברת GU, היתה הראשונה לעשות זאת והוציאה לשוק את ג'ל האנרגיה לספורטאים.

ג'לים ותוספי תזונה נוספים בשוונג שופ

ג'לים, דוגמת פאוור בר, HIGH5, GU וכדומה, מכילים תערובת מיוחדת במינונים מדויקים של מלטודקסטרין (פחמימה מורכבת) יחד עם פרוקטוז. במחקרים נמצא כי עירבוב בין שתי פחמימות אלו גורם לעיכול טוב יותר ומהיר יותר מפחמימה פשוטה כמו סוכר רגיל אותו אנו מכירים.

בכל שקית ג'ל קטנה תספקו לגופכם כ-100 קלוריות, נתרן (מלח), שישמור על השרירים מפני תחושת הכיווצים המוכרת, פחמימה זמינה לגוף שתפקידה לשמור על רמות אנרגיה גבוהות במהלך האימון או התחרות, לעיתים מכילים הג'לים גם תערובת BCAA שהן שלוש חומצות אמינו שישמרו על השרירים מפני נזקי חומצת החלב ולעיתים מכילים גם קפאין.

עם השנים הלכו והשתכללו הפורמולות של מזונות הספורט השונים, נעשו מחקרים רבים וניסויים וכיום אנו מקבלים לרוב מוצר, פרי פיתוח של חברות מובילות בשוק תזונת הספורט שמאחוריהם שנים רבות של ניסיון, מחקר וכמובן משובים מספורטאים.

מדוע צריכת פחמימות זמינות חשובה במהלך פעילות גופנית?
כשאנו מתחילים להתאמן, גופנו משתמש במאגרי הגליקוגן החופשי (הצורה העיקרית בה מאוחסנות הפחמימות בגופינו) שנמצא בנוזל הדם, בשרירים ובכבד, ככל שעצימות האימון הולכת וגדלה כך השרירים שלנו דורשים יותר ויותר גלוקוז לצורך עבודה תקינה. כעבור למעלה משעתיים של פעילות אירובית, הגוף יעבור להסתמך יותר ויותר על מאגרי השומן כמקור לאנרגיה, אולם מצב זה אינו אידיאלי (אף כי נשמע מפתה ומחטב), היות והשימוש במאגרי שומן צורך אנרגיה רבה יותר ומקשה על הגוף ואינו מאפשר שימוש זמין כמו בשאר מאגרי האנרגיה בגוף, דבר שבתורו גורר עייפות ותשישות.

מרגע שמאגרי הגליקוגן והגלוקוז (סוכר) שלנו בדם ובשרירים מתדלדלים, גופנו הולך ונחלש והגוף אינו יכול להמשיך לפעול בעצימות זהה. לרוב מרגישים עייפות שרירית, תשישות, סחרחורת. כספורטאים, זוהי הנקודה אליה אסור לנו להגיע. זהו המקום בו הביצועים מתחילים לרדת.

מה עלינו לאכול במהלך פעילות גופנית?
צריכה של פחמימות חשובה ביותר על מנת להמנע מהמצב אותו תיארנו כרגע. חשוב להתחיל לאכול מזונות עשירים בפחמימות החל משעת האימון הראשונה, במידה ומדובר על אימון ארוך ולא אימון של שעה ופחות. כאשר אתם חשים עייפות שרירית, כבדות, רעד, תשוקה למתוק וסחרחורות או אפילו רעב קטן, סביר להניח שאתם במצב של תשישות שרירית ועכשיו כל שנותר הוא לנוח מעט, לשתות ולאכול מזונות עתירי פחמימות זמינות כמו ג'ל או חטיף אנרגיה לזמן פעילות ואז לחזור לפעילות.

חשוב לזכור שלפחמימות זמן ספיגה אל זרם הדם של לפחות חצי שעה מהרגע שצרכנו אותם והאינדקס הגליקמי שלהם גבוהה יותר ולכן לא סתם מצויין על גבי רוב הג'לים, שיש לצרוך אותם כל 45 דקות מתחילת האימון ועד סופו כיוון שאחרי כ-45 דקות מתחילה ירידה ברמות הסוכר בדם ואתם עלולים לחוש עייפות ותשישות, לכן אם אתם מתכננים פעילות ארוכה של שעתיים ומעלה או תחרות, חשוב לצרוך ג'לים כל 45 דקות מרגע לקיחת הג'ל הראשון ולפי התוכנית התזונתית שקבעתם לעצמכם.

חשוב לזכור במהלך וגם בסיום פעילות גופנית מאומצת, תחרויות או אימונים ארוכים לאכול, לשתות והכי חשוב לשמור על הבריאות.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אבי הגיב:

    מי אמר שצריך לצרוך רק ג'ילים וכל 45 דקות ? ממש לא ! אני רוכב רכיבות ארוכות 4-6 שעות ,בננה ,תמרים /שקדים ,2 חצאי פיתות עם בולגרית או טחינה גולמית נותנים לי גם פחמימה פשוטה וזמינה וגם חלבונים . חטיף אנרגיה נוסף כגיבוי ולא יותר מג'ל אחד . אני מדבר על רכיבות של 3000 קלוריות ומעלה (טיפוסים …) ואני מסודר טוב כולל התאוששות . שתי טראנס אלפים עברו בשלום . לחיות רק על ג'ל כל 45 דקות לא עושה טוב בבטן ….שתיה מרובה כולל מלחים בזמן ואנחנו מסודרים .

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג