האם אתם צריכים אופני טריאתלון או אופני כביש?

החלטתם לשדרג את האופניים שלכם אבל אתם לא יודעים האם כדאי לרכוש אופני כביש או אופני טריאתלון? אספנו עבורכם כמה נקודות למחשבה וגם כמה פתרונות יישימים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

השתתפתם בתחרות טריאתלון אחת ואולי אפילו יותר, נדלקת על העניין ואתם שוקלים לשדרג את האופניים שלכם. עכשיו מתחילות לעלות כל מיני שאלות ותהיות, האם להשקיע באופני כביש או באופני טריאתלון יעודיים? ובעצם, מה בכלל ההבדלים בין השניים? איך אדע להתאים עבור צרכיי את האופניים הנכונים?

אופני טריאתלון, בדרך כלל נמכרים עם כידון איירובר ייעודי צילומים: Thinkstock

אופני טריאתלון, בדרך כלל נמכרים עם כידון איירובר ייעודי צילומים: Thinkstock

מה ההבדלים בין אופני כביש לאופני טריאתלון?
אופני כביש, כשמם הם מתאימים לרכיבות כביש ותחרויות כביש, הגיאומטריה שלהם מתאימה ונוחה לרכיבות ארוכות, עליות ארוכות ותלולות, ירידות והם מגיעים עם כידון רגיל.

עוד כתבות טריאתלון
צפו בסרטון || מה עושים כשהידיים נרדמות ברכיבה?
כך תנהלו את תחרות הטריאתלון שלכם בצורה המיטבית והמדויקת
10 דברים מוזרים שאנשים עושים בטריאתלון

אופני טריאתלון, בדרך כלל נמכרים עם כידון איירובר ייעודי. זהו כידון המאפשר לשבת על האופניים בתנוחה אווירודינאמית המתאימה לצרכים של רכיבות טריאתלון שהן בעצם תחרות נגד שעון ללא דראפטינג (עניין הדראפטינג משתנה בהתאם לקטגוריה וחוקי התחרות). דגמי אופני טריאתלון רבים מגיעים לרוב עם גלגלים אוירודינאמיים, גלגלי דיסק וכדומה שמטרתם למזער ככל הניתן את הגרר ולהגדיל את המהירות. בניגוד לאופני כביש, לרוב, זוויות הרכיבה יהיו אגרסיביות יותר, כלומר שיפוע תלול יותר בין האוכף לכידון, על מנת ליצור תנוחה אוירודינאמית ככל הניתן.

חשיבות הגאומטריה
אם יצא לכם לרכוב על זוג אופני כביש אחד או יותר, וודאי הופתעתם לגלות כמה שונים זוג אופניים אחד מהשני, לא רק בגלל הצבעים ומערכות ההילוכים, הגלגלים והברקסים, אלא גם בגלל המבנה והגאומטריה אותה בחר מהנדס האופניים ליצור.
אופני כביש לרוב מיוצרים לצרכיהם המשתנים של הרוכבים. ניתן לראות בתחרויות כמו הטור דה פראנס את בחירתם של הרוכבים בדגמים שונים לפי קטעי הטופוגרפיה המשתנים של הטור, לדוגמה, קטעי עליות מרובים, יבחרו הרוכבים אופניים עם גאומטרייה שמתאימה לכך, קטעי נגד שעון או קטעי מישור ארוכים, שלבים שיש בהם דרכים משובשות או אבני פאבה וכדומה.

הצלחנו לבלבל אתכם עוד יותר? תכף הכל יסתדר: לפני שאתם רוכשים זוג אופניים חדשים, חשוב שתשאלו את עצמכם מספר שאלות בסיסיות:
1. כמה כסף אני מוכן להשקיע?
2. מהי המטרה העיקרית של האופניים? (לתחרויות טריאתלון בלבד? אימונים ותחרויות לטריאתלון? אימונים בקבוצת כביש עם פלאטון? אני שוקל להשתתף גם בתחרויות אופני כביש? שוקל לבצע אימוני כביש ארוכים או לצאת לטיולי אופניים בארץ ובחו"ל).

אם את רוב הרכיבות שלכם אתם עושים בקבוצה ואתם מעוניינים לרכוב גם רכיבות ארוכות כמו גראן פונדו, מטולת או בית השנטי וכדומה והתקציב שברשותכם מוגבל, מומלץ לרכוב אופני כביש. הגיאומטריה של אופני הכביש מתאימה הרבה יותר לרכיבות מגוונות, בניגוד לגאומטריה של אופני טריאתלון שעלולה להרגיש לכם לא בנוח בעיקר ברכיבות ארוכות. אופני כביש יוכלו לתת לכם מענה רחב יותר לצרכים המשתנים ולא יגבילו אתכם לרכיבה מסוג מסויים ובזוית מסוימות. בנוסף, עם אופני כביש ניתן לעשות גם תחרויות טריאתלון ולהרגיש מאוד בנוח.

רוכב על אופני כביש

הגיאומטריה של אופני הכביש מתאימה הרבה יותר לרכיבות מגוונות

אם החלטתם לרכוש אופני כביש ואתם מעוניינים להשתתף בתחרות טריאתלון, תמיד תוכלו להחליף את הכידון לאיירובר ולהרגיש בנוח גם במקצה אולימפי. חשוב לשים לב לכיוון האוכף מחדש ואולי התאמת גובה מוט האוכף על מנת שיתאים למנח האוירודינאמי החדש שיצרתם כיוון שהאחיזה בכידון שונה מהתונחה על איירובר.

אם אתם לא מטיפוסי הרכיבה בפלטון קבוצתי וטריאתלון זה כל מה שיש לכם בראש, אז אופני טריאתלון הם בהחלט אופציה מצויינת עבורכם. אופני טריאתלון ניתן לרכוש גם בדגמי כניסה למתחילים ובעלות לא גבוהה. נכון, מדובר על אופני אלומניום ולא קרבון (במחירי הכניסה), אבל פעמים רבות תוכלו למצוא דגמים עם איבזור מצויין ושילדה אוירודינמית יפייפיה בתוספת כידון איירובר שכבר מגיע כחלק מעסקת החבילה.

כמה טוב שיש שניים: אם יש קיימת אופצייה עבורכם לרכוש שני זוגות אופניים, אחד לטריאתלון ואחד אופני כביש, זוהי הבחירה האולטימטיבית. אופני הכביש יוכלו לשמש אתכם לרכיבות ואימונים בעוד שאת אופני הטריאתלון שלכם תוכלו לשלוף רגע לפני תחרויות או באימוני טריאתלון ספציפיים.

כיצד להפוך אופני כביש לאופני טריאתלון:
אם כבר יש ברשותכם אופני כביש או שאחרי שקראתם את הכתבה החלטת לרכוש אופני כביש, אבל אתם עדיין לא רוצים לוותר על המראה האוירודינמי, ישנם כמה דברים שתוכלו לעשות על מנת להפוך את אופני הכביש האהובים שלכם לאופני טריאתלון לכל דבר:
1. איירובר: החלפת הכידון באיירובר והתאמת זוויות האוכף ומוט האוכף בהתאם (מומלץ לעשות זאת אצל איש מקצוע, בעיקר אם המרחקים הם גדולים כמו אולימפי או איש ברזל על מנת למנוע פציעות מיותרות). האיירובר יתן לכם יתרון אווירודינמי משמעותי.

2. גלגלים: אחד מהדברים החשובים ביותר באופניים הם הגלגלים, לכן, השקעה טובה תהיה רכישת גלגלים שמתאמים לנגד שעון כמו גלגלי דיסק מלא או גלגלים עם פרופיל גבוהה. חשוב כמובן להתאים את הגלגלים לתחרות ולתנאי האקלים במקום בו אתם עומדים להתחרות. אם אתם עומדים להתחרות בישראמן באילת לדוגמה, חשוב לקחת בחשבון את רוחות הצד החזקות שעלולות להפתיע ולרוכבים עם גלגלי דיסק הדבר עלול להיות בעייתי.

3. קסדה אווירודינמית: מעבר למראה הסקסי והקשוח של קסדות הטיפה האוירודינמיות, יש להן גם יעילות מסויימת בכל הקשור להפחתת הגרר. אז אם אתם מחפשים איפה וכיצד ניתן לגלח עוד כמה מאיות שנייה, קסדה אוירודינמית אכן יכולה לעשות את העבודה.

4. אוכף נגד שעון: כיוון שטריאתלון עוסק בשלושה ענפי ספורט שונים לחלוטין, חשוב לשמור על אנרגיה מקסימלית כל זמן שאפשר. ברכיבה על אופני נגד שעון ובכלל רכיבה בתחרות טריאתלון שאחריה צריך להגיע קטע ריצה, חשוב לשמור על שרירי הארבע ראשי "טריים" ככל האפשר. מאמנים וספורטאים רבים ממליצים לשבת כמה שיותר "צפוף" על האופניים ובקדמת האוכף ככל הניתן ובכך לשמור על רגליים "טריות" יותר לשלב הריצה.

ישנם סוגים שונים של אוכפי טריאתלון, אך הם נבדלים האחד מהשני בעיקר בשל צורתם המעובה יותר בחלקו הקדמי, על מנת לאפשר נוחות מקסימלית במהלך הרכיבה.

עדיין לא חברים של שוונג בפייסבוק? הצטרפו עכשיו וקבלו את כל התכנים הכי מעניינים


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג