אפקט הסטרופ וכאב הכישלון

מונדיאל 2010. המשחק בין אנגליה לארה"ב. רוברט גרין, שוער קבוצת ווסטהאם ונבחרת אנגליה טועה טעות אומללה- לצפייה - רוברט גרין שומט מול ארה"ב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


מונדיאל 2010. המשחק בין אנגליה לארה"ב. רוברט גרין, שוער קבוצת ווסטהאם ונבחרת אנגליה טועה טעות אומללה- לצפייה – רוברט גרין שומט מול ארה"ב

מאת:מיכל יערון


בראיון שלאחר המשחק הוא אמר (מתוך אתר ספורט 5): "זו הייתה טעות קשה", לקח גרין אחריות, "אתה לא מתכונן מנטלית לבצע עצירות גדולות, לשחק את המשחק המושלם – אתה מתכונן לטראומה. וזה קרה במשחק. אני מאוד מתחרט על כך. אני יודע שאחטוף ביקורת עצומה. קל לשחק כדורגל כשאתה משחק היטב, אבל הזמנים הקשים הם אלו שעליך לעבור. בעבר, כשהייתי צעיר יותר, הדברים האלו היו משפיעים עליי יותר. אבל זה עבר, אתה ממשיך הלאה, מוציא את הכדור מהרשת וממשיך. אתה לא נותן לזה להמשיך להשפיע עליך ב-50 הדקות הבאות".

השוער הוסיף, "אני גבר בן 30. אתה עובר דברים קשים כאדם ומתכונן אליהם מנטלית, מרים מבט קדימה. יביעו בימים הקרובים ספקות לגביי אבל אני חזק מספיק להמשיך הלאה. אעשה זאת, ואהיה מוכן למשחק הבא שלנו – אם יחליטו שאני השוער הראשון, אין תירוצים, האשמה עליי", סיכם גרין, "אני לוקח אחריות מלאה לשער".

כשלון (הפסדים..) הוא חלק בלתי נפרד מעולם הספורט.
ספורטאי חווה במהלך חייו הפסדים וכישלונות חדשות לבקרים. כשלון מעורר בנו מגוון רחב של רגשות ותגובות התנהגותיות. אנו רואים ספורטאים שמגיבים בבכי, מסתגרים. ישנם אף כאלו שנכנסים למיטה ולא יוצאים עד ליום למחרת.

נבחן לרגע את מושג הכישלון דרך מטלה שמשתמשים בה במחקרים רבים בפסיכולוגיה. במטלה, הנקראת מטלת הסטרופ הרגשי (Emotional Stroop), מוצגות למשתתפים מילים צבועות בצבעי דפוס שונים. המשתתפים מתבקשים לומר את צבע הדפוס של המילים במהירות ובדיוק האפשריים.

המילים הללו יכולות להיות מילים שמעוררות רגש שלילי או מאיימות (למשל, מוות, מחלה, תאונה, נחש וכדומה) או מילים ניטראליות (שולחן, כסא, ספל, מרפסת). במחקרים האלו התגלה ממצא מעניין. התברר, כי המשתתפים אמרו את צבע הדפוס של המילים "השליליות" לאט יותר מאשר את צבע הדפוס של המילים הניטראליות. כלומר, גירויים מאיימים גורמים להאטה במערכת המוחית שלנו. אחת מהמילים שהוצגו הייתה המילה כשלון. מה דעתכם? באיזו קטגוריה של מילים נופלת מילה זו – האם מדובר במילה מאיימת או ניטראלית? המחקרים הראו שלאדם לוקח יותר זמן להגיד את הצבע שבו כתובה המילה כישלון מאשר מילים ניטראליות. כלומר, אנו תופסים את המושג כשלון כמאיים ומפחיד, כגורם סכנה.

עם זאת, המושג כשלון אינו חייב להיות מאיים. בטח ביחס לתדירות שאנו נפגשים בו בעולם הספורט.  נראה שמלמדים אותנו במהלך החיים כי כשלון זה דבר איום ונורא, כמעט כמו מוות או מחלה.נכון, כשלון הוא דבר כואב וקשה אבל חשוב מאוד שהפחד ממנו לא יניע אותנו בדרכנו.

בלוג של מיכל יערן בשוונג- טיפ שבועי

לטיפים נוספים לחץ כאן

אתר לעוף

מיכל יערון
פסיכולוגית ספורט מהמובילות בארץ קרוב ל-20 שנה. הובילה את הצד המנטאלי
שלכמה מההצלחות הגדולות של הספורט הישראלי, יחידים וקבוצות. מלווה
ספורטאיםוספורטאיות בכל הגילאים ובכל הרמות
.

במקום בו פוחדים להיכשל – אין אפשרות להצליח. אם נסתכל על האירועים כהזדמנות ועל כשלון כמקור ללמידה – כך נפתח את האפשרות להצלחה והישגים.

אביתר בנאי ניסח זאת כך:
"כאב הוא הזדמנות להירפא".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג