אני ואתה נרזה את העולם

קשה להתעלם מהעובדה שהעולם נעשה יותר ויותר שמן. תופעת ההשמנה מתחילה כבר בגיל צעיר ומתבטאת אצל ילדים. מהן הסיבות העיקריות לתופעה? מה עושים כדי למנוע את המגפה? ובעיקר – איך ניתן למגר אותה? ילדים, השמנה ומה שביניהם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

קשה להתעלם מהעובדה שהעולם נעשה יותר ויותר שמן. תופעת ההשמנה מתחילה כבר בגיל צעיר ומתבטאת אצל ילדים. מהן הסיבות העיקריות לתופעה? מה עושים כדי למנוע את המגפה? ובעיקר – איך ניתן למגר אותה? ילדים, השמנה ומה שביניהם

מאת:יורם אילת

 

מקובל היום לחשוב כי התהליך ההרסני הקשור לאורח חיי המין האנושי, הגורם לניצול משאבים מעבר ליכולת התחדשות המשאבים, והבזבזנות באורח חיינו יביאו קץ לקיומו של כדור הארץ ולחיים שלנו על פני כדור הארץ. באופן דומה, אורח חיינו הבזבזני והכנסת כמות קלוריות עודפת מצד אחד, והפחתת הצורך לעסוק בפעילות מצד שני, משבשים את המאזן הקלורי של הגוף וגורמים להשמנה, למחלות ולפגיעה בתוחלת החיים ובאיכותה. מכאן נובע הקשר בין ההתחממות הגלובלית ומגיפת ההשמנה, והתוצאה היא אורח חיים בזבזני ולא מותאם למערכת שאותה הוא צריך לשרת.

הסיבות להשמנה

מגפת ההשמנה כיום פוגעת באיכות חיינו ומתפשטת בצורה מדאיגה. ממחקרים שבוצעו בארצות הברית, עולות העובדות הבאות:

· 1/3 מאוכלוסיית הילדים בארצות הברית מוגדרים כשמנים.

· 15% מהילדים נכללים בקטגוריה של השמנת יתר המסכנת את בריאותם (יותר מ- 10 ק"ג של עודף משקל).

· על פי הערכות המדענים, דור הילדים הנוכחי הוו הדור הראשון שיחיה פחות ממספר השנים שיחיו הוריו.

· סיכויי ילד שמן להפוך למבוגר שמן הם 85%.

· הסיכון היחסי של ילד שמן להיות מבוגר שמן הוא פי 7 לעומת ילד שאינו סובל מהשמנה.

· רק בעשור האחרון פחתה רמת הפעילות הגופנית של הילדים ב- 25% לעומת עלייה של 7% בהכנסה הקלורית באכילה.

· חוסר פעילות גופנית ותזונה נכונה החליפו את העישון כגורם מס’ 1 בתמותה.

· ילדים שנולדו בשנת 2003 יחלו במחלת הסוכרת ביחס של 1 מכל 3 ילדים.

מעובדות אלו ברור, כי ישנם גורמים רבים התורמים למגיפת ההשמנה: היעדר פעילות גופנית, תזונה, גנטיקה, חילוף חומרים, השפעות סביבתיות, חברתיות, כלכליות, פסיכולוגיות, התנהגותיות וביולוגיות. אולם, בעולם המודרני השמנת יתר נובעת בעיקר משילוב של חוסר פעילות גופנית וצריכה מוגברת של מזון ואנרגיה.

תזונה וילדים

מחקרים רבים תומכים בתובנה שדיאטה ומאכלים דיאטטיים אינם התרופה למגפת ההשמנה בילדים.

דיוויד פירס, פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת אלברטה, מאמין שמאכלים דיאטטיים יכולים להערים על תפיסתם של הילדים בקשר לטעם ולצריכת קלוריות. לטענתו, מאכלים ומשקאות דיאטטיים לילדים יכולים באופן בלתי נמנע להוביל להשמנת יתר. מחקרו של פירס אינו יחיד במינו. חוקרים באוניברסיטה במסצ’וסטס מצאו התאמה בין צריכת סודה דיאטטית לסכנה לחלות בסוכרת, במחלות לב ובהשמנת יתר.מכאן מסקנתו של פירס כי השימוש במוצרי מאכל דיאטטיים בגיל מוקדם ולתוך תקופת ההתבגרות עלול לגרום לאכילת יתר ולהשמנה הדרגתית דרך תהליך התניית הטעם. לכן עדיף לילדים לדבוק בדיאטות בריאות, מזינות ומאוזנות עם כמות מספקת של קלוריות לפעילויות היומיומיות.הילדים צריכים לקבל חיזוקים חיוביים על אוכל ועל אכילה. להורים אסור להשתמש באוכל ככלי לנתינת פרסים ועונשים. נתינת אוכל כדי להרגיע התפרצויות של ילדים ככלי להבטחת פרס גורמת לחוסר יכולת של הילד לווסת את צריכת הקלוריות ולהקשיב למנגנון השובע והרעב שלו. האכילה צריכה להיתפס כתהליך שבו מסופקת אנרגיה חיונית לגוף שבה אנו משתמשים כדי לבצע את כל הפעילויות שלנו, ולא כמזון שאנו מתענגים על אכילתו. ההורים הם הגורם המשמעותי ביותר ליצירת תדמית עצמית חיובית לילד. הילדים מחקים את ההורים ומכאן החשיבות הגדולה של התנהגות ההורים לגבי האכילה והתדמית הקשורה למזון.ההורים צריכים להיות מודעים לצורת הדיבור שלהם בנוגע לגופו ולמשקלו של הילד. הילדים צריכים להרגיש שמתייחסים אליהם כמו שהם, וצריכים לקבל עידוד לצורת אכילה בריאה, משקל גוף תקין ותדמית גופנית עצמית תקינה.

טיפים להורים

· שמשו דוגמא אישית באכילת מזונות בריאים ובהרגלי אכילה נכונים.

· נסו להקפיד על ארוחות משפחתיות ולהימנע מאכילה תוך כדי פעילויות אחרות כמו צפייה בטלוויזיה.

· התמקדו במה שכדאי וטוב לאכול ולא במה שאסור לאכול. השתדלו לא לקנות מזונות לא רצויים.

· ילדים עסוקים אוכלים בעיקר כשהם רעבים ולא כשמשעמם להם. לכן, חוגים ופעילויות שונות תורמים מאוד לילדים, בעוד שצפייה בטלוויזיה ומשחק במשחקי מחשב מובילים לשעמום ולאכילה מיותרת.

· כבדו את רצונותיו ובחירותיו של הילד. אל תפצירו בו לסיים את כל האוכל המונח בצלחת ואל תניחו על צלחתו יתר על המידה.

· עודדו את הילדים להקשיב לגופם ולמנגנון השובע והרעב האישי שלהם.

· שמירה על אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית ותזונה ואכילה נכונים נועדו לשמור על בריאותנו, הרגשתנו ותפקודנו.

· חשוב שתאהבו את ילדכם כפי שהוא, ללא התניה. פעילות גופנית וילדיםאחת הסיבות המשמעותיות ביותר להשמנה ולמחלות היא הירידה המשמעותית בפעילות הגופנית של הילדים. ככל שנחנך מגיל צעיר יותר את ילדנו לחשיבות הפעילות, כן נוכל להשיג מבוגרים בריאים יותר.פעילות גופנית מייצרת תאי מוח חדשים. ככל שכושרו של הילד גבוה יותר, כך תפקודו והצלחתו בבית הספר מבחינה לימודית, חברתית ורגשית – גדולים יותר. מחקרים הוכיחו כי פעילות גופנית מסודרת של שלוש פעמים בשבוע מפחיתה את ההשמנה ב- 34%, משפרת את היכולת הלימודית ואת הציונים בבית הספר ב- 43% ומפחיתה בעיות משמעת ב- 63%.

· היו פעילים בעצמכם. הוו דוגמא אישית על בסיס קבוע לפעילות גופנית.

· הציעו חיזוקים חיוביים. בלימוד כישורים חדשים מתעמתים עם קשיים, ולכן עודדו פעילות והציעו ביקורת חיובית ותמיכה חיובית לילדכם בהטמעת הרגלי הפעילות הגופנית.

· בלו עם ילדכם בפעילות הגופנית. קיימות אופציות רבות לטיולים ולפעילויות ספורטיביות עם ילדכם.

· הגבילו זמן מסך. לא ניתן להיות פעילים כאשר יושבים כל היום מול המסך. אם נשמש מודל חיקוי לילדנו בנושא אכילה בריאה ופעילות גופנית ונעשה זאת מגיל צעיר, נוכל לעזור בעצירת מגיפת ההשמנה.


המאמר נכתב ע"י נכתב על ידי יורם אילת, פיזיולוג של המאמץ באדיבות אתר Balance, המגזין לסגנון חיים ספורטיבי

 

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג