אליפות העולם בשחייה: דאנקן סקוט הבריטי וריגן סמית' האמריקאית בספליטים המהירים אי פעם

ערב של משחי גמר קצרים ומהירים, 1,500 מרתק אחד, ושני משחי שליחים לפנתאון, סגר את אליפות העולם בדרום קוריאה. התחנה הבאה – טוקיו 2020
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

המוקדמות

ביום האחרון של האליפות התקיימו רק ארבעה משחי מוקדמות – ה-400 מ' מעורב אישי לגברים ולנשים, וה-4 כפול 100 מ' שליחים מעורב לגברים ולנשים. הנציגות הישראלית במוקדמות הבוקר, רביעיית השליחים שכללה את יעקב טומרקין, איתי גולדפדן, תומר פרנקל ומירון חירותי, סיימה במקום ה-20 במוקדמות. הפתעה נרשמה כאשר אלוף העולם ב-400 מ' מעורב אישי, צ'ייס קאליש האמריקאי, לא הצליח אפילו להעפיל לגמר.

תומר פרנקל, יעקב טומרקין ומירון חירותי במשחה השליחים | צילום: סימונה קסטרווילארי, באדיבות איגוד השחייה בישראל

משחי הגמר

בגמר ה-50 מ' גב לגברים נרשמה אחת ההפתעות המרעננות של האליפות, כאשר זיין וודל הדרום אפריקאי גבר על כולם ב-24.43 שנ' כדי לזכות בזהב. מקומות 2 ו-3 הלכו לרוסים יבגני רילוב וקלימנט קולשניקוב בהתאמה. המרווח בין הראשון לאחרון בגמר עמד על 32 מאיות שנייה בלבד.

גמר ה-50 מ' חזה לנשים היה בשנים האחרונות קרב בין לילי קינג, יוליה יפימובה ולסירוגין אליה אטקינסון ורוטה מיילוטיטה. קינג ניצחה גם הפעם ב-29.84 שנ', אך במקום השני, עם סגנון שאפילו לא טובל את הראש מתחת למים, נגעה בקיר ילדה איטלקייה בת 14 – בנדטה פילאטו – ב-30.00 שנ'. הצעירה, כיאה לבני ארצה, הוכרעה על ידי ההתרגשות ופרצה בבכי תמרורים מיד עם נגיעתה בקיר. יוליה יפימובה לקחה את הארד.

משחה ה-1,500 מ' חופשי לגברים היה מסיבה למוזמנים אירופאים בלבד. גרגוריו פאלטריניירי כבר לקח השבוע זהב ב-800 מ' כאשר יריביו הקרובים פלוריאן וולברוק ומיכאילו רומנצ'וק לא מתקרבים אפילו למדליות. ניכר היה שמטרתם של וולברוק ורומנצ'וק היתה הפעם להיצמד לאיטלקי במטרה לנסות לברוח לו בסיום עם הספרינט העדיף שלהם. כך בדיוק היה. השלושה שחו כתף את כתף עד ה-1,400 מ' ומשם התחילו הגרמני והאוקראיני לברוח. וולברוק סגר את ה-100 מ' האחרונים על 55 שנ'; רומנצ'וק על 56 שנ'; ופאלטריניירי על 57 שנ'. כך גם התחלקו המקומות, בהפרשים מדודים של 1.1 שנ' ביניהם – וולברוק הגרמני ראשון ב-14:36.54 דק'; רומנצ'וק שני ב-14:37.6 דק', ופאלטריניירי שלישי ב-14:38.7 דק'.

כמו אצל הגברים בגב, גם גמר ה-50 מ' חופשי אצל הנשים היה צמוד וצפוף. 0.07 שנ' (מרחק של 14 ס"מ) הפרידו בין כל ארבע הראשונות. סימון מנואל נגעה ראשונה בקיר ב-24.05 שנ', שנייה נגעה שרה שיוסטרום השוודית ושלישית הגיעה קייט קמפבל האוסטרלית. האלופה האולימפית פרנילה בלום, נותרה מחוץ למדליות.

גמר ה-400 מ' מעורב אישי לגברים התאפיין בשלושה שברחו קדימה, חלקו את שלושת המקומות הראשונים כל המשחה, וסיימו במקומות 1-2-3. דאיאה סטו, ששימש כארנבת שאחריה רדף ג'יי לית'רלנד האמריקאי, הצליח להחזיק מעמד עד לסיום. זהב לסטו ב-4:08.95 דק'; כסף ללית'רלנד; וארד ללואיס קלרבורט הצרפתי.

גם ב-400 מ' מעורב אישי לנשים היתה זו מערכה משולשת. קטינקה הוסזו מוקמה במסלול 4 בין היפנית יואי אוהאשי לבין הסינית יה שיוון. רק במחצית המרחק עברה הוסזו להובלה לפני היפנית, והגדילה את הפער בסגנון החזה. ב-150 מ' האחרונים כבר לא היה ספק בניצחונה של ההונגרייה שנגעה בקיר ב-4:30.39 דק', אבל הסינית יה שיוון (שזכורה כמי שבעבר סגרה 50 מ' אחרונים ב-400 מעורב מהר יותר מראיין לוכטי), סגרה מהר על 30.2 שנ' כדי לחטוף את המקום השני. אוהאשי סיימה שלישית.

משחי השליחים המעורבים

השיאים הבלתי מעורערים של הערב, הגיעו במשחי ה-4 כפול 100 מעורב לגברים ולנשים. אצל הגברים, רוסיה הובילה תחילה עם יבגני רילוב. אדם פיטי נאלץ לזנק רק מהמקום השביעי אחרי שחיין הגב לוק גרינברק, שלא שייך לרמה העולמית הגבוהה ב-100 מ'. אבל פיטי, כמו פיטי, התפוצץ. בבריכה אחת הוא כבר סגר את הפיגור על כל מתחריו למעט הרוסי פריגודה. בסיום המקטע של פיטי, הפרפריסט הבריטי ג'יימס גאי כבר היה ראשון שחייני הפרפר במים. גאי שחה מצוין, אבל על רגליו זינק קיילב דרסל. דרסל, כפי שעה פיטי לפניו, סגר את כל הפיגור בבריכה הראשונה, ועבר להוביל בשנייה. ניית'ן אדריאן האמריקאי קיבל את הזכות לזנק ראשון ל-100 מ' חופשי אחרונים במים נקיים. כמעט שנייה אחריו זינק ולאד מורוזוב בשביל הרוסים. 1.1 שנ' אחרי אדריאן זינק דאנקן סקוט בשביל הבריטים. אדריאן הענק נראה מצוין בחצי המרחק, אבל הרוסי והבריטי ששחו על דראפט השובל שלו משני צדדיו, צמצמו. בבריכה האחרונה, דאנקן סקוט (מדליסט ב-200 מ' חופשי) הוריד ראש ונתן הכל. הוא עקף את האמריקאי ב-15 מ' האחרונים. זהב לבריטניה הגדולה בשיא אירופאי של 3:28.1 דק'. האמריקאים סיימו שניים כמעט חצי שניה אחר כך. הארד לרוסיה. את התהליך שעבר על השחייה הבריטית, צריך ללמוד בישראל.

דאנקן סקוט נתן ספליט מהאגדות: 46.14 שנ' ל-100 מ'. ה-100 מ' המהירים ביותר בהיסטוריה בבגד ים רגיל. מהיר ממנו (ב-0.08 שנ') היה רק ג'ייסון ליזאק במשחה השליחים המפורסם ההוא מבייג'ינג, אבל ליזאק שחה עם חליפה שהיום אסורה. אלוהים נצר גם הערב את המלכה אליזבת' בדרום קוריאה, ועוד בזכותו של סקוטי צעיר בשם סקוט.
במשחה השליחים המקביל לנשים, התבקשו שתי שחייניות ה-100 מ' גב האמריקאיות, אחר כבוד, לחכות בטריבונה.

את הזכות לזנק ראשונה בסגנון הגב קיבלה ריגן סמית' בת ה-17 אחרי שניפצה את שיא העולם ב-200 מ' יומיים קודם לכן. אחרי שסמית' סיימה את המקטע שלה, הכל כבר היה גמור. הנערה בת ה-17 ממינסוטה ניפצה את שיא העולם בכמעט חצי שנייה, ונגעה ב-57.57 שנ'. אחריה זינקה אלופת ושיאנית העולם לילי קינג, ובמחצית כבר היה לאמריקאיות יתרון בלתי ניתן למחיקה של כמעט 3 שניות. הן סיימו עם שיא עולם חדש במשחה כשסימון מנואל, שעברה מהפך אדיר (ולפחות לי, לא ממש מובן) במהלך ימי האליפות הזאת, סוגרת על 51.86 שנ'. קייט קמפבל האוסטרלית זינקה שלישית, אבל סגרה מצוין ועקפה את פני אולקסיאק הקנדית. הכסף לאוסטרליה והארד לקנדה – שתי מדינות שכל אוכלוסייתן ביחד, פחותה מאוכלוסיית טקסס וקליפורניה לבדן.

תחרות השחייה הבינלאומית הגדולה בשנה שבאה עלינו לטובה, תהיה ניתור קטן מעבר למיצרים הקוריאנים – ביפן השכנה. טוקיו 2020 – ההכנות מתחילות בשבוע הבא.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג