אליפות העולם באתלטיקה: מי תעמוד בדרכה של לונה צ'מטאי סלפטר למדליה בדוחא?

מצד אחד מעצמות הריצה קניה ואתיופיה לא שולחים לדוחא את כל השמות הגדולים שלהם, מצד שני הם שולחים מספיק. מה זה אומר לגבי הסיכוי למדליה ישראלית במרתון?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ביום שישי ה-27 בספטמבר ב-23:59 תוזנק ריצת המרתון לנשים שתסכם את יומה הראשון של אליפות העולם באתלטיקה בדוחא שבקטאר. מבחינת המשלחת הישראלית לאליפות זה גם אמור להיות רגע השיא. לונה צ'מטאי סלפטר הפכה בשנה האחרונה לאחת הרצות הטובות בעולם למרחקים ארוכים, בעיקר בכביש, ומן הסתם היא נחשבת לאחת המועמדות לפודיום באליפות העולם.

מדליית זהב יכולה לבוא בחשבון, אבל גם מקום 5-6. לונה צ'מטאי סלפטר | צילום: צלמי שוונג

עוד כתבות בנושא 
לונה צ'מטאי סלפטר קבעה את התוצאה השנייה בכל הזמנים ב-10 ק"מ כביש 
לונה צ'מטאי סלפטר וגירמה אמרה הדהימו במרתון פראג 
שיא ישראלי מדהים למארו טפרי בחצי המרתון באסטוניה

אין שום ספק שביום טוב צ'מטאי סלפטר אמורה לתפוס מקום בצמרת, משהו שבהיסטוריה הלא רחוקה של האתלטיקה הישראלית בכלל לא חלמו עליו. אבל כשההישגים מגיעים בצרורות, אחד אחרי השני, הציפייה ממנה באופן טבעי היא לככב גם בזירה הגדולה ביותר שהיא תרוץ בה בשנת 2019. במילים אחרות – מדליה. לקראת המרתון המרתק הזה, ניסינו להבין כמה מתחרות חזקות יעמדו בדרכה של האתלטית הישראלית הבכירה ביותר כיום, להישג היסטורי?

בניגוד לריצת המרתון לגברים, נראה שבמקרה של צ'מטאי סלפטר, המתחרות היחידות שלה על מקום בפודיום יגיעו משתי מעצמות הריצה למרחקים ארוכים, קניה ואתיופיה ואליהן תצטרף אלופת העולם הנוכחית רוז צ'לימו, קנייתית לשעבר שמייצגת את בחריין.

אם יש שם שמוכיח שלונה צ'מטאי סלפטר יכולה לבנות אפילו על מדליית זהב, מדובר ברוז צ'לימו. בתור רצה קנייתית שלא ממש היתה שייכת לצמרת הרצות במדינה, היא התאזרחה בנסיכות מהמפרץ והפתיעה את עולם האתלטיקה לפני שנתיים כשזכתה באליפות העולם בלונדון, למרות שמבחינת שיאה האישי (2:22:51 שע') היא לא ממש היתה ברמה של הקנייתית הבכירה עדנה קיפלגאט. העניין הוא שמרתון באליפות העולם הוא שונה, אף אחד לא מכתיב את הקצב, הרצים והרצות תלויים בעיקר בעצמם ויש מקום ליותר הפתעות. וכך לפני שנתיים בחריין הפתיעה את קניה וזכתה במדליית הזהב. האם הפעם זו תהיה ישראל?

הקנייתים סבורים שלא, ובראיונות שונים שהתפרסמו לאחרונה אמר המאמן הלאומי שהוא מצפה למדליית זהב במרתון הנשים בדוחא. כזכור, לונה צ'מטאי סלפטר ניפצה את השיא הישראלי במרתון האחרון בו השתתפה בפראג, וקבעה את התוצאה ה-24 בכל הזמנים, 2:19:46 שע'. עם הישג כזה אף אחד לא יופתע לראות את שמה מוזכר בין המועמדות לניצחון, אבל השאלה הגדולה היא עד כמה הניסיון ישחק תפקיד כמו גם העובדה שהמתחרות שיתמודדו נגדה שלוש קנייתיות ו-3 אתיופיות שאולי ישתפו פעולה ביניהן בחלק מהזמן, כמו גם אלופת העולם הבחריינית.

רצות העילית מקניה

הקנייתים פרסמו רשימה של 4 רצות ששלוש מהן יתחרו על המסלול בדוחא. במרתון לנשים אף אחת מהקנייתיות לא תיהנה מכרטיס חופשי המוענק לאלופת העולם. מצד אחד לא נראה שם כמה מהשמות הגדולים כמו למשל ויויאן צ'ריוט, בריגיד קוסגיי, גלדיס צ'רונו או מארי קייטאני. מצד שני ובאופן לא מפתיע אפשר למצוא שם לפחות שני שמות גדולים מאוד.

עדנה קיפלגאט מנצחת מרתון בוסטון 2017

המנוסה ביותר. עדנה קיפלגאט | צילום: Gr5

הראשונה היא עדנה קיפלגאט, שהיא אמנם עוד חודשיים בת 40, אבל יש לה את הניסיון העשיר ביותר באליפויות העולם באתלטיקה. היא ניצחה פעמיים (2011 ו-2013) וסיימה שנייה באליפות העולם האחרונה ב-2017. ואם למישהו נדמה זה היה סימן לדעיכה, צריך לזכור שקיפלגאט סיימה השנה במקום השני במרתון בוסטון ובשנה שעברה היתה רביעית בברלין. אם יש משהו שצ'מטאי סלפטר יכולה להתעודד ממנו זה באמת גילה המתקדם של קיפלגאט, מצד שני הניסיון שלה וההישגים שלה מדברים בעד עצמם.

את הדור הבא של הרצות הקנייתיות מייצגת רות צ'פנגטיץ' בת ה-25 שקבעה השנה בדובאי את התוצאה השלישית בכל הזמנים לנשים, 2:17:08 שע' (רק פולה רדקליף ומארי קייטאני רצו מהר יותר). יש כאלה שלא אוהבים להסתמך על התוצאות המושגות בדובאי, אז התשובה של צ'פנגטיץ' אליהם היא תוצאה של 2:18:35 שע' אותה קבעה במרתון איסטנבול בשנה שעברה.

על הנייר, צ'פנגטיץ' נראית כבעלת הכושר הטוב ביותר בעוד שעדנה קיפלגאט היא המנוסה והוותיקה ביותר. האם הרצה הישראלית תוכל לעקוף אחת מהן? הרצה הקנייתית השלישית תהיה אחת מהשתיים, ויסלין ג'פקשו שניחה בעבר במרתונים של פריז ורוטרדאם ושיאה האישי הוא 2:21:37 שע' וסאלי צ'פייגו ששיאה האישי 2:23:15 שע'. לעולם לא נזלזל ברצות שנבחרו על ידי התאחדות האתלטיקה הקנייתית לייצג את המעצמה באליפות העולם, אבל במקרה הזה מדובר באתלטיות שצ'מטאי סלפטר בהחלט יכולה לנצח.

מטרה סבירה ללונה צ'מטאי סלפטר בהתמודדות מול הקנייתיות? לעקוף את אחת משתי הרצות הבכירות – עדנה קיפלגאט או רות צ'פנגטיץ'.

רצות העילית מאתיופיה

לפני שנתיים בלונדון הרצות האתיופיות אכזבו במרתון כשאף אחד מהן לא הגיעה לפודיום ושורה דמיסה סיימה במקום החמישי בלבד. בדיוק כמו הקנייתיות, גם שם רוצים להחזיר את הכבוד האבוד, רק במקרה שלהם מדליית הזהב האחרונה במרתון לנשים הושגה ב-2015 (אצל הקנייתיות ב-2013).

לונה צ'מטאי סלפטר מנצחת בחצי מרתון רומא

אחרי כל מה שהיא עשתה בשנה האחרונה, שום דבר כבר לא יפתיע. לונה צ'מטאי סלפטר | צילום: דן סלפטר

גם במקרה של הנבחרת האתיופית לא נלחמו על כל השמות הגדולים כמו טירונש דיבאבה או וורקנש דגפה, ואלו הן שלוש הרצות שייצגו את המדינה בדוחא: רוזה דרג'ה, רותי אגה ואותה שורה דמיסה שהיתה רחוקה ב-40 שניות מהפודיום באליפות העולם ב-2017.

דרג'ה בת 22 בלבד אבל כבר הספיקה לתקוע יתד בצמרת רצות המרתון בעולם, בעיקר בזכות שיא אישי מרשים מאוד שאותו השיגה בדובאי, 2:19:17 שע'. חוץ מזה, במרתון לונדון האחרון היא סיימה שלישית (2:20:51 שע') וזה בהחלט מוסיף לה קרדיט לסעיף התפקוד שלה בבמה הגדולה ביותר. השנה היא הוכיחה שהיא בכושר מעולה עם ריצת חצי מרתון בברצלונה בזמן של 1:06:01 שע'.

רותי אגה היא השם המוכר יותר בשלישייה האתיופית ואת הישג השיא שלה קבעה בשנה שעברה כשסיימה שנייה במרתון ברלין בזמן של 2:18:34 שע' (התוצאה התשיעית בכל הזמנים). השנה היא הוכיחה שהיא עדיין בכושר נפלא כשניצחה במרתון טוקיו (אחד מששת המייג'ורס) בזמן של 2:20:40 שע'.

שורה דמיסה מגיעה עם הניסיון שצברה באליפות העולם הקודמת, כמו גם הפספוס הגדול. מצד שני, מדובר ברצה שעשתה פריצה ענקית ב-2015 כשקבעה שיא עולם לנערות במסגרת מרתון דובאי עם 2:20:59 שע'. מאז היא לא הצליחה לרוץ מהר יותר, אבל מצד שני היתה מאוד קרובה לשיאה במרתון טוקיו השנה כשקבעה 2:21:05 שע'. המשמעות היא שבסך הכל מדובר ברצה מסוכנת שיכולה להפתיע כל אחת בכל יום נתון, גם אם ציפו ממנה ליותר בשנים האחרונות.

מטרה סבירה ללונה צ'מטאי סלפטר בהתמודדות מול האתיופיות? להשאיר מאחור את רוזה דרג'ה ושורה דמיסה.

למה אפשר לצפות? 

ככל הנראה, כדי שלונה צ'מטאי סלפטר תעמוד על הפודיום היא תצטרך להשאיר מאחור שתי רצות קנייתיות ושתיים אתיופיות. מדובר בהערכה גסה כמובן, לפי התוצאות שכל הרצות השיגו בשנתיים האחרונות. קשה להאמין שמישהי מהרצות, גם אם זו צ'פנגטיץ' המצוינת, תנסה לתקוף בשלב מוקדם ולהכתיב קצב מהיר מדי, כי צריך המון אומץ ותעוזה כדי לקחת סיכונים בתנאי מזג האוויר היבשים של דוחא, גם אם המרתון מתקיים בשעות הלילה המאוחרות.

כל הרעיון יהיה לעבוד יחד בדבוקה, ולהשאיר כוחות לקילומטרים האחרונים. בנוסף צ'מטאי סלפטר יודעת שגם רוז צ'לימו שמייצגת את בחריין תהיה שם, אבל נראה שאלופת העולם לא נמצאת בכושר טוב והשנה היא לא הצליחה לרדת מ-2:30 שעות במרתון טוקיו. הבחריינים ספגו "מכה" נוספת כשהמרתוניסטית הבכירה השנייה שלהם, יוניס קירווה, מושעית בגלל שימוש בחומרים אסורים.

כמו שזה נראה כרגע, בהערכה גסה, לונה צ'מטאי סלפטר יכולה לחלוק את הפודיום יחד עם רות צ'פנגטיץ' ורותי אגה, בשאיפה שעדנה קיפלגאט לא תוכל לשחזר את היכולות שלה מלפני 6 ו-8 שנים. החדשות הפחות טובות הן שגם מקום 5-6 לישראלית (מי היה מאמין פעם?) זה משהו שנראה סביר לגמרי לאור הרמה הגבוהה והניסיון שמביאות אתן הרצות. והחדשות היותר טובות לסיום האופטימי – גרף ההתקדמות של לונה צ'מטאי סלפטר הוא כל כך מרשים, שגם מדליית זהב שלה בדוחא 2019 לא ממש תפתיע את המומחים. בדיוק בשביל זה היא מתאמנת בשבועות האחרונים גם בתנאי החום הקשים ובשעות הלא סבירות.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • עתניאל הגיב:

    והכי מתאים – לרדת כבר מהפנטזיות. זו היתה תחרות על שנייה שבה ההבנה של לונה בסופו של דבר לא הסםיקה כדי לעצוד בתנאעם ובמגבלות. פעם תקלה זו ופעם אחרת ולגבי הגברים כל אחד פצוע, או חולה, בדיוק מתי? בריצה האמורה להיות השיא הגדול של השנה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג