איך נמנעים מפציעות בקרוספיט?

מצד אחד הקרוספיט הוא אימון שצובר תאוצה בגלל שהוא מאוד אפקטיבי, מצד שני חשוב לבצע את האימון הזה בהדרגה ועם הדרכה מקצועית. ד"ר איתי זיו ואביחי סורוקה על סוגי הפציעות באימון הזה ומניעתן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אליפות ישראל בכושר גופני
אליפות ישראל בכושר גופני

אימון הקרוספיט הפך לפופולארי מאוד בישראל, למעלה מ-50 מועדוני קרוספיט נפתחו בשנים האחרונות בערים השונות ועם קבלות לא ניתן להתווכח. זה אימון שמתאפיין במאמצים גופניים משמעותיים ומשיגים בו אפקט אימון רב במיוחד. ככל הנראה, אימונים של מספר חודשים בקרוספיט ישפרו משמעותית את יכולתו של המתאמן בקצב מהיר יותר מאשר באימונים המסורתיים המקובלים במחוזותינו.

קרוספיט

כשמנסים לבצע 21 עליות מתח כמה שיותר מהר, קל לפגוע באיכות התנועה. אז איך שומרים על הגוף? | צילום: ניר עמוס

עוד כתבות קרוספיט בשוונג
איך להתנהל נכון מבחינה תזונתית בקרוספיט? 
חשיבות הרכב הגוף בביצוע תרגילים כנגד משקל בקרוספיט 
20 סיבות טובות לביצוע אימון קרוספיט 

אחד המאפיינים של הקרוספיט הוא מידת הפונקציונליות של האימון לשיפור יכולות מסוגים שונים כמו: יכולת ספורטיבית, יכולת גופנית יומיומית ועוד. מבחר המשימות הנו רב מאוד ולכן נחשב אימון הקרוספיט למגוון במיוחד.

מורכבות התנועות המבוצעות באימוני קרוספיט וההשלכות מכך

התנועות המבוצעות בקרוספיט ממש אינן זהות לאימונים המסורתיים המקובלים כמו: משקולות, פילאטיס, יוגה, שיעורי סטודיו שונים ועוד. מדובר גם בעומסים שהולכים ועולים באימונים עצמם. אחת ממטרות האימון הייחודי היא לסיים משימה גופנית מסוימת בטווח זמן קצר ככל שניתן. לכך יש השלכות גם מבחינת איכות הביצוע של התרגיל. לדוגמה, ביצוע 21 עליות מתח בפרק זמן קצר ככל שניתן יצריך ביצוע פיצוי משמעותי אשר יפגע באיכות התנועה. בעת ביצוע קומפנסציות (פיצויים) חשוב לדעת שמיומנות הביצוע הנה חשובה מאוד. במידה והן לא מבוצעות באופן מושכל ותחת הדרכה מקצועית, הסיכוי להיפצע עולה משמעותית. חשוב גם לזכור שמתאמנים המתחילים להתאמן על בסיס קבוע, יתכן ויגיעו עם "חבילה רפואית" מההיסטוריה כמו ליקויים יציבתיים, חולשת שריר משמעותית, פציעה קודמת וכו'. כל אלה יהוו מקדם סיכון לפציעה.

כמו כן, לגיל המתאמן השפעה רבה. ככל שהמתאמן מבוגר יותר, ההתאוששות ארוכה יותר, הקואורדינציה והטווחים יורדים וגם לכך השפעה על איכות התרגיל המבוצע. בנוסף, למקצועיות המדריך ולמידת המעורבות שלו חשיבות רבה. מדובר בתרגילים מורכבים במיוחד שמצריכים ידע רב מבחינת המדריך. לדוגמה: סקווט עמוק, "דדליפט", סקווט קדמי, "סמוך קום", טיפוס על חבל  ועוד רבים. כל זה שונה לחלוטין מהאימון המסורתי בחדר כושר.

שיטת אימון יוצאת דופן שלה מעריצים רבים בעולם. קרוספיט. צילומים | thinkstock

חייבים להתקדם באופן מדורג. קרוספיט | צילום: thinkstock

בהקשר של אימוני קרוספיט ופציעות, נציין סקר רחב אשר נערך בבית ספר ללימודי רפואה רוצ'סטר, ניו יורק, ארצות הברית. המחקר אשר בדק את אופי הפציעות באימוני הקרוספיט, בוצע באמצעות סקר שנשלח למכוני קרוספיט שונים ברחבי ניו יורק, פילדלפיה ופנסילבניה. הנתונים נאספו בין אוקטובר 2012 לפברואר 2013. במחקר השתתפו בסך הכל 486 מתאמני קרוספיט מאוכלוסיות שונות.

אחוז הפציעות הכולל היה 20%. גברים נפצעו לעיתים תכופות יותר מנשים בכל סוגי התרגילים. פציעות כתף, גב תחתון וברך היו השכיחות ביותר. פציעות הגב התחתון היו נפוצות ביותר בתנועות של הנפה והרמה. רוב הנחקרים לא דיווחו על פציעות קודמות או על חוסר נוחות באזורים מסוימים. פרט נוסף ומעניין היה הקשר בין הסיכון הנמוך יותר לפציעה במקום בו מידת המעורבות של המאמן הייתה גדולה. מכאן שההדרכה וההכוונה של המאמנים בשטח משמעותית למניעת הפציעות.

מעבר לכך, לאור הממצאים נוכל להסיק כי יש להתקדם באימוני הקרוספיט באופן מדורג כפי שנעשה בכל סוג אימון. ההדרגה צריכה להתבטא במקצבים, בנפחים הכוללים ובמשקלים. מן הראוי לבצע את התרגול הבסיסי בדגש על טכניקה "מלוטשת" עם מינימום טעויות, כך נקטין את הסיכונים לפציעה. המלצה נוספת תהיה לבוא לאימוני הקרוספיט לאחר הכשרה בסיסית ולא קצרה אשר תכלול אימוני כוח וגמישות. סקירה יציבתית אשר תכלול הערכת איזון שרירי, גמישות וכוח, תוכל גם כן להבטיח התחלה בטוחה ומהנה


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר, שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת ת"א

אביחי סורוקה (Msc.PT) | דוקטורנט בתחום עמוד שדרה בפקולטה לרפואה החוג לפיזיותרפיה באוניברסיטת ת"א



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג