אייבי גילת מסכם את טור דה פרנס 2009

הטור השנה נכנס לספרי ההיסטוריה בעיקר בגלל העובדה המרשימה שאלברטו קונטדור ניצח את לאנס ארמסטרונג, דבר שלא קרה בטור משנת 1999 ושם קץ לשושלת הניצחונות של לאנס ארמסטרונג בטור
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


הטור השנה נכנס לספרי ההיסטוריה בעיקר בגלל העובדה המרשימה שאלברטו קונטדור ניצח את לאנס ארמסטרונג, דבר שלא קרה בטור משנת 1999 ושם קץ לשושלת הניצחונות של לאנס ארמסטרונג בטור

מאת:אייבי גילת


את המהדורה ה-96 של הטור דה פרנס ניתן לחלק ל-2 חלקים: 

  1. עד לקטע ה-15, שהסתיים בעלייה לאתר הסקי בורביאר, התנהל מרוץ מאוד טקטי וצמוד כשכל אחד מהיריבים לא מיהר לחשוף את הקלפים. היו שטענו שזהו אחד הטורים המשעממים שנראו.
  2. מהקטע ה-15 ועד הקטע שהסתיים במונט וונטו, קבלנו טור מותח, שקול, דרמטי וצמוד, עם מאבקים מדהימים ממש עד לשנייה האחרונה.

האנשים שעשו לנו את הטור דה פרנס 2009:
אלברטו קונטדור זוכה בטור דה פרנס בפעם השנייה שלו. תור הזהב הספרדי נמשך, קונטדור הוא הרוכב הספרדי השלישי שזוכה בטור בארבע השנים האחרונות אחרי פריירו (2006) וססטרה (2008). במהלך הטור נאלץ קונטדור להתמודד לא רק נגד יריבים מקבוצות אחרות אלא בעיקר מתוך קבוצתו שלו. עוול גדול נגרם לקונטדור כאשר ארמסטרונג אפילו לא טרח להגיע למסיבה שארגנו לקונטדור חבריו לקבוצה בסוף הקטע ה-20. הוא רק בן 26 ובאמתחתו 4 ניצחונות בארבעה גרנד טורים.

לאנס ארמסטרונג מיקד סביבו התעניינות כפי שלא זכורה מזמן. חצי מיליון בני אדם באו לראות את הקטע למונט וונטו בעיקר בגלל לאנס ארמסטרונג. הוא עשה ממש את הכול כדי לזכות בטור אבל זה לא הספיק. הדבר העיקרי שפגע בארמסטרונג ושינה למעשה את תמונת הטור הייתה פציעתו של לוי ליפהיימר. בדרך לפודיום נחשפנו לדמותו שנוית המחלוקת של ארמסטרונג: מחד, הרוכב בן ה- 38 מנצח את הצעירים ממנו בעשור, ומאידך, התנהגות לא ראויה של ארמסטרונג כבן אדם לחבריו לקבוצה.

אנדי שלק הרוכב מלוקסמבורג הקטנה שרק לפני חודש וחצי מלאו לו 24 שנים מסיים את הטור דה פרנס במקום השני על הפודיום ועם החולצה הלבנה. אנדי שלק שיפר מאוד את התוצאה שלו במרוץ נגד השעון ואם ימשיך להתקדם עתידו בטור מובטח לעוד שנים הרבה.

ברדלי וויגינס הבריטי עשה דיאטה מיוחדת והשיל ממשקלו כ-7 ק"ג. התוצאה היא, רוכב כביש מהבכירים בעולם שמסיים את הטור במקום הרביעי בדרוג הכללי. זהו ההישג הגבוה ביותר של רוכב בריטי בטור דה פרנס וברדלי וויגינס משווה את שיאו של רוברט מילאר הוותיק מלפני 25 שנה.

פרנק שלק, שעד לפני מספר שנים היה ידוע ומוכר משני האחים, מאוד רצה להיות על הפודיום בפריס אבל היכולת הדלה שלו במרוצי נגד שעון הייתה בעוכריו. שלק, שניצח ב-2006 את הקטע המיתולוגי לאלפ' דואז', ניסה לעשות את הכול כדי להיפטר מארמסטרונג בעליות אך לשווא. בשנה שעברה עזר פרנק שלק לקרלוס ססטרה לזכות בטור וסיים במקום השישי, השנה הוא השווה את המיקום הסופי שלו כשבינו לבין המקום החמישי מבדילות בסה"כ 3 שניות.

פרנקו פליזוטי האיטלקי זוכה בתואר מלך ההרים עם הבדל משמעותי מאגוי מרטינז. פליזוטי, שבג'ירו נתן הצגה משכנעת בקטע לבלוקהאוז היה מאוד החלטי. פליזוטי שהיה שותף לבריחות בקטעי ההרים מקבל גם את הפרס של הרוכב האגרסיבי הכללי בטור על ההתמדה והעבודה הקשה שעשה. פליזוטי הוא הרוכב האיטלקי הראשון אחרי קלאודיו קיאפוצ'י שזכה בחולצה המנוקדת בשנים 1991 ו-1992  בטור דה פרנס.

ת'ור הושובד הנורבגי זוכה בחולצה של מלך המאיצים. ביום גשום וקר ממש כמו בארץ מולדתו בקטע השישי לברצלונה זוכה הושובד בקטע היחידי שלו בטור השנה. למרות שלאורך כל הדרך נאלץ לסבול ממארק קבנדיש.

מארק קבנדיש הוא תחילתה של שושלת חדשה בטור דה פרנס, אין ספק שהיה לו טור חלומי. הוא ניפץ את השיא הקודם של בארי הובאן וקבע שיא בריטי חדש של ניצחונות בקטעים – 10. הוא רק בן 24 שנים וכבר ניצח העונה את הקלאסיקה פרימוורה מילאן סן רמו ו- 3 קטעים בג'ירו. הוא כיום המאיץ הטוב בעולם במרוצי כביש. את עיקר הצלחתו חייב קוונדיש לרכבת האקספרס הדוהרת של קבוצת קולומביה- HTC ששכללה את הבאתו למקום הספרינט לידי מומחיות. אין כיום קבוצה בעולם המסוגלת לעמוד בפני הרכבת הזו כשהיא מתחילה לדהור על הפסים.  

קבוצת אסטנה היא הקבוצה המצטיינת בטור. במומחיות מדהימה הצליח יוהאן ברוניל להביא את קבוצתו למצב ששני המגה סטארים שלו קונטדור וארמסטרונג יקבלו תמיכה מלאה מהקבוצה בלי שהקבוצה תתפרק. במרוץ נגד השעון במונטפלייה הפגינה הקבוצה עליונות מוחלטת על פני היריבות שלה דבר שגרם לחלק מהמועמדים הבכירים לאבד הרבה מאוד זמן יקר. קבוצת אסטנה מצליחה להכניס לשישייה הראשונה של הטור 3 רוכבים ולפודיום שניים. יוהאן ברוניל מצליח לנפק ניצחון מספר 11 בגרנד טורים ( 7 עם ארמסטרונג ו-4 עם קונטדור ).

פיקנטריה:
• 156 רוכבים מתוך 180 רוכבים שהתחילו את הטור סיימו בפאריס, מספר יחסית גבוה.
• שני הרוכבים היפניים, ארשירו יוקיאה ופומיוקי בפו סיימו את הטור דה פרנס.
• ברשימת המאכזבים הגדולים ניתן למצוא את: קרלוס ססטרה האלוף היוצא מ-2008, קאדל אוונס ודניס מנצ'וב שרק לפני מספר חודשים ניצח את הג'ירו.
• הקבוצות הצרפתיות נותנות תצוגה יפה. ניצחונות בקטעים לרוכבים: פיילו, ווקלר ופדריגו. קריסטוף לה מבל מצליח להיכנס לעשירייה הראשונה.
• הקצב השנה בטור מבחינת המהירות הממוצעת הוא ה- 6 בתולדות הטור דה פרנס.        
• הקטע  המעניין ביותר בטור השנה היה בלי ספק הקטע למעבר סנט ברנארד הגדול שבו חזינו במאבק איתנים של 2 האחים שלק יחד עם אלברטו קונטדור.

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ'אלנג' ישראמן 2024
52:22
צ&#039אלנג&#039 ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
צ'אלנג' ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
09:35
כוכב נולד בצ&#039אלנג&#039 ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
כוכב נולד בצ'אלנג' ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
54:28
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ'אלנג' ישראמן 2024
02:07
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
33
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 - הסרט!
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ'אלנג' ישראמן 2024 - הסרט!
02:36
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ'אלנג' ישראמן 2024
48:02
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
01:35
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ'אלנג' ישראמן
03:22
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ'אלנג' ישראמן
03:43
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ&#039אלנג&#039 ישראמן
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ'אלנג' ישראמן
04:45
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ'אלנג' ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
38