אולטרה "הארץ המובטחת מים אל י-ם": איך מתאמנים רצי האולטרה הבכירים לקראתו?

לפתוח מהר או לשמור כוחות? להתחרות בכולם או בעצמך? שאלנו שניים מרצי האולטרה מרתון הבכירים בארץ איך הם מתכוננים וגם קיבלנו מהם טיפים 
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לפתוח מהר או לשמור כוחות? להתחרות בכולם או בעצמך? שאלנו שניים מרצי האולטרה מרתון הבכירים בארץ איך הם מתכוננים וגם קיבלנו מהם טיפים 

מאת:דני בורשבסקי

בסופו של מרוץ הארץ המובטחת מים אל י-ם בשנה שעברה על גדות נהר הירקון בתל אביב, השיחה הכי פופולרית בקרב המסיימים השונים וקרוביהם היתה "ומה יקרה בשנה הבאה כשהמסלול יהיה הפוך?". אז המרוץ הבא עוד נראה רחוק, אבל שנה כמעט ועברה לה, והמסלול התהפך לו והפך לעוד יותר מאתגר.


המסלול של הארץ המובטחת מים לי-ם התהפך לו ונהיה לעוד יותר מאתגר


אם אנחנו מדברים על ריצת האולטרה מרתון הארוכה ל-144 קילומטרים, המסלול יתחיל בנמל יפו ויסתיים בגן החיות התנ"כי בירושלים, כשהחצי הראשון שלו יהיה מישורי והחצי השני יכלול עליות רבות שיהיו קשות בקטעים שבין יער אשתאול לרמת רזיאל ובין קיבוץ צובה לאבן ספיר. האתגר הזה יזמן לנקודת הזינוק ביפו חלק מכובד מאוד מרצי האולטרה מרתון הבכירים והמוכרים בארץ. דיברנו עם שניים מהם כדי להבין איך מתאמנים למרוץ כזה, איך מנצחים במרוץ כזה, ולמה היה להם כל כך חשוב להתחרות בארץ אחרי שטעמו כמה מאירועי האולטרה מרתון הגדולים ביותר בחו"ל.


זיו צוויגהפט – הולך על המקום הראשון  
נחשב לרץ האולטרה מרתון המהיר ביותר בישראל. סיים במקום ה-73 את מרוץ האולטרה היוקרתי "מון בלאן". ניצח פעמיים במרוץ ל-100 קילומטר בסובב עמק וגם במרוץ האולטרה האישי בהר לעמק (216 ק"מ). ניצח באולטרה מרתון של פרוספורט (100 ק"מ) ב-2011. 


זיו צוויגהפט. "אני עובד הרבה על מהירות"

אסטרטגיה ומטרות ב"הארץ המובטחת"?
"בגלל שהחלק היותר גדול של המרוץ הוא שטוח, אני עובד הרבה על המהירות. כמה מהמתחרים שלי על המקום הראשון הם רצים מאוד מהירים, יותר מהירים ממני. אני מתכוון לנצל את מהירות השיוט שלהם כדי להגיע איתם או בטווח הראיה שלהם לקטע של הטיפוס. מבחינה פסיכולוגית זה הרבה יותר נוח לראות את המתחרה שלך מאשר לא לדעת בכמה הוא מקדים אותך. בסך הכול בחלקים הקשים של הטיפוס לא יהיו הרבה אפשרויות לעקוף.

"המדרגות של הסטף למשל הן רחבות וצריך לעשות שני צעדים בין מדרגה למדרגה כי מי שיעשה צעד אחת יוציא הרבה אנרגיה ויהיה מותש. יהיה לי קשה להביא לידי ביטוי את היתרון שיש לי בטיפוס, אבל זה כיף שיש מתחרים חזקים ואני מתאמן לזה חזק. אני כבר יודע פחות יותר מה יהיה קצב הריצה שלי בהתחלה ומה יהיה הדופק שלי . אני יכול להגיד שהקצב יהיה טוב, זה אמור להיות מהיר יחסית". 


איך "הארץ המובטחת" משתלב עם לוח התחרויות שלך השנה? 
"מבחינתי מרוץ הארץ המובטחת מים אל י-ם זו לא תחרות המטרה השנה, אבל כמובן שאני שמח לנצל כל תחרות שיש כאן בארץ וגם לשמור על השם שלי כאן. בכל מקרה, יש לי תכניות לכמה מרוצים בחו"ל כמו מרוץ הדולומיטים באיטליה למרחק של 120 ק"מ עם הרבה מאוד טיפוס, ואני מקווה שעוד מרוץ אולטרה מרתון קשה במיוחד שיתקיים בראוניון, אי ליד מדגסקר, מדובר במרוץ שנחשב ליותר קשה מ'מון בלאן' (לה גראנד ראיד)". 

מה הטיפ שלך למי שירוץ בפעם הראשונה 144 ק"מ? 
"אני מאוד ממליץ 'להשתעמם' ב-80 הקילומטרים הראשונים וב-60 האחרונים להתחיל לרוץ. הרבה אנשים נוטים 'לשרוף' הכול בהתחלה ואז החלק השני נמרח. בסך הכול, אפשר להגיע לחלק ההררי והמאתגר עם רמה גבוהה של אנרגיה בגוף". 


"ממליץ 'להשתעמם' ב-80 הק"מ הראשונים"

גלעד קראוז – "היעד שלי הוא זמן אישי" 
סיים פעמיים את האולטרה מרתון המפרך ה"ספרטתלון" ביוון (246 ק"מ) ובשנה שעברה הגיע למקום ה-64. סיים שלישי במרוץ הארץ המובטחת מים אל י-ם בשנה שעברה. סיים שני באולטרה מרתון פרוספורט (100 ק"מ) ב-2011. 


גלעד קראוז. "היעד שהצבתי לעצמי הוא יעד של זמן" צילום: כריס בוקורס

אסטרטגיה ומטרות ב"הארץ המובטחת".
"תוואי השטח של המרוץ הזה לא נראה קשה במיוחד וזה מטעה. הקילומטרים השטוחים של ההתחלה לא הופכים את המרוץ הזה ליותר פשוט מבחינתי. אני לא אלחץ במישור אפילו שזה מאוד מפתה, כי צריך לשמור את הכוח לעליות ולירידות שבהם נתקלים בקשיים רבים. הרבה רצים מתפרקים בירידות ויש פה גם הרבה עניין של טכניקה, ניסיון ואימון בתנאים האלה.

"הייחוד במרוץ הזה הוא שהעליות הן מאוד תלולות. הגובה המצטבר בסך הכול הוא לא כזה נורא, אבל הבעיה היא שכל העליות מצטברות ל-60 ק"מ וזה מה שהופך את המרוץ הזה לאתגרי. בסך הכול התוואי נראה לי בסדר, וגם אמרו לי שזה לא נורא כמו שזה נראה. מבחינת התזונה אני אנסה כמה דברים חדשים כי במרוצי אולטרה אתה לא מפסיק ללמוד מה יותר טוב לך ומה פחות".


"עדכנו אותי ברשימת הרצים, יפה שיש רצים טובים וזה סימן טוב. היעד שאני הצבתי לעצמי הוא יעד של זמן. כמובן שאם יתאפשר לי לסיים בצמרת הרצים אני אשמח מאוד, אבל אני מעדיף לעמוד ביעד הזמן שהצבתי לעצמי מאשר להיכשל בו ולסיים ראשון. יעד הזמן שלי לא נבחר סתם". 

איך "הארץ המובטחת" משתלב עם לוח התחרויות שלך השנה? 

"בסך הכול אני מאוד אוהב לרוץ בשטח, וזה יותר נכון לגוף. נכון שהספרטתלון הוא מרוץ כביש והוא יקר ללבי, אבל גם מרוץ הארץ המובטחת מים אל י-ם יקר ללבי. בסופו של דבר אני לא מפספס אף מרוץ כי השתתפתי בכל המרוצים שהיו בגלגול הקודם שלו, ה'אולטרה פרוספורט'.

"בנוסף, השנה אני לא אסע לספרטתלון כי אני מתכוון לחזור לשם ב-2015 עם משלחת של רצים ישראלים שירצו להשתתף שם. השנה אני מתחיל עם התחרות הזאת ואחר כך אשקול להשתתף בסובב עמק, הזדמנות טובה להיות שם כמתחרה ולא כמלווה". 

מה הטיפ שלך למי שירוץ בפעם הראשונה 144 ק"מ?
"בגלל העליות התלולות, המקום של טכניקה ועבודת רגליים נכונה הוא מאוד קריטי. זו גם הסיבה שהרמתי יחד עם דניאל קרן סדנה של ריצת הרים טכנית בהרי אילת שתגיע גם למנרה שבצפון. ראינו שבסופי שבוע יש שיפורים מדהימים בקרב רצים, אפילו רצי אולטרה שכבר עברו מרוצים של 160 קילומטר. צריך גם לעבוד על היכולת לרדת ירידות קשות ותלולות בבטחה, ולהגיע למקום שבו אתה יותר יציב בריצה בירידה מאשר בהליכה בירידה".


לפרטים והרשמה ל"הארץ המובטחת מים לי-ם" – לחצו כאן


17.3.2014


דני בורשבסקי
עיתונאי שחולה ספורט וכותב על זה






אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג