מהו סד דנטלי לשיניים עבור ספורטאים?

על מנת לשמור על הישגים בספורט פותח מגן שיניים מיוחד המגן עליהם מפני שחיקה בעת הידוק הלסתות ושומר על מעברי אוויר תקינים בפה. התוצאה: מניעה טובה של שחיקת שיניים ושיפור היכולות הפיזיות וההישגים בספורט
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מחקרים מוכיחים כי בעת מתח או מאמץ פיזי, כמו גם מאמץ ספורטיבי, נוטה האדם באופן טבעי להדק את שרירי הלסת. הדבר עלול לגרום לפגיעה במשנן ובנוסף עלול הידוק השיניים לאורך שנים להביא לשחיקתן ולגרום לכאבי שרירים ומפרקים בפנים.

ההיסטוריה של הידוק השיניים

לאורך אלפי שנים, מתואר כיצד אנשים שעברו טראומות או מאמץ מיוחד, נשכו את שפתיהם כחלק מההתמודדות עם מאמץ. " Biting the bullet", או "לנשוך את הקליע", הוא מושג מוכר באנגלית המתאר התגברות על מאמץ למעשה מושג זה נולד כאשר תיאר כיצד נהגו חיילים בשדה הקרב לנשוך כדורי עופרת בזמן הטיפול הרפואי בהם, שנעשה ללא חומרי הרדמה, אולם גם על החיילים הרומאים הוזכר כי נשכו רצועות עור בזמן קרב וגם נשים שילדו לאורך המאות הקודמות, נשכו עצם כלשהו ולא רק על מנת לסבול בשקט אלא כי הנשיכה הגבירה את התפקוד, העצימה את הריכוז והקלה על הכאב הפיזי.

סד דנטלי

ספורטאים אשר מתאמצים במהלך פעילות ספורטיבית ממושכת, עוברים תהליך של מאמץ והידוק השיניים

מדוע וכיצד זה קורה?

מצבי דחק, המתרחשים בעקבות מאמץ או טראומה לגוף, גורמים לשחרור הורמונים למחזור הדם – אדרנלין, המגביר את לחץ הדם ואת פעימות הלב ומכין את השרירים לפעולה, וקורטיזול, המגביר את שחרור הסוכרים לדם כדי לאפשר לגוף לעמוד במצב של מוכנות לפעילות. אלא שמצב מתמשך של מתח ודחק, מביא להפחתת החמצן בגוף וליצירת חומצה לקטית (חומצת חלב) אשר גוררת עייפות של השרירים והתכווצויות. כאן נכנסת לתמונה פעולת הידוק השיניים, הנעשית באופן טבעי, אשר מפחיתה את שחרור הקורטיזול ואת החומצה הלקטית בשרירים, מאפשרת את המשך שריפת החמצן, ומתוך כך מסייעת בשחרור מבוקר של כוח מהשריר ובהורדת קצב פעימות הלב.

הידוק שיניים בקרב ספורטאים

ספורטאים אשר מתאמצים במהלך פעילות ספורטיבית ממושכת, עוברים בדיוק את אותו תהליך של מאמץ והידוק השיניים. כיוון שמדובר בפעולה שמיטיבה עם היכולות ומעודדת הישגים, פותח עבור אותם ספורטאים, סד סיליקון מותאם אישית, המאפשר להם להדק את השיניים בעת מאמץ ובו-זמנית מגן על הלסתות ועל-ידי כך מאפשר להגיע להישגים גבוהים בספורט ובכלל, מבלי לגרום לכאבי שרירים באזור הפנים ומבלי לשחוק או לשבור את השיניים.

הפתרון להידוק שיניים בזמן פעילות ספורטיבית

הפתרון להידוק השיניים בזמן פעילות מאומצת הוא סד דנטלי המשפר הישגים וגם מגן על השיניים. הסד עצמו עשוי סיליקון גמיש והוא מותאם אישית אצל רופא השיניים. הסד מאפשר להדק את השיניים בעת מאמץ ובו-זמנית מגן על הלסתות וגם מאפשר נשימה אירובית תקינה ועל ידי כך, מונע הצטברות החומצה הלקטית ומשפר את ההישגים בספורט. כל זאת, מבלי לגרום לכאבי שרירים באזור הפנים ומבלי לשחוק או לשבור את השיניים.

כיצד זה עובד: תכנון הסד מבוסס על הגנה מיטבית של השיניים לא רק כלפי חוץ ועל כן הוא מורכב הן על השיניים העליונות והן על התחתונות וחלקו העליון רחב על מנת להגן על המשטח הרחב של השיניים, למניעת שחיקה. בנוסף לאלה, שומר הסד על מעבר אוויר פתוח בין השיניים הקדמיות, מה שמאפשר למשתמש להמשיך ולנשום נשימת פה רגילה ושריפת חמצן טובה (פעילות אירובית). הסד מאפשר הידוק שיניים והתערבות בפעילות ההורמונלית של הגוף, האופיינית למצבי דחק, מבלי לגרום לנזק למערכת הלעיסה כולה. את הסד הדנטלי מתאימים אישית אצל רופא השיניים.

לסיכום, הידוק השיניים הוא "פטנט" הקיים כבר אלפי שנים. הסד הדנטלי, הנחשב להמצאה חדשה יחסית, משתמש בפטנט העתיק הזה ורק מדייק אותו כך, שניתן יהיה לשמור על השיניים ולנשום טוב יותר באמצעותו. בארצות הברית משתמשים בסד ספורטאים תחרותיים כמו שחקני פוטבול והעוסקים בספורט אינטנסיבי אחר, ומחקרים שנעשו מוכיחים את יתרונותיו אל מול סד ספורטיבי "רגיל" שמאפשר אך ורק הגנה על המשנן מפני שבר.


ד"ר חגי סלוצקי | מומחה ברפואת שיניים ציבורית, רופא שיניים ראשי ברשת מרפאות כללית סמייל




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג