סיפורים מהחיים || "הספקתי לסיים שני מרתונים ובאמצעות התזונה הקטוגנית נפטרתי מכל המחלות"

הוא שקע בדיכאון עמוק, הגיע למשקל 100 ק"ג ועבר אירוע לבבי שהאיר את עיניו. לאחר שהחל לרוץ ולשנות את אורחות חייו ותזונתו, חייו של דורון אורן השתנו מן הקצה אל הקצה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

עד לפני ארבע שנים, אורן דורון, 56 מכפר חרוב שברמת הגולן הגדיר את עצמו כחולה "סרטן הנפש". הוא שקע בדיכאון הנובע מפוסט-טראומה שצפה ועלתה לו מימי שירותו כחייל במלחמת לבנון הראשונה. עד לפני ארבע שנים היה קם אורן בעשר בבוקר מהמיטה, מכין לעצמו כריך עם שוקולד יחד עם חבילת וופלים ושוכב על הספה כל היום, עסוק בלעיסת ממתקים ופחמימות ריקות. בקיבוץ בו הוא מתגורר העסיקו אותו במפעל בו נתנו לו משימות קטנות, רק כדי שיעביר את היום. הדיכאון התפשט בכל גופו התזונה הלקויה ואורח חייו הביאו עמם מחלות מטבוליות כמו כולסטרול גבוה, טריגליצרידים, בעיות לב, סוכרת, תת פעילות של בלוטת התריס, כבד שומני ולחץ דם גבוה. הרופאים רשמו לו תרופות על מנת לייצב את מצבו הבריאותי שרק הלך והתדרדר, וכך הוא הגיע למשקל שיא של 100 ק"ג.

"בהתחלה נגמלתי מסוכרים ופחמימות" | צילום: אלבום פרטי

עוד כתבות בנושא
כיצד לאכול נכון בקרוספיט ומה הטעות הרווחת אצל ספורטאים?
"הריצה הפכה להיות חלק מהחיים שלי"
4 דיאטות שיעזרו לכם לרדת במשקל וגם לשמור עליו

קיבל את חייו במתנה

יום אחד, בעודו מטפס במדרגות לאיטו, הוא חש סחרחורת, בחילה ותעוקה בחזה, הדבר הבא שהוא זוכר היה כשהתעורר ומעליו עמד אדם שהרטיב את פניו. אורן עבר אירוע לבבי וקיבל את חייו במתנה. עבורו, האירוע היה קריאת השכמה להתחיל ולשנות את אורחות חייו. אורן מספר שכל חייו עסק בספורט ואחרי הצבא טייל על אופניים באירופה, "נכנסתי לחנות אופניים ואמרתי לעצמי 'זה הזמן' ופשוט התחלתי לרכוב. תמיד הייתי ספורטאי ואהבתי לרוץ עד שעברתי משבר קשה".

הוא החליט לצאת לדרך חדשה ולעשות שינוי בחייו, "בשנת 2013 ראיתי נקודת אור קטנה והחלטתי להיאחז בה והתחלתי לטפס למעלה. זרקתי את כל התרופות שהיו לי, מדובר על שק של תרופות, אמרתי תודה לכל הרופאים שליוו אותי כולל פסיכולוגים ופסיכיאטרים ולקחתי את עצמי בידיים והתחלתי לבצע שינוי לבד". הוא חיפש גישות תזונתיות חדשות שיעזרו לו גם לרדת במשקל וגם להביא אותו לבריאות נפשית טובה יותר, "בהתחלה נגמלתי מסוכרים ופחמימות ורק לאחר מכן הגעתי לתזונה הקטוגנית. הגעתי לתזונה זו דרך אחי שסבל מפטריה בציפורן ורופא המליץ לו על תזונה קטוגנית שהיא דלה בפחמימות. השינוי שביצעתי היה לא רק בתזונה, אלא בחיים עצמם". הוא החל להעמיק בידע על תזונה קטוגנית, קרא מאמרים ומחקרים וראה סרטונים בנושא.

הוא השיל מעליו כ-40 ק"ג, "סבלתי מכל כך הרבה מחלות מטבוליות ובאמצעות התזונה הקטוגנית נפטרתי מכל המחלות. בדיקות הדם שלי כיום הן כמו של אדם צעיר. הירידה במשקל היא הבונוס. התזונה הקטוגנית עושה שינוי תפיסתי בכל הנוגע לאוכל". אורן הצליח לסחוף אחריו את כל המשפחה, אמנם לא לתזונה קטוגנית אדוקה, אבל לתזונה דלת פחמימות בסגנון הפליאוליתי. השינוי הכללי שעשה בחייו הוביל גם לשינוי תעסוקתי. מעובד פשוט במפעל כיום הוא מנהל מחלקה. אנשים רבים פונים עליו להתייעצות והוא עוזר להם לבצע את השינוי.

"באמצעות התזונה הקטוגנית נפטרתי מכל המחלות" | צילום: אלבום פרטי

"כיום אני אוכל רק כשאני רעב"

לפעילות גופנית חזר לפני שנתיים כאשר החל קודם באימוני קרוספיט ולאט לאט החל לשלב ריצות ארוכות. מאז הוא הספיק לסיים שני מרתונים ובשנה הבאה הוא מתכנן לרוץ במרתון ירושלים. אנשים רבים נוטים לחשוב ששומן גורם להשמנה: "מה שגורם לנו להשמנה זהו הסוכר שגורם לעלייה באינסולין ולא אכילה של שומן. נהפוך הוא, אכילה של שומן עושה אותנו בריאים יותר ופחות רעבים. אתה חש שובע לאורך כל היום ושומר על רמות אינסולין נמוכות".

את היום שלו פותח אורן לרוב בריצה שלאחריה מבצע תרגילי קרוספיט לחיזוק. לא תמיד הוא אוכל אחרי אימון, אבל אם כן, ארוחת הבוקר שלו מורכבת מביצים וירקות כמו אבוקדו ועלים, הוא מוסיף גם גבינות קשות למרות שישנם קטוגנים הנמנעים מאכילת מוצרי חלב בגלל הלקטוז, סוכר החלב. "אני אוכל רק כשאני רעב. אין הגדרה של ארוחת בוקר, צהריים או ערב. בסביבות שתיים בצהריים אני לרוב אוכל שוב, זה יכול להיות סטייק וירקות בעיקר ירוקים ולרוב אהיה שבע עד לצהריים של יום למחרת". באימונים ארוכים יותר הוא דואג לאכול תמרים, אבל לא מעמיס פחמימות לפני ריצות ארוכות. הוא דואג לקחת מולטי ויטמין, מגנזיום וויטמין C בחורף.

"ריצה היא הפסיכולוג שלי" | צילום: אלבום פרטי

מאז שהסיר את הפחמימות מהתפריט הוא מעיד כי מרגיש אנרגטי הרבה יותר וכל נפילות העייפות פשוט נעלמו והוא יכול להיות פעיל עד הלילה. בעבר נהג ליטול כדורים נגד דיכאון וגם אותם זנח, "אני נוהג להגיד לאשתי שריצה היא הפסיכולוג שלי, לפני כמה חודשים גם קניתי אופניים כביש ואני נוהג לגוון. אני יוצא החוצה, עושה ריצת חימום של כמה קילומטרים ואז עובר ל'ריצת שיוט' וככה יכול להמשיך גם שלוש שעות. אני גר ברמת הגולן ויש לנו הרבה עליות, אני פוגש בדרך חיות בר".

מה המטרות הבאות שלך?
"בסובב עמק רצתי  את מקצה ה-42 ק"מ ובתחילת דצמבר ארוץ בהיירוס".

יש לך מסר לספורטאים שלא מכירים את התזונה הקטוגנית?
"ישנם רצים שאחרי ריצה של 10 ק"מ מתנפלים על כריכים או יושבים בבית קפה ולאכול הרבה וזה לא נכון. אתם יכולים לרוץ בכל יום מפה ועד אילת ולא תרזו או תגיעו לבריאות טובה אם כל היום תצרכו פחמימות. האינסולין הוא בעצם הורמון אנבולי, בונה ותפקידו הוא לצבור שומן. ראיתי פוסט בו מישהו שאל 'איך אני יכול לרוץ ולשרוף הכי טוב שומן?', אז עניתי לו שיעבור לתזונה קטוגנית. חשוב שאנשים יבינו שגם אם הם ירוצו ויהיו פעילים, אם הם לא יעשו את השינוי התזונתי ויורידו פחמימות, הם לא ירזו. רוב האנשים רצים או הולכים כדי לרזות, אבל הם לא מבינים שתזונה עתירה בפחמימות וסוכרים לא תוביל אותם לשם. המסר המרכזי שלי הוא שחשוב לעשות את השינוי גם בתזונה ולא רק בריצה. לא חייבים להיות בקטוזיס (רמה גבוהה מן התקין של גופי קטון ברקמות הגוף, ד.מ) כדי להגיע לגוף בריא ורזה, אפשר גם פחות מזה כמו דל פחמימות. זו תזונה קשה לביצוע".





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג