מבחן שוונג || נעלי ריצה של אלטרה מדגם Instinct 3.0

יצאנו לבחון את נעלי הריצה של אלטרה מדגם אינסטינקט 3.0 שהמוטיב המשמעותי שלהן ושל כל החברה הוא "דרופ אפס" - כל התוצאות לפניכם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
נעלי אלטרה מבחן שוונג 2015
נעלי אלטרה מבחן שוונג 2015

מדינת יוטה בארצות הברית ידועה כממלכת האולטרה מרתון הבלתי מעורערת. תוכלו למצוא שם את טובי הרצים והרצות כך שבאופן טבעי יוטה מהווה אבן שואבת להמצאות וחידושים בתחום הריצה. נעלי אלטרה הם פרי פיתוחו של גולדן הרפר, רץ מרתון בעצמו (שבגיל 12 סיים מרתון ב-2:45 שעות) שלמשפחתו היתה חנות מוצרי ריצה. הרפר מספר כי לחנות היו מגיעים רצים ומתלוננים על כאבים בברכיים, שין ספלינט וכאבים בכפות הרגליים. הוא הבין שיש כאן עניין ועבודת המחקר שלו באוניברסיטה היתה על פציעות ריצה ששילבה ניתוח מצולם בוידאו. בצורה הזו היה קל לו הרבה יותר להבחין שנעל הריצה המסורתית מעודדות ריצה מוגזמת ואימפקט גדול.

נעלי אלטרה מבחן שוונג 2015

לרוב נעלי הריצה "קופסת הבהונות" (toe boxes) צרה ושיכוך כבד בעקב. בעוד מבנה כף הרגל שלנו הוא בדיוק הפוך | צילום: יח"צ

מבחני שוונג נוספים
מבחן שוונג || נעלי ריצה של אלטרה מדגם Lone Peak 2.0
מבחן שוונג || תיקי שתייה של שורש דגם דיון ודגם פולס
מבחן שוונג || גרבי קומפרשיין של BV SPORT

הרפר שם לב שלרוב נעלי הריצה "קופסת הבהונות" (toe boxes) צרה ושיכוך כבד בעקב. בעוד מבנה כף הרגל שלנו הוא בדיוק הפוך, העקב צר ולאצבעות דרוש מרחב. הוא החליט לפתח נעליים שהעיצוב שלהם לא יפגע בריצה ויעודד לרוץ בצורה נכונה. בעזרת אמצעי פשוט כמו טוסטר, הוא המיס והסיר את גובה העקב מנעלי הריצה המסורתיות ובכך טבע את המונח המפורסם "דרופ אפס" (Zero Drop). הכוונה היא ההפרש בין גובה העקב לגובה כרית כף הרגל. לטענתו זה עבד מצויין והפחית פציעות. יחד עם מומחים בנעלי ריצה פיתח את נעלי הדרופ אפס המרופדות הראשונות בעולם. מתכנני הנעליים בנו אותם כך שיהיו מותאמים לריצות ארוכות ולמנוע בעיות ברגליים שהיו נפוצות עם נעליים מנימליסטיות.

מבחן שוונג לדגם אינסטינקט 3.0

הדבר הראשון שמרגישים כאשר נועלים את נעלי האלטרה הוא נעימות. נעימות דומה להפליא לנעימות של נעלי בית מפנקות. לא סתם אני מציין זאת היות שגם המראה הייחודי של האלטרה מזכיר לי נעלי בית, הן מאוד רחבות בחלקן הקדמי, בעלות דרופ אפס ועוטפות את כף הרגל כמו, ובכן נעל בית. הנעל קלה ונעימה לרגל. מורגשת היטב ההגבהה לצורך תמיכה תחת קשת כף הרגל. אישית מצאתי את התמיכה הזו גבוהה מדי ומסרבלת משהו את הריצה.

נעלי אלטרה מבחן שוונג 2015

נעליים מאוד רחבות בחלקן הקדמי, בעלות דרופ אפס ועוטפות את כף הרגל | צילום: יח"צ

שמתי לב כי הנעל מאווררת היטב והיות שהיא עוטפת את כף הרגל היטב, לא מורגש לחץ בנקודה כלשהי ומכאן הנעל אינה מורגשת למעשה על כף הרגל. כל נעלי האלטרה בעלות דרופ אפס. לאלטרה "תיבת בהונות" רחבה ביותר, מה שמאוד מועיל בריצות בכלל וארוכות בפרט, עת כפות הרגליים נוטות להתנפח ביתר שאת.

מדובר בנעל כמעט מינימליסטית, אשר מהווה נעל מעבר טובה ביותר למי שרוצה לעבור מנעל רגילה לריצה יחפה או מינימליסטית. באלטרה קיים שיכוך אשר מורגש יותר במרכז וקדמת הנעל, מה שהופך אותה ליעילה מאוד בסיוע למעבר מריצת עקבים לריצה על אמצע או קדמת כף הרגל. מי שינסה לרוץ על העקבים יחוש היטב, אמנם לא כבריצה יחפה ולא מינמליסטית אך מספיק חזק את הלמות הכביש או המשטח האחר עליו רצים.

נעלי אלטרה מבחן שוונג 2015

באלטרה קיים שיכוך אשר מורגש יותר במרכז וקדמת הנעל | צילום: יח"צ

לא סתם הנחיות היצרן הן לבצע ריצות תרגול על מנת להתנסות במשך זמן ארוך ובהדרגה לנעל. לא רק עניין מנח כף הרגל לצורך מניעת זעזועים וכאבים בעקב, אלא גם העובדה שמדובר בנעל בעלת דרופ אפס מקדימה למעשה חובה להרגיל את הרקמות הרכות שברגליים למצב החדש הזה. בפרט הדברים חשובים לגיד אכילס ולשרירי הגסטרקנמיוס (שריר התאומים) והסוליאוס (שריר הסולייה). שהייה מרובה בנעל בעלת דרופ גבוה (בעלת עקב) מקצרת עם משך השימוש את הנ"ל ומעבר לא מבוקר דיו לנעל בעלת דרופ אפס (חסרת עקב), עלול ועשוי בהרבה מן המקרים לגרום לכאבים ולפציעות.

סיכום

נעל מעבר מומלצת בין ריצה בנעליים רגילות לריצה עם נעליים מנימליסטיות (או לריצה יחפה) וכן למי שרוצה לרוץ בצורה יותר טבעית אך לא עד כדי ריצה מנימליסטית, עם מעט שיכוך.

פחות: הגבהה מתחת לקשת כף הרגל מעט גבוה מדי

יותר: מקום לבהונות, מרווח ונוח, נוחות, משקל קל

מראה: מבחינת המראה אני מניח שהיצרן היה יכול לחשוב על מראה משובב לב מעט יותר, אך כמו שהרץ האגדי אמיל זטופק אמר "ריצה אינה תחרות אופנה".

רכות בעקב: עקב רך מדי

קשיחות: אין קשיחות

משקל: 230 גרם

מחיר: 680 ש"ח




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג