מבחן שוונג | אופני כביש רידלי נואה אר.אס. – NOHA rs

שניות לאחר שיצאתי לרכיבה הראשונה על הנואה אר.אס. של רידלי היה ברור למה נועדו האופניים - לנוע קדימה במהירות הגבוהה ביותר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

שניות לאחר שיצאתי לרכיבה הראשונה על הנואה אר.אס. של רידלי היה ברור למה נועדו האופניים – לנוע קדימה במהירות הגבוהה ביותר

מאת:יאיר בן עמי

אי אפשר להתחיל לספר על הנואה אר. אס. (NOAH rs) בלי התייחס קודם ליבואן, למשוגע ולגישה.
היבואן של רידלי היא חברת רוק אנד רוד
ובלעז – ROCK N ROAD. התבקשתי לא להזכיר את השמות של בעלי החברה, אבל את
בנצי אלקון ("לא שותף אלא המשוגע של הרשת, החיובי") קיבלתי אישור לחשוף גם
בלי ראשי תיבות.

RIDLEY NOAH rs. מכונת המרוץ  

אלקון הוא רוכב אופניים המנהל את החנות השנייה שפתחה חברת רוק אנד רוד. הראשונה היא המוכרת לכל רוכב אופניים – בצומת לטרון ועליה אוכל להעיד מניסיוני, כי בכל ביקור בה מורגשת אווירה של אחוות רוכבים ורצון טוב. לפני כמה שנים נהגתי לעצור שם בכל רכיבת כביש, כדי למלא מים וכשנזקקתי זכיתי לעזרה ראשונה מכל הלב.


אנדריי גריפל בחולצה הירוקה של הטור דה פראנס ועל שלדת רידלי צילום Jan Jacob Mekes



בחנות השנייה שפתחה החברה ביקרתי רק לפני כשבועיים, כשעוד נותרו כמה פינות שלא קיבלו חותם סופי וגימור מושלם מידיו של בעל הבית. אלקון הוא קיבוצניק בעברו וככזה הוא בונה הכל בשתי ידיו, גם את החנות ברמת החיל הוא בנה כמעט מאפס ועד לאולם תצוגה ושירות מרשים. נראה כי העסקת רוכבי אופניים, כעובדים בחנות, היא סוג של אידיאולוגיה בחברה. בחנות אותה מנהל אלקון פגשתי את מקסים ברלובסקי ודימה גראבובסקי – הראשון אלוף ישראל לשעבר, השני אלוף עולם לשעבר. בנושא של העסקת רוכבי אופניים כעובדים, חוץ ממפגש עם אלוף עולם, אין באמת משהו שמאוד שונה מסצנות הרגילות של השוק הישראלי, או כמו שכתב ושר אינשטיין ז"ל "אמרו את זה קודם לפני, לא משנה…", אבל משהו באוויר מעניק את הדגש על ה"לא משנה" נעשה את זה בכל זאת והפעם טוב יותר.

טרום עידן הקרבון
הפעם הראשונה בה נתקלתי בשלדות של רידלי היתה לפני המון שנים, הרבה מאוד לפני שהפכו למותג עליו רוכבי קבוצת לוטו מככבים ובראשם מנצח אנדריי גריפל מאוצים בטור דה פראנס. זה היה טרום עידן הקרבון, כשמאמן האופניים שלום דביר חזר מבלגיה עם שתי שלדות וסיפר לי על בלגי הבונה את השלדות בחצר האחורית של ביתו והמבטיח להיות מותג על בעוד כמה שנים – תקראו לזה נבואה, הבטחה או מה שתרצו, זה קרה.

וככה גריפל עושה את זה על שלדות הרידלי

בכל הקשור לייצור שלדות אופני מרוץ כביש מציעה חברת רידלי שלוש קטגוריות:
ארו (Aero): שלדות מרוץ עם דגש על המבנה הארודינמי.

קשיחות למשקל (Stiffness to weight): שלדות מרוץ עם דגש על הקשיחות (העברת כח) ומשקל נמוך.

סיבולת (Endurance): שלדות מרוץ עם הדגש גיאומטרי על הנוחות.

חשוב מאוד להבין כי בכל שלוש הקטגוריות אין ממש וויתור על הנקודות בהן יש דגש בקטגוריות האחרות.

שלדה ארודינמית

שלדת הנואה אר.אס. אותה קיבלתי שייכת לקטגוריה הראשונה, ארו, וכמעט כל מילימטר של השלדה בנוי בחשיבה לחיתוך האוויר ועד כדי פסים בתצורה של כדור גולף אשר הודבקו בנקודות המפגש הקריטיות של האוויר ועל מנת שזה ילטף את השלדה במקום שיכה בה.

תעודת הזהות של הנואה אר.אס. תכלול את ההגדרה:
40t-30t-24t HM Unidirectional carbon, FAST technology, Internal cablerouting
המעיד על מרקם סגסוגת הפחמן, כמו גם על שיטת הייצור של השלדה.

גם המזלג קיבל תעודת זהות דומה:
F-Split fork technology, 40t-30t-24t HM U

תעודת הזהות לאופניים שנלקחו למבחן שוונג: תצורת השלדה מקומרת, או כמו שידידי אברמוביץ מכנה באופן המאוד לא מתחשב בנעימות המלים – תנוחת הכלב המחרבן. הצינור העליון (הרמה) של השלדה מקומר ומחבר בין צינור ראש קצר – 14.5 ס"מ בלבד לשלדה בגודל קטן (S – Small) המקבילה לתצורה הקלאסית של מידות 53-54 במדידת מרכז למרכז צינור אוכף.

צינור עליון מקומר

צינור האוכף הנמדד ממרכז (ציר מרכזי) למרכז (מפגש צינור עליון וצינור מוט האוכף) באורך של 47 ס"מ בלבד הוא למעשה באורך 51 ס"מ במדידה ממרכז לחלק עליון של צינור האוכף. מוט האוכף נכנס אל תוך מגרעת של מספר סנטימטרים הבולטת מעל לצינור העליון כשכל שלוש הצינורות – אוכף, תחתון ומוט האוכף בחיתוך תצורתי ארודינמי. בזוויות רלוונטיות (מדידת אמת) השלדה אכן מציעה מידה קלאסית של 53-54.

צינור האוכף קיבל חיתוך בחלקו התחתון, המאפשר לגלגל האחורי להיכנס אל תוך מגרעת המצמצמת את חלקה האחורי של השלדה ומקשיחה משמעותית את החלק המרכזי של שלדת הנואה אר.אס.

גלגל אחורי קרוב לצינור אוכף בזכות חיתוך

תצורה ארודינמית
גם הצינור התחתון (המחבר בין הציר המרכזי לצינור הראש) בנוי בתצורה ארודינמית, הוא וצינור האוכף רחבים מאוד ויוצרים לשלדה תכונות כמעט זהות לשלדות ייעודיות למרוצים נגד השעון, ואלו הופכים את שלדת הנואה אר.אס. לאחת מהבחירות האולטימטיביות של הטריאתלט שלא רוצה לוותר על אף אחד מהעולמות ולהחזיק זוג אחד של אופניים המתאים לטריאתלון עם דרפטיג כטריאתלון בו אסור הדרפטינג.

המזלג של הנואה אר.אס. מקומר ובכל אחד מצידיו שני חריצים ארוכים המשפרים את הארודינמיות, הוא רחב במידה וקשיח ללא פשרות.

מזלג מחורץ לשיפור גרר

המזלג האחורי של הנואה אר.אס. יוצא מצומת המפגש בין צינור האוכף לצינור העליון בצינור יחיד המתפצל לשתי מוטות המזלג במילימטרים מעל לגלגל האחורי. החלק התחתון של המזלג אומנם מעוגל אך בתצורה מעט פחוסה היוצרת את הערך המוסף של הקשיחות לציר המרכזי ובו נפגשים הצינור התחתון, צינור האוכף ושני הצינורות התחתונים של המזלג האחורי במאסה מרשימה המעידה על הקשיחות הבלתי מתפשרת של השלדה.

החלקים הם של שימאנו אולטגרה 10 הילוכים. מערכת משובחת, נעימה לתפעול אך בעלת תג מחיר שמעבר להבדל המשקל אינו מצדיק את ההפרש מחלקי שימאנו 105 הפנטסטית, שמאז שינו תצורתם והוכנסו הכבלים פנימה אני מחשיבם כתמורה הטובה שמייצרת חברת שימאנו לכספו של הצרכן הממוצע. אם כסף אינו דבר שאתם חוטאים בחישובו אז לכו כבר על המערכות האלקטרוניות – דקות בודדות של רכיבה שכנעו אותי כי אלו הן המערכות הטובות ביותר לרוכב שאינו חושב כשהוא מפשפש בארנקו.

לא הבנתי את הבחירה של חברת רידלי בקראנק DF3 של חברת רוטור ROTOR. בגזרת העברת הכח הוא באמת קראנק משובח, אבל כלל חלקי ההינע של שמיאנו כמעט מתחננים לקראנק ממשפחתם. הקראנק של שימאנו אולטגרה נחשב כבר שנים כאחד המשובחים בשוק ומכאן סימן השאלה על הבחירה.

קראנק של רוטור

הקראנק על הרידלי נואה אר.אס. הוא קומפאקט – 50 שיניים בגלגל השיניים הגדול ו- 35 בגלגל השיניים התחתון. הקטס עם גלגל שיניים קטן של 11 והגדול ביותר של 25 יוצרים מערכת צפופה המתאימה לרוכב אגרסיבי המשתתף בתחרויות מישור עד מסלול גבעות כרוכב סוף שבוע בכושר טוב. יחס ההילוכים בהחלט מתאים לכל רוכב אלא אם הוא בעל חוזה בקבוצת קונטיננטל ומעלה ובעל יחס ייצור הוואטים למשקל אצלו נוגע את הסיפרה 6.

הגלגלים שהורכבו על האופניים הם הקוואטרו של פולקרום (Fulcrum Racing Quattro H35). אלו הם הגלגלים בדירוג השלישי מלמטה של חברת פולקרום ובמלים של מקסים ברלובסקי: "הם לא פראיירים בכלל" וכשזה בא מפיו של אלוף ישראל במרוץ כביש (גברים, עילית, כן?!) אפשר להתייחס ברצינות. ברלובסקי הוא מי שירכיב לכם את האופניים בחנות של רוק אנד רוד ברמת החיל. מצידי אציין כי אכן הגלגלים ברמה הוגנת לרידלי נואה אר.אס.

צמיגי קונטיננטל אולטרה ספורט שאינם ברמת גלגלי פולקרום קוואטרו הטובים

החלק הפחות טוב ברידלי נואה אר.אס. היא בחירת הצמיגים – קונטיננטל אולטרה ספורט הנחשבים כצמיגים ברמת התחלה/כניסה והמעניקים תחושה חקלאית, או במילים מדויקות יותר – תחושה של גלגלי טרקטור. בחירה בזוג צמיגים ברמה אחת מעל, כאלו המיועדים לשילוב בין עמידות למרוץ, כבר היו עושים הבדל תהומי בתחושת הרכיבה.

מוט הכידון והכידון שהורכבו על האופניים שניהם של חברת ZA4 מאלומיניום. מוט הכידון מגדם סטראטוס (Stratos), שניהם משובחים, מוסיפים לקשיחות ובלי לפגוע בתחושת הנוחות המתבקשת לחלק הזה באופניים. פרסות הברקסים גם הן של אותה החברה ועל הכבלים (במקביל לכידון) תמצאו כפתורים המאפשרים פתיחה וסגירה של הפרסות.

ידיות הילוכים של שימאנו אולטגרה, פרסות ברקסים, מוט כידון וכידון של ZA4


שלב הרכיבה

כל רוכב בעל ניסיון מינימאלי, כזה שכבר רכב על כמה שלדות בחייו, ירגיש את היתרונות של הרידלי נואה אר.אס. כבר בדיווש הראשון. ככל שמתחזקות הבעיטות בדוושות דומה כי יתרונותיה מתעצמים והיא מתענגת ומוציא מעצמה יותר. במאוצים, יציאה לתנוחת עמידה במישור כבעליות כל הגברת קצב הכרוכה בהפעלת לחץ על הקראנק והציר המרכזי מעניקים תחושה של תגובה מדויקת המתורגמת ליעילות של קו ישר, מכונת מרוץ של ממש.

התכונות של מהירות ויעילות מקשיחות לא באים על חשבון הנוחות. הנואה רידלי אר.אס. מקבל ציון גבוה בנוחות וכמובן תוך התחשבות בעובדה כי זו מכונת מרוצים ולא אופני נוחות – את אלו אפשר למצוא בקטגורית הסיבולת של חברת רידלי אשר על פי נתוני הנייר שלה מסקרנת מאין כמוה (כן זה רמז, בנצי).

אחת התכונות המרשימות של הרידלי נואה אר.אס. זו היציבות הבלתי אופיינית לשלדה בעלת תצורה קומפאקטית כשלה, יציבות הבאה לידי ביטוי בעיקר בסיבובים החדים, במהירויות הגבוהות בירידות. כניסה ויציאה מסיבוב מורגשים כדבר הטבעי ביותר לאופניים, גם במהירויות קיצוניות. ייתכן וזו נובעת מהזוויות המאוד קלאסיות וסלחניות (73.5 בצינור מוט האוכף על 73 בצינור הראש במידה SMALL אותה בחנתי) או לאורכה של השלדה (97.7 ס"מ – מרכז גלגל קדמי למרכז גלגל אחורי) המתאים גם לאופני נוחות וכעובדה זה בסיס הגלגלים גם בדגמי הסיבולת (נוחות) של שלדות רידלי.

סיכום: רידלי נואה אר.אס. יהיו האופניים המושלמות לטריאתלט הרוצה לשמור על האופציה של מכונת נגד השעון עם שלדת כביש כמעט חסרת פשרות. רוכב הכביש יוכל ליהנות משלל עולמות המהירות, הקשיחות, הנוחות והאגרסיות המתאימות למרוצים.

השינוי המתבקש: צמיגים ברמה גבוהה במעט.

המחיר: 16,500 שקל. זהו מחיר בטווח המחירים המקובל של שלדת קרבון מעולה וחלקי שימאנו אולטגרה.

קטגוריית המחיר המשתלם: קרוב.



ציון שוונג: 8 מתוך 10 כוכבים

17.2.2014

יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכ



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג