יוגה לילדים: גם הם זקוקים לאיזון

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:נעמי פונדק-לובל

&nbsp

הפילוסופיה של היוגה מתייחסת לשינויים הרבים מסביבנו כאל "פרקריטי"– אשליה, החולפת בין רגע. בעוד בתוכנו קיים מקום יציב ושקט –"פורושה" – שאינו תלוי בשום דבר חיצוני. לכל ילד מגיע להכיר מקום זה בתוכו, ולחוות שלווה, אהבה לעצמו ולגופו




מה הקשר בין הפילוסופיה העתיקה הזו בת ה-5,000 שנה, לבין ילדים צעירים הגדלים בישראל בשנות ה-2000? הקשר הוא של איזון והשלמה. לתורת היוגה בהתאמה לילדים ישנה היכולת לתת מענה לצרכים רבים של הילדים שלא מקבלים מספיק התייחסות בחברה של היום – התמודדות עם מתחים רבים: חברתיים, רגשיים ולימודיים, חוסר תנועה עקב בילוי שעות רבות מול הטלוויזיה והמחשב, קשיי קשב וריכוז בבית הספר וחיים בסביבה אורבנית מרובת גירויים, פרסומות ולחצים.

הפילוסופיה של היוגה מתייחסת לשינויים הרבים מסביבנו כאל "פרקריטי" – אשליה, החולפת בין רגע. בעוד בתוכנו קיים מקום יציב ושקט –"פורושה" – שאינו תלוי בשום דבר חיצוני. לכל ילד מגיע להכיר מקום זה בתוכו, לכל ילד מגיע לחוות חוויות של שלווה, התבוננות פנימה, אהבה לעצמו ולמי שהוא ללא קשר למה שאומרים עליו מבחוץ, ולחוות יותר אהבה לגוף ומודעות לו. האיים האלה של שקט מתרחשים לעתים לרגע אצל ילדים בשיעורי יוגה כמו ניצוץ, הם איים של עוצמה המגבירים את הביטחון העצמי של הילד, משפרים את הדימוי העצמי והגופני שלו ונותנים לו תחושת שייכות לקבוצה, לטבע, לחברה ולעצמו.




פירוש המילה יוגה הוא איחוד וחיבור. בשיעור יוגה לילדים הילד חווה איחוד ברמה המעשית – בינו ובין חבריו בקבוצה, בין מוחו ששולח הוראה לביצוע תנועה ותנוחת יוגה ובין הגוף המבצע את התנועה וחיבור בין הנשימה שלו ובין התנועה שהוא מבצע.

בשיעור יוגה לילדים ישנה הכרה ברורה שהילד הוא לא רק הגוף או המחשבות שלו אלא "שלם הגדול מסך חלקיו" ולכן ישנה התייחסות לכל הרבדים היוצרים את הילד:

  • ברובד הפיסי – חיזוק הגוף והגמשתו עם תנוחות היוגה ופיתוח המודעות לנשימה.
  • ברובד הרגשי – התייחסות לנפשו של הילד עם ההרפיה, המוסיקה, המשחק והיצירתיות החושית המתרחשת בשיעור.
  • ברובד המנטלי – עבודה על חשיבה חיובית ודמיון מודרך.
  • ברובד הרוחני – מועברים מסרים של אי פגיעה באחר ואהבה וקבלה עצמית ושל הזולת.

תחום זה של יוגה לילדים מתרחב מאד בשנים האחרונות בארץ ויש יותר ויותר ביקוש מצד הורים, מורים, גננות ובתי ספר לשלב את תרגול היוגה בחייהם של הילדים. כיום, מופעלות תכניות רבות של יוגה לילדים במערכת החינוך בארץ ומורים רגילים לומדים לשלב כלים מעולם היוגה בהוראה שלהם. כמו כן, שיעורי יוגה משולבים היום גם בחינוך המיוחד כאמצעי לעזור לילדים להתמודד עם קשייהם ולשפר את רמת החיוניות שלהם.






נעמי פונדק-לובל – MA בבריאות הוליסטית (לסלי קולג'), B.ed בחינוך יצירתי (סמינר הקיבוצים). רכזת קורס מדריכי יוגה לילדים בבית הספר למאמנים ולמדריכים על שם נט הולמן בווינגייט, מורה מוסמכת ליוגה ע"י מרכז שיבננדה, וד"ר אודי בילו.

פרטים נוספים על קורס מדריכי יוגה בבביה"ס למדרכים ומאמנים במכון וינגייט

&nbsp




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג