כשהחנונים מההיי-טק פגשו את הספורטאים שעל המגרשים

כיצד הצליחו טכנולוגיות ספורט מישראל לגייס כמעט חצי מיליארד דולר?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בשעה שרובנו, כספורטאים חובבים, נאבקים בקורי השינה ומנסים לגרד את עצמנו מן המיטה כדי לצאת לאימון כושר, יזמי טכנולוגיה ישראלים רושמים הישגים מרשימים גם בזירות הספורטיביות הפחות מוכרות לענף הטכנולוגיה. כיצד החנונים של ענף ההיי-טק מתחברים אל הספורטאים והאוהדים שבמגרשים? בחדרי העסקאות ובמחשבי המתכנתים.
עולם ה-Sports Tech (טכנולוגיות הספורט) מורכב מאחד השילובים החדשניים והמפתיעים בתחומי ההיי-טק – שילוב של מכונה עם היכולות הפיזיות הגבוהות ביותר של האדם. בשירות הטכנולוגיה, ספורטאי יכול להגיע לביצועים ולהישגים טובים יותר כאשר זו אוספת נתונים, מכוונת אותו, מעודדת ואף מכריעה בתחרויות.

ספורטאי יכול להגיע לביצועים ולהישגים טובים יותר

לפי ד"ר דב גרינבאום, מנהל מכון צבי מיתר לחדשנות טכנולוגית, משפט ואתיקה במרכז הבינתחומי הרצליה "מרבית השימוש בטכנולוגיית ספורט מתמקד באנליזת ביג דאטה: בניתוח מידע הנוגע לספורטאים באמצעים מגוונים דוגמת צילום, אמצעים לבישים וסנסורים שונים, איסוף מידע בריאותי וכיוצא בזה. כל אלה משמשים להעריך את יכולותיו של הספורטאי ורמת הכושר שלו. איסוף המידע מעלה סוגיות הרלוונטיות לביג דאטה בדרך כלל, אבל גם סוגיות ספציפית לתחום הספורט. למשל, שאלות הנוגעות לפרטיות, מי בעל המידע שנאסף ונותח, מה מותר לעשות איתו, הסכנה לשימוש שגוי או ניצול לרעה של המידע וכיוצא בזה".

לפי דו"ח שפרסמה פירמת הייעוץ Deloitte לפני כשנה, תעשיית טכנולוגיות הספורט מתחלקת ל-7 תתי קטגוריות עיקריות הכוללות ניתוח דאטה; מדיה; מוצרים לבישים; נכסי חסויות; מעורבות אוהדים; אצטדיונים חכמים ו-Esports. מהדו"ח עולה כי בתוך שנתיים (2014-2016) הושקעו בתחום 5 מיליארד דולר בכל העולם, מתוכם הושקעו למעלה מ-380 מיליון דולר ב-41 חברות סטרטאפ ישראליות. לא מן הנמנע כי מאז פרסום הדו"ח, הנתון הזה זינק.
בין החברות הישראליות הבולטות בתחום היו Replay אשר הוקמה ב-2011 ופיתחה טכנולוגיה בשם FreeD המאפשרת צילום אירוע ספורט ממספר רב של מצלמות באיכות גבוהה, תוך הפקת סצנה תלת-ממדית שיכולה להציג הילוכים חוזרים מכל זווית צילום אפשרית. החברה גייסה 35 מיליון דולר ונרכשה במרץ 2016 על ידי אינטל בתמורה ל-175 מיליון דולר. חברה אחרת היא Minute Media אשר נוסדה אף היא ב-2011 ופיתחה כלי המאפשר לחובבי ספורט לייצר תכני מולטימדיה עשירים, סרטוני וידאו, כתבות ותמונות באמצעותם הם יכולים לספר את הסיפורים הספורטיביים שלהם, או סיפורים מאחורי הקלעים, מזווית אישית.

דוגמה מרתקת למיזם מצליח היא מפתחת ה-PowerBeat, WATTEAM. מדובר מיזם ישראלי המייצר תוספים איכותיים לרכיבה על אופניים במחירים נגישים. באוקטובר 2014 השיקו את תוסף ה-Power meter הראשון בעולם שמתומחר מתחת ל-500 דולר וניתן להתקנה עצמית. התוסף מודד את איזון הרוכב בין ימין לשמאל; מתממשק לבלוטות'; קל במיוחד (פחות מ-21 גרם); עמיד בפני מים (תקן IP67); בעל סוללה נטענת ועוד.

דוגמה נוספת היא חברת פיקו (PICO) אשר עוסקת בחיזוק הקשר הישיר והאישי בין קבוצות ספורט והאוהדים שלהן באמצעות שימוש בכלים פופולריים כמו המסנג'ר של פייסבוק והמסכים הגדולים שנמצאים באולמות והאצטדיונים. הטכנולוגיה שפיתחה פיקו נועדה כדי להעצים את חוויית המשחק לאוהדים תוך שימוש בפעילויות מיוחדות כמו סקרים, שאלות טריוויה, משחקים מגוונים ואפילו בחירת השחקן המצטיין למשחק על ידי הקהל. כל אלה מניעים את האוהדים לתקשר באופן ישיר עם הקבוצה – כשבניגוד לשליחת מסרונים למספר גדול של אנשים, הפיתוח של פיקו מאפשר תקשורת דו כיוונית – האוהדים שולחים, מקבלים מענה, מגיבים וכן הלאה.

מחברה קטנה מישראל, פיקו מחזיקה כיום במשרדים בחיפה, ת"א, סנט לואיס ופילדלפיה. בחודשים האחרונים היא אף השלימה סבב גיוס של למעלה ממיליון דולר מקרנות ייעודיות המתמחות בטכנולוגיות ספורט וממשקיעים פרטיים. הקהל הישראלי בוודאי מכיר את הטכנולוגיה של פיקו, קבוצות הכדורסל מכבי תל אביב והפועל ירושלים ובפרויקטים רלוונטיים גם עם מנהלת הכדורסל ומנהלת הליגות לכדורגל. גם בעולם אימצו את הרעיון של יחסים הדדיים עם הקהל והחברה עובדת כיום עם קבוצת סנט לואיס בלוז, קבוצת ההוקי המובילה מליגת ה-NHL בארה"ב עם ממוצע של 19,000 אוהדים במשחקיה הביתיים, כמו גם קבוצות בענפי ספורט נוספים.

אורן מורבצ'יק, הוא קלע לשעבר ויזם בהווה. בשנים האחרונות עבד עם שותפיו על פיתוחה של RSPCT – מערכת המאפשרת ניטור של נקודות פגיעת הכדור בסל, זוויות הזריקה, הפקת פילוחים וניתוחים המאפשרים הסקת נתונים ומסקנות על כיצד כל שחקן יכול להשתפר. RSPCT מאפשרת הגעה לנתונים מדויקים עם 20 זריקות לסל ומביאה לשיפור משמעותי בתוך זמן קצר. התקנת המערכת במשחקים מאפשרת לייצר ערך רב נוסף – מהמידע על הקליעה עצמה במשחק, דרך מדיה ואפילו עד עזרה בשיפוט. החברה עובדת בצמוד להנהלת ליגת ה-NBA בנושא הזה וחלק מהקבוצות אימצו בעצמן את הטכנולוגיה לטובת אימונים.

את פיקו, RSPCT וחברות נוספות ניתן יהיה לפגוש ביום רביעי, 25 באפריל, במסגרת כנס Sports-Tech שיזם מכון צבי מיתר לחדשנות טכנולוגית, משפט ואתיקה ובית הספר ליזמות בבינתחומי הרצליה, בשיתוף פירמת עוה"ד הגלובלית DLA Piper ומשרד עוה"ד יגאל ארנון ושות'. באירוע יתקיים רב-שיח בין בכירים ויזמים בתחום הספורט בישראל באשר למגמות וחדשנות בתחום טכנולוגיות הספורט. בין הדוברים: רונית גלסמן, מנהלת השיווק של ההתאחדות לכדורגל, עדלי מרכוס, מנכ"ל ליגת העל בכדורסל; דוד מלכה, סגן ראש מינהל הספורט; עו"ד רונית יניב-אמיר, שותפה במשרד יגאל ארנון ושות' ; ג'רמי פרסמן, שותף בקרןAdvantage Sports Tech, OurCrowd; פיטר וויט, יו"ר סקטור המדיה, הספורט והבידור ב-DLA PIPER ודר' דב גרינבאום, מנהל מכון צבי מיתר לחדשנות טכנולוגית, משפט ואתיקה בבינתחומי הרצליה: לרישום חינם לכנס.

בנוסף, יציגו באירוע מיזמים נוספים מתחום טכנולוגיות הספורט, ובהם: WSC – המייצרת תקצירי ספורט וניתוח המתרחש על המגרש; Track160-העוסקת בניתוח נתוני שחקנים בסיוע אמצעים לבישים; Accelerator8 Performance – המתמחה בפיתוח ויישום טכנולוגיות ספורט חדשניות ו-Replay Technologies – מערכת מתקדמת לצילום אירועי ספורט, אשר נרכשה על ידי אינטל ועוד.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג