דעות || ענף האולטרה בישראל: הרבה בדימיון מעט בחיים

האולטראיסט זיו צויגהפט מסביר כיצד ענף האולטרה בעיניו, נשען כיום בעיקר על רצונם הטוב ואהבתם של העוסקים בדבר ותוהה איך הקהילה המרשימה הזו לא בשלה וגדלה מספיק כדי להוות מסה קריטית היכולה לקיים מרוץ בישראל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אני חולה. כבר כמה ימים. חס וחלילה שום דבר קריטי, קצת צינון, כאב ראש, חולשה כללית. אבל מרגיש רע. הייתי יכול לומר לכם שפניי היום כפני ענף האולטרה בארץ, אבל אני אנסה לברוח מהקלישאות. בשלב מסוים של היום, (אתמול), התחלתי לקבל מבול של טלפונים והודעות. "זהו". חשבתי לעצמי, "השמועה פרצה. אני חולה, כולם יודעים ובודקים מתי אפשר להגיע לנחם". מהר מאוד הבנתי שאני לא מעניין אף אחד ומה שבאמת חשוב ומצער זה שמרוץ "הארץ המובטחת, מים לי-ם", בוטל בשל ביטול הסכם החסות הראשית. כמה עצוב.

73552.2

"ענף האולטרה, במדינת ישראל, נשען כיום, בעיקר, על רצונם הטוב, מסירותם ואהבתם של העוסקים בנושא" | צילום: רוני מרקוביץ

עוד כתבות בנושא אולטרה מרתון
כך תהפכו לרצי אולטרה מרתון
למה אנשים עושים אולטרה מרתון?
10 דברים שאף אחד לא יגלה לך על אולטרה מרתון

"אין כעס – יש אכזבה"

כמו רבים אחרים גם אני התאמנתי לקראת המרוץ ביחד עם קבוצת הריצה שאותה אני מאמן. בחודשים האחרונים השכמנו קום מספר פעמים בשבוע, ויצאנו להתאמן. עליות, ירידות, נפחים וגם אימוני כוח. לעתים ביחד ולפעמים לחוד. ממש התכוננו לזה. חיכינו למרוץ שכבר הפך למסורת של פסח. ההודעה על ביטול המרוץ תפסה אותנו לא מוכנים ובלי תכנית מגירה חלופית. אבל למרות ההודעה וההפתעה הגדולה, קשה לי לומר שהאפשרות הזו, שהמרוץ החשוב הזה יבוטל, לא חלפה לי בראש. אולי הגיע הזמן לשים את הדברים על השולחן. ענף האולטרה, במדינת ישראל, נשען כיום, בעיקר, על רצונם הטוב, מסירותם ואהבתם של העוסקים בנושא. עם כל זה, כנראה, לא הולכים למכולת. אתם מבינים את זה, המארגנים מבינים את זה ולצערנו – גם נותני החסות מבינים את זה וכך הגענו ליום העצוב הזה. כך, בתוך המשולש הזה, שבין הכוונות הטובות של המארגנים, האמביציה האדירה של הרצים, והביזנס הקטן מאוד של נותני החסות – אנו מתנהלים.

בניגוד לרבים אחרים (ש"הפגינו" אמש בפייסבוק), בי אין כעס, אלא אכזבה. ויודגש: לא מהמארגנים. מדובר בחברים לספורט. אנשים שכמעט מתנדבים כדי שהאתר הזה יעמוד. כדי שהמרוצים הללו ייצאו לדרך. גם הם לא עושים זאת אך ורק לשם שמיים, אבל אף אחד מהם לא נוסע במרצדס. ממש כמונו, הם קמים בבוקר מונעים מתשוקה לספורט. לריצה. לרכיבה. לשחייה. וגם לכתיבה. לספר את הסיפור של הענפים האלה. אני משוכנע שביטול המרוץ הזה, שהיה למקור גאווה גדול עבורם, עלה להם בלא מעט לילות ללא שינה ובלבטים רבים וקשים. אם הודיעו על ביטול – כנראה שלא נותרה להם כל ברירה.

73552.1

אנחנו כקהילה של רצי שטח ואולטרה עדיין לא מספיק בשלים וגדולים מספיק כדי להוות מסה קריטית | צילום: זיו צויגהפט

אז ממי אני מאוכזב? האכזבה שלי היא מהתחום. מעצמי. מהעובדה שאנחנו כקהילה של רצי שטח ואולטרה עדיין לא מספיק בשלים וגדולים מספיק כדי להוות מסה קריטית היכולה לקיים מרוץ בישראל. מסה חזקה מספיק, מרתיעה מספיק, כדי שנותני חסות לא יוכלו להרגיש בנוח לבטל מרוץ לו נתנו חסות ראשית (במשך 3 שנים), חודש וחצי לפני קיומו. אתם בכלל מדמיינים מצב שאדידס היתה מבטלת את מרתון תל אביב חודש לפני האירוע? אם היו מעזים לעשות כזה דבר (שאין סיכוי שהיו עושים), גל ההדף האדיר שהיה שוטף אותם היה מביא אותם לביטול ההחלטה בתוך דקות.

בריצת אולטרה יש חזרה למשהו מאוד ראשוני

אבל בענף האולטרה ובריצות השטח, אנחנו כנראה עדיין לא מספיק גדולים וחשובים. אז ההחלטה הזו עוברת… כמה פוסטים כעוסים בפייסבוק, כמה סמסים נרגזים, אבל אף אחד לא יקים פה מחאה. אנחנו כנראה לא מספיק מאורגנים ומגובשים כדי להרים מאבק. בשקט בשקט, נעדכן את טבלאות האקסל, נעדכן את התכניות האימון, נכוון את השעון לשעה בלתי הגיונית לפנות בוקר ונצא לרוץ. איכשהו, שוב, נמצא אלטרנטיבה.

ואתם יודעים מה? גם בזה יש יופי. היופי שבבוסר. בספרטניות. בריצת אולטרה יש חזרה למשהו מאוד ראשוני, מאוד חף מגינונים. הענף מנפה את החלשים ואת שוחרי הפוזה. את המשוויצים. אם תרצו – הכי רחוק מהמרוצים המפונפנים והממותגים לעייפה של אבן גבירול.

כתחום חדש למדי, במדינה צעירה, אולי הגיעה העת לחשוב על קיום מרוצים קטנים יותר, אינטימיים, אפילו פיראטיים. כך למשל, "אתגר מכתשים", אירוע בו לקחתי חלק, במסגרתו רצנו קבוצת חברים/רצים מעל ל-50 ק"מ במדבר. זה היה כמעט ספונטני אבל כל כך כיף. העיקרון הוא, שלדעתי, דווקא בגלל שמדובר בענף צעיר, לכל אחד ואחת מאיתנו יש הרבה מאוד מקום להשפיע, לשנות ולעצב את ההוויה בו.

בחזרה למציאות שלנו: אתמול בערב, זמן קצר לאחר שנודע ברבים כי המרוץ בוטל, התקשר אליי עומר ברק, מנכ"ל שוונג, והסביר לי באופן אישי כמה קשה היה לו לקבל את ההחלטה. בעוד הוא מדבר, התחלתי לחשוב ולשים לב שהקשיים שלו כאיש מקצוע, כמארגן תחרויות, דומים מאוד לקשיים שלי כרץ – במיוחד בנקודה ששנינו תלויים בגורמים חיצוניים שיעזרו לנו לקיים את העיסוק אותו בחרנו לעצמנו. אני מסביר לו שגם אני נאלצתי (בשל "נפילת נותן חסות") לבצע קיצוצים משמעותיים מאוד בהתנהלות שלי, רק בשביל לשמר את רמת הבסיס בה אני מצוי כיום. על פינוקים כמו עיסויי ספורט, או מזון שתואם את הצרכים הפיזיולוגיים – כבר מזמן ויתרתי.

קצת כמו השיר, כנראה שזה מה שנשאר. הרבה בדימיון ומעט בחיים. אנו אמנם שואפים לרמה אירופאית, אך בפועל המרחק עדיין רב. הפער נובע, בין היתר, בשל תרבות הספורט הישראלית המקדשת, בעיקר, כדורגלנים, וגם בגלל שרמת החדירה של הענף מועטה וגם בגלל "גורמים מבית" (מחסור במתנדבים, עלויות שיטור גבוהות, ביטוחים וכו').

עד שנתביית על מרוץ אחר, אני קורא לכולכם, לכולנו, אל נא תישבר רוחכם, רוחנו. הסיטואציה הזו מאוד מזכירה לי את הריצה עצמה – אלו הקשיים שאנו חווים במהלך ריצת שטח טובה, וביננו – זה מה שמייחד אותה מכל השאר. עוד יהיו ימים טובים יותר, זה פשוט לא יקרה מחר.

צילום עמוד הבית: רוני מרקוביץ


הדברים האמורים נכתבים על דעת הכותב ועל אחריותו בלבד




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • יצחק אבן-רם הגיב:

    זיו כתבה ראויה וחבל מאד שהמרוץ בוטל , אבל אני חושב שיש חלופה ראויה למרוץ אולטרה שהיה ובוטל וזה במרוץ מהר לעמק. עד לפני כשנתיים במרוץ זה , מעבר למרוץ שליחים , היו גם שני מקצי אולטרה שבוטלו. משיחה עם המארגנים הם החליטו להתמקד בשליחים. אולם להבנתי אין מניעה לקיים גם מקצה אולטרה. המסלול מסומן , המנהלות הן רק על הרצים , ולעניות דעתי מהמארגנים לא נדרש מאמץ משמעותי נוסף. במרוצים שתקיימו מקצי אולטרה השתתפו כמה עשרות רצים שהוזנקו בלוח זמנים נפרד , כך שאין מסה נוספת של רצים על המסלול. אפשר לנסות לפנות למארגנים שישקלו לקראת השנה הבאה להוציא גם מקצה אולטרה.

    1. זיו צויגהפט הגיב:

      שלום יצחק,
      תודה על התגובה – ישנן עוד כמה חלופות ראויות והלוואי והן יקומו וירקמו עור וגידים.. המסר העיקרי בכתבה הוא שחבל שמירוץ מרכזי שמספק נקודות נפל ולא יתקיים. האחריות היא כפולה, עלינו כקהילה וגם על שוונג כמארגנים.

      "מי שיש לו איזה 'למה' שלמענו יחיה, יוכל לשאת כמעט כל 'איך'. מהמקום הנמוך הזה אנחנו כקהילה נוכל לצמוח ולפרוח, ואני משוכנע שעוד יקומו מירוצים רבים אחרים ושהעתיד יהיה ורוד מתמיד!.

      דבר אחרון – התמונה צולמה ע"י הצלם המאוד מוכשר רוני מרקוביץ, והקרדיט מגיע לו! הטעות היא שלי ואני מצר עליה.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג