דעות || מרתון טבריה במהדורתו ה-40 הוא ביזיון התנהלותי וארגוני

משבר גיל הארבעים שתקף את מרתון טבריה, שההרשמה אליו היתה סגורה עד היום (100 יום לזינוק), פוגע אנושות ברצים וברצות בכלל ובאלו שמתייחסים אליו כאל מרתון בכורה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לא נותר אלא לשפשף את העיניים לאחר שאתר מרתון טבריה שינה היום את הכותרת שלו באתר ההרשמה מהסטטוס "ההרשמה סגורה" ל"ההרשמה פתוחה". מלים אלו גרמו למאות רצים ורצות להתמוגגות ואושר ולרבים אחרים לאכזבה על הזמן הקצר שנותר לזינוק. עד היום המלים שנסבו סביב המרתון היו "שערורייה", "ביזיון", "חרפה", "זלזול", "חובבנים"… אלו רק חלקיקים עדינים משמות התואר שעפו לחלל האוויר בקבוצות הפייסבוק הייעודיות של הריצה בשבועות האחרונים, לאחר שההרשמה למרתון טבריה לא נפתחה כבכל שנה וככל תחרות בארץ ובעולם. תארו לכם שההרשמה למרתון ברלין או בוסטון לא היתה נפתחת מאה ימים לפני התחרות, שלא לומר רחמנא ליצלן אחד עשר חודשים לפני התחרות (הרישום למרתון ברלין 2017 יפתח כבר ב-19 באוקטובר)? בשוונג ראינו צורך להוביל את דעת הקהל ואת המאבק לפתיחת ההרשמה באמצעות כתבות וראיונות (לדוגמה: מה קורה עם מרתון טבריה? ו"בשנה הקרובה לא תהיה אליפות ישראל במרתון טבריה" ועוד), אשר מטרתן היתה להבין איפה הדברים עומדים ולהפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות. התשובות שקיבלנו היו שאין צורך לדאוג (אז התחלנו לדאוג) ו"ההרשמה תפתח בשבוע הבא" (כך נאמר לנו לפני חודש בדיוק).

לא ניתן לעבור לסדר היום כאילו "הכל בסדר" | צילום: מיכאל חורי

עוד כתבות על מרתון טבריה
"אני חושבת שבשנה הקרובה לא תהיה אליפות ישראל במרתון טבריה"
מה קורה עם מרתון טבריה 2017?
נילי אברמסקי מאחלת למרתון טבריה "שיתגרש" מההורים שלו
מרתון טבריה כבר לא יהיה יותר אליפות ישראל

ולמרות שההרשמה נפתחה ולכאורה "הכל בסדר", לא ניתן לעבור לסדר היום כאילו "הכל בסדר". הרי כל מי שמתכנן לרוץ את מרתון טבריה בתחילת ינואר, אמור היה כבר להתחיל להתאמן אליו, אך שני הגופים שעומדים מאחוריו: עיריית טבריה כמפיקת האירוע ואיגוד האתלטיקה כגוף המעניק לתחרות את התואר אליפות ישראל, הגיעו מאז המרתון האחרון לאי הסכמות ולנתק כל אחד מסיבותיו, אך בסופו של דבר הפגיעה היא בקהילת הרצים ובעיקר הרצים שזהו מרתון הבכורה שלהם.

מרתון בכורה

תשאלו כל מרתוניסט או מרתוניסטית על איזה מרתון הם ממליצים כמרתון ראשון ורובם יגידו שבגבולות הארץ, טבריה הוא המקום לעשות זאת. למה? בגלל המסלול, מזג האוויר (אלא אם לא יורד גשם זלעפות), התוואי השטוח, האימונים שרובם מתקיימים בסתיו ובחורף וכמובן המסורת. אך על מנת לעמוד על קו הזינוק ב-6 בינואר, רץ ורצה שזהו להם מרתון ראשון זקוקים ל-20 שבועות הכנה שהם כארבעה וחצי חודשים. נכון לדקות אלו נותרו כ-13 שבועות בלבד ליריית הזינוק, מצב כזה מנקה באופן מיידי את קהל היעד החשוב הזה, שכנראה ינתב את הבחירה שלו למרתון תל אביב או לאחד המרתונים בחו"ל המתקיימים בחודש מארס כמו לימסול או מלטה. רצים מתחילים או ותיקים יודעים שהשלב הראשון הוא ההרשמה, היוצרת התחייבות פסיכולוגית לאתגר ולאימונים. חלק גדול מהרצים שתכננו להשתתף במרתון טבריה של ינואר האחרון, היו רשומים כבר בסוף אוגוסט 2015. זה כלל בדרך כלל גם רצים מנוסים שנהנו ממחיר ההרשמה המוקדמת וגם רצי מרתון חדשים שלמעשה התחילו תכנית אימון מסודרת.

אליפות ישראל

אם לא יהיה שינוי של הדקה התשעים, מרתון טבריה לא יוכר כאליפות ישראל על ידי איגוד האתלטיקה שמוסמך להעניק את התואר הזה, אך מעבר לכך נשאלת מדי שנה השאלה האם הוא הגוף שאמור להיות אחראי על הפקת מרתונים בישראל? האם הגוף הזה אמור להוציא מכיסו על פי הדוחות הכספיים שהוא בעצמו פרסם 1,200,000 שקל לטובת ארגון מרתון טבריה? לדעתי לא. תפקידו של איגוד האתלטיקה הוא להוביל בפן המקצועי בלבד על כל המשתמע מכך. בשנים עברו מרתון טבריה אורגן בשיתוף של עיריית טבריה ואיגוד האתלטיקה שהפך אותו כאמור גם לאליפות ישראל הרשמית. יחד עם זאת, בשנה שעברה חלה תפנית כשעיריית טבריה העבירה לידיה את כל נושא הארגון והוציאה מהתחום הזה את איגוד האתלטיקה. האיגוד המשיך לתת אמנם את חסותו, כלומר להגדיר את מרתון טבריה כאליפות ישראל, אבל כבר אז היה ברור שיש נתק בין שני הצדדים. ואכן, שלושה חודשים לאחר מרתון טבריה 2016 הודיעו באיגוד האתלטיקה על פרידה ממרתון טבריה, ומספר חברי הנהלה באיגוד מונו לוועדה שתבדוק אופציה חלופית לאליפות ישראל במרתון ואפילו על הקמת מרתון חדש במקום חדש.

מרתון טבריה

עיריית טבריה העבירה לידיה את כל נושא הארגון | צילום: איגוד האתלטיקה

עיריית טבריה

ראש עיריית טבריה יוסי בן דוד הגיב בתחקיר שערכנו כאן בשוונג ואמר כי: "מרתון טבריה יתקיים כסדרו, אתר הרישום יפתח בשבוע הבא", אך למרבה הצער תשובה זו ניתנה ב-28 באוגוסט וכאמור רק היום ההרשמה נפתחה חודש לאחר ההצהרה. בכתבת ההמשך על אי פתיחת ההרשמה למרתון, סיפרה לנו בראיון בשוונג זהבה שמואלי, שבנוסף להיותה מאמנת קבוצת "רצי רמת השרון" היא גם חברת הנהלה באיגוד האתלטיקה, שנוצרו פערים גדולים מדי בין איגוד האתלטיקה לעיריית טבריה. "נכון לשבוע שעבר האיגוד ירד לחלוטין ממרתון טבריה. היו ניסיונות לגישור, אבל זה נמרח יותר מדי זמן ואני חושבת שבשנה הקרובה לא תהיה אליפות ישראל במרתון. אני לא יודעת אם מרתון טבריה עצמו יתקיים או לא ובאיזו מסגרת אבל מבחינתנו היינו צריכים להיות רציניים כלפי הרצים". בעיריית טבריה מיהרו להרגיע ודובר העירייה אילן אוחנה מסר אז כי: "מרתון טבריה יתקיים, נקודה. היו מגעים עם איגוד האתלטיקה, יש מגעים עם גופים אחרים כולל גוף מסחרי גדול, ויש מגעים עם החברה שתפיק את המרתון. הכל ייסגר גג עד לשבוע הבא. מרתון טבריה יקרה ואין שום ספקות. זה נכון שאנחנו בעיכוב רציני אבל אנחנו ממשיכים מכאן במלוא הקיטור קדימה".

אז גם לאחר ההבטחה הזו שניתנה לפני כמעט שלושה שבועות על ידי דובר העירייה, ההרשמה נפתחה רק היום (שלישי), אך מה זה אומר שהכל בסדר? שצריך להחרים את המרתון כפי שלא מעט אנשים אומרים? שצריך להעביר אותו לידיים מקצועיות יותר? לקיים אותו ב-2018 במקום אחר? ימים יגידו, אבל איך שלא תסתכלו על זה או "תריצו" את זה, מרתון טבריה במהדורתו ה-40 הוא ביזיון התנהלותי וארגוני שאסור היה שיקרה (ובכל זאת הוא קרה).


הכותב הוא העורך הראשי של אתר שוונג




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אלון הגיב:

    מילא המרתון. עם כל הכבוד זה רק ספורט.
    ישנן תופעות, רבות, מאד, הקשורות בחיי אדם והתנהלות יומיומית בארצנו שהן ביזיון מהלך הנמשך שנים על גבי שנים על גבי שנים באין מפריע ממש.

    מדינה מפגרת לצערי

    1. אחד שסבל שם הגיב:

      כגון, מרוץ המדבר הבזיוני שאירגן אתר שוונג בשנה שעברה….

      1. דובי על הגל הגיב:

        ובכל זאת, שוונג כנראה נותנים מקום להגיב לכל אחד.
        אחרי מרוץ המדבר של השנה שעברה, שאכן סבל מתקלה, נתתי צ'אנס לתיקון והייתי במרוץ המדברי של שוונג גם השנה.
        היה מהמם!! המרוץ הכי טוב שהייתי בו בחמש השנים האחרונות.
        מבטיח לחזור כל שנה.

      2. אורן צור-שביט הגיב:

        דווקא הם דוגמא מעולה להפקת לקחים. רצתי במקצה האובד, רצתי גם השנה והיה ארגון מופתי, משולט ומסודר.
        הלוואי שכל גוף שטועה פה במדינה היה מפיק ככה לקחים. באמת.

  • תיק תקשורת הגיב:

    אין ספק הביקורת כאן מוצדקת עד מאוד, עם זאת, יש שאלות לגיטימיות – האם לשוונג יש מעורבות שצריכה להופיע בכתבה, כגוף עיתונאי וכמו שנהוג בגופים שרואים עצמם עם אתיקה עיתונאית:
    1. האם שוונג היה מעורב בעבר בארגון מרתון טבריה והיום לא (בעיקר אם המעורבות יצרה רווח כלכלי).
    2. האם שוונג מעורב באחד מהמרתונים המתחרים ובעיקר במרתון ת"א (בעיקר האם יש פוטנציאל עסקי או חשד כזה).
    אם כן, ראוי היה שיופיע בסוף הכתבה אזכור לכך (כמו שנהוג למשל בעיתונים בארץ כאשר יש קשר מהותי בין הכתבה לגוף המחזיק בבעלות על העיתון).

    1. ארן הגיב:

      שלום "תיק תקשורת",
      הדברים הכתובים לעיל הם תחת מדור "דעות" ותואמות את דבריי באופן פרטני ולא את תפיסת העולם של שוונג באופן גורף ולכן לגבי השאלה אם שוונג מעורבת במרתון כזה או אחר (היא לא! ואת מרתון ת"א מפיקה כידוע חברת כפיים) לא רלוונטית. מה שרלוונטי הוא המקרה הספציפי של מרתון שמתקיים כבר 40 שנה והוא אינו בחיתוליו ואי לכך מצופה שהעירייה/המארגנים יתמודדו עם האירוע הזה לא כאילו הם מפיקים אותו לראשונה ולא ברור לכל הנוגעים בדבר שהרשמה היא לב ליבו של מרתון בסדר גודל שכזה. מותר לטעות וחשוב לתקן, אך כאן ההתנהלות מלכתחילה היתה בעוכרם ולא היתה כל הצדקה נראית לאור ומבוססת לפתיחה המאוחרת עד מאוד של ההרשמה, שפגעה בעיקר ברצי המרתון שזהו להם מרתון הבכורה.

  • שמאי הגיב:

    לי זהו מרתון בכורה, והיות ויצאתי מנקודת הנחה שהמרתון יתקיים בסופו של דבר, התחלתי להתאמן כבר ביולי, כך שמבחינתי האיחור בפתיחת ההרשמה כלל לא פגע.

    1. בני הגיב:

      גם במקרה שלי זה מרתון בכורה. התחלתי מוקדם ואמרתי לעצמי שמקסימום נרוץ בתל אביב, חודש אחרי. לא צריך לעשות עניין וסנסציה מכל דבר, היה די ברור כבר מההתחלה שהמרתון יתקיים.
      נושא אליפות ישראל – את מי זה מעניין? רצתי שנים בחצי בבית שאן ולא הרגשתי שינוי בתוצאות בגלל שזו אליפות ישראל.

    2. אבי הגיב:

      כך בטח עשו כל הרצים ובקבוצות הרציניות.
      הדבר היחיד שיניע אותי כרגע מלהשתתף בטבריה, זה רק אם האיגוד יודיע על מרתון חלופי בטווח של עד שבועיים, שיוגדר כאליפות הארץ

  • רועי הגיב:

    אני מבין את הטענות לגבי הרשמה, אבל כל הנושא של אליפות ישראל כן או לא, לכמה אנשים באמת אכפת מזה? אולי לאחוז אחד מהמשתתפים. כנ"ל לגבי היבוא המגוחך של רצי עלית מקניה ואתיופיה. מיותר לחלוטין, יקר ולא מוסיף כלום לרצים האחרים.

  • אייל הגיב:

    כמו תמיד מלחמות היהודים, מסורת של 40 שנה כנראה לא מספיקה במחוזותינו כדי למנף את המרתון לטובת טבריה, המשתתפים וספורט הריצה בארץ. חבל !

  • אבזם הגיב:

    מצחיק ששוונג מנסה להטיף מוסר כשהם עצמם אחראים לכשלונות אינספור ולצניחה באמון הציבור במרוצים בארץ. אפילו האתר הזה מלא באגים, מעברונים בלופ אינסופי.

  • סטודנט לתואר שני הגיב:

    רצי מרתון יקרים אודה עם תוכלו לענות על שאלון קצר בנושא "מניעים לריצת מרתון" במסגרת עבודתי לתואר שני.
    https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdpoPTaQaYg6xrwF8YiZpmQwAkpJJp1RWQCmIDiT4D4KlSmtw/viewform

    1. סטודנט לתואר שני הגיב:

      רצי מרתון יקרים אודה אם תוכלו לענות על שאלון קצר בנושא "מניעים לריצת מרתון" במסגרת עבודתי לתואר שני.
      https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdpoPTaQaYg6xrwF8YiZpmQwAkpJJp1RWQCmIDiT4D4KlSmtw/viewform

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג