הליכה נורדית | "החזון שלי הוא שבעוד כמה שנים יסתכלו מוזר על מי שיילך בלי מקלות"

חשבתם שרק בהרים גבוהים אנשים צועדים עם מקלות? טעיתם! מתברר שגם בישראל יש מספר לא קטן של אנשים שעוסקים בספורט ההליכה עם המקלות. הכירו את ההליכה הנורדית
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

חשבתם שרק בהרים גבוהים אנשים צועדים עם מקלות? טעיתם! מתברר שגם בישראל יש מספר לא קטן של אנשים שעוסקים בספורט ההליכה עם המקלות. הכירו את ההליכה הנורדית

מאת:אביטל הירש

על מה אתם חושבים כשאתם שומעים את צירוף המילים "הליכה נורדית"? כנראה שכמוני, אתם מדמיינים אנשים הולכים בהרים מושלגים, כשהם נעזרים במקלות כדי להתקדם במסלולים המשופעים והמאתגרים. ובכן, מתברר שאפשר ללכת הליכה נורדית – הליכה עם מקלות – גם במרחבי ארצנו החמימה והלא מושלגת במיוחד. לפחות כך טוען איציק לוי, מי שהביא את השיטה לישראל וכיום עוסק בהדרכת דור של מאמנים, שלפי החזון שלו יפיצו את הבשורה בקרב הקהל הישראלי.


צועדים בגלבוע: הליכה עם מקלות – גם במרחבים בישראל

"ספורט הליכת הכושר עם מקלות עוצב ופותח לראשונה ע”י טום רוטלין האמריקאי מויסקונסין,  ארה”ב החל משנת 1988. מטרתו הייתה לפתח כושר אצל גולשי השלג למרחקים ארוכים – הקרוס קאונטרי סקי", מספר לוי . "ההליכה הנורדית התפשטה במהירות בארצות נורדיות כמו נורבגיה , שבדיה וגרמניה ארצות בהם התושבים מודעים ומכירים גלישת שלג למרחקים ארוכים".

איך הגעת לזה?
"אני בוגר מכללת וינגייט עם תואר ראשון בחינוך גופני והתמחות בשיקום חולי לב ריאה. כאיש ספורט, אחד הדברים שעשיתי הוא ללוות חולי סיסטיק פיברוזיס במשל שש שנים למרפאות קיץ באלפים, ושם הולכתי אותם בהרים יחד עם אנשי הצוות  הרפואי, ושם לראשונה נחשפתי לנושא של ההליכה עם המקלות.  מכיוון שאני אוהב לשאול, התעניינתי  וחקרתי בנושא. שם היה מדובר בהליכה עם מקלות בהרים ולא בהליכה נורדית. לפני כארבע שנים סיימתי את עבודתי האחרונה כשכיר בגו אקטיב ושאלתי את עצמי מה אני הולך לעשות. אני איש אאוטדור והבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות".


הליכה על חוף ראשון לציון

"מי יבוא ללמוד הליכה?"
"הפעילויות האירוביות הכי מקובלות הן הליכה וריצה. אבל מי יבוא ללמוד הליכה? זה מה שחשבתי בזמנו, אבל אז נזכרתי בהליכה עם המקלות – זה היה לפני ארבע שנים. נסעתי לאנגליה ולמדתי את השיטה. כשחזרתי לארץ התחלתי להפעיל בראשל"צ שתי קבוצות של הליכה נורדית. הבנתי שאם אני באמת רוצה לקדם את זה בארץ, אני צריך ללמוד ולהגיע לרמה כזו שתאפשר לי להעביר את הידע הלאה. המשכתי ללמוד בבתי ספר באנגליה ואיטליה, ולבסוף קיבלתי מהם הסמכה להכשיר מדריכים תחת המטריה שלהם וכבר שנתיים וחצי אני מעביר הדרכות לאנשים שמדריכים קשישים. בחודשים האחרונים העברתי שני קורסים לפיזיותרפיסטים שבודקים עכשיו מה התועלת של הליכה נורדית באוכלוסיות עם COPD , פרקינסון ואנשים שעברו החלפת מפרקים".

האם זה מיועד בעיקר לקשישים ו/או חולים?
"לי היה קל בגלל הנטייה לאוכלוסיות מיוחדות לפנות לאוכלוסיות כאלה וליצור שוק שבו אוכל לחיות, אבל בעולם צועדים המון אנשים שהם בני 30+ ובריאים. צרפת הכניסה הליכה נורדית כחלק מאיגוד האתלטי, איטליה הכירה בה גם כן באיגוד האתלטיקה ואני מתוכנן להיפגש בקרוב עם מנכ"ל האיגוד הישראלי".


מחזקים גם את פלג הגוף העליון

למה שמישהו צעיר ובריא יילך עם מקלות? מה היתרון של זה?
"להרבה אנשים שמתחילים לרוץ כיום  אין רקע מתאים ולכן יש הרבה פציעות. בהליכה נורדית יוצרים בעצם גוף שהולך על ארבע. ההולך על ארבע מחלק את המשקל בצורה חדשה בין ארבע הגפיים ועצם זה שדוחפים את הגוף קדימה גורם לגוף להוות משקולת. בעזרת המקלות מפעילים כוח עם הידיים, וקורים כמה דברים: 
– עבודת משקולות דינמית מבלי לעוות את מודל ההליכה הטבעי
– כתוצאה מהגדלת העומסים יש גירוי לשרירים לגדול ואפשר לבנות מסת שריר ברמה יחסית קטנה בהשוואה לעבודת משקולות
– בגלל כל קבוצות השרירים החדשות שמתחילות לעבוד, צריכת האנרגיה עולה

לאנשים עם עודף משקל או למי שרוצה לשמור על איזון מטבולי זו דרך מצויינת להיכנס לספורט. בעצם מתקדמים באותה מהירות אבל משיגים אפקטים נוספים. אחרי שמתחזקים ויורדים במשקל, אפשר לעבור לריצה. הליכה עם מקלות מפתחת את הקואורדינציה, היא מגרה את המערכת העצבית לעבוד כשרגל עובדת יחד עם היד הנגדית. עם המקלות אפשר להתקדם גם בשטחים פחות עבירים, והמחיר שמשלמים מבחינת עומס על הברכיים הוא קטן מאוד". 

למה בעצם צריך הדרכה?
"כדי להשתמש במקלות בדרך שתמנע נזקים אפשריים ותמקסם תוצאות, המתאמן צריך מקל שיהיה מותאם לגובה ולגודל שלו; בנוסף, אפשר לנעוץ את המקל בזוויות שונות ואם לומדים, יודעים איזו זווית תגרום להתקדמות מהירה ואיזו תוביל לתמיכה טובה יותר, והשילוב יוביל לתוצאה טובה; צריך לדעת באיזו עוצמה לנעוץ את המקל – כשלומדים את העקרונות אפילו במפגש אחד או שניים, אפשר להוציא את המכסימום ולסכן מינימום".


הקבוצה בסיום מקצה ה-10 ק"מ במרתון תל אביב

מה חתך הקהל בארץ של אנשים שהולכים הליכה נורדית?
"כיום, רוב ההולכים הם בני 50 פלוס. כ-70% סובלים מבעיות שונות ופגיעות מוטוריות, וכ-30% עושים את זה בשביל הבריאות. אני בהחלט מרגיש תזוזה שמאוד מרגשת אותי, של מדריכי ספורט צעירים שהם ספורטאים ומגבשים סביבם קבוצות של אנשים צעירים. החזון שלי הוא שיסתכלו מוזר על מי שיילך בארץ בלי מקלות".

ערך מוסף להשתתפות בקבוצה
אתי אציל, בת 42 מראשל"צ, מתאמנת באחת הקבוצות של לוי כבר שלוש שנים. "אני עובדת בבנק כפקידה, יושבת מול המחשב כל היום, והגעתי למצב שהגוף שלי כבר צעק 'הצילו' מרוב כאבים. בפיזיותרפיה שלחו אותי לעשות ספורט, אבל אני לא ממש מתחברת לספורט אירובי. ראיתי פרסום של קבוצת ההליכה הנורדית וזה נראה לי נחמד". אציל מספרת כי מבחינתה יש הרבה ערך מוסף להשתתפות בקבוצה. "לא היתה לי מספיק משמעת ללכת לבד בלילה או לרתום חברה להליכה משותפת. הקבוצה שומרת לי על המסגרת, יצרתי שם חברויות שלא ציפיתי להן, ומבחינה ספורטיבית הכושר שלי עלה, ירדתי במשקל והתחטבתי. בהליכה רגילה לא מפעילים את פלג הגוף העליון, אבל בהליכה נורדית זה מאוד משמעותי ומאוד מורגש".

הקבוצה מתאמנת פעמיים בשבוע, בכל פעם שעה. "לפעמים אנחנו הולכים 5 ק"מ, לפעמים 7, ולאחרונה השתתפנו במקצה ה-10 ק"מ במרתון תל אביב. זה נראה לנו גדול עלינו אבל הצלחנו וזו היתה חוויה מאוד מחזקת", היא אומרת.

מבחינתה של אציל, ההליכה הנורדית היא לא רק שלב בדרך לריצה, למשל. "אני מתמידה בהליכה כבר שלוש שנים, יש קבוצה שכיף לי להיות בה ואני מקווה שכמה שיותר אנשים יצטרפו. אם כבר הולכים – כדאי להפיק מזה כמה שיותר".

25.3.2014

אביטל הירש

שוחה לאט, רצה בעצלתיים ורוכבת להנאתה
עורכת משנה ב-Shvoong



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג