אימוני כוח וילדים הסובלים מעודף משקל

השמנת יתר בקרב ילדים הינה תופעה מוכרת בארץ ובעולם. מחקרים מגלים כי פעילות גופנית, ולאו דווקא זו האירובית, אלא זו העובדת על מסת שריר, מסייעת לשמור על משקל הגוף בקרב ילדים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


השמנת יתר בקרב ילדים הינה תופעה מוכרת בארץ ובעולם. מחקרים מגלים כי פעילות גופנית, ולאו דווקא זו האירובית, אלא זו העובדת על מסת שריר, מסייעת לשמור על משקל הגוף בקרב ילדים

מאת:ד"ר איתי זיו


השמנת ילדים מוכרת כמגיפה במדינות רבות בעולם וגם בישראל. התמודדות עם ההשמנה בקרב הילדים מקושרת בעיקר לאורח החיים המאפיין את הילדים וכולל ישיבה פסיבית מרובה מול המחשב, הטלוויזיה וביצוע מעט פעילות ספורטיבית יומיומית. ברם, חשוב לציין שלתזונה חלק ניכר בתהליך ההשמנה בכל הגילאים, וכשמדובר בילדים החשופים בבית הספר ובמקומות בילוי אחרים לפרסומות ומזון עתיר קלוריות ודל ברכיבי מזון איכותיים, הסיכוי להשמנת יתר גדל.
 


הדבר נפוץ בקרב כל שכבות האוכלוסייה, אך בעיקר בקרב העשירונים התחתונים. פעילות גופנית יומיומית הנה אחת הדרכים המומלצות להתמודדות עם ההשמנה בכל הגילאים ובפרט אצל ילדים ומתבגרים, על מנת לסגל הרגלי חיים נכונים ובריאים יותר, להפחית את מספר תאי השומן הנוטים להתרבות בעת השמנה מופרזת (גדילת מספר תאי שומן מכונה "היפרפלזיה"), כדי שהנטייה להשמנה לא תתקבע גם במהלך חייו הבוגרים של הילד ותוביל בסופו של דבר להופעת מחלות שונות כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, סרטן ועוד.

כשמדובר על פעילות גופנית למתאמנים 'מן השורה' (שאינם ספורטאים) יש לשים את הדגש על מרכיבי הכושר הבאים: כוח, סבולת לב ריאה, גמישות וקואורדינציה. מעניינת העובדה שבמקרים רבים מושם דגש רב על ידי אנשי המקצוע דווקא לסבולת לב ריאה ופחות למרכיב הכוח. כאן המקום לציין שאימוני כוח על בסיס קבוע חשוב שיתבצעו על ידי ילדים בגיל צעיר ככל שניתן, ויש לכלול בהם תרגילים ומשחקים שונים היוצרים עומס רב דיו על מערכות שלד שריר לאו דווקא בחדר הכושר, אלא באזורים בית, פארק, בריכה, סטודיו, מתקני ילדים או מבוגרים, מתקנים בבית הספר, מתקני ילדים (ג'ימבורי) הנמצאים בחלק ניכר מהקניונים ועוד.

מן המחקרים בשנים האחרונות עולה חשיבות ביצוע אימוני הכוח על בסיס קבוע. אחד מהמחקרים הללו  נערך בשנת 2009 באוסטרליה (Vario Health Institute, Edith Cowan University Joondalup, Australia) ובדק את השפעת תכנית אימוני התנגדות במשך שמונה שבועות על ילדים בעלי עודף משקל או בעלי השמנה מורבידית (השמנה המלווה בתחלואה הנגרמת מאותה השמנה כגון: סכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם ועוד). 46 ילדים (26 בנות, 22 בנים) בני 9.7 בממוצע השתתפו במחקר. הם ביצעו אימוני התנגדות שלוש פעמים בשבוע במשך שמונה שבועות, ונלקחו מהם מדדי הרכב הגוף וחוזק בתחילת התכנית ובסיומה. במחקר נצפתה ירידה משמעותית של 2.6% באחוזי השומן בגוף ועליה משמעותית של 5.3% במסת הגוף הרזה (מסת שריר). לא היו שינויים משמעותיים בגובה, במשקל, או ב-BMI ובסה"כ אחוזי השומן בגוף או בהרכב העצמות. הילדים שיפרו את רמת הכושר הגופני שלהם: 74% מהם הצליחו לעשות את תרגיל הסקווט במאמץ מרבי, 85% שיפרו והעלו את מספר שכיבות הסמיכה שהם מסוגלים לעשות, 8% הגדילו את גובה הקפיצה ועוד. לפי הממצאים תכנית אימוני התנגדות מביאה לשינויים משמעותיים בהרכב הגוף ובמדדי הכוח אצל ילדים הסובלים מהשמנת יתר או מהשמנה מורבידית. כמו כן, משתתפי המחקר העידו שנהנו מהתכנית.

לסיכום, חשוב לבצע פעילות גופנית במהלך כל מעגלי החיים בכלל, וחשוב עוד יותר להתחיל בה בגיל צעיר ככל שניתן ולהתמיד בביצועה. כשמדובר בילדים מסתבר שגם אימוני כוח חשובים במיוחד ומהמחקרים עולה שיש לכך השפעה על מדדים חשובים כמו שיפור בהרכב הגוף, עליה בחוזקם של השרירים ועוד.

ד"ר איתי זיו – סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג