מבחן שוונג || פוד ריצה דינמי של גרמין

הבוחן שלנו ערך מבחן עומק ל-Garmin Running Dynamics Pod, המאפשר לנטר את אורך הצעד, מספר הצעדים בזמן ריצה וזמן המגע עם הקרקע - תוצאות המבחן כאן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לכל מבחני שוונג – לחצו כאן

תנאי המבחן: פוד הריצה נבחן במהלך 100 ק"מ ריצה (מינימום הדרישה למבחן בשוונג עומד על 50 ק"מ).


לאחרונה זיהיתי שרצים רבים החלו לענוד על עצמם "ג'וק" ירוק על גומי המכנס מעל לישבן ותהיתי, האם הכל בסדר איתם. בגלל שאני יודע שיש הרבה מאד רצים שכבר מזמן משהו איתם לא ממש בסדר, החלטתי לשאול. מסתבר שמדובר בג'וק די חכם שהוא בעצם החיישן החדש של גרמין (Garmin) המאפשר לרוץ ללא צורך ברצועת הדופק שכללה עד היום את החיישן. מד דינמיקת הריצה או בשמו Garmin Running Dynamics Pod, נתפס בקלות לגומי המכנס ובממשק פשוט להפעלה הוא משדר את הנתונים בזמן אמת לצג השעון.

מאפשר לרוץ ללא צורך ברצועת הדופק | צילום: מיכאל שוורץ

לקחתי את אחד הג'וקים למבחן שוונג שכלל ריצה מעל ל-100 ק"מ על גבי כביש, שטח, חול, עליות וירודות ובמגוון מהירויות. את תיאור החוויה אחלק לארבעה שלבים: נתונים כלליים ועיצוב, חווית הריצה עם ה-POD, הממשק וניתוח הנתונים וסיכום המבחן.

המפגש הראשוני עם עם הפוד היה מרגש במקצת: הצבע העז, העיצוב המינימליסטי העוברי והמשקל הנכון העצימו את החשק ללטף את החיישן המוזר ולגלות מה תפקידו בעולם. בבית ספר לעיצוב מלמדים שאם קיימת תחושת חמדנות לגבי מוצר,כנראה שהעיצוב שלו טוב, אני ממש רציתי לקחת אותו הביתה, גם לפני שידעתי מה הוא עושה.

המדדים אותם מנטרים החיישנים

המדדים הנכללים בפוד

אורך צעד ומספר צעדים: אלו בעצם שני הנתונים המרכזיים שמכפלתם היא מהירות הריצה. מדדים אלו יכולים ללמד על מקור פציעה עקב עומס הנובע מצעד גדול ומספר צעדים קטן יחסית (פחות מ-180 צעדים לדקה), אך אינו מדד לחיזוי יעילות הריצה.

זמן מגע עם הקרקע: זמן שהייה ארוך יותר מציג יעילות ריצה נמוכה וסיכון לפציעות. חלוקת עבודה בין הרגליים ותנודה אנכית, יכולה להעיד על חוסר איזון שרירי בין הרגליים או בין הבטן לגב התחתון, חוסר גמישות וסגנון לקוי.

הפוד מחשב את אורך הצעד | צילום: מיכאל שוורץ

מדדים אלו מסייעים למפות את חולשות וחוזקות הגוף ולמקד את האימון באמצעות תרגילי טכניקה וחיזוק שרירים ייחודיים. יחד עם זאת תהליך ה"טיפול" חייב שיעשה על ידי מאמן ריצה שיערוך תכנית בהתאם מתוך הכרות רחבה עם המתאמן.

חווית הריצה

יום שישי שש בבוקר בשבילי הפארק בתל אביב, סנכרנתי בפשטות את השעון והפוד דרך תפריט ההגדרות שבשעון, מיקמתי אותו על גומיית המכנס באמצעות התפס שבתחתית שלו ויצאתי לריצה. התחלתי לרוץ בחשש קל שמה הוא יתנתק מהמכנס, חשש שנעלם מהר מאד. תרגלתי שינויי קצב תוך הגדלת כמות הצעדים או אורך הצעד ובחנתי את התיאום בין התחושה לנתונים. בכדי לצפות במדדי הפוד, גללתי מטה ממסך נתוני הריצה הרגיל, בהתחלה לא הורדתי את העיניים ממסך השעון כי מאד סקרן אותי מהי תפוקת הריצה שלי, אך מהר מאד אבדתי את הסבלנות מלהציץ בשעון בכל כמה שניות והחלטתי שאבחן את הנתונים בדיעבד באפליקציה.

נתונים בסיסיים על הפוד

אחרי הסנכרון הראשוני בין השעון לחיישן, אין צורך להגדיר אותו בשנית. המכשירים מבצעים התאמה מחדש כאשר אנו מצמידים את הפוד למכנס ומבצעים מספר צעדים כשהשעון על מסך הפעילות. בשל גודלו המזערי ומיקומו, אציין שכמעט שכחתי שאני עונד חיישן, עד כדי כך שבתום הריצה יש להיזהר שלא להכניס אותו עם המכנס למכונת הכביסה. החברה אמנם נתנה על זה את הדעת ויצרה תזכורת בסיום הפעילות לגבי הסרתו, אך לא מצאה פתרון למצב של הסרת שכבת ביגוד תוך כדי הריצה אשר עלולים להפיל אותו בקלות בשעת הסרתו, במקרה כזה כדאי להיות ערניים או לפחות לדעת היכן לחפש כשהוא נעלם.

הממשק וניתוח הנתונים

בתום הריצה הנתונים שנאספו עולים ישירות לגרמין קונקט עם סנכרון הפעילות ומוצגים תחת כותרת "דינמיקת ריצה", תחת לשונית נתוני הריצה. בתפריט המרכזי נבחין בנתוני הריצה הממוצעים ונוכל להעמיק באמצעות בחינת גרף המיוחד לכל מדד. מאפיין מעניין הוא התוספת של "שכבת-על", על גבי הגרף המאפשר לבחון התאמה בין מדדי דינמיקת הריצה למדדים כמו דופק, קצב, גובה ועוד.

מאפשר לבחון ולהשוות את הנתונים עם חברים | צילום: מיכאל שוורץ

אחרי הריצה ישבתי לסכם את הממצאים. הפוד הירוק משחרר אותנו סופית מרצועת הדופק, מאפשר לבחון ולהשוות את הנתונים עם חברינו ובעיקר מספק עוד נושאים לחפור עליהם בזמן הקפה שאחרי הריצה. המדדים הנמדדים משמעותיים לרצים בכדי לקבל תמונת מצב מספרית, לגבי דינמיקת הריצה אך יחד עם זאת, כדי לייעל אותם יש לבצע אימוני טכניקה, גמישות וכוח ספציפיים לכל מתאמן ולכל מדד. אי לכך, דעתי היא כי השימוש במוצר יכול לסייע למאמן לקבל אימות לתביעת העין שלו לגבי מתאמן מסוים. למתאמנים שלי אמליץ שלא לצפות בנתונים תוך כדי הריצה, אלא רק בסיכום הריצה כדי לבחון את גרף השיפור, זאת משום שבמצב בו נאלץ לחשוב על שינוי אופי הריצה תוך כדי אימון שאיננו תחת עינו הפקוחה של המאמן אנו עלולים לחשוף עצמינו עומסים מיותרים ולפציעות.

ציון שוונג: 7 מתוך 10



אמיר אלפיה | מנטור להישגים בתחום הספורט

 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג