עולם האתלטיקה רותח: שיא העולם בקפיצה במוט נשבר לאחר 21 שנה על ידי רנו לאבילני

לאחר 21 שנה, שיא העולם של סרגיי בובקה בקפיצה במוט נשבר על ידי רנו לאבילני הצרפתי; וגם וגנזבה דיבאבה מאתיופיה שוברת שיאים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
רנו לאבילני
רנו לאבילני

לאחר 21 שנה, שיא העולם של סרגיי בובקה בקפיצה במוט נשבר על ידי רנו לאבילני הצרפתי; וגם וגנזבה דיבאבה מאתיופיה שוברת שיאים

מאת:חגי אשלגי



עונת האתלטיקה הנוכחית באולמות עוד לא הבשילה לשיא, וכבר מסתמנת כאחת
הגדולות. בינתיים, שניים אחראים לכך – קופץ המוט הצרפתי רנו לאבילני
והרצה האתיופית גנזבה דיבאבה.
אחרי 21 שנה שיא העולם של סרגיי בובקה בקפיצה במוט נשבר על ידי רנו לאבילני (27) הצרפתי באולם בו נקבע השיא הקודם; וגנזבה דיבאבה מאתיופיה משכתבת את ספר שיאי העולם באולמות.


היסטוריה במוט

סרגיי בובקה האוקראיני הוא לא רק השם הגדול ביותר בכל הזמנים בקפיצה במוט, הוא גם האיש שהצליח לפרוץ את גבולות הענף הייחודי והטכני הזה. בובקה שבר את שיא העולם בקפיצה במוט לא פחות מ-35 פעמים! מהן 18 פעם באולמות. שיא העולם של בובקה באצטדיון פתוח עומד על 6.14 מ', ובאולם עמד על 6.15 מ'. את השיא באולם עבר בובקה באולם הביתי בעיר נעוריו – דונטסק, במזרח אוקראינה.





רנו לאבילני הצרפתי שובר את שיא העולם של סרגיי בובקה


בשנת 1990, ייסד בובקה את תחרות "כוכבי הקפיצה במוט" בדונטסק. בובקה עצמו שבר שם את שיא העולם שלוש בפעמים (האחרונה ב-1993). ילנה איסינבייאבה הרוסייה שברה את שיא העולם לנשים באותה תחרות לא פחות מ-7 פעמים. אבל מאז 1993, למרות נוכחותו הקבועה של בובקה כצופה, אף קופץ לא חצה בדונטסק את הגובה של 5.93 מ'. שיא העולם בקפיצה במוט לגברים של סרגיי בובקה, גם בתחרות הזאת, נותר מחוץ לתחום 21 שנים.

רנו לאבילני הצרפתי הנמוך (רק 1.76 מ' גובהו) הוא קופץ המוט הטוב בעולם כבר כמה שנים, אבל מעולם לא התקרב לשיאיו של בובקה. לפני שבועיים (ב-31.1.14), הצליח לאבילני לנתר לגובה חדש ומרשים עבורו – 6.08 מ' באולם בבידגושץ, פולין. באותה תחרות הוא כבר סימן מטרה, כשביקש שהרף יועלה ל-6.16 מ'. הניסיון בפולין להתמודד עם "גבהי בובקה" לא צלח.



רנו לאבילני. מעולם לא התקרב לשיאיו של בובקה צילום: Erik van Leeuwen


אמש (שבת), הגיעה דונטסק. לאווליני כבר ניצח בתחרות הביתית של בובקה שלוש פעמים בשנים האחרונות. אבל הפעם, הוא הגיע שונה. גם הוא וגם בובקה כבר ידעו שחיידק שיא העולם קודח בראש של הצרפתי. בובקה נכח בקהל והוסיף נופך לתפאורה.

לאבילני נכנס לתחרות בגובה 5.76 מ'. הוא עבר אותו, וגם גובה של 5.91, מ' בניסיון הראשון. את הגובה של 6.01 מ' הוא עבר בניסיון השלישי, והעלה את הרף שוב לגובה דמיוני של 6.16 מ'. בהרצה, הקהל עצר את נשימתו. הצרפתי ניתר מושלם, ועבר את הרף חלק ונקי. בובקה המחויך ירד מיידית מיציע הכבוד לברך את הצרפתי. שיא העולם בן 21 השנים של האוקראיני, נשבר.


גנזבה דיבאבה מתנפלת על ספר השיאים

גנזבה דיבאבה (23) האתיופית היא האחרונה בשושלת משפחתית מפוארת של רצות מרחקים. אחיותיה הגדולות הן טירונש דיבאבה – שיאנית העולם ב-5,000 מ' ופעמיים אלופה אולימפית ב-10,000 מ'; אג'גיהו דיבאבה – מדליסטית הכסף באולימפיאדת אתונה ב-10,000 מ'. בת דודתה היא דרארטו טולו – האלופה האולימפית ב-10,000 מ' מאולימפיאדות ברצלונה וסידני, ומנצחת מרתון ניו-יורק ב-2009. עם ייחוס משפחתי כזה, לא היה ספק שדיבאדה הצעירה נולדה לרוץ, ולאחרונה היא מוכיחה שהיא נפלה קרוב קרוב לעץ המשפחתי.


נזבה דיבאבה. האחרונה בשושלת משפחתית מפוארת של רצות מרחקים צילום: Erik van Leeuwen


בשבועיים האחרונים גנזבה דיבאבה השמידה שלושה שיאי עולם באולמות. ב-1 בפברואר, בקארלסרואה, גרמניה, היא שחטה ב-3 שניות את שיא העולם ב-1,500 מ' והעמידה אותה על 3:55.17 דקות. ב-6 בפברואר, בשטוקהולם, היא פירקה לגזרים את השיא ב-3,000 מ' והורידה ממנו יותר מ-7 שניות כשקבעה 8:16.6 דקות. הערב (15.2.14) בברמינגהם, אנגליה, היא מחקה גם את שיא העולם בריצת שני מייל (3,218 מ') כשקבעה 9:00.48 דקות והורידה מהשיא הישן כמעט 6 שניות.

אחרי שבת ארצה אבבה ארגאווי עברה להתחרות בצבעי שבדיה, דיבאבה הצעירה נותנת את המענה להתבגרות של דור לביאות המסלול מאתיופיה.

16.2.2014


חגי אשלגיחגי אשלגי 
שואף לתנועה 





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג