מי אתה היילה גברסלאסי?

יאיר קרני עושה כבוד לאחד הרצים הגדולים בהיסטוריה, שהודיע על פרישה מפעילות תחרותית ומסביר למה הוא הטוב בכל הזמנים באתיופיה וגם מה מקור סגנון הריצה שלו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
היילה גברסלאסי הרץ האתיופי הטוב בכל הזמנים
היילה גברסלאסי הרץ האתיופי הטוב בכל הזמנים

לפני ימים ספורים הודיע הרץ האגדי היילה גברסלאסי (Haile Gebrselassie) שהוא "תולה את נעלי הריצה". ברור לכל שהוא איננו מתכוון להפסיק לרוץ, אלא קרוב לוודאי לצאת ממעגל התחרויות. גברסלאסי הוא הרץ האתיופי המפורסם והמעוטר ביותר בכל הזמנים. הוא נולד ב-18 באפריל 1973 בכפר אסלה שבאתיופיה. גובהו 165 ס"מ ובמשקלו הקל ביותר כרץ הוא שקל 56 ק"ג. הנתונים הללו אפשרו לו לרוץ במהירויות גבוהות מאד במגוון מרחקים החל מ-800 מטר ועד מרתון ובכך ייחודו.

יוטיוב | מקבץ הנצחונות של היילה גברסלאסי והשיר שנכתב עליו

הוא זכה בשתי מדליות זהב אולימפיות בריצה ל-10,000 מטר. במרחק הזה הוא גם זכה בארבע מדליות זהב בארבע אליפויות עולם רצופות. הוא ניצח ארבע פעמים ברציפות במרתון ברלין ושיאו האישי היה גם שיא עולם. יש לו ארבעה תארים כאלוף עולם בתחרויות באולם סגור במרחקים של 1,500 מ' ו-3,000 מ' והוא זכה באליפות עולם אחת בחצי מרתון. גברסלאסי שבר 27 שיאים עולמיים כחלק מ-61 שיאים לאומיים אתיופיים, כולל בריצה למרחק 800 מטר שזה שיא מדהים בכל קנה מידה.

שיאיו האישיים:
800 מ'  – 1:49.35 דק' (באולם סגור)
1,500 מ'  – 3:33.73 דק'
מייל  (1,609 מ') –  3:52.39 דק'
3,000 מ' – 7:25.09 דק'
5.000 מ' – 12:39.36 דק'
10,000 מ' – 26:22.75 דק'
20 ק"מ/שעה – 56:25.98 דק' / 21.285 ק"מ
מרתון – 2:03.59 שע'

עוד כתבות בנושא 
על המרתון הראשון שארגן גברסלאסי באתיופיה 
גברסלאסי כבר הודיע על פרישה מפעילות תחרותית – אחרי מרתון ניו יורק ב-2010 
ב-2008 גברסלאסי פרש מהמרתון האולימפי בבייג'ינג בגלל זיהום האוויר 

מתי נראה אותו שוב? 

כל התוצאות הללו מציבות אותו לטעמי כרץ הגדול ביותר בהיסטוריה. התוצאה שלו במרתון ברלין בגיל 35 מהווה עד היום שיא עולמי לרצים מעל גיל 35. ב-14 באפריל 2013, ארבעה ימים לפני יום הולדתו ה-40, חזר מפרישה כדי לרוץ ולנצח את חצי המרתון בוינה בזמן של 60:01.14 דק'. שיאו הראשון כרץ ותיק מעל גיל 40 היה למרחק 10 מייל בשוויץ בזמן 46:59 דק'. בחודש ספטמבר באותה שנה, סיים את המרוץ המפורסם Great North Run באנגליה למרחק חצי מרתון, 30 שניות בלבד אחרי בן ארצו קנניסה בקלה והאלוף האולימפי מו פארה. וכעת, בסופה של קריירה מטורפת, ב-10 במאי 2015, סיים במקום ה-16 בחצי המרתון באותו מרוץ, ואז "תלה את נעליו" בפעם השלישית והוא בן 42.

היילה גברסלאסי הרץ האתיופי הטוב בכל הזמנים

יד אחת מתנועעת והשניה אוחזת בתיק. לא הבנתם? תקראו. היילה גברסלאסי | צילום: ERIK VAN LEEUWEN

גברסלאסי "מסודר כלכלית" ובארצו הוא נחשב לטייקון. בהיעדר דאגות קיומיות, אני משער שייתכן והוא יחזור בעתיד מהפרישה הנוכחית כדי "לעשות סדר" בתוצאות הטובות ביותר בעולם לוותיקים עד גיל 45 וגם בקבוצת הגיל שאחריה.

הוא נמצא במצב גופני מעולה, בעברו צבר מעט מאד פציעות מסכנות קריירה ויש סיכוי שאם יחזור לריצה, יפגוש בין היתר את שיאו הבלתי נתפס של ברנרד לאגאט, אמריקאי ממוצא קנייתי ,שרץ מייל באולם סגור בארצות הברית השנה בזמן של 3:54.91 דק' בקבוצת הגיל מעל 40.

היילה גברסלאסי הרץ האתיופי הטוב בכל הזמנים

איש צנוע וחביב וגם איש עסקים ממולח ואחד מעשירי אתיופיה | צילום: WIKIMEDIA COMMONS

מה הקטע עם התיק?

מספר תכונות עוברות כחוט השני לאורך חייו ביכולותיו ובהתנהגותו: רוב רצי הצמרת האתיופים רצו בילדותם מהבית לבית הספר ובחזרה, מרחק של עד עשרה קילומטרים בבוקר ועוד אותו המרחק בחזרה אחר הצהריים. אם לא היו רצים – לא היו לומדים כי זו היתה הדרך היחידה שלהם להגיע לבית הספר. כל זאת כמובן, עם התיק אחוז ביד ובגבהים של 2,000-3,000 מטר מעל גובה פני הים (נראה אתכם שולחים ילד ישראלי ללימודים בריצה של 10-20 ק"מ יום-יום. בעצם זה רעיון טוב, אולי יתפתחו מזה אתלטים בעלי שיעור קומה בארצנו הקטנטונת?). הריצה עם התיק ביד מסבירה את סגנון הריצה העכשווי של גברסלאסי, בו היד שאחזה בתיק מתנועעת בריצה קדימה ואחורה "בקמצנות" וצמודה מאד לגוף, ואילו היד השניה מתנועעת בתנועות ארוכות ובחופשיות רבה.

מאפיין נוסף הוא יכולת הסיום המהירה שלו. כאילו חבויים בתוך אותו גוף שני רצים שונים: האחד משייט לו במהירויות שיא לאורך קילומטרים או מאות מטרים רבים ובכמה מאות המטרים האחרונים, או בסיבוב האחרון היה מאיץ כאילו הוא ראשון הספרינטרים. המתחרים של גברסלאסי ידעו שאין סיכוי להישאר לידו במאות המטרים האחרונים. הוא היה "פותח מבערים" ובורח מהם, ואתו ברחו להן מדליות הזהב ונשארו בגדר של חלום.

גברסלאסי ידוע בצניעותו מצד אחד ובחריפותו העסקית מצד שני. פגשתי אותו באקראי באחת מאליפויות העולם במרוצי שדה שבה ליוויתי כמאמן רצים ישראלים ממוצא אתיופי. בפגישה היתה שמחה אמתית, חיוך רחב, לחיצת יד לפי הנוהג האתיופי: יד אחת לוחצת והיד השנייה מונחת על אמת היד הלוחצת. מי שלוחץ לכם יד באופן כזה – מביע כלפיכם כבוד רב. הוא צבר ממון רב מהפרסים שקיבל ומינף זאת בעסקים וידוע כאחד האנשים העשירים בארצו.

לסיכום, מספר מלים על הסוכן של גברסלאסי, רץ שהשתתף בצעירותו במרוץ הקפת התבור בשם ג'וס הרמנס, שנודע בארץ יחד עם חברו לנבחרת הולנד באולימפיאדת מינכן – בראם ווסנר, שניהם היו בין היחידים מבין המועמדים למדליות שוויתרו על המשך השתתפותם בתחרויות באולימפיאדה אחרי רצח הספורטאים הישראלים. ג'וס הרמנס היה שיאן עולם בריצת 20 ק"מ/שעה, ומי ששבר את שיאו היה היילה גברסלאסי.

צילום עמוד הבית: ERIK VAN LEEUWEN


יאיר קרני | אחראי מקצועי תכנית הרזיה ב"דרך הכושר לחיים"
מאמן ריצה, תזונאי, BSC בתזונה, M. Med במדעי הרפואה
רוצים לשאול את יאיר קרני שאלה? שילחו לו לדוא"ל זה:
[email protected]




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • גיא הגיב:

    לחיצת יד עם נגיע באמה יפה לקרובים רחוקים. באתיופיה לחיצה חמה של מכרים היא נגיעת כתף מעיין חיבוק בחצי גוף.
    תשאל את הרצים האתיופים.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג