אני יודע מה עשית בקיץ האחרון

בקיץ האחרון רשמה קייטי לדקי, מדליסטית הזהב האולימפית מארה"ב, את אחת התצוגות המרשימות בתולדות השחייה העולמית. כך היא עשתה זאת צעד אחר צעד
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
קייטי לדקי
קייטי לדקי

כשתיכוניסטים ישראלים יוצאים לחופש הגדול הראש שלהם חושב על שינה מאוחרת, פריקת עול ופריצת מסגרות. קייטי לדקי היא תיכוניסטית אמריקאית בת 17 שהתחילה עכשיו כיתה י"ב. היא גרה בבת'סדה מרילנד ומתייצבת כתלמידה רגילה לבית ספר תיכון סטונרידג', תיכון נוצרי קתולי לבנות בעיר מגוריה. השוני בין לדקי לבין תלמידי תיכון אחרים הוא בשעות שלפני ואחרי הלימודים, ובעיקר בחופש הגדול.

קייטי לדקי

הזהב של לדקי הצטנע לעומת חבריה המפורסמים | צילומים: עמוד הפייסבוק של קייטי לדקי

פירקה לכולן את הצורה
בסוף יוני 2012 הגיעה הילדה קייטי בת ה-15 למבחנים לנבחרת ארה"ב בשחייה לאולימפיאדת לונדון. לדקי זינקה למים מול אלופות אולימפיות ושיאניות עולם. ב-400 מ' חופשי היא סיימה שלישית במבחנים ופספסה כרטיס עלייה. חמישה ימים אחר כך, היא הדהימה כשניצחה ב-800 מ' חופשי ושריינה את השתתפותה בלונדון. קיץ 2012 יצא לדרך. חודש אחרי המבחנים זינקה קייטי למוקדמות ה-800 מ' חופשי בלונדון. היא עלתה לגמר מהמקום השלישי, כשלצדה התייצבו שחייניות ענק – שיאנית העולם ומדליסטית הזהב האולימפית המכהנת, יקירת הממלכה המארחת, בקי אדלינגטון מבריטניה; אלופת העולם המכהנת ב-1,500 מ' – לוטה פריס הדנית; מיריאה בלמונטה הספרדייה המעולה; לורן בויל מניו-זילנד, ועוד.

בגמר, הקהל המקומי והממלכה כולה התגייסו לעודד את יקירתם אדלינגטון. הקרב צפוי היה להתחולל בינה לבין לוטה פריס, שתיהן עלו ראשונות מהמוקדמות. מה שהתרחש ב-8 הדקות הבאות שמט לסתות סביב העולם. קייטי לדקי בת ה-15, במפגן של אגרסיביות ועוצמה, פירקה לכולן את הצורה, כדי לקחת מדליית זהב בשיא אמריקאי חדש. חצי שנייה בלבד לאט משיא העולם של אדלינגטון שהושג ארבע שנים קודם לכן בחליפה אסורה.

למרות זאת, בנבחרת שבה מייקל פלפס הפך לספורטאי האולימפי המעוטר בכל הזמנים, ומיסי פרנקלין (גם היא, אז, תיכוניסטית) גרפה ארבע מדליות מוזהבות ואחת מארד, הזהב של לדקי הצטנע לעומת חבריה המפורסמים. כך או כך, קיץ תיכוני ראשון של קייטי הסתיים במדליית זהב אולימפית.

שחיינית המרחקים הארוכים הגדולה בדורה
היעד המרכזי של קיץ 2013 היה אליפות העולם בברצלונה ומטרתה המוצהרת היחידה של לדקי היתה שיא עולם ב-800 מ' חופשי. לדקי כבר היתה בת 16, ושוב, שלא לחברותיה לספסל הלימודים, קייטי הצעירה הקדישה את הקיץ לשחייה ונסעה לברצלונה.

קייטי לדקי

חזרה לכיתה י"א כאלופת עולם בארבעה משחים ושיאנית עולם בשניים מהם. לדקי באליפות פאן-פאקס 2014

השלל של לדקי בברצלונה הבהיר סופית שמדובר בשחיינית המרחקים הגדולה בדורה, ואולי גם בכל הזמנים. היא לקחה מדליות זהב בכל שלושת משחי החתירה הארוכים – 400 מ', 800 מ' ו-1,500 מ'. בשני האחרונים היא גם שברה את שיאי העולם. במשחה ל-400 מ' היא קבעה שיא אמריקאי חדש כשירדה מ-4 דקות. כמעט כקינוח, היא זכתה בזהב נוסף יחד עם נבחרת ארה"ב בשליחים 4 כפול 200 מ' חופשי לנשים. קייטי לדקי חזרה לכיתה י"א כאלופת עולם בארבעה משחים ושיאנית עולם בשניים מהם.

אבל בכל המשחים היתה ללדקי תחרות. בכולם היא ניצחה בפערי זמן של כ-2.5 שניות. פערים מכובדים, אבל כאלו שבהחלט משאירים פתח של תקווה למתחרות. סגנון השחייה של לדקי אינו מלוטש וקלאסי. היא שוחה בסגנון יותר "גברי" ופחות מעודן, עם נשימה לצד אחד, והעברת ידיים אגרסיבית. השאלה היתה, האם הפעלת סגנון "כוחני" שכזה, לא תתיש אותה לאורך זמן.

מאמנה של לדקי, ברוס גמל, הכין את קייטי לאליפות העולם בברצלונה, ועבור עבודתו זו זכה בתואר מאמן השנה בארה"ב ל-2013. אודות תהליך האימון של קייטי, הצבת מטרות, שיטות ודגשים, נתן גמל הרצאה מרתקת שעסקה גם בתרגילי מפתח, בשגרת האימונים, בעבודה מחוץ למים, בתחרותיות פנים-קבוצתית, ובייחודיות של לדקי עצמה. ההרצאה חולקה לארבעה סרטונים:

חלק א' – https://www.youtube.com/watch?v=vmWnX8D2RF4
חלק ב' – https://www.youtube.com/watch?v=_HVl7nUzVes
חלק ג' – https://www.youtube.com/watch?v=xRsgZW7gE48
חלק ד' – https://www.youtube.com/watch?v=nXu7jdnnxBA

כך נראתה חופשת הקיץ של הנערה
קיץ 2014 הגיע באמצע בין שתי אולימפיאדות. בארה"ב השנה האמצעית נחשבת לא פעם כמו "שנת שבתון" לשחייני צמרת. הם אמנם שוחים ומתחרים, אך מדובר בקיץ ללא אולימפיאדה וללא אליפות עולם. סוף סוף יכולים שחייני הצמרת, במחשבה תחילה, לקרוע את הגוף קצת פחות ולשמר מוטיבציה לשנים החשובות יותר. כדי לייצר בכל זאת הזדמנות לתחרות בינלאומית עבור שחיינים מחוץ לאירופה, נוצרה אליפות ה-פאן-פסיפיק (פאן-פאקס).

קייטי לדקי

תיכוניסטית אקטיבית שבשנתיים האחרונות שברה שבעה שיאי עולם בבריכות ארוכות

בסוף כיתה י"א, קייטי לדקי לא התכוונה לנוח. היא גם לא טרחה לחכות לאליפות ארה"ב וגם לא לפאן-פאקס. סדרת התוצאות של לדקי בקיץ 2014 גרמה לרבים (ובהם החתום מטה) להכתירה באופן סופי כגדולת שחייניות המרחקים בכל הזמנים, וכאחת מהשחייניות הגדולות אי פעם.

בנתונים יבשים, כך נראתה החופשה של קייטי בקיץ 2014:
1. 19 ביוני – 1,500 מ' חופשי – 15:34.23 דקות (שיא עולם) בתחרות מקומית בעיר שנדואה, טקסס.
2. 22 ביוני – 800 מ' חופשי – 8:11.00 דקות (שיא עולם) בתחרות מקומית בעיר שנדואה, טקסס.
3. 6-10 באוגוסט – אליפות ארה"ב – שלוש מדליות זהב ב-200 מ', 400 מ' ו-800 מ' חופשי. לדקי ויתרה על משחה ה-1,500 מ' באליפות ארה"ב.
4. 9 באוגוסט – 400 מ' חופשי – 3:58.86 דקות (שיא עולם) באליפות ארה"ב.
5. 21-25 באוגוסט – אליפות פאן-פאקס באוסטרליה – חמש מדליות זהב ב-200 מ', 400 מ', 800 מ', 1,500 מ' חופשי, ו-4 כפול 200 מ' שליחים חופשי לנשים.
6. 23 באוגוסט – 400 מ' חופשי – 3:58.37 דקות (שיא עולם) באליפות פאן-פאקס.
7. 24 באוגוסט – 1,500 מ' חופשי – 15:28.36 דקות (שיא עולם) באליפות פאן פאקס.

לאחר קיץ גדוש, חזרה קייטי לדקי הביתה, לבית ספר תיכון ולכיתה י"ב. יש להניח שהשבוע היא עדיין בחופשה מהבריכה. אבל התיכוניסטית האקטיבית, שבשנתיים האחרונות שברה שבעה שיאי עולם בבריכות ארוכות (מתוכם חמישה במשך חמישה שבועות בקיץ האחרון) חוזרת להתאמן בימים הקרובים. תחת חגורתה, אולי הקיץ הגדול ביותר בתולדות השחייה הנשית. נותר רק לחכות ל-2015.

תמונת דף הבית: עמוד הפייסבוק של Katie Ledecky


 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג