"אי אפשר היה לנוח כאן! היתה פה תחרות צמודה לכל אורך הדרך"

מדוע חושב חגי אשלגי שמשחה פורט2פורט, שהיווה גם את אליפות מכבי ישראל במים פתוחים, סימן הגעה לבשלות של שחיית המים הפתוחים בישראל?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

משחה פורט2פורט שהתקיים ביום שישי האחרון ושהיווה גם את אליפות מכבי ישראל במים פתוחים, סימן הגעה לבשלות של שחיית המים הפתוחים בישראל. הדבר בא לידי ביטוי בהתייצבות של כמה וכמה משחייני המים הפתוחים המהירים בישראל, שמתחרים ברמה העולמית, לצד צמרת שחייני המסטרס במדינה – אחדים מהם אלופי עולם בשחייה בהווה ובעבר בקבוצות הגיל הבוגרות. לצד כל אלו, מאות שחיינים מכל הרמות, כולל שחיינים עממיים שמתנסים לראשונה בשחייה למרחק בטעם מלח ים תיכוני.

עוד כתבה בנושא: 30 התמונות היפות ביותר מהמשחה

ליגת המים הפתוחים של זוגס – ובמיוחד המשחה הפעיל הוותיק ביותר בליגה, הפורט2פורט מפאתי נמל יפו לפאתי נמל תל אביב – היתה ועודנה כר גידול פורה לרבים ממבצעי השחייה הימית שהשלימו שחיינים ישראלים בשנים האחרונות. החל ממשחה השליחים קפריסין-ישראל, דרך חציית מיצרי גיברלטר, חציות אורך של הכנרת, צליחת תעלת לה-מאנש, מבצע שחייה ימית רציפה במשך 24 שעות, הקפת מנהטן בשחייה, ועוד. כולם, ללא יוצא מהכלל, החלו בהתנסויות בשחייה הימית במשחי ליגת זוגס, והשחייניות והשחיינים יוצאי הדופן שהשלימו את המבצעים המופלאים הללו, עברו תחילה דרך משחה הפורט2פורט, יותר מפעם אחת.

גם בשנים עברו, אירח הפורט2פורט שחיינים תחרותיים מהדור הצעיר והפעיל יותר. גל נבו מקבוצת עירוני הוד השרון, סגן אלוף אירופה המכהן ב-200 מ' מעורב אישי (והשחיין המעוטר בתולדות ישראל בתחרויות בינלאומיות), מגיע לפורט2פורט זו הפעם השלישית, וגם לשחיין המים הפתוחים המצוין עידן מורדל זהו הפורט2פורט השלישי. למעשה, כמחצית משחייניות ושחייני ישראל מאולימפיאדת ריו 2016, הגיעו לחגוג ולהיפגש עם עולם השחייה בפורט2פורט. חוץ מנבו שחו ונהנו גם האולימפיות אנדי מורז וקרן זיבנר.

עידן מורדל מנצח במשחה port2port

ניצח במשחה תנינים, וניצח גם הפעם. עידן מורדל | צילום: ניר עמוס

במהדורה של השנה בפורט2פורט, הרמה התחרותית עשתה קפיצת מדרגה לכל אורך החזית – גם בקרב שחייני המים הפתוחים התחרותיים הצעירים, וגם אצל שחייני המסטרס. בהמשך למשחה תנינים הנהדר, בולטת מגמה מתחזקת של השתתפות והתנסות של שחייני צמרת במים הפתוחים במשחי הים בליגת זוגס. השנה, לצד זרם נגדי תת מימי מצפון לדרום עמו התמודדו השחיינים בדרכם צפונה, הופיע גם סוול צפוני-מערבי בגובה של כ-60 ס"מ, שהפך את הניווט היחסית פשוט בימים כתיקונם, למאתגר יותר.

המקצה הארוך 4,500 מ' מיפו לתל אביב (חוף מציצים)

בחוד היה צמוד וצפוף. עידן מורדל המנוסה והטוב (מקום 35 באליפות העולם במים פתוחים שהתקיימה בהונגריה בקיץ האחרון, 67 שניות אחרי אלוף העולם), בבגד ים אימונים ובתקופת עומס, סיים כשידיו על העליונה בשיא פורט2פורט חדש של 53:51 דק'. ארבע שניות בלבד אחריו שני סיים כריס חשמה בן ה-17 מהפועל בת ים. שלישי בפיגור של 10 שניות נוספות הגיע בר סולובייצ'יק (גם הוא בן 17) ממכבי קרית ביאליק.

אלופת העולם במים פתוחים. אווה פביאן | צילום: ניר עמוס

בין הנשים, ניצחה אווה פביאן בשיא פורט2פורט חדש לנשים של 54:36 דק'. פביאן האמריקאית בת ה-24 אמנם חדשה לנוף השחייה הישראלי, אך הצעירה המהירה והמחויכת היתה אלופת העולם במים פתוחים במשחה ל-5 ק"מ בשנת 2010, וזכתה במדליית ארד במשחה ל-25 ק"מ באליפות העולם בברצלונה 2013. פביאן החלה להתאמן בישראל לפני מספר חודשים, ולמרות קומתה הקטנה (1.60 מ') מדובר בשחיינית ענקית, ששואפת אחרי שנת פציעה, לחזור לתפוס את מקומה כאחת משחייניות המים הפתוחים הטובות בעולם. שנייה בין הנשים ב-1:00:40 שעה סיימה אנדי מורז האולימפית של הפועל ירושלים, שיאנית ישראל ב-50, 100, 200 ו-400 מ' חופשי. התעופפה על המים כל הדרך למקום השלישי, בהופעה נפלאה ואיכותית במיוחד, איילת נגלי בת ה-46 מקבוצת עולם המים בזמן של 1:01:53 דק'.

בצד הגברים בקטגוריית המסטרס פרו (פודיום כללי לשחיינים מעל גיל 35) שלט אורי סלע מעולם המים שנמצא בכושר נהדר, הצליח להיצמד בחלקים נכבדים מהמשחה לדבוקת הצעירים, וסיים גם תשיעי כללי בזמן של 58:05 דק'. שני במסטרס סיים זוהר גלילי, מאמן קבוצת הפועל עירוני הוד השרון, ב-1:00:12 שעה. שלישי סיים אלוף העולם המכהן ב-200 מ' פרפר לגילאי 45-49 (וגם מחזיק מדליית הארד באליפות העולם ב-400 מ' חופשי בגילאים אלו), רומן טיטידשיינר.

אנדי מורז שחיינית ישראלית במשחה port2port

פעם ראשונה במים פתוחים. אנדי מורז | צילום: ניר עמוס

אצל נשות המסטרס פרו, סיימה איילת נגלי ראשונה, ולאחריה בזמן של 1:08:05 שעה הגיעה איריס מונטאנו מקבוצת אקוותיקים. סגרה את הפודיום בנשות המסטרס תמר אשלגי-אמירי בזמן של 1:08:36 שעה.

המקצה הקצר 1,800 מ' מהמרינה לחוף מציצים

במקצה הקצר סיימו שלושה צעירים בני פחות מ-17 במקומות הראשונים. ניצח בפער גדול יונתן אחדות מהפועל ירושלים, בזמן מצוין של 22:53 דק'. שני סיים אור חורב לוי מבני הרצליה ב-24:13 דק', ושלישי הגיע סער שטיינברג מהפועל עמק חפר ב-24:20 דק'.

בין הנשים סיימה ראשונה ליה גונן מבני הרצליה ב-25:25 דק', שנייה סיימה הטריאתלטית גל רובננקו ממכבי רואדראנר ב-25:54 דק', וסגרה את הפודיום טריאתלטית נוספת – שני ברגר גם היא ממכבי רודראנר, ב-27:41 דק'.
גם באזורים אחרים של הדירוג הכללי, רמת התחרות והמהירות עלתה במידה ניכרת. שחיינים ומשתתפים רבים שיפרו את תוצאותיהם משנים עברו במידה משמעותית. ההתנסות הנצברת במשחי ליגת זוגס במהלך השנים, גוררת שיפור ניכר ומתמשך ברמת השחיינים כולם, והתחרותיות בכלל אזורי הדירוג הכללי, מקדמת את כולם קדימה.

"נהניתי. אבל אי אפשר היה לנוח כאן כי היתה תחרות צמודה לכל אורך הדרך", סיפר עידן מורדל המנצח בסיום, "אני מקווה שבעתיד תימצא הדרך להביא שחייני צמרת בינלאומיים להתחרות במשחים האלו. טוב שיש מי שמשקיע וחושף את תחום המים הפתוחים לקהל הרחב". לאחר המשחה התייחס גם אורי סלע מ"עולם המים", שמסייע באימון נבחרת ישראל במים פתוחים, "היה משחה מדהים ותחרותי ברמה גבוהה מאוד. משחי הים בליגה מוכיחים את עצמם כמצוינים לקידום הרמה התחרותית של שחייני המים הפתוחים בישראל"?

"היה משחה תחרותי".אורי סלע | צילום: ניר עמוס

זוהר גלילי, מאמן הפועל עירוני הוד השרון ושחיין מסטרס הוסיף: "השיפור והתחרותיות גוררים את כולם קדימה. אצל השחיינים הצעירים ברמה התחרותית ברור שהמשחים האלו מביאים להתקדמות גדולה. שחייני בריכה שבעבר פחות ידעו איך לגשת לים, מתנסים ולומדים להתחרות בים, ולומדים מה דרוש כדי לנצח. זה דוחף את התחום כולו קדימה. טוב יעשה איגוד השחייה אם יחזק את המסגרות להתמקצעות שחייני ההישג בתחום המים הפתוחים. אצל שחייני המסטרס קורה במים הפתוחים דבר דומה למה שקורה באופני ההרים בעקבות האפיק. התחרותיות גוברת והיא בעצמה מרימה את הרמה". גם גל נבו סיפר כי יש מעט הזדמנויות לשחות בכיוון אחד מנקודה לנקודה. "זה כיף וזה מיוחד. יש שילוב של מזג אוויר מצוין, חוף יפה, טמפרטורת מים מושלמת, וקרוב במרכז הארץ. אני ממליץ על פורט2פורט בחום לכל שחיין ושחיינית. זו גם אפשרות להתנסות בשחייה הימית וגם גיוון נהדר לאימוני הבריכה".

משחה הסבב הבא של ליגת זוגס: המשחה האחרון והמסכם של ליגת זוגס (ה-Aquatic League) לשנת 2017 קבוע ל-10 לנובמבר (עוד פחות משלושה שבועות) במשחה "ביכורי ים" בחוף פולג בנתניה. באופן מסורתי, המשחה יכלול את מקצה מרתון המים הפתוחים היחיד בישראל למרחק 10 ק"מ, וכן מקצה חצי מרתון ל-5 ק"מ, ומקצים קצרים יותר.
במהלך החורף הקרוב, ולאחר תום ליגת זוגס, יתקיימו משחה חנוכה-חליפות (במהל חג החנוכה); וגביע הים האדום הבינלאומי באילת ב-27 בינואר 2018 למחרת הישראמן.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג