איפה לעשות מרתון בחו"ל?

רומא, ברלין, ניו-יורק? איפה כדאי לרוץ מרתונים ואיך לתכנן את זה? איך מתכוננים למסלולים אחרים ואווירה שונה? ליאיר קרני יש תשובות, המלצות וניסיון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ריצה בגשר ורזאנו נארווס מרתון ניו יורק
ריצה בגשר ורזאנו נארווס מרתון ניו יורק

בחלק די גדול מחמישים שנות הריצה שלי התחריתי בחו"ל. לרץ שמתפתח במדינה קטנה ופרובינציאלית כמו שישראל היתה עד לא מכבר, היו התחרויות בחו"ל חלק בלתי נפרד מתכנית האימונים, חלק מאתגר שהציב אותי לצד מתחרים שווים לי ברמת הריצה ולצד רצים מהירים ממני – מה שלעתים רבות משך אותי וסייע לשיפור שיאי האישיים ושיאי מדינה. התרומה של ריצה בחו"ל היא בגיוון מסלולי הריצה, ריצה במזג אוויר שונה מזה שיש לנו בארץ, ושילוב של טיול קטנטן בחו"ל עם ריצה בחברת רצים מכל העולם.

חלום של כל רץ כמעט. מרתון ניו יורק | צילום: Metropolitan Transportation

עוד כתבות מרתון בעולם
10 מסלולי המרתון הקשים בעולם
5 המרתונים הגדולים של האביב באירופה
10 מרתונים בחו"ל שאולי אתם לא מכירים

אני נזכר בשיחה שהיתה לי עם השחיין יואב ברוק לפני יותר מעשרים שנים במרכז איסתא. יואב שאל אותי אז אם כדאי לו לקחת את הזיכיון למרתון ברלין, מרתון לונדון ומרתון ניו-יורק. כאחד שתמיד צפה קדימה, אמרתי לו: "תראה יואב, העתיד בארץ הוא הריצה, וזה יהיה להיט. נכון, כרגע זה לא המוני, אבל זה יהיה כזה, כי זה הדבר הנכון לעשות". ונבואתי התגשמה: כיום יש לנו נציגות נכבדה בכל אחד מהמרתונים הגדולים בעולם, וגם למרתונים הקטנים יותר (במספר המשתתפים) יש ביקוש גדול.

מחפשים תחרות בחו"ל? לתחרות הבאה שלכם לחצו כאן

אז איפה כדאי לכם לעשות את המרתון שלכם?

מרתון ניו-יורק הוא המרתון הכי גדול בעולם והיתרון במרתון הוא הארגון המופתי, חמישים אלף "משוגעים לדבר" כמוני וכמוכם רצים ונהנים, מיליון וחצי צופים, מעודדים לאורך המסלול בכל מזג אוויר! מרתון ניו-יורק הוא המרתון עם מספר הצופים הגדול ביותר בעולם. אני יודע, כי רצתי אותו שלוש פעמים ומאוד מאוד נהניתי.

מרתון ברלין הוא מרתון כדי לעשות בו תוצאה טובה. רצתי אותו כשהשיא העולמי עמד על 2:05 שע'. כשעברתי ליד השעון שהראה 2:05, חשבתי שהוא התקלקל, אבל כשהתברר לי שזה השיא החדש הרגשתי קשר להישג המדהים הזה, כאילו אני אחד מיני אלפים שהרגישו שהיתה להם יד ורגל בשיא הזה. הרגשה מאוד מיוחדת.

מרתון לונדון הוא מרתון של מסורת. מרחק המרתון העכשווי –  42,195 מ', נקבע בשנת 1908 במשחקים האולימפיים של לונדון, כשהיה חשוב להעביר את המרוץ מול ארמון בקינגהאם. מכיוון שהמרחק המקורי בין כפר המרתון לאצטדיון השיש באתונה הוא רק 36 ק"מ, היה צריך להאריך את המסלול כך שהמרוץ יסתיים מול ארמון המלך.

מרתון פריז

מרתון לתוצאות בשילוב מראות מקסימים. פריז | צילום: omegaiota

מרתון פריז הוא מרתון לתוצאות בשילוב המראות המקסימים של שער הניצחון ומגדל אייפל. למרתון הזה יש את השיק שלו. מה שמאפיין את שלושה המרתונים האירופאים הנ"ל זו העובדה שהם מאירים פנים לרצים: כמעט תמיד הם מתקיימים במזג אוויר נאה.

מרתון סי סייד אורגון: בתחילת דרכי כמרתוניסט, בחרתי "להתנפל" על השיא הישראלי במרתון דווקא במרוץ קטן יחסית, סי סייד אורגון (Sea side Oregon).  מרתון שטוח, לאורך שפת הים עם שיא מסלול (בזמנו) של 2:19 שע', הטמפרטורה שם קבועה, 10 מעלות צלזיוס וגשם דקיק. בשנת 1978, במרתון השני בחיי, שיפרתי את השיא הישראלי של דוד שמחוני חבר קיבוץ העוגן, הקיבוץ בו גדלתי, והעמדתי אותו על 2:26 שע'. הייחוד של המרתון הזה עבורי היה בעובדה שהתמקדתי במרוץ, סיימתי במקום העשירי ושיפרתי את השיא האישי שלי ב-11 דקות.

מרתון אנטרטיקה: אם תשאלו את המאמן דניאל קרן איזהו המרתון הכי מיוחד ואתגרי שהוא רץ, הוא יגיד שזה מרתון אנטרטיקה שכולו על שלג וקרח – חוויה מיוחדת במינה. בצד השני של כדור הארץ יש מרתון בשלג בנוק בגרינלנד. המסלול הוא מסלול של הלוך ושוב, באפס מעלות, והמפליא הוא שלמרתון הזה יש ביקוש רב.

צפנת נאמן רצה לפני עשר שנים בהרי ההימליה ארבעה מרתונים במשך ארבעה ימים רצופים במסלולים שמטפסים מ-3,000 מ' עד ל-5,000 מ' מעל פני הים וסיימה במקום השלישי בקטגוריית הגיל שלה. אז היו מעט משתתפים, אולם ה"שיגעון" מתפשט ומושך יותר ויותר רצים.

מרתון מלטה: לאחרונה שמעתי על מרתון במלטה, בו כל אחד יכול למצוא את מקומו: המרוץ מתקיים ב-5.3.2017. זהו מרתון ציורי שמתחיל בנקודה הנמצאת 200 מ' מעל פני הים, והמסלול גולש ומסתיים בגובה פני הים, מה שהופך אותו למהיר. מבחינת התאריכים הוא ממוקם טוב בין המרתונים של תל אביב וירושלים, ויש בו מקצים למרחקים שונים בנוסף למרתון: חצי מרתון לריצה, חצי מרתון להליכה, ועשרה ק"מ ריצה, כך שגם מלווים יכולים לקחת חלק בחוויה ולהשתתף כרצים או כהלכים באחד המקצים היותר קצרים.

לפני שתהפכו לתיירי מרתון, כדאי להתחיל בארץ. מרתון סמסונג תל אביב | צילום: רונן טופלברג

מרתון ונציה שהתקיים לאחרונה, מביא את הנופים הייחודיים של העיר הבנויה על המים, המסלול מפותל ומלא מעברים על גשרים קטנים ציוריים ושובים את העין. נכון, זה לא מסלול לתוצאות מיוחדות, אבל היופי והמראות מחפים על הכל. במרוץ הזה, בשנת 2003, שבר היילה סטאין את שיא ישראל והעמיד אותו על 2:14:21 שע'.

לנו בארץ יש  מרתון יחסית חדש עם אווירה של חו"ל – המרתון המדברי באילת. זהו מרתון ייחודי עם נופים מרהיבים שיוצא מאילת צפונה אל המדבר ומשלב גם אספלט והרבה דרכי עפר, גם עליות וגם ירידות, מרתון שבעצם מיקומו הייחודי מושך רצים רבים מחו"ל שמשווים למרוץ אווירה של חו"ל. גם במרוץ הזה יש מקצים לחצי מרתון ולעשרה ק"מ וכל אחד מוצא את המסלול המתאים לו.

מרתון בוסטון המיתולוגי שהיה המרתון הראשון בעולם בו אפשרו לאישה לרוץ את המרחק המלא החל משנת 1972 וכיום, שליש מהמשתתפים במרתון הן נשים ואגב, הנתון הזה זהה למרתונים ברחבי העולם, עדיין לא הגענו לשוויון מספרי בין שני המינים.

מרתון רומא: בכל מרתון גדול באירופה יש ייצוג נאה של כמה מאות רצים מישראל, ורק לפני יומיים שמעתי שלמרתון רומא הקרוב אמורים לצאת 200 רצים מישראל. בהתחשב בעובדה שזה מרתון אחד בתקופה של מרתונים צפופים באירופה ובארץ, הידיעה שאלפי ישראלים משתתפים בשנה במרתונים ברחבי העולם מחממת את הלב. לפני 30-40 שנים הייתי, ברוב הפעמים, הישראלי היחיד שהשתתף במרתונים הגדולים בארצות הברית, באנגליה ובגרמניה.

תכנית אימון רב שנתית נכונה, צריכה לכלול אימונים לקראת אתגר בחו"ל מבלי לשכוח, כמובן, את המרתונים בארץ – טבריה, תל אביב, ירושלים, והמדברי באילת. יש לקחת בחשבון את מיקום המרתונים גם בארץ וגם בחו"ל ולהתאים את מטרת המרתון לפני השטח של המסלול: מרתון לשיפור התוצאות, או מרתון שיש לו ייחודיות גיאוגרפית או תיירותית, או לחלופין, מרתון שאיננו עמוס מדי במשתתפים.  בכל המרתונים בחו"ל שהשתתפתי – נהניתי.

לרצים המנוסים, מומלץ להחליט על מרתון מסוים ולהתאים אותו למטרת הריצה ולסלול המרוץ. חודשיים-שלושה לפני תאריך המרוץ, צריך לבנות את תכנית האימונים ולהתאים אותה למטרת הריצה ולפני השטח של המסלול. תמיד חשוב להיעזר במאמן.

לרצים מתחילים, לא מומלץ לבחור כמרתון ראשון מרתון אתגרי בחו"ל. התחילו בארץ ותתקדמו לחו"ל.






אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג