מתאמנים בחדר הכושר? יתכן וגם אתם באים "לנוח" - ריצה, אופניים, טריאתלון, שחייה | שוונג
שלום אורח התחבר

שיחזור סיסמה

חזרה

הרשם

ד"ר איתי זיו עולם ומלואו

מתאמנים בחדר הכושר? יתכן וגם אתם באים "לנוח"

עצם ההגעה לחדר הכושר לא מבטיחה את השגת מטרות האימון. מה חשוב שהמתאמנים ידעו? ד"ר איתי זיו מסביר

נכון לשנת 2017 ישנם אלפי חדרי כושר, מועדוני כושר, מרכזי ספורט ועוד – בהחלט שינוי של ממש בכל הקשור לתחום האימון ואורח החיים בכלל. אימון בחדר הכושר הנו אחד מהאימונים השכיחים, למרות שבשנים האחרונות בהחלט הופיעו עשרות טרנדים וסוגי אימונים חדשים אותם פוקדים רבבות מתאמנים.

בעת ביצוע אימונים מסוגים שונים וכמובן גם אימון בחדר הכושר, המטרה הנה להשיג מטרת אימון מסוימת. לדוגמה:

גרף מטרות אימון

גרף מטרות אימון

עוד כתבות בנושא
איך נדע מה לעשות באימון כדי לעמוד במטרות שלו? 
אורח חיים בריא זה לא רק תזונה ופעילות גופנית 
למה צריך להתרחק מתכניות אימון ודיאטות קיצוניות? 

וכאן עולה שאלה מעניינת וחשובה. האם אותם אנשים שפוקדים את חדר הכושר באופן קבוע במשך חודשים ואפילו שנים (אולי מרבית שנות חייהם) ישיגו את מטרת האימון שהציבו לעצמם? התשובה: לא בטוח כלל! לעתים הדבר נראה לא הגיוני למסתכל מהצד. האם ייתכן שאותם מתאמנים משקיעים כל כך הרבה כסף, זמן ואנרגיה על סוג אימון שלא ממש יוביל אותם לאן שהם מעוניינים?

נציין שהאימון בחדר הכושר נעשה באופן עצמאי וניתן לומר שבמרבית מועדוני הכושר כמעט ללא הכוונה מקצועית. הסיכוי שאדם "מן השורה" שהנו בעל ידע חסר בתחום האימון, התזונה ובכלל בדרך הנדרשת להשגת מטרת אימון זו או אחרת יתקדם – קלוש במיוחד. חשוב לסייג ולומר שהכתבה לא מתייחסת למפתחי הגוף, או למתאמנים שמטרתם הנה העלאת מסת השריר. הם בדרך כלל מעודכנים בדרך המקצועית הנדרשת, לא מעט מהם נמצאים במסגרת ליווי אישי מקצועי (בתחום האימון והתזונה) ולכן גם מתקדמים, במרבית המקרים.

אם כך, מהן הסיבות שבגללן מתאמנים בחדר הכושר תקופות ארוכות במיוחד ולא מתקדמים?

  1. ידע מקצועי חסר של המתאמנים – על מנת להתקדם ולשפר יכולת גופנית זו או אחרת יש צורך בהכוונה מתאימה. מדובר על הכוונה לגבי סוג התרגילים הנדרש, מינוני האימון, התאמה למצב בריאותי או אחר ועוד. הדבר מצריך ידע לא מועט שלמתאמן מן השורה כמובן אין. אגב, הדבר פחות עקרוני בשבועות האימון הראשונים למתאמן לא מאומן, אך לאחר מכן, ובוודאי לאחר שנה, שנתיים אימון ויותר, בהחלט יש צורך בהכוונה מקצועית מותאמת. אילולא כן, עולה הסיכוי להגיע למצב של פלאטו, בו לא חלה התקדמות כלל ורמת האימון נשארת כמות שהיא. תופעה שכיחה במיוחד.

    מתאמנת עם משקוליות בחדר כושר

    אי אפשר להתקדם אם מרימים את אותו המשקל כל הזמן | צילום: pixabay

  2. העומס באימון נשאר קבוע ולא עולה – שכיח עד מאוד להבחין בנשים בגילאים שונים, וגם במבוגרים ואף צעירים שמתאמנים מזה שנים עם אותן משקולות של X משקל, או מספר פלטות משקל קבוע במכונה הייעודית. מעניין שהמתאמנים גם משוכנעים שמתישהו יקרה גם שינוי. אולי, בשעה טובה, יופחתו מספר הק"ג המיותרים או אולי תעלה מסת השריר בזרועות וכדומה. זה לא יקרה. הדבר די מזכיר את המשפט המפורסם של אלברט איינשטיין: "אי־שפיות זה לעשות אותו דבר פעם אחר פעם ולצפות לתוצאות שונות".
  3. אינטנסיביות האימון נמוכה – אחד מעקרונות האימון החשובים ביותר הנו עומס יסף. הדבר מתבטא בהעלאת עומס במנות קטנות מדי מספר אימונים ועל בסיס קבוע. מתאמנים רבים (ולא רק בחדר כושר) לא מיישמים עיקרון אימון זה ולא מגיעים למצב שבו העומס הנו גבוה דיו על מנת להביא לשיפור. הדבר רלוונטי וחשוב בכל מרכיב כושר שמעוניינים לשפר כמו: כוח, סבולת לב ריאה, גמישות, קואורדינציה ועוד.
  4. החלפת תכנית אימון לא נעשית בתדירות מתאימה (אם בכלל) – חשוב להחליף תכנית אימון אחת למספר שבועות. זאת בקורלציה לרמת המתאמן, הוותק האימוני, תדירות האימון ועוד. בפועל, הדבר לא שכיח כלל אצל מתאמנים רבים בחדר הכושר. זאת גם מהסיבה שהחלפת תכנית אימון על בסיס קבוע הנה במסגרת של אימון אישי ולא נעשית כחלק מהשרות (למרבה הצער) של מדריכי חדר הכושר נכון לשנת 2017.
  5. טכניקת ביצוע תרגילים שגויה – שכיח עד מאוד. הבעייתיות בביצוע תרגילים שונים בטכניקה שגויה היא שגם אפקט האימון פוחת בשל כך. זאת בשל הפעלת שרירים שלא אמורים לפעול, או ביצוע תרגילים בטווח תנועה חלקי, או עם תנועתיות רבה של מפרקי עמוד השדרה, כתפיים וכדומה באותם מקרים שלא אמורה להיות תנועה בהם.
  6. מינוני אימון שלא מותאמים למטרת האימון העיקרית – זמני מנוחה בין סטים ובין תרגילים, מספר החזרות פר תרגיל, מספר האימונים שבועי, מספר התרגילים וסוגם ועוד – כל אלה משמעותיים מאוד לשם השגת מטרה זו או אחרת. לדוגמה: ביצוע אימון כוח במשקלים כבדים מצריך זמני מנוחה ארוכים יותר, לעומת אימון כוח שמתבצע עם משקלים קלים. ניתן להבחין בלא מעט מתאמנים שנחים משמעותית יותר מהמומלץ בין הסטים או התרגילים המבוצעים בחדר הכושר (וגם מחוצה לו). בזמן זה חלקם אף עובדים… שולחים מיילים, צופים בסרטונים בנייד ומה לא?
  7. תפריט תזונתי לוקה בחסר – גם אימונים אפקטיביים במיוחד לא יחפו על הרגלי תזונה לקויים. תפריט תזונתי מתאים צריך לבנות על ידי איש מקצוע. אנשים לא מעטים שפוקדים את חדר הכושר על בסיס קבוע, ממש לא הפנימו את החשיבות הרבה שיש לבנייה של תפריט תזונתי מותאם. אכילה של בערך, או על סמך ידע אישי וקריאת חומרים כאלה ואחרים באינטרנט לא ממש יובילו לתוצאות. לכן, אימון בחדר הכושר חשוב שיהיה מלווה גם בתכנית תזונה מתאימה.

    גורמים המשפיעים על תחושת השובע

    בלחי תפריט מותאם זה לא יעבוד | צילום: thinkstock

  8. מבצעים תרגילים "פונקציונליים" לכאורה שכלל לא מתאימים להשגת מטרת האימון – קשה להאמין שב-2017 המונח "אימון פונקציונלי" עדיין מוכר. במקרים לא מעטים אותם מתאמנים (ולמרבה הצער גם מדריכים) עושים סלט שלם מאימון זה ומשייכים לו סגולות וכתרים שכלל לא שייכים לו בחלק מהמקרים. אזי, אימוני כוח שלמים עשויים להתבצע על אביזרי כושר שונים (לכאורה ביצוע "אימון פונקציונלי") והדבר לא קשור כלל למטרה אותה מעוניינים להשיג. לדוגמה: במידה ואישה בת 25 שמטרתה העיקרית היא שיפור אסתטי משמעותי של הגפה התחתונה, הגברת ה- RMR (חילוף חומרים בסיסי), חיזוק משמעותי של הרגליים – תרגילים שייעשו בעיקר על משטחים לא יציבים (בוסו, פיתה, פיטבול וכדומה) עשויים להיות ממש לא מתאימים להשגת מטרות אלו.
  9. ביצוע אימונים אירוביים בהיקפים/או עצימות לא מותאמים (גבוהים או נמוכים מדי) – אחת מהמערכות החשובות במיוחד לשיפור הנה המערכת הקרדיווסקולרית (מתבטא בשיפור היכולת האירובית). אבל, במידה ומטרות אימון מסוימות מצריכות דווקא שיפור ממשי של היכולת האנאירובית, ייתכן שיש צורך להפחית משמעותית את היקפי הפעילות האירובית ולבצע יותר אימוני כוח מתאימים. חשוב לזכור שאימון אירובי לא מתאים להשגת חלק ניכר מהמטרות ולכן יש לשלב תמיד בין שני סוגי האימונים: האירובי והאנאירובי.

    מתאמנים בחדר כושר

    לנוח זה חשוב, רק לא יותר מדי | צילום: pixabay

  10. אין מעקב על נתונים אנתרופומטריים (משקל הגוף, היקפים, אחוז שומן, מסת שריר ועוד) – ללא מדידות שנעשות מפעם לפעם, לא ממש ניתן לכמת את מידת השיפור של הרכב הגוף. מאחר ואחת ממטרות האימון השכיחות ביותר הנה הפחתת אחוז שומן ו/או אסתטיקה – חשוב מאוד לדעת את הנתונים השונים ולפי זה לבנות תכנית אימון ותזונה מותאמות. חשוב לציין שהתופעה של "מתאמנים ומשמינים" שכיחה למדי. לכן גם אימונים על בסיס יומי לא יסייעו במידה ואין מעקב קבוע.


ד"ר איתי זיו  (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר למעלה מ- 30 שנה


 עדיין לא חברים של שוונג בפייסבוק? הצטרפו עכשיו קבלו את כל התכנים הכי מעניינים
הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את ריכוז הכתבות המובילות של השבוע

One thought on “מתאמנים בחדר הכושר? יתכן וגם אתם באים "לנוח"

  1. איתיה הגיב:

    בעצם מה שאתה אומר הוא שחובבן ללא הדרכה לא ישיג הרבה בחדר כושר. הבנתי את זה לפני שנים רבות. זוהי הסיבה בגללה נמנעתי מלהקצות זמן וכסף . התמכרתי לאימונים אירוביים , כנראה בגלל שיש
    לי הרבה ניסיון וידע. תמיד ידעתי שחסר לי מרכיב כח. צחוק הגורל שדווקא לי , נקרעו כמעט לחלוטין כל כך הרבה גידים מרכזיים…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


2018 © ריצה, אופניים, טריאתלון, שחייה | שוונג  כל הזכויות שמורות