שלום אורח התחבר

שיחזור סיסמה

חזרה

הרשם

ד"ר איתי זיו עולם ומלואו

מה ספורטאים פעילים יכולים לעשות על מנת להיראות צעירים יותר?

לא מעט אנשים נראים מבוגרים לגילם ויש לכך סיבות רבות ומגוונות שבמקרים רבים כלל לא קשורות לגנטיקה. ד"ר איתי זיו מנתח את הסיבות ומסביר איך אפשר לשפר את הגיל האסתטי

את הגיל הפיזיולוגי (הראלי) של מערכות הגוף השונות, ניתן באופן כללי לכמת. לדוגמה: ניתן לדעת אם רמת היכולת האירובית של אישה בת 48 הנה טובה או לא באמצעות בדיקה של צריכת חמצן מרבית (VO2MAX) או בדרכים אחרות. לחלופין, ניתן לכמת את היכולות: האנאירובית, הגמישות, הקואורדינציה ועוד באמצעות טסטים מתאימים.

ההשמנה משפיעה אולי יותר מכל דבר על הגיל האסתטי | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
חשיבות העור על האסתטיקה והבריאות לספורטאים
מה עושים כשהמשקל תקין והאסתטיקה הגופנית גרועה?
האם יוגה משפרת את האסתטיקה הגופנית?

בהתאם לכך תיבנה תכנית האימון, התזונה ועוד. כמובן שכל אלה לא מספיקים כלל על מנת לאמוד טוב, ככל שניתן, את הגיל הפיזיולוגי, ויש לבדוק עוד עשרות רבות של פרמטרים כגון: הרכב כולל של הדם (לרבות כימיה, הורמונים ועוד), תפקוד כולל של מערכות שלד-שריר, ומערכות גופניות שונות.

הדבר אקוטי במיוחד לאחר גיל 40, מכיוון שהרגרסיה של מערכות הגוף השונות משמעותית יותר מאשר בעשורים המוקדמים יותר. נציין עובדה מעניינת: ככל שעולים בגיל (לדוגמה: העשור החמישי, שישי והלאה של החיים) הפערים בין הגיל הפיזיולוגי, כרונולוגי ואסתטי עשויים להיות גדולים יותר. עקרונית, ההבדלים יהיו גדולים יותר בגילאים המבוגרים לעומת הצעירים.

כימות הגיל האסתטי – אפשרי?

את הגיל האסתטי לא ממש ניתן לכמת באופן מדעי כמו את הגיל הפיזיולוגי, אך ניתן להעריך אותו (הערכה סובייקטיבית). מסתבר שגם אם קבוצה רנדומלית של אנשים תידרש להעריך 10 נשים ו-10 גברים שהנם בטווח גילאים 40-50 כרונולוגית אך אסתטית מבוגרים יותר, התוצאות תהיינה די זהות באופן כללי. לדוגמה: אישה בת 45 אך נראית לפחות 10 שנים יותר מבחינת הגיל האסתטי. סביר להניח שמרבית חברי הקבוצה לא יעריכו את גילה הכרונולוגי האמיתי.

המשתנים שמשפיעים על הגיל האסתטי 

  1. הרכב הגוף (אחוז השומן לעומת מסת השריר) – ללא ספק אחד מהמשתנים החשובים ביותר שמשפיעים על ההופעה האסתטית. השמנה בכל גיל מקנה מראה מבוגר יותר, הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים. כמובן שישנם עוד משתנים להביא בחשבון כמו אופן פיזור השומן (האם מדובר בהשמנת תפוח או אולי השמנת אגס וכדומה), מבנה הגוף הכללי ועוד.
  2. טונוס (מתח) ומסת השריר – הטונוס השרירי שונה מאדם לאדם בשל הרגלי החיים השונים, הגנטיקה וסוגי האימונים שמבצעים באופן כללי. כנ"ל לגבי מסת השריר. היא קשורה גם לגנטיקה (לדוגמה: טיפוס גוף מזומורפי- שרירי) והרגלי אימון, תזונה ועוד, ולכך השלכות לא מעטות לגיל האסתטי. טונוס שרירי ירוד ואטרופיה שרירית משמעותית ללא ספק קשורים לאסתטיקה גופנית ירודה יותר. אגב, בגילאים מבוגרים יש חשיבות רבה במיוחד לביצוע אימונים אנאירוביים שישמרו על מערכות שלד-שריר ברמה טובה, ויביאו להאטת תהליכי ההזדקנות ושמירה על היכולת התפקודית שפוחתת עם העלייה בגיל.
  3. ליקויי יציבה – ישנם לא מעט כגון: סקוליוזיס, קיפוזיס, כתפיים שמוטות ועוד. הם קשורים גם לאסתטיקה גופנית כוללת. במידת הצורך חשוב לפנות לאיש מקצוע מתאים כגון: פיזיותרפיסט מומחה, מטפלים עם התמחות בתחום וכדומה.

    חשיפה רבה מדי לשמש בהחלט עלולה להשפיע על הגיל האסתטי | צילום: pixabay

  4. כתמי גיל (פיגמנטציה) – לא בהכרח תולדה של הזדקנות, אך עשויים להיות כתוצאה מחשיפה רבה מדי לשמש, הרגלים וסגנון חיים טעוני שיפור ועוד. כמו כן, ישנן בעיות אחרות שעלולות להופיע במיוחד בגילאים המבוגרים יותר. בלא מעט מקרים בשל הזנחה רבת שנים למערכות הגוף השונות ולרבות העור.
  5. נראות העור הכוללת – מערכת העור הנה הגדולה בגוף האדם ולה חשיבות גדולה במיוחד בהיבט האסתטי. הזדקנות מוקדמת עלולה להתבטא בסימני מצוקה כגון: רפיון העור, שינוי במרקם העור, גמישות העור פוחתת, מופיעים קמטים רבים יותר, עודפי עור וכדומה. חוסר מודעות לכך ישפיע במיוחד על הגיל האסתטי – שיהיה גבוה יותר מהגיל הכרונולוגי.
  6. הצלוליט – אחת מהבעיות המציקות, במיוחד אצל נשים וגם אצל חלק מהגברים, היא הצטברות עודפת של שומן ונוזלים בתוך התאים ש'מתנפחים' בשל עודף פסולת, ואז נוצרים אותם שקעים "מפורסמים" במרקם העור. המעניין הוא שהתופעה אינה שכיחה אצל נשים שמנות או מבוגרות בלבד, אלא גם לא פוסחת על צעירות. לכך השפעה רבה על האסתטיקה ובמיוחד כשמדובר על אזורים הבולטים למראה כמו: הבטן, הישבן והירכיים, אחורי הזרוע ועוד.
  7. אטרופיה שרירית – ירידה משמעותית במסת השריר בכלל ועם העלייה בגיל בפרט. אצל מבוגרים תופעת הישבן השטוח שכיחה למדי. זאת מסיבות שונות שאחת מהן הנה אורח חיים יושבני, אי ביצוע תרגילי חיזוק לשרירי הירכיים בכלל, תזונה לוקה בחסר ועוד. נציין שחולשה ואטרופיה שרירית קשורה גם לתבניות הליכה וריצה, תפקוד יומיומי ועוד. לכן, חשוב לחזק את שרירי הישבן וכמובן את קבוצת פושטי הירך.
  8. שיניים וחלל הפה – שיניים חסרות, גוונים שונים של השיניים (במיוחד של ה- 6 העליונות והתחתונות), סתימות שחורות בולטות (או בצבעים אחרים), שיניים קדמיות עקומות ולא סדורות – כל אלה משפיעים על האסתטיקה הכוללת. בחלק מהמקרים המודעות לכך אינה גבוהה. כמובן שניתן לשפר זאת משמעותית, כמו את שאר הדברים שצוינו לעיל.

    המצב הנפשי בהחלט משפיע על הנראות | צילום: pixabay

  9. פרופורציות גופניות – קשורות לגנטיקה של האדם, אך לא רק. באמצעות אימונים מתאימים, שינוי הרכב הגוף ועוד, ניתן לשפר משמעותית גם פרופורציות גופניות (ראה לדוגמה מפתחי גוף) ולכך השפעה גם על האסתטיקה.
  10. מצב נפשי – כשאדם כועס, הדבר בולט על גופו וממחקרים עולה שבטווח הארוך אנשים עם פנים מבוגרות (קמטים, חריצים בפנים ועוד) "הרוויחו" זאת במהלך חייהם מסיבות שונות ולא רק מכעס. אם כך, למצב הנפשי השפעה ניכרת ואנשים עם חיים מאושרים נראים בדרך כלל צעירים יותר מאנשים לא מרוצים ועצובים על בסיס קבוע (שאולי טרודים בבעיות שונות, בלחץ נפשי ו/או דיכאון מתמשך ועוד).

לסיכום, במקרים רבים ישנם פערים בין הגיל האסתטי לבין הגיל הכרונולוגי או אף  הפיזיולוגי. חשוב לזכור שניתן לעשות לא מעט על מנת לשפר את הגיל האסתטי. זאת באמצעות אימוץ אורח חיים בריא ומותאם לאדם אישית, התייעצות עם אנשי מקצוע רלוונטיים המומחים בתחומם ועוד. ויפה שעה אחת קודם.



 עדיין לא חברים של שוונג בפייסבוק? הצטרפו עכשיו קבלו את כל התכנים הכי מעניינים
הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את ריכוז הכתבות המובילות של השבוע

One thought on “מה ספורטאים פעילים יכולים לעשות על מנת להיראות צעירים יותר?

  1. אלכסנדר הגיב:

    תודה לכם חבר'ה של השוונג!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


2018 © ריצה, אופניים, טריאתלון, שחייה | שוונג  כל הזכויות שמורות