שלום אורח התחבר

שיחזור סיסמה

חזרה

הרשם

יאיר קרני, תזונאי ומאמן ריצה מזון למחשבה

כל מה שרציתם לדעת על חטיפי האנרגיה

יאיר קרני טוען שרבים מחטיפי האנרגיה שמוצעים בשוק הם טעימים, אבל לא ממש עושים את העבודה. איך נדע מה לאכול לפני ואחרי האימון ומהם החטיפים שנוכל לבנות עליהם כיחידה תזונתית ושיעזרו לנו להתאושש?

בשנים האחרונות נחשפנו להיצע גדול מאד של חטיפים. קיימים סוגים שונים של חטיפים, תחת כותרות שונות ולא תמיד תכולת החטיפים מקיימת את ההבטחה המפתה הנגזרת משמם או מהשיוך אליו מבקשים היצרנים והמשווקים לשייך את חטיפיהם. ישנם חטיפים המוגדרים כחטיפי בריאות אולם כאשר קוראים את תכולתם, את רשימת הרכיבים מהם הם עשויים ואת ערכם התזונתי, יבין כל אדם שבקיא בהגדרות, שהבריאות – מהם והלאה.

כל מה שרציתם לדעת על חטיפי אנרגיה

כשמם כן הם: מספקים אנרגיה בין 50 ל-200 קלוריות לחטיף | צילומים: thinkstock

ברצוני לעשות מעט סדר בנושא הזה:
1. חטיפי אנרגיה כשמם כן הם: מספקים אנרגיה בין 50 ל-200 קלוריות לחטיף. בדרך כלל הם עשויים משיבולת שועל, גרנולה, פצפוצי אורז, פירות מיובשים ואגוזים. חשוב לוודא שהחטיפים הללו לא יכילו הרבה שומן. צריכתם מומלצת כחטיף במשך היום, לפני אימון ובזמן אימון. (נייצ'ר וואלי, GU., קורני, צ'ואי, אנרג'י). הצורך בנישה של חטיפים אלו נוצר משום שרוב החטיפים בשוק אינם מהווים יחידה תזונתית שלמה, אפילו לא במקצת. אני מכנה את החטיפים הללו חטיפי ג'אנק, משום שהם עתירי קלוריות, מוצפים במלח ו/או בסוכר, ולעתים מכילים או מצופים בשוקולד. החטיפים הללו טעימים – וזו הבעיה. הם מלווים אותנו מהילדות כשהמלחמה על טעמם של הזאטוטים היא תוצאה של שכלול הטעם של החטיפים ויצירת התמכרות אליו מגיל צעיר כמה שיותר. מי שאחראים לכך הם בעלי החברות שמפעילים לחץ לא מתון על טכנולוגי המזון שלהם לשכלל את הטעמים וליצור עוד ועוד התמכרויות לטעמים.

כרגע, הם מנצחים במלחמה על חשבון בריאות הציבור ועל חשבון משקל הצרכנים הניזונים מהחטיפים הללו. הכניעה הזו של טכנולוגי המזון היא הרת אסון ויש בלבי על כובד אחריותם למצב ההשמנה בארץ בכלל והשמנת הילדים בפרט. התזונה הנכונה מפסידה כאן, לרוב החברות בארץ אין חטיפי אנרגיה בריאים ממש. חטיפי האנרגיה הבריאים נכנסים לשוק מחוץ למערכת המסחרית השלטת, במטרה לתת מענה לדרישת חלק מהציבור לתזונה נכונה ובריאה. לדוגמא: לפני שנים יובא ארצה חטיף אנרגיה משולב עם חלבון בשם "אנרג'י-בר". חטיף בריא על בסיס של חלבון סויה בשלושה טעמים, תפוחים, וניל ושוקולד. שטראוס-עלית קנו את המותג, הוציאו את החלבון והפכו את החטיף לחטיף אנרגיה עתיר סוכרים, דל סיבים תזונתיים ודל מבחינה תזונתית יחסית לחטיף המקורי.

2. חטיפי חלבון – מכילים כמות גדולה של חלבון, עד 30 גרם חלבון לאריזה. החלבון בחטיפים הללו מגיע מחלבון מי-גבינה, הערך הקלורי שלהם גבוה מאד, מחירם די גבוה ולחלקם אין כשרות. צריכתם מומלצת בסוף אימון כוח, וכמנת חירום למקרה שלא מצליחים להגיע לארוחה מסודרת.

3. חטיפי דיאטה – בדרך כלל אלו חטיפים דלי קלוריות מתוקים בהמתקה מלאכותית, מכילים הרבה סיבים תזונתיים. מתאימים כארוחת ביניים ולא מתאימים לפני ותוך כדי אימון גופני על צורותיו השונות.

4. חטיפי אנרגיה משולבים חלבון + פחמימות – חטיפים אלו מכוונים למגוון רחב מאד של משתמשים בעיקר לספורטאים בכל ענפי הספורט ולמגוון נרחב של מטרות. הם מכילים לפחות 15 עד 30 גרם חלבון לחטיף, בשילוב עם פחמימות זמינות שמשפרות את זמינותו של החלבון לשריר (power bar, zone, superbar). חטיף האנרג'י-בר המוזכר לעיל, שיובא לפני 10-14 שנים הכיל פחמימות וחלבונים מחלבון הסויה בשלושה טעמים: שוקולד, תפוחים ווניל, ושימש כתחליף לארוחה קלה ולהתאוששות אחרי מאמצים קשים או בזמן מאמצים ארוכים מעל לשעתיים. אולם כעבור שנים מספר נקנה המותג על ידי שטראוס-עלית שהוציאו ממנו את החלבון והפכו אותו לחטיף פחמימה בלבד.

עוד כתבות בנושא 
למה משקאות איזוטוניים כל כך חשובים במרתון? 
למה כל כך חשוב להעמיס פחמימות לפני המרתון? 
מהם הויטמינים שעומדים לשרות רצי המרתון? 

ראשונים בשוק החטיפים לספורט היו פאואר-בר (POWERBAR) שגם הם הרחיבו את היריעה מחטיף על בסיס מוצקי פירות וחומצות אמינו לחטיפי בריאות ולחטיפי חלבון אך הצליחו לשמור על הטעם המקורי.

כל מה שרציתם לדכל מה שרציתם לדעת על חטיפי אנרגיה עת על חטיפי אנרגיה

אז מה אוכלים בסוף האימון?

חטיפי האנרגיה שבאו אחריהם: נייצ'ר וואלי, שוגי, קורני ודומיהם, התבססו על רכיבי שיבולת שועל בריאים, אך הוצפו בסוכר. חלקם זנחו את השיבולת שועל לטובת פחמימות פחות מורכבות אך נשארו עם השם. בהמשך הצטרפו חטיפי החלבון על בסיס חלבונים שונים שאולי ענו על הצורך המוגבר של האוכלוסייה בחלבון, אבל בעלי טעם מזעזע וכמעט בלתי אכילים. ובכל זאת, מה לעשות, ספורטאים יאכלו כל דבר אם רק יבטיחו להם את הבטחת הזהב – "אם תצרכו את הפריט הזה – תשפרו תוצאות, תשפרו יכולות ספורטיביות, תעלו מסת שריר, תהיו אלופים". לקבוצה הזו משתייך חטיף ה-ZONE, שהרכבו וערכיו התזונתיים די דומים לחטיפי חלבון ואנרגיה אחרים אולם יש לו בעיה בטעם. לאחרונה יצא בישראל חטיף המשלב פחמימות עם חלבון בשם סופרבר (SUPERBAR), עשוי ממרכיבים טבעיים בלבד, יש בו חלבון מן הצומח ברמת חלבון כמו בשתי ביצים, הוא פרווה, כשר והוא פותח ומיוצר בארץ. בחטיף יש שילוב ייחודי בין הפחמימות לבין החלבון שתורם להתאוששות הספורטאי ולהתאוששות השרירים אחרי המאמץ. הרכב החטיף מותאם לקהלי יעד במגוון רחב ככל האפשר ועונה על צרכים של מטרות רבות בתחום הספורט: מתאים למתאמנים במשקל גוף תקין, מתאים לפני אימון – כהכנה לאימון, תוך כדי האימון – כתמיכה באימון עצמו בעיקר באימונים ארוכים, אחרי אימונים ותחרויות להתאוששות השרירים, מתאים למשחקי כדור בהפוגות בין המערכות ובמחציות משחקים, מתאים לתחרויות במקצועות הקרב בין הקרבות, מתאים כתחליף לארוחה קלה, כחטיף בריא לילדים, מתאים לכלל המתאמנים בחדרי הכושר, לטיולים, לאימונים לחיילים במסעות, לצמחונים ולטבעונים. לציבור הדתי הוא חשוב משום שהוא פרווה.

לסיכום, שוק חטיפי האנרגיה הוא נישה הנחשבת למתפתחת ביותר בענף המזון, ובתוכו כלולים חטיפי החלבון. כיווני התפתחות נוספים בשוק החטיפים כוללים שכלול הרכיב של הוויטמינים והמינרלים לעומת הרכבם בחטיפים הקיימים.


יאיר קרני | אחראי מקצועי תכנית הרזיה ב"דרך הכושר לחיים"
מאמן ריצה, תזונאי, BSC בתזונה, M. Med במדעי הרפואה
רוצים לשאול את יאיר קרני שאלה? שילחו לו לדוא"ל זה:
chamutal.yair@gmail.com


 עדיין לא חברים של שוונג בפייסבוק? הצטרפו עכשיו קבלו את כל התכנים הכי מעניינים
הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את ריכוז הכתבות המובילות של השבוע

4 thoughts on “כל מה שרציתם לדעת על חטיפי האנרגיה

  1. ניר הגיב:

    שלום,
    מבקש להבין האם כתבה זאת היא פרסומת – אם כן, מדוע לא מצויין כך? אם לא, האם יאיר קרני מכיר את מנכ"ל חברת SUPERBAR מר יונה מלניק ? מחיפוש מהיר ברשת עולה שיאיר מזכיר אדם בשם זה אצלו בפייסבוק. ואם אכן מכיר אותו, חסר פה גילוי נאות של יאיר.

  2. ערן הגיב:

    אשמח שיאיר יעדכן רשימה של חטיפים בריאים ומומלצים ודעתו, פרט או בנוסף ל-SUPERBAR

  3. דרור שחר הגיב:

    יאיר שלום,
    האם חטיפי high5 מתאימים לריצות מעל שעתיים?

  4. יגאל הגיב:

    לצערי אני חושד שבשל כך שאין שום גילוי נאות נראה כי הכתבה הוזמנה על ידי החברה האחרונה שנזכרה, וגם פרסומה כמובן באתר זה פחות תמים. חבל, אני אוהב לקרוא בנושא וללמוד, דא עקא, שמנסים לצערי לסובבני בכחש. אין בושה לפרסם רק תכתבו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


2018 © ריצה, אופניים, טריאתלון, שחייה | שוונג  כל הזכויות שמורות