האם גם את אליפות העולם באיש הברזל היו דוחים?

לדעתו של המאמן אילן גולדמן, מדיניות הביטולים והדחיות של אירועי ספורט בישראל, הם לא פחות ממקוממים ומעידים על תרבות ספורט לקויה בישראל - מה אתם חושבים?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
091010-N-0000X-001 KONA, Hawaii (Oct. 10, 2009) Athletes participating in the swim portion of the 2009 Ironman Triathlon World Championship swim past the guided-missile destroyer USS Paul Hamilton (DDG 60) anchored off the coast of Hawaii. (U.S. Navy photo/Released)

חודש אוקטובר. החום בקונה הופך בלתי נסבל לפרקים. נותר עוד שבוע לרגע האמת – הזינוק לאליפות העולם באיש הברזל. המתחרים מתחילים לשטוף את האי וההכנות האחרונות לקראת הרגע הגדול מתחילות להיכנס להילוך גבוה. כולם מתחילים לדמיין את הרגע הגדול בו יקפצו למים, יתחילו לחתור, ידוושו במרץ, ירוצו במעט הכוח שנשאר וישלימו את אחד האתגרים הגדולים שניצבו בפניהם.

"לא נוכל לסגור עבורכם את הכבישים" | צילום: U.S. Navy photo

עוד דעות בשוונג
נילי אברמסקי מאחלת למרתון טבריה "שיתגרש" מההורים שלו
זיו צויגהט: "ענף האולטרה בישראל הרבה בדימיון מעט בחיים"
מרוץ עין גדי: "הלך הקסם נשאר המדבר והמסלול"

"לא נוכל לסגור עבורכם את הכבישים"

חלום ומציאות לחוד. במהלך אותו שבוע, אותו רגע מותח ומרגש שלפני, יוצאת הודעה מטעם המארגנים, המכריזה על ביטול האליפות: "לא נוכל לסגור עבורכם את הכבישים", מצוטטת דובר המשטרה המקומית, "אחת הקהילות שלנו חוגגת חג חשוב מאוד ולא נוכל לקיים את האירוע".

"ומה יעלה בגורלנו?", שואלים אלפי המשתתפים אשר עמלו כה רבות על קביעת הקריטריון הקשוח, ארזו את המזוודות, שידרגו את הציוד ובעיקר חלמו ימים כלילות על אותו רגע נכסף. תשובת המארגנים נשארת כפי שהיא: "התחרות לא תתקיים, ננסה לקבוע מועד אחר", הם אומרים. וכך, בבושת פנים, ובעיקר עם אכזבה רבה, אורזים המשתתפים והמעודדים את מטלטליהם, מקפלים את זנבם וציודם ומתחילים להתפזר לדרכם. "כספכם יוחזר", מבטיחים המארגנים, בחסות המשטרה המקומית. זה לא מנחם אף אחד מהמתחרים מכורכמי הפנים.

ובחזרה למציאות. מישהו מכם הקוראים מסוגל בכלל לדמיין שתחרות בינלאומית בעלת קליבר וחשיבות, תבוטל או תידחה ברגע האחרון? סיכוי קלוש. המסורת והמחויבות של מארגני התחרויות – וכמובן שהרשויות המקומיות וגופי האכיפה המעורבים בהפקה – גדולה ורצינית מכפי שאנו כאן יכולים לתפוס. ביטול או דחייה של אירוע, יתרחשו רק במקרה מאוד קיצוני, לדוגמה: כשהוריקן זדוני כ"סנדי" מחריב את עירך, כפי שקרה בניו יורק רגע לפני יריית הפתיחה של המרתון המקומי המהולל. זהו ביטול שבהחלט ניתן להבין ולקבל בסלחנות.

20160104042853 (1)

רק אל תתפלאו לאחר מכן כשתזנבו אחר מתחריכם מחו"ל | צילום: ניר עמוס

חוסר מחויבות שערורייתי

ומה קרה בטריאתלון חיפה? הרי לכם התשובה: משטרה מקומית שאינה מוכנה לאבטח את הצירים ההכרחיים לקיומה של התחרות, בשל אירועי החג. מקומם, מרתיח, מרגיז. האם לא ידעו הגופים האחראים על קיומה של התחרות, כאשר קבעו מראש את מועדה, כי חג החגים "נופל" על תאריך התחרות? נדרשת חלמאות בלתי נתפסת, חוסר מחויבות שערורייתי והיעדר הבנה של ספורט ותרבות נורמטיבית בריאה, על מנת לקבל החלטה שכזו.

נכון, לא מדובר ברבבות משתתפים, רק באלף "פראיירים" שלא יצביעו ברגליים ולא בבחירות העירוניות של חיפה. אבל, תנו לי להציג לכם את זוויתם של חלק ממשתפי האירוע שנדחה: אם ניקח לדוגמה את מאות המתחרים שהיו אמורים להשתתף באליפות חצי איש הברזל, אלו שנטלו חופשות והזמינו מלונות, הרי שחודשים שלמים של הכנה ועבודה דקדקנית על פי תכניות אימון, נפגמים. תוך כדי הקלדה, אני נזכר בחבר מהענף, אותו ראיתי מתכונן במשך חודשים לאירוע, "טוחן בריכות", משפר טכניקה, משדרג ציוד ומתרגש לקראת יריית הפתיחה. בגיל 60, לקח על עצמו אתגר לא פשוט ואמיץ. וכך אומר לחברי הטוב: לאף אחד כנראה לא אכפת מהשקעתך הרבה. לא שלך ולא של רבים מחבריך. ליבם של האחראים על הדחייה אינו נחמץ, זה חולף על ידם. אפילו לא רעידה קלה בכנף. אולי עדיף שתמצא לעצמך תחביב אחר, יציב יותר, כזה שאינו תלוי בחוסר הרצינות של האחראים על אישורים לקיום תחרויות. משהו פיראטי, כנראה אין מנוס.

אבל לא רק טריאתלטי חצי איש הברזל. מאות מתחרים צעירים התכוננו גם הם לטריאתלון חיפה. לחלקם, אמורה התחרות להוות קריטריון נוסף להשתתפות באליפות אירופה לנוער וקדטים. הם התאמנו, השקיעו וקיוו להתפוצץ כל הדרך אל קו הסיום. להם נאמר: מצטערים שהודענו לכם על הדחייה בדקה ה-90. ככה זה אצלנו. תתרגלו. תתאימו. כשמתרגלים בגיל שלכם, הרבה יותר קל לעכל את המציאות כאנשים בוגרים. רק אל תתפלאו לאחר מכן, כשתזנבו אחר מתחריכם מחו"ל, אלא שפועלים על פי שיטות, סדר, דיוק, דקדוק, יקיות ולא שיטת ה"יהיה בסדר, נמצא כבר פתרון".

בבקשה זכרו שטריאתלון חיפה אינו האירוע הראשון שנדחה או מבוטל ברגע האחרון. קדמו לו רבים וטובים: תחרויות אופניים, מרוצים ורק בשנה שעברה, אם תרצו שנישאר בענף המשולש – טריאתלון קרית ים. המארגנים יגידו לכם שזה האיגוד. האיגוד יגיד לכם שזו המשטרה. המשטרה תאמר לכם שזו העירייה. העירייה כלל לא תענה לפנייתכם. הם עסוקים בפניות קודמות. אבל, האמת, זה בכלל לא משנה. התחרות תידחה. נקודה. אל תשקיעו אנרגיה בניסיון להבין ולתקן. זה מיותר, זה מעייף. גם ההקלדה הטרחנית הזו מתחילה לעייף.

לעת עתה אתם מתבקשים לארוז את ציודכם, לבטל את הזמנות המלון ולהמשיך הלאה. אליפות ישראל, טריאתלון חיפה, טריאתלון ת"א ואשקלון (שנדחו באופן מפתיע לאחר דחיית טריאתלון חיפה) יתקיימו כבר מתישהו. יש תאריך, אבל אל תבנו על זה, תכינו תכנית ב'.

נתראה בתחרות הבאה. אי שם, מתישהו.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג