אולימפיאדת החורף סוצ'י: מי יודע מה זה ביאתלון?

אולימפיאדת החורף סוצ’י 2014 החלה. הביאתלון, שילוב של סקי עם ירי ברובה, שהתקיים אתמול (שבת) הוא ספורט סיבולת קלאסי עם היסטוריה מסקרנת. לירות את ההבדל...
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ביאתלון אולימפיאדת החורף 2014
ביאתלון אולימפיאדת החורף 2014

אולימפיאדת החורף סוצ'י 2014 החלה. הביאתלון, שילוב של סקי עם ירי ברובה, שהתקיים אתמול (שבת) הוא ספורט סיבולת קלאסי עם היסטוריה מסקרנת. לירות את ההבדל…

מאת:חגי אשלגי


אולימפיאדת החורף שבסוצ'י החלה ואתמול (שבת) התקיימה תחרות הביאתלון החורפית המשלבת סקי עם ירי ברובה.

הביאתלון, כפי שמרמז שמו משלב שני מקצועות – סקי קרוס-קאנטרי עם עצירות ירי עם רובה, במטווח פתוח בחמש מטרות כל פעם. מחצית מביקורי הירי במטווח נעשים בשכיבה (מול חמישה עיגולי מטרה מוקטנים) ומחציתם בעמידה (מול חמישה עיגולי מטרה מוגדלים). הענף המרתק הזה וההפכפך שדורש כושר עילאי, דיוק וקור רוח, הומצא על ידי יחידות צבא של שומרי גבול נורווגים שהתחרו ביניהם. לא סתם הפך הענף המרתק הזה לשני בפופולאריות שלו בגרמניה (אחרי כדורגל), ויחד עם סקי קרוס-קאנטרי כבר מזמן הפך לענף החשוב ביותר בנורווגיה.


הביאתלון משלב שני מקצועות – סקי קרוס-קאנטרי עם עצירות ירי ברובה צילום: Miho


המקצים בביאתלון
1. ספרינט (Sprint): מקצה הספרינט בביאתלון כולל רק שני ביקורים במטווח – אחד של ירי בשכיבה ועוד אחד בעמידה. בכל ביקור על המשתתף לפגוע בחמש מטרות. בספרינט, הקנס על כל החטאה במטרה הוא תיזוז בדמות השלמת "הקפת ענישה" של 150 מ'. משך הזמן הסביר להשלמת הקפת ענישה יכול להיות 23-24 שניות אצל הגברים המהירים ביותר, ועד כ-28-30 שניות אצל הנשים הפחות מהירות.

המתחרים יוצאים לדרך כל אחד לבדו בהפוגות של 30 שניות בין אחד לשני ולמעשה מדובר במרוץ "נגד השעון" ותוצאות הסיום של המשתתפים האחרים. המשתתף עם זמן הסיום המהיר ביותר, מנצח (וזוכה בבונוס נוסף – ראו בהמשך). אצל הגברים, מרחק מקצה הספרינט הוא 10 ק"מ (כ-3.3 ק"מ בין הביקורים במטווח) ואילו אצל הנשים המרחק הוא 7.5 ק"מ.

2. מרדף (Pursuit): מקצה זה כולל כבר ארבעה ביקורים במטווח – שניים בשכיבה ושניים בעמידה. הקנס על החטאה נותר אותו קנס של הקפת ענישה בת 150 מ'. מרחק המקצה אצל הגברים הוא 12.5 ק"מ (2.5 ק"מ בין ביקור אחד במטווח למשנהו) ואצל הנשים 10 ק"מ (2 ק"מ בין הביקורים במטווח). היופי במרדף הוא הזינוק המדורג. ראשון מזנק המתחרה שניצח במקצה הספרינט. המשתתפים הבאים מזנקים לפי דירוג זמני הסיום שלהם במקצה הספרינט. כך למשל, משתתף שסיים במקצה הספרינט 40 שניות אחרי המנצח, יזנק 40 שניות אחרי המנצח למקצה המרדף. אבל קו הסיום הוא אותו קו סיום לכולם. הזמן האישי חסר משמעות. משנה רק מי חצה ראשון את קו הסיום.

המוביל למעשה נרדף כל הדרך עד הסיום על ידי המתחרים שמזנבים בעקבותיו, וכל טעות שלו (כדוגמת פספוס במטווח) היא טעם לתקוף. המתח והאדרנלין שמפמפמים בעורקים במקצה במרדף משבשים תדיר את שיקול הדעת של טובי הביאתלטים בעולם. מעבר ליכולת הסקי והירי ההכרחיות, במרדף, קור רוח הוא המפתח לניצחון.

3. אישי (Individual): המקצה האישי הוא הארוך מבין מקצי הביאתלון. 20 ק"מ לגברים ו-15 ק"מ לנשים, כולל ארבעה ביקורים במטווח (שניים בשכיבה ושניים בעמידה). הזינוק אישי בהפרשי זמן קבועים, ומדובר במקצה "נגד השעון" כמו הספרינט. ההבדל (מעבר למרחק) הוא שבמקצה האישי הקנס במקרה של פספוס מטרה איננו הקפת ענישה אלא פשוט תוספת זמן של דקה שלמה! פספסת 3 מטרות, נוספו לך 3 דקות. באופן טבעי מקצה זה נותן יתרון לטובי הקלעים.

4. זינוק בקבוצה (Mass start): הזנקה בדבוקה אחת של 30 המובילים והמדורגים במקצים האחרים. מקצה זה הוא המקצה האישי האחרון, וההזדמנות האחרונה למדליה אישית, עם מתח בהתאם. כמו בתחרות המרדף, גם כאן מדובר בארבעה ביקורים במטווח, עם קנס של הקפת ענישה על כל פספוס של מטרה. המתח של כניסה כתף אל כתף למטווח, ניכר בכל לחיצה על ההדק.
 
5. שליחים: עבור רביעיות הגברים מדובר ב-7.5 ק"מ לכל משתתף, ועבור הנשים 6 ק"מ לכל משתתפת, עם שני ביקורים במטווח – אחד בשכיבה ואחד בעמידה.


המובילים מבין הגברים

הספורטאי המעוטר והמצליח בהיסטוריה של הענף מזנק לאולימפיאדה אחרונה. עבור אולה איינר ביורנדאלן (Ole Einar Bjorndalen) בן ה-40 זו הזדמנות אחרונה. הנורווגי המהולל, שזכה בסבב העולמי שש פעמים, מיעט להתחרות השנה, אבל כשהתחרה, הראה משהו מהחדות הישנה. ביונדאלן חרש מחנות אימוני גובה עם סטים מפרכים שרק נורווגים יודעים להשלים. הגיל כבר נותן את אותותיו באריה הזקן, ויתרון המהירות על המגלשיים כבר לא מה שהיה. הרקורד האולימפי של ביורנדאלן – 6 זהב, 4 כסף ו-1 ארד; באליפויות עולם – 19 זהב, 11 כסף ו-9 ארד.


אולה איינר ביורנדאלן. הגיל כבר נותן את אותותיו באריה הזקן צילום:glawster


אמיל הגל סוונדסן (Emil Hegle Svendsen): הנורווגי בן ה-28 היה בשנים האחרונות האיש עם הפטיש, שידע להתעלות במעמדים הגדולים מול יריביו. סוונדסן נושא על כתפיו את תקוות נורווגיה כולה. הרקורד האולימפי שלו – שני זהב וכסף אחד בוונקובר 2010; באליפויות עולם – 11 זהב, ארבע כסף ושני ארד.


אמיל הגל סוונדסן. ידע להתעלות במעמדים הגדולים מול יריביו צילום: Njaelkies lea


מרטאן פורקאד (Martin Fourcade): הצרפתי הנחוש והמוכשר בן ה-25 ניצח את סבב גביע העולם בשנתיים האחרונות והיה הביאתלט העקבי והיציב ביותר בסבב. לפורקאד יש שילוב נדיר של מהירות, יכולת קליעה וסבלנות. כשהוא בשיאו, היחיד שמסוגל להתמודד איתו הוא סוונדסן. למרות זאת, פורקאד צבר עד היום מדליית כסף אולימפית אחת בלבד. באליפויות עולם – 5 זהב, 6 כסף וארד אחת.

טרייה בו (Tarjei Boe): בו בן ה-25, ניצח את הסבב העולמי ב-2010-2011 אבל לא הצליח להתעלות לאותה רמה מאז. עבור בו, כל זינוק הוא ההזדמנות להוכיח שהוא יהיה המלך הנורווגי הבא. הרקורד האולימפי שלו – זהב אחד בשליחים; באליפויות עולם – 7 זהב ו-2 ארד.

יוהאנס בו (J.T Boe): בו בן ה-20 הוא אחיו הצעיר של טרייה בו. עבורו, עצם הנוכחות בנבחרת הנורווגית האגדית לאולימפיאדה היא הישג. כל זינוק יכול רק לתת בונוס. לבו הצעיר אין מה להפסיד ועם היכולות המוכחות שלו, הוא יכול להפתיע.

אחרי שנים אפלות, בהן נפסלו ביאתלטים רוסים עקב שימוש בחומרים אסורים, הנבחרת המארחת שמה את כל הקופה על האולימפיאדה הביתית. ההכנות ויתרון הביתיות עשויים להיות רכיב מכריע. תזנק עבור הרוסים רביעייה חזקה מאד של יבגני אוסטיגוב, דימטרי מלישקו, אנטון שיפולין ויבגני גאראניצ'ב.

עוד אומות חזקות מסורתית בביאתלון הן גרמניה (שאחרי השלמת חילופי הדורות תיוצג על ידי ארנד פפייפר, סימון שמפ, כריסטוף סטפן, ואריק לסר), אוסטריה (עם נבחרת מנוסה הכוללת את דומיניק לנדרטינגר, סימון אדר, כריסטוף שומן ודניאל מסוטיץ' הוותיקים), שבדיה (עם ביורן פרי, וקארל יוהאן ברגמן המנוסים), נבחרת ארה"ב המשתפרת (עם לואל ביילי וטים ברק), והנבחרת הצ'כית (עם אונדריי מוראבץ', מיכל סלסינגר, יארוסלב סוקופ ותומס קרופצ'יק). את איטליה ייצגו האחים מרקוס ודומיניק ווינדיש. את הנבחרת הסלובנית ייצגו קלמן באואר ויקוב פאק המהירים.


המובילות מבין הנשים

טורה ברגר הנורווגית, דריה דומראצ'בה הבלורוסית וקאיסה מקאראינן הפינית הן שלושת הנשים החזקות בעולם בשנים האחרונות. היתרון של ברגר ביציבות, והיתרון של דומראצ'בה ומקאראינן במהירות הגלישה. מועמדות נוספות הן אנסטסיה קוזמינה הסלובקית, סלינה גספארין השוויצרית וגבריאלה סוקולובה הצ'כית. הנבחרת הגרמנית איבדה בשנים האחרונות את הכוכבות הכי גדולות שלה, אבל אנדריאה הנקל הוותיקה עדיין בכושר ופנרציסקה הילדברנד מהירה וחזקה. בנבחרת הנורווגית גם אקהוף וסולמדל יתמודדו על המדליות. הצרפתיות חזקות מסורתית במטווח, והתאומות סמרנקו האוקראיניות מסורתית מהירות על המגלשיים. הנבחרת הרוסית, גם כן בחילופי דורות, תציב את אירינה סטריק, אולגה וילוקינה לצד אולגה זאייצבה הוותיקה.


טורה ברגר. היתרון הבולט שלה הוא ביציבות צילום: Tor Atle Kleven


באחד המקצועות האולימפיים ההפכפכים והמרתקים ביותר שקיימים, כל ירייה יכולה לשנות את התמונה מקצה לקצה.


תוצאות מקצה הספרינט גברים

בספרינט אולימפי לילי אמש (שבת) בסוצ'י, האריה הזקן חזר לשאוג! אולה איינר ביורנדאלן, עם החמצה של מטרה אחת בירי בעמידה, חזר להפגין את מהירות הגלישה האגדית שלו, שבמשך למעלה מעשור וחצי בידלה אותו ממתחריו. בגיל 40 לקח ביורנדאלן מדליית זהב ראשונה בתחרויות הביאתלון בסוצ'י. ביורנדאלן, שהגיע למשחקים האלו כאחד מספורטאי הסיבולת האגדיים בעולם – כתף אל כתף עם גדולי אגדות הריצה והאופניים – כבש פיסגה שאף ספורטאי סיבולת לא כבש לפניו – מדליית זהב אישית בגיל 40, לא פחות מ-16 שנים אחרי הזהב האישי הראשון שלו במקצה הספרינט באולימפיאדת נגאנו 1998. ביורנדאלן משלים רצף של חמש אולימפיאדות רצופות בהן זכה במדליות. ארבע מתוכן במדליות זהב.

למרות שהצליחו לסיים את המסלול ללא אף החמצה, דומיניק לנדרטינגר האוסטרי ויארוסלב סוקופ הצ'כי נאלצו להסתפק במדליות הכסף והארד בלבד אל מול תצוגת הגלישה השולטת של ביורנדאלן.

אנטון שיפולין הרוסי, מרטאן פורקד הצרפתי ואמיל הגל סוונדסן הנורווגי החמיצו מטרה אחת כל אחד ונותרו מחוץ למדליות, אך יזנקו למקצה המרדף קרובים-קרובים לביורנדאלן, בפער של פחות מ-30 שניות. גם ז'אן פיליפ לה-גלק מקנדה, סימון אדר האוסטרי ואנדריי מוראבץ הצ'כי, נתנו הופעות מרשימות ויזנקו בפיגור של פחות מ-30 שניות מביורנדאלן למקצה המרדף שיתקיים מחר יום שני (10.2) בשעה 19:00.

9.2.2014


חגי אשלגיחגי אשלגי 
שואף לתנועה 





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג