70 שנות ספורט ישראלי || השחיין גרשון שפע

מהופעה במשחקים האולימפיים ברומא בגיל 17 בלבד ועד לשבירת שלושה שיאי עולם באליפות העולם למאסטרס ב-2008. גרשון שפע מעולם לא הפסיק לשחות ובעיקר לנשום שחייה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
גרשון שפע שחיין מאסטרס
גרשון שפע שחיין מאסטרס

במשחקים האולימפיים שהתקיימו ברומא ב-1960, גרשון שפע בן ה-17 זינק למוקדמות משחה ה-200 חזה בלי יותר מדי ציפיות. הוא סיים את המקצה במקום השישי מבין שבעה, מה שהיה די צפוי, כשבמקום הראשון דורג יפני בשם יושיהיקו אוסאקי. הוא סיים את המשחקים עם מדליית כסף ועוד אחת מארד, שפע סיים את דרכו במוקדמות, וכך גם בטוקיו 1964 ומכסיקו סיטי 1968.

אף פעם לא עזב את הבריכה. גרשון שפע

שבעים שנות ספורט ישראלי בשוונג
השחיין אברהם מלמד
הרוכב הנרי אוחיון
הרץ יובל וישניצר

אז מה המשותף ביניהם? עשרות שנים לאחר מכן, שניהם יגרמו לכמויות גדולות של שחיינים ותיקים לחזור לפעילות ספורטיבית ולתחרויות. אוסאקי ייסד ב-1986 את המפעל שנקרא אליפות העולם לשחייני מאסטרס ואילו שפע פועל מ-1990 לקידום שחיית המאסטרס בארץ. שניהם אגב הצטיינו באליפויות העולם, שברו שיאי עולם ועמדו בראש הפודיום.

וזה מה שמאפיין את שפע. בשנות השישים הוא היה מהשחיינים הבולטים בארץ. קפץ למים כילד עם המון ציפיות מאחר והוא היה "הבן של" (פינדה שפע שהקים את אימפריית הספורט הפועל גבעת חיים) וגם "האח של" (ראובן שפע שהיה אחד השחיינים הבולטים בארץ בשנות החמישים).

גרשון שפע, 74, השתתף שלוש פעמים במשחקים האולימפיים (רומא 60, טוקיו 64, מקסיקו סיטי 68). חוץ מזה הוא זכה בשתי מדליות כסף ואחת מארד במשחקי אסיה שנערכו בבנגקוק ב-1966. נכון, השחייה הישראלית היתה די רחוקה מהצמרת העולמית בשנים אלה, והיחיד שהתקרב לשם היה אברהם מלמד שהשיג חצי גמר אולימפי. ובכל זאת, שפע היה אחד מעמודי התווך שלה, גם כשחיין פעיל עד סוף שנות השישים, וגם כמאמן.

גרשון שפע מאמן שחייה

עוסק באימון מסוף קריירת השחייה שלו ועד היום. גרשון שפע

אחרי שהפסיק להתחרות, שפע הפך למאמן מוביל בהפועל גבעת חיים, שהתאחדה עם שפיים ומנשה והפכה למועדון שחייה מוביל שהיה מהדומיננטיים בשחייה הישראלית בתחילת שנות השמונים. הוא גם היה אמור להיות מאמן הנבחרת למשחקים האולימפיים במוסקבה, שבהם ישראל לא השתתפה בסופו של דבר בגלל החרם האמריקאי.

כמאמן הוא גידל דורות של שחיינים מוכשרים, תחילה ברמות הגבוהות ביותר ולאחר מכן המשיך עם השחיינים הוותיקים, כולל כמה שמות גדולים שבדיוק כמוהו החלו להשתתף וגם להצטיין באליפויות העולם לוותיקים. כשחיין מאסטרס הוא שבר שיא עולם ב-200 חזה לגילאי 45-49 כבר באליפות הראשונה בה השתתף ב-1990 בברזיל. 18 שנים לאחר מכן, הוא כיכב באליפות המאסטרס שפרת' שבאוסטרליה עם שלושה שיאי עולם במשחי 100 חזה, 200 חזה ו-200 מעורב אישי.

שפע בן ה-74 ממשיך להיות פעיל בשחייה הישראלית, לאמן את קבוצת המאסטרס שלו "אקוותיקים" שהיא קבוצת הוותיקים האיכותית בארץ, ולככב במשחי המים הפתוחים.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג