7 טיפים חשובים לבחירת מאמן וקבוצת ריצה

החלטתם להשקיע בתחביב שלכם ולהירשם לקבוצת ריצה, ואז גיליתם שהשפע הוא אדיר. איך מחליטים לאן ללכת?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אנחנו לקראת ראש השנה ולא מעט אנשים לוקחים החלטות חדשות כמו להתחיל לרוץ ברצינות ולהירשם לקבוצה. זו החלטה לא פשוטה בכלל, והיא הופכת לקשה יותר כשמתחילים לחפש את מסגרת האימון המתאימה. פתאום מגלים שחצי מהמדינה כבר רצה, שבכל שכונה יש שלוש קבוצות ריצה לפחות והשפע הזה מתחיל לבלבל. כדי לעשות לכם קצת סדר לקראת השנה החדשה, הנה מספר טיפים שיעזרו לכם לבחור מאמן או קבוצת ריצה.

בחירה חשובה מאוד. מאמן ריצה | צילום:thinkstock

עוד כתבות בנושא 
איך לחזור להתאמן אחרי פגרת הקיץ? 
6 טיפים להתאוששות איכותית בין האימונים 
איך מאמן יכול להתאים את עצמו אליך? 

1. להגיע לאימון ניסיון

מאמנים אפשר למצוא בקלות ברשתות החברתיות או בגוגל, אבל צריך לזכור שבריצה אין שחור ולבן והרבה מאוד החלטות מתקבלות בסופו של דבר לפי התחושה האישית של כל אחד ואחת. בדיוק כמו שנעליים מסוימות יתאימו לרץ אחד ולא יהיו טובות לאחר, כך גם מאמן. לכן, לפני הכל צריך לתאם הגעה לאימון ניסיון. קודם כל לפגוש את המאמן ולשמוע ממנו מה השקפת העולם שלו, לנסות לזהות כימיה בינכם ובינו, וגם תוך כדי האימון לדבר עם מתאמנים אחרים ולשמוע מהם על "אורח החיים" בקבוצה. תמיד תמצאו מתאמנים שישמחו "לשפוך" ולספק לכם כמה שיותר פרטים. אם הרגשתם שלא מיציתם, אפשר לבקש מהמאמן אימון ניסיון נוסף, הוא לא חייב להסכים אבל שווה לנסות.

2. לחפש מסגרת שתתאים למטרה שלכם

לכל אחד שמחפש מסגרת אימון ישנה מטרה מסוימת, בין אם זה להתכונן לתחרות ולשפר את השיא האישי או לרדת במשקל ולשפר את הכושר. המאמנים תמיד ירצו להגדיל את כמות המתאמנים שלהם, ואם הם טובים הם יתנו לכם את התחושה שהם עומדים לרשותכם עבור כל מטרה. מצד שני, אחד הדברים הכיפים בקבוצת ריצה הוא לעמוד באתגרים השונים יחד עם אנשים אחרים. כאן צריך לבדוק האם יש בקבוצה עוד מספיק אנשים במצב דומה לשלכם? או לחפש אנשים שהיו במצב כמו שלכם ואותו מאמן הביא אותם לתוצאות? במילים אחרות, לחפש קבלות על תוצאות דומות לאלו שאתם רוצים להשיג.

3. לדעת שהמאמן תמיד יהיה שם עבורכם

כשאתם נרשמים למסגרת אימון אתם ודאי מצפים שהמאמן יהיה נוכח בכל אימון, וזה כמובן חלק מהחוזה בינכם לבינו. אבל זה לא חייב להסתכם בזה. מאמן מסור תמיד יהיה שם בשבילכם. הוא יהיה זמין לכל שאלה, ואם לא יענה לכם מיד, תמיד אתם אמורים לדעת שתקבלו ממנו את ההתייחסות הכל כך חשובה בטווח זמן הגיוני. חוץ מזה, אחד התפקידים החשובים של מאמן הריצה הוא להיות סוג של פסיכולוג. אימון לא מסתכם בכתיבת תכניות והעברת אימונים, ובריצה למרחקים ארוכים יש הרבה עליות ומורדות לרצים בכל הרמות. אתם צריכים לדעת שהמאמן שבחרתם תמיד יהיה שם כדי לעזור בכל בעיה.

חשוב גם לבדוק מיהם האנשים שתעבירוו תם כל כך הרבה זמן | צילום: thinkstock

4. יחס אישי

עבור מאמנים, זה יכול להיות קשה לתמרן בין 10-20 מתאמנים ואפילו יותר, ברמות שונות, באימון אחד. זה עלול לגרום לכך שרצים מסוימים יעלמו מהרדאר של המאמן, כך שהוא יאבד שליטה על מה שקורה אתם באימון שלהם. אתם רוצים, וזה משהו שכדאי לבדוק בהתרשמות הראשונית, שהמאמן יהיה מודע לכל מה שעבר עליכם באימון. גם אם קרה שברוב חלקי האימון הוא לא היה לידכם, הוא אמור לשאול ולקבל מכם דיווח מלא על הביצועים באימון. אם נוצר מצב שבו הוא לא מודע לנתונים האלה, זה לא רציני.



5. לברר מהו הרקע של המאמן

שוק מאמני הריצה היום הוא מטורף, ויש מאמנים מכל הסוגים – החל מבכירי הרצים למרחקים ארוכים בארץ ועד לאנשים שהתאהבו בריצה בגיל מאוחר וכחלק מהשינוי שלהם בחיים עשו קורס מאמנים והחליטו להפוך את התחביב שלהם לעיסוק משני או אפילו עיקרי. בהרבה מקרים גם ההיסטוריה של המאמן יכולה להתאים לשאיפות ולרצונות שלכם. נתחיל מזה שמאמנים טובים יכולים לאמן את כל הרצים, גם כאלה שהרבה יותר מהירים ממה שהם היו אי פעם. מצד שני, זה ישמע די מוזר שמאמן שמעולם לא רץ מרתון בעצמו יכין מישהו אחר למרתון. לכן כדאי לחטט בהיסטוריה של המאמן ולשאול אותו. זה לא כלל ברזל, אבל רצים מקצוענים ומהירים ידעו ככל הנראה לעבוד יותר טוב עם מתאמנים מהירים ברמה גבוהה. מצד שני, מאמנים שעברו בעצמם את התהליך של שינוי בחיים אחרי גיל 30 או 40 והפכו לרצים, יוכלו אולי להבין יותר טוב רצים שעושים מסלול דומה.

6. גיוון באימונים

כמו בכל דבר בחיים, הגיוון באימונים הוא חשוב. אם נשים רגע בצד את הרצים שמתחילים מ-0, הרי שרצים ותיקים ומנוסים יותר לא צריכים מאמן כדי לצאת מהבית לריצה רצופה של מספר קילומטרים שהם יודעים שהם יכולים לעמוד בה. רצים זקוקים למאמן כדי להשתפר, כדי לצאת מאזור הנוחות ולעמוד במטרות הריאליות ובהמשך גם בפנטזיות שלהם. עבורם המאמנים נמצאים שם בדרך כלל כדי להעביר להם אימוני איכות, אימונים קשים שישפרו את סבולת הלב-ריאה שלהם ויחזקו אותם.

חשוב גם לגוון | צילום: thinkstock

כדי לא להישחק, האימונים האלה צריכים להיות מגוונים. מאמן טוב לא יחזור על אותם אימונים כל הזמן, ואחת המטרות שלו היא ליצור עניין עבור המתאמנים שלו. זה אומר שהרבה מאוד אימונים יהיו שונים אחד מהשני (גם אם הם יביאו לתוצאה דומה) ועוד משהו שיכול לעזור זה שינוי במיקום האימון. חוץ מזה, מאמנים רבים נוטים לפנק את המתאמנים שלהם בכל מיני אקסטרות כמו טיולי ריצה או אימונים מיוחדים במקומות מרוחקים וזה גם משהו ששווה לברר כשאתם מחפשים מסגרת אימון.

7. מסגרת חברתית נוספת

יש אנשים שמעדיפים לרוץ לבד והם יעשו זאת גם בתוך מסגרת קבוצתית וזו זכותם המלאה. מצד שני, הרבה מתאמנים מאוד אוהבים את הביחד, את השיחות בריצות החימום והשחרור ואת העמידה המשותפת באתגרים. חשוב להם מאוד לעשות את זה עם אנשים שיהיה להם חיבור אתם. לכן כשבוחרים קבוצת ריצה צריך גם לבדוק את החיבור עם שאר האנשים ולא רק עם המאמן. יתכן וזה לא מתאים מבחינת הגיל, יתכן שיש נשים שמעדיפות לרוץ רק עם נשים או גברים שמעדיפים שזמן הריצה שלהם יהיה סוג של בילוי גברי. גם כאן יש הרבה הבדלים בין הקבוצות, וצריך לזכור שעבור מי שהופך את הריצה לדרך חיים – החברים לריצה הופכים להיות מאוד חשובים. בקבוצות מגובשות דואגים להרבה פעילויות שקשורות לריצה (מרוצי שליחים, יציאה למרוצים משותפים או לחו"ל וכו') וגם שלא קשורות לריצה (יציאות משותפות, סופי שבוע). אז אם אתם מהטיפוסים החברותיים, כדאי שתשקלו גם את זה.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג