4 תופעות שיכולות להרוג אתכם תוך כדי תחרות או אימון

פעילות גופנית היא דבר חשוב, אולם ישנם מקרים בהם אנו עלולים להיכנס למצבים מסכני חיים של ממש תוך כדי אימון או תחרות. בואו להכיר את הסכנות ואת הסימנים שלהם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
רץ מעולף בסיום מרתון
רץ מעולף בסיום מרתון

פעילות גופנית חשובה לבריאות, לנפש ומעניקה לנו תחושה נפלאה, אבל מה קורה כאשר אנו נכנסים במהלך פעילות גופנית, למצבים שעלולים לסכן את בריאותנו ואפילו את חיינו? איך נדע לזהות את הסימנים ומתי חשוב לנו להרים לרגע את הראש משעון הדופק או מהתכנית שקבע המאמן, ולעשות חישוב מסלול מחדש, האם להפסיק או להמשיך? בואו להכיר כמה תופעות מסוכנות שעלולות לגבות מחיר כבד אם לא נזהה אותן ונטפל בהן בהקדם.

רץ שוכב מעולף בסיום תחרות

תופעות מסוכנות שעלולות לגבות מחיר כבד אם לא נזהה אותן ונטפל בהן בהקדם | צילום: pixabay

1. היפותרמיה

מוגדרת כמצב חירום רפואי המתרחש כאשר הגוף מאבד חום, מהר יותר מהיכולת שלו לייצר אותה. כתוצאה מאיבוד החום המהיר, טמפרטורות הליבה (CORE) צונחת יכולה להוות סכנה של ממש. הטמפרטורה הרגילה שלנו היא סביב 36.6 מעלות צלזיוס. בגופנו קיימים מנגנונים המסייעים לו בוויסות הטמפרטורה ושמירה על הומאוסטזיס, אחת השיטות היא רעד כשקר או הזעה כשחם.

כאשר גופנו נחשף לקור, הוא מפעיל שלושה מנגנוני הגנה
העדפת איברים: הגוף יעדיף לשמור על חום גופם של איברים קריטיים על פני איברים אחרים. האנרגיה למערכת העצבים יורדת כך האותות החשמליים לשרירים מואטים. בו בזמן, יותר פחמימות נשרפות לצורך ייצור חומצה לקטית. זהו שילוב של דברים שמטרתם לשמור על חום הגוף.

התכווצות כלי דם: המטרה היא למזער את כמות אובדן החום. ההתכווצות גורמת להפחתה בזרימת הדם ההיקפית, דבר המסביר מדוע אנחנו חשים קור בקצות האצבעות (ידיים ורגליים) לפני שהקור מגיע לאיברים אחרים.

רעד: הרעד הינו רפלקס של הגוף להתמודדות עם קור. התכווצות מהירה של השרירים מסייעת להסעת החום והעלאת הטמפרטורות.

יאיר קרני ברזל

רבדומיוליזיס, או בקיצור, רבדו, הוא מצב מסוכן ביותר | צילום: thinkstock

תנאים מסוכנים
מסתבר שהטמפרטורה לא חייבת להיות קרה באופן קיצוני על מנת שנחווה היפותרמיה. מספיק שילוב של אחד מהגורמים שהוזכרו כדי ליצור מצב מסכן של היפותרמיה. שילוב של גשם, שלג או אפילו זיעה יחד עם רוח קרה, יכולים גם הם לגרום לצניחה של טמפרטורות הגוף.

כשקר, חשוב מאוד לא להפסיק לנוע, אם אתם מוצאים את עצמכם מתחילים ללכת לאט או עוצרים, טמפרטורות הגוף שלכם עלולות לצנוח במהירות והדבר עלול להוות סכנה. גם עייפות קיצונית יכולה לגרום לגוף להיות פגיע יותר ולטמפרטורות לצנוח.

מהם התסמינים של היפותרמיה?
כל ספורטאי חייב לדעת באופן בסיסי מה הם התסמינים הראשוניים של היפותרמיה על מנת לזהות מצב זה אצלכם או אצל חברכם:

סימפטומים מקדימים
צמרמורת היא השלב הראשון של היפותרמיה ומכאן ההתדרדרות יכולה להיות מהירה.
קושי בדיבור שוטף.
איבוד קואורדינציה.
בלבול ושיקול דעת מוטעה.
נמנום.

שלבים מתקדמים
רצון לשבת או לשכב (גם אם האדם יודע שזה לא רציונלי).
קצב לב איטי.
הרעידות מפסיקות כאשר טמפרטורת הגוף צונחת מתחת ל-34 מעלות ובשלב זה האדם יכול לחשוב שלא קר ולהתחיל לפשוט שכבות.

כיצד לעזור לאחרים במצבים כאלו?
כאשר אנו נמצאים במצבי קור כאלו חשוב להיות ערניים לא רק למה שקורה איתנו, אלא גם למה שקורה עם חברנו לפעילות וחשוב לפעול מהר.
להחליף במהירות את כל פרטי הלבוש הרטובים שנמצאים על הספורטאי ולהחליפם בשכבות יבשות.
לעטוף את הספורטאי בשמיכות במידה ויש.
אם יש צורך אפשר לשכב צמוד לספורטאי או אפילו מעליו על מנת לחמם אותו ככל הניתן בעזרת חום הגוף שלכם.

כיצד למנוע היפותרמיה?
ביגוד מתאים: מומלץ להתלבש בשכבות ואם יש צורך להסיר וללבוש שוב ולא להיתקע עם מחסור בבגדים. כאשר מתאמנים במקומות הרריים הדבר חשוב אף יותר כיוון שככל שעולים בגובה, הטמפרטורה עלולה לצנוח.
בגדים טכניים: זה נשמע ברור, אבל חשוב להדגיש שבד כותנה ישאר לח ועלול לגרום לכם להתקררות מהירה יותר לעומת בדים טכניים מנדפי זיעה במהירות ויעילות ולכן, בחרו להשתמש בבגדים הטכניים כשכבה הקרובה יותר לגוף ובדי כותנה רחוקים יותר מהגוף. חשוב לוודא שמעיל הגשם שלכם אכן אטום לגשם, מספיק תפר אחד שאינו אטום כדי לגרום לכם להיות רטובים לגמרי.
כובע: כובע חם הוא חיוני על מנת לשמור על חום הראש, מומלץ להוסיף גם מחמם לצוואר וכיסוי לאוזניים.
כפפות: טובות לשמירה על כפות ידיים.

מה אוכלים בתחרות איש ברזל?

שתן בגוון אדום או חום כהה דבר המסמן פגיעה כליתית | צילום: thinkstock

2. רבדומיוליזיס (תמס שריר)

רבדומיוליזיס, או בקיצור, רבדו, הוא מצב מסוכן ביותר בו נוצר הרס של מעטפת השריר. תסמינים אופייניים למצב זה הם כאבי שרירים חזקים, חולשה כללית עד עילפון, נפיחות, שתן בגוון אדום או חום כהה דבר המסמן פגיעה כליתית כאשר הסכנה הגדולה היא סתימת נקבוביות הכליה על ידי חלבונים גדולים שמקורם בשריר. החלבון העיקרי הוא המיוגלובין (מיוגלובינריה). מיוגלובינריה המלווה רבדו, גורמת לצביעת השתן בצבע כהה.

כיצד נזהה את הסינדרום?

נפיחות בשרירים, חולשת שרירים, שתן כהה מאוד או השתנה מועטת, דברים נוספים שיכולים לגרום לרבדו: טראומה לשריר, שימוש בסטטינים, סמים, התייבשות חמורה וטמפרטורות קיצוניות.

מה עושים במקרה של רבדו?
מומחים טוענים שרבדו לא צריך להפחיד אנשים מלעסוק בפעילות גופנית או לגרום להם לחשוב שפעילות גופנית עלולה לסכן את חייהם ולגרום לרבדו. מדובר על סינדרום נדיר שמתרחש במספרים נמוכים, אולם חשוב להיות ערניים לכל הסימנים החשודים ולעצור במידה ואחד מהם מופיע.

ניתן בהחלט להיכנס למצבי היפונתרמיה אם שותים יותר מדי מים | צילום: irk Ingo Franke

3. היפונתרמיה

זהו מצב בו רמת הנתרן בדם יורדת מ-135 ממ"ל/ל'. היפונתרמיה הכוונה היא לכמות הנתרן בדם נמוכה לעומת כמות המים כך שניתן בהחלט להיכנס למצבי היפונתרמיה אם שותים יותר מדי מים. היפונתרמיה אצל ספורטאים מתרחשת במהלך פעילות גופנית ומתייחסת לריכוז נמוך של נתרן בדם. המקרים הראשונים שדווחו היו בשנות ה-80 אצל ספורטאים שעסקו בריצה, איש ברזל וטריאתלון ומאז ועד היום דווחו מקרים נוספים של ספורטאים אשר עוסקים בענפי ספורט אחרים שאינם סבולת אך למרבה הצער, למרות המודעות הגוברת והמחקר, עדיין ממשיכים ספורטאים למות בעקבות התופעה וסיבוכיה.

מה גורם להיפונתרמיה?
בעקבות מקרי מוות טרגיים של ספורטאים בעשורים האחרונים, החלו לחקור את הנושא ונמצא כי צריכה מופרזת של נוזלים, מעבר לצמא הרגיל, היתה הגורם העיקרי להיפונתרמיה אצל ספורטאים המשתתפים בתחרויות סבולת ממושכות.



מה הם הסימנים להיפונתרמיה?
הסימנים יכולים לכלול בחילות, הקאות, כאבי ראש, בלבול, עייפות, אובדן תיאבון, חוסר מנוחה, חולשת שרירים, התכווצויות, פרכוסים ובמקרים חמורים אף תרדמת.

כיצד מטפלים בהיפונתרמיה?
מתן עירוי של תמיסת מלח היפרטונית לוריד הוא הטיפול היעיל ביותר והוא נחשב כטיפול מציל חיים. נמצא גם כי צריכה אורלית (דרך הפה) של מזונות המכילים מלח דוגמת אבקת מרק עוף מרוכזת ברבע כוס מים יכולים לסייע.

מאמר מקיף בנושא היפונתרמיה

מכת חום יכולה להתרחש בטמפרטורות חום גבוהות | צילום: thinkstoc

4. מכת חום

מכת חום מוגדרת כמצב בו טמפרטורת הגוף עולה מעל 40 מעלות צלזיוס. מכת חום יכולה להתרחש בטמפרטורות חום גבוהות או מאמץ גופני או שילוב של השניים. חשוב להכיר את הסימפטומים וסימני האזהרה המתלווים לתופעה.

לפני שתופעת מכת חום מופיעה, מופיעים סמנים מקדימים הנקראים תשישות חום ויכולים להוביל למכת חום. התופעות הן: סחרחורת, בלבול, כאבי ראש וחולשה.

מכת חום יכולה להוביל לאי ספיקת איברים ובסופם למוות ולכן מומלץ להיערך בהתאם במידה ומזג האוויר חם בשילוב פעילות גופנית. חשוב ללבוש בגדים מנדפי זיעה שיעזרו בקירור הגוף, שתייה קרה, לצנן את הגוף בעזרת מים קרים ולוודא שצבע השתן תקין.

התייבשות
אצל בני אדם, שיעור כמות הנוזלים התקינה בגוף עומדת על 60% בגברים ו55% אצל נשים. התייבשות מוגדרת כאשר קיים מחסור בנוזלים בגוף. סיבות שכיחות להתייבשות הן כמות שתייה לא מספקת, דבר שפוגשים לא אחת באירועי סבולת. אחת הדרכים הפשוטות ביותר לבדוק התייבשות היא צבע השתן וכמותו. כמובן ששתייה מוגזמת אינה בריאה (כפי שציינו).




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג