10 טעויות שרוכבים מתחילים לא יודעים שהם עושים

טעות, טועים, טעינו... והפעם עשר טעויות ברכיבה שאתם עושים ואפילו לא ידעתם שמדובר בכאלו. כתבה שנייה בסדרה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הנחת הבסיס היא כי מתחילים נוטים לעשות טעויות. בעוד טעויות בריצה יפגעו רק ברץ עצמו, טעויות של רוכבים מתחילים עלולות לפגוע ואף לסכן גם רוכבים אחרים והולכי רכב. כמעט כל ילד לומד לרכוב על אופניים, אבל רכיבה היא ממש לא משחק ילדים. היא מתבצעת במהירויות גבוהות, מצריכה שליטה באופניים, טכניקה טובה ומהירות תגובה גבוהה, הן בשטח והן בכביש, ומחיר הטעות עלול להיות גבוה מאד.

 
הנה 10 הטעויות הנפוצות ביותר ברכיבה:
 
1. רוכבים על אופניים במידה לא מתאימה
באופני כביש זה כנראה הפרמטר הכי חשוב. כשמידת האופניים לא מתאימה, הרכיבה הופכת לסיוט ומופיעים כאבים בידיים, בגב, בצוואר, בברכיים ובקרסוליים. ולא מדובר רק במיחושים קלים שיעברו, אלא במשהו שעלול להחמיר עד כדי דלקות והשבתה מפעילות. בנוסף, אופניים במידה גדולה או קטנה מדי יקשו עליכם לשלוט בהם. זכרו שגם אם אתם יודעים בדיוק איזו מידת אופניים מתאימה לכם, עדיין יש לבצע התאמות וכוונונים שונים (של גובה הכיסא, רוחב הכידון, אורך הסטם ועוד). אופני שטח הם סלחניים יותר, אבל אם אתם מתכננים להגיע לקילומטראז' גבוה, רצוי שגם הם יהיו במידה המתאימה לכם. במאמר מוסגר נוסיף כי חשוב מאוד גם לבחור בקסדה ובכפפות במידות מתאימות.
 
המלצה שלנו: אל תתפשרו על התאמה מדויקת של האופניים.
 

חבר, אתה רוכב בלי קסדה! צילום: Thinkstock
עוד כתבות בנושא
2. מצטרפים לקבוצה מוקדם מדי
לרכיבה בקבוצה יש יתרונות רבים: נראות גבוהה יותר, מאמן שמכתיב תכנית אימונים מקצועית ומלווה אתכם, רכב ליווי וכמובן – תחושת שייכות ומוטיבציה עקב ההשתייכות לקבוצה. קבוצות רכיבה רוכבות בדרך כלל במבנה של פלטון – דבוקה. מבנה כזה מאפשר הגעה למהירויות גבוהות יותר תוך השקעת פחות מאמץ על ידי כל רוכב, בגלל הפחתת הגרר – החיכוך עם הרוח. במבנה כזה, הרוכבים המובילים מתחלפים כל הזמן ומתחלקים ביניהם בהובלה ובשבירת הרוח. רכיבה כזו במהירויות גבוהות עלולה להיות מסוכנת עבור רוכבים שאינם מיומנים בכך ולסכן גם רוכבים אחרים. הקדישו מספיק זמן לאימוני טכניקה, לאימונים על רולר, ורק כשאתם מרגישים שאתם שולטים היטב באופניים – גם במהירויות גבוהות, גם בירידות מפותלות, גם כשיש צורך בבלימת חירום, כולל ניתוק מהר של הנעליים מהפדאלים – רק אז כדאי להצטרף לקבוצה, לא לפני שלמדתם היטב כיצד רוכבים בפלטון ואיך רוכבים מסמנים לרוכבים שמאחוריהם על מכשולים בכביש, לפני פניות ועוד.
 
המלצה שלנו: ענווה. זה תמיד טוב.
 
3. רוכבים עם מעט מדי ציוד, אוכל ושתייה
גם בשטח וגם בכביש, חשוב להיות מצוידים הן מבחינת אוכל ושתייה והן מבחינת ציוד לתיקון פנצ'רים. אל תסמכו על מזלכם הטוב או על מי שרוכב אתכם וזכרו שמרפי דואג לפנצ'רים המוניים, כך שגם אם אתם רוכבים בקבוצה יתכן שחבריכם יעדיפו, במפתיע, להשתמש בעצמם בפנימיות הרזרביות שלהם ולא לתת לכם אותן. בקיצור – קחו אתכם מספיק אוכל ושתייה, בהתאם לאורך המסלול ולמזג האוויר, וגם כסף ליתר בטחון. למדו לתקן פנצ'רים או להחליף פנימית וקחו אתכם תמיד שתי פנימיות (או מדבקות), משאבה וכפות להוצאת פנימית.
 
המלצה שלנו: אם אתם לא בטוחים, התייעצו עם רוכבים מנוסים.
 

מצד שני, אם אתם רוכבים בבן שמן, אין צורך לקחת את כל הבית על הגב צילום: Thinkstock
 
4. מנפחים את הצמיגים בלחץ אוויר לא נכון
לחץ האוויר בצמיגים הוא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר בביצועי האופניים, בשליטה בהם ובהנאה מהרכיבה. כשלחץ האוויר נמוך יותר, הרכיבה רכה יותר והאחיזה בקרקע טובה יותר, וזאת על חשבון מהירות סיבוב הגלגל. הנטייה של רוב הרוכבים היא לנפח את הצמיגים לפי הלחץ המכסימלי שעליו ממליץ היצרן. למעשה, כדאי לנפח את הצמיגים בהתאם למשקל הרוכב, כשכלל האצבע הוא שככל שמשקל הרוכב גבוה יותר – מנפחים בלחץ גבוה יותר, עד למכסימום שמציין היצרן. כלל זה נכון ברכיבת שטח וברכיבת כביש. 
 
המלצה שלנו: היו כנים לגבי משקלכם ולמדו את הלחץ המתאים לכם.
 
5. מזניחים את האופניים
כבר יש לכם אופניים מדוגמים ואת שאר הציוד לרכיבה, אתם רוכבים כבר חודש, חודשיים, אולי יותר. גם האופניים היקרים והמשוכללים ביותר ייסעו הרבה פחות טוב אם לא תדאגו לתחזוקה שוטפת שלהם. מה זה אומר? לנקות מדי פעם את השרשרת ואת גלגלי השיניים בעזרת מברשת (אפשר ורצוי להשתמש במברשת שיניים) וסבון או חומר המסיר שומנים (degreaser), שטיפה במים, ייבוש ושימון השרשרת בשמן ייעודי. בכל כמה זמן צריך לעשות את זה? זה תלוי איפה אתם רוכבים (שטח, כביש) וכמה השרשרת מלוכלכת. מעבר לתחזוקה הבסיסית שאתם יכולים לבצע בעצמכם, כדאי לקחת את האופניים לבדיקה אצל מכנופן, ובמידת הצורך להחליף את כבלי ההילוכים והבלימה, לבדוק את שלמות השרשרת ואת רפידות הבלמים. 
 
המלצה שלנו: ממש כמו שאתם מטפלים ברכב שלכם, טפלו גם באופניים.
 
6. לא מקפידים על חוקי התנועה
מדובר בבעיה שאינה בלעדית רק לרוכבים מתחילים ואפילו לא רק לרוכבי כביש (גם רוכבי שטח עולים מדי פעם על הכביש). חשוב לדעת: מי שרוכב על כביש חייב לציית לחוקי התנועה. זה אומר, בין השאר, לרכוב עם כיוון התנועה ולא נגדה, לעצור ברמזור אדום או בתמרור "עצור" גם כשאין תנועה – ממש כמו שהייתם עושים לו הייתם נוהגים במכונית, ולא לרכוב בכבישים מהירים בהם מהירות הנסיעה המינימלית היא 55 קמ"ש (בכניסה לכבישים אלה יש תמרור האוסר על כניסת אופניים אליהם). בנוסף, למען בטיחותכם, רצוי לדאוג לנראות שלכם על הכביש – על ידי לבישת בגדים בצבעים בולטים, למשל.
 
המלצה שלנו: בכביש היו חכמים, לא צודקים. בעיקר כשאתם החוליה החלשה עליו.
 

אם אתם לא באנגליה, אל תרכבו כך צילום: Thinkstock
 
7. מתבססים יותר מדי על מחשבים ושעונים
קניתם אופניים במיטב כספכם. סביר להניח שבחנות מכרו לכם גם ספידומטר, ואולי אתם כבר מצוידים בשעון דופק. חכו עם זה. אתם לא חייבים את כל המספרים והמדידות האלה כדי ליהנות מהרכיבה. אפשר גם "סתם" לצאת לרכיבה, בין אם בשטח או בכביש, ולהתייחס אליה כאל טיול. ללמוד את האופניים, את השליטה בהם, להכיר את הגוף שלכם. זה נכון גם בענפי ספורט אחרים אבל בפרט באופניים, שהם תחום רווי גאדג'טים ושמתאמנים בו הרבה פעמים בקבוצה, נוצר הרבה פעמים לחץ להתקדם מהר מדי ותוך התבססות על אמצעים ומדדים חיצוניים.
 
המלצה שלנו: זוכרים איך רכבתם פעם, כשהייתם ילדים, כמה פשוט זה היה וכמה נהניתם מזה? זה אפשרי גם כשאתם כבר גדולים.
 
8. מתמקדים במה שקל
הסעיף הזה רלוונטי מאד לרוכבי שטח, אבל גם לחיים באופן כללי. אנחנו נוטים להמשיך ולעשות את מה שבא לנו בקלות. ברכיבת שטח זה אומר לעקוף מכשולים שנדמה לנו שלא נצליח לעבור ברכיבה ולהשקיע יותר ברכיבות ארוכות בשבילים נוחים יותר לרכיבה, מה שבסופו של דבר מגביל אותנו ומשאיר אותנו באיזור הנוחות שלנו. נסו – לפחות מדי פעם – לצאת ממנו, לאתגר את עצמכם, לנסות לעבור מכשולים – גם אם לא תצליחו בפעם הראשונה או השנייה. הסיפוק שתקבלו כשתצליחו, שווה את זה.
 
המלצה שלנו: מי שמאמין לא מפחד!
 
9. מסובבים רגליים לאט מדי
רוכבים מתחילים, בעיקר מי שהתחילו לרכוב על אופניים בגיל מבוגר, יחסית, נוטים לרכוב בקאדנס (סל"ד – סיבובי רגליים לדקה) נמוך ובהילוכים הקשים יותר. ככל שמספר סיבובי הרגליים לדקה גדול יותר, המערכת הקרדיו-וסקולרית מתאמצת יותר, אך העומס על השרירים קטן יותר. כאמור, הנטייה של רוב הרוכבים המתחילים היא לוותר על סיבובי רגליים מהירים לטובת כוח. למה זה לא טוב? מכיוון שזה יוצר בזבוז אנרגיה – אפשר לדמות את זה להרמת משקולות. יש יחס נכון של סיבובי רגליים לכל אחד, והוא נע בין 80-120 סיבובים לדקה, כתלות במיומנות הרוכב ואופיו הפיזי. רוכב גדול וחזק יסובב את הרגליים פחות מאשר רוכב קטן וחלש יותר. כדאי ללמוד את הטכניקה הנכונה כדי למנוע בזבוז אנרגיה ופציעות – וזכרו שגם תשישות עלולה להוביל לפציעות.
 
המלצה שלנו: מצאו את מספר סיבובי הרגליים הנכון לכם וזכרו שככל שהכושר שלכם יעלה, כך תוכלו לסובב את הרגליים מהר יותר.
 
10. לובשים תחתונים מתחת לטייטס
אם אתם רוכבים מתחילים, יתכן שהרעיון של לבישת טייטס בלי תחתונים ייראה לכם מהפכני ואף מזעזע, אבל כדאי שתדעו שרוב הרוכבים – שטח וכביש כאחד – עושים זאת ללא תחתונים. טייטס רכיבה עשויים מבד מנדף ומצוידים בפד שמרכך את הזעזועים. תחתונים רגילים אינם מנדפים את הזיעה ויש להם תפרים בולטים, כך שאתם עלולים לסבול מאי נוחות ומשפשפות.
 
המלצה שלנו: תורידו, תורידו. אתם תודו לנו.
 
• תודה ליאיר בן עמי על עזרתו בהכנת הכתבה.
 
 
 
 


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג