10 כללים שיעזרו לכם לשמור על תזונה בריאה

חוסר מודעות לכמות והיקף הקלוריות בתזונה שלכם ומיעוט בפעילות גופנית הן רק חלק מהטרגדיה שעוברת על המערב "השבע" בעשורים האחרונים, הנה 10 חוקים כיצד להתנהל נכון תזונתית
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

המטרה השכיחה ביותר בקרב האוכלוסייה הנה ירידה במשקל ואחוז השומן. יותר מכל מטרת אימון אחרת כמו: שיפור מצב בריאותי, שיפור תפקוד יומיומי, שיפור כושר גופני ועוד. ברם, ההתפתחות האדירה של הטכנולוגיה, לרבות צילומי תמונות במדיות השונות כמו: פייסבוק, אינסטגרם אתרי אינטרנט שונים ועוד, מעלים עוד יותר את המודעות של גוף חטוב, אחוזי שומן נמוכים, אסתטיקה מעולה ועוד. יש סיבות רבות נוספות אפשריות להתעסקות הבלתי פוסקת בתחום הירידה במשקל והירידה באחוז השומן על בסיס קבוע, עד כדי אובססיה.

69509.21

דין ירקות אינו כדין הפירות | צילום: Fir0002

כתבות תזונה נוספות
מה לאכול לפני אימון
אתם יודעים מה אתם אוכלים?
5 מזונות מומלצים לסוף האימון
10 המזונות שיעזרו לכם להתאושש מהר מאימונים

    1. אכילה מופרזת ועל בסיס קבוע בחוץ: אם בעבר היה מקובל שבמרבית ימות השבוע אוכלים בבית בחיק המשפחה, או שמזמינים חברים לקפה או לארוחת ערב בבית, הרי כיום, בשלהי שנת 2015 , הדבר לא ממש קיים. הוא עדיין יותר מקובל בסוגי אוכלוסיות מסוימים (יתכן במשפחות שומרות מסורת ודתיות, משפחות בעלות הכנסה נמוכה, קשישים ועוד) אך פחות שכיח אצל כלל האוכלוסייה. לכך השלכות שליליות על עלייה של משקל הגוף ואף באחוז השומן, מכיוון שלאכילה בחוץ פוטנציאל לעודד השמנה באופן משמעותי. נציין ונאמר בנקודה זו שגם אכילה של מזון בריאותי לכאורה (כמו אנטיפסטי, סוג של סלט מסוים כמו חסה או טונה*) מכילם מאות רבות של קלוריות וזאת בשל כמות השומן הגדולה, גודל המנה, הרטבים המתווספים לה ועוד.
    2. גודל המנות: בחלק ניכר מהמקרים מנה מסורתית יכולה להתאים בקלות לשניים ולא לאחד. דוגמה לכך עשויה להיות הסנדוויצ’ים והסלטים עתירי הרטבים בבתי הקפה שניתן בקלות לחלוק עם אדם נוסף. לכך השלכות על כמות קלוריות רבה שסועד אחד צורך.
    3. חוסר מודעות לכמות והיקף הקלוריות במנות: מדובר בתופעה שכיחה מאוד וביום שהאנשים ישכילו להבין מה הערך הקלורי של מזונות שונים, יתכן שיחול שינוי במגמת ההשמנה ההולכת ומתפשטת. מנות קטנות יחסית שנראות תמימות הן עתירות קלוריות. למשל: 100 גרם קורנפלקס עם חלב 3% היא מנה שערכה הקלורי עובר בקלות 500 קלוריות. מנה זו אינה משביעה בחלק מהמקרים ויש צורך במזון נוסף באותה ארוחה או בסמוך לה. בנוסף, סלט בריאותי או תחת השמות המושכים מאוד: טבעוני, אורגני, בריאותי, דיאטטי ועוד עשוי להכיל 500-800 קלוריות בנקל. מדובר, במקרים אלה, על כמעט מחצית מסך הקלוריות שבתפריט יומי של בחורה, לצורך העניין, שמעוניינת לרדת במשקלה. גם ארוחה במסעדת בשרים או אף מסעדה 'תמימה' שמוכרת אוכל בריא לכאורה (כמו: סושי, מרקים מיוחדים וכדומה) סך הקלוריות בארוחה עשוי להגיע גם 2000 קלוריות ויותר. זאת לא רק בשל כמות המנות אלא, לעיתים, בעיקר בשל תכולת הסוכר הנסתר וכמות השומן הגדולה במזון. או אז, גם כשמדובר במנות לא גדולות כלל עדיין ייתכן שהערך הקלורי פר מנה גדול במיוחד.
    4. לא שותים מספיק: בהחלט מדובר על תופעה שכיחה למדי. חוסר בצריכת נוזלים (בעיקר מים) קשור גם, בחלק מהמקרים, לתיאבון מוגבר. לכן, חשוב לשתות לרוויה במהלך כל היום ולא רק בחלק ממנו. צריך לזכור שמנגנון הצמא ומנגנון הרעב לא פועלים באותה צורה. אנשים אוכלים לרוב גם שאינם רעבים אך הדבר לא דומה למצב השתייה בו אנשים מיובשים לחלוטין ועדיין לא שותים.
    5. לייט, דיאט, מופחת וכדומה מהווים מוקש קלורי לא קטן: עוגה ללא תוספת סוכר, ריבה ללא תוספת סוכר, חלבה מופחתת קלוריות, מאכלי לייט למיניהם וכדומה, מהווים רק חלק קטן מהדוגמאות של הולכת שולל לאותה אוכלוסייה שמשוכנעת שניתן באמצעות אכילה של אותן מזונות לרדת במשקל או באחוז השומן. ההבדלים הקלוריים, בחלק מהמקרים, בכלל לא משמעותיים. הרי עוגה בחושה ללא סוכר תכיל, במרבית המקרים, את אותה כמות קלוריות כמו עוגה רגילה עם סוכר. גם ריבה ללא תוספת סוכר שווה בערכה הקלורי לריבה אחרת עם סוכר. כך שצריכה של אותם מזונות בהחלט קשורה לעלייה במשקל ובאחוז השומן. בנוסף, בעיה אחרת לא פחות חמורה שהצריכה של מזונות לייט, מופחת וכדומה קשורה לאכילה רבה יותר של מזון מכיוון שאלה שאוכלים אותו סבורים שהוא דיאטטי ומרזה יותר ולכן ניתן לאכול יותר. העצוב והמתסכל גם יחד הנו שאותם מזונות פחות טעימים מהדבר האמיתי ולכן גם פחות נהנים מהאוכל אך גם, למרבה הצער, משמינים.
    6. אוכלים מעט מדי ירקות ומפריזים לעיתים באכילת פירות: אין עוררין על כך שצריכה של ירקות מומלצת. כמו כן, גם פירות אך עם הגבלה יומית. הרי דין ירקות אינו כדין הפירות. הפרי עתיר בקלוריות ועשוי גם להכיל 70-100 קלוריות ליחידה. מה שכמובן בעייתי לצרוך ממנו מספר יחידות ביום. הירקות, ברובם, פחות עשירים בקלוריות אך גם כאן צריך לשים לב מכיוון שערך קלורי של גזר או גמבה לא זהה לזה של מלפפון, פטרוזיליה, או ברוקולי לצורך העניין. לכן, לא כל סלט זהה למשנהו מבחינת הערך הקלורי ולא הזכרנו את הרטבים עתירי הקלוריות (שומן וסוכר בעיקר).
    7. תכניות בישול והתעסקות יומיומית באוכל: מעבר בין הערוצים הגדולים בשעות הערב בישראל ואף ערוצים בחו"ל מראה שיש 6 תכניות בישול שרצות במקביל באותה שעה. ההתעסקות התמידית באוכל הנה חסרת תקדים. ניתן לראות כמה תוכניות בישול וריאליטי יש כיום ושיחות אינסופיות על השפים והבישולים השונים. המעניין הוא שמרבית התכניות עוסקות באוכל בכלל לא דיאטטי ואולי , במקרים מסוימים – בריאותי. או אז, מדובר על מנות עתירות קלוריות, ושומן וסוכר בעיקר והדרך מכאן להשמנה – קצרה מתמיד.
    8. מחקרים, ניתן להאמין להם? מילת הקסם שנעשה בה שימוש בשנים האחרונות הנה "מחקרים", הדבר שכיח מאוד על ידי הדיוטות שלא למדו מאומה בתחום אורח חיים בריא או למדו במוסדות לא מוכרים ועושים שימוש במילה זו על בסיס קבוע על מנת לחזק את דעותיהם (לעתים רבות – קיצוניות) בתחום של אורח חיים בריא. ההבדלים בין מחקרים מסוגים שונים גדולים מאוד. כמו כן, גם איכות המחקר חשובה מאוד, והאדם מן השורה לא יודע איך בכלל לקרוא מחקר בתחום, מה נכון, מה פחות נכון ומה בכלל לא רלבנטי או אז, מצטטים תוצאות מחקר מסוים שאין לו בסיס, הגוף עצמו לא מוכר ומכאן עד למחול שדים שלם הדרך קצרה מתמיד. חשוב לזכור שבאתרי אינטרנט מובילים ועיתונות צהובה מובאת, במקרים רבים, רק המסקנה הסופית ותו לא, כל מהלך המחקר בכלל לא מצוין. אי לכך, ישנה בעיה קשה באמינות הפרסום אך יש כבר מי שעושה מכך כסף והרבה.
    9. מתאמנים באופן לא מושכל , אוכלים לא לפי ההמלצות, סובלים ומשמינים: קשה להאמין אילו הגבלות וגזירות אנשים בעלי עודף משקל גוזרים על עצמם. תפריט נטול גלוטן, ללא לקטוז, צמחונות וכדומה וזאת ללא שום בעיה בריאותית שמצדיקה זאת. מדובר, בחלק מהמקרים, באורח חיים לא פשוט, כרוך באי נוחות למרות השפע הקיים בשוק כיום ועוד. אימוץ דרך חיים קיצונית בתחום התזונה (ולעתים גם באימון) הנה בדרך כלל על ידי "מומחה" שסביר להניח שאין לו הרקע המתאים בתחום בו הוא מייעץ. וכך אנשים לא מעטים שסובלים מעודף משקל ומנסים להישען על כל פיסת מידע, לא ממש מצליחים להשיג את מטרת האימון החשובה להם ביותר – ירידה במשקל ו/או באחוז השומן.
    10. לא מבחינים בין משקל הגוף להרכב הגוף: ישנה אי הבנה בין משקל הגוף להרכב הגוף. הרי ניתן להישאר באותו משקל , מסת השריר תרד ומסת השומן תעלה. כתוצאה מכך הרכב הגוף ישתנה לשלילה כך שאחוז השומן עולה באופן הדרגתי. זאת למעשה השמנה! לכן חשוב לדעת שאי הקפדה על אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה, אימונים מתאימים ועוד, עשויה להיות כרוכה בעלייה באחוז השומן התת עורי. בעיה! אי לכך, גם גברים ונשים, שנראים על פניו לא בעודף משקל ובמצב אולי טוב חיצונית, ייתכן שאחוז השומן בגופם גבוה מהממוצע.

לסיכום, על מנת ש- 2016 תהיה פחות שמנה עבורנו חשוב להבין שאין קיצורי דרך ויש ורצוי לבחור את הדרך המתאימה לנו באמצעים המוכרים ואולי – הפחות נעימים. אין פתרונות בזק וירידת קסם במשקל. מה גם שלא ממש ניתן לשמור על התוצאה לאורך זמן.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת ת"א

גיל גרנות | מאמן ויועץ בריאות וכושר. מרצה בבית הספר למאמנים "שיאים" באוניברסיטת ת"א . מייסד שיטת הייעוץ בישראלבודי



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג