תסמונת ITB

על פי מחקר שפורסם השנה בכתב העת הבריטי לרפואת ספורט, אחד מחמש הפציעות השכיחות בקרב רצים למרחקים ארוכים היא תסמונת הידועה בכינויה ITBS והיא מהווה 12% מכלל פציעות הריצה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מהי ה- ITB ומה תפקידה?

ITB הוא רקמת חיבור עבה שמחוברת אל הצד של האגן שמתחילה מהחלק החיצוני של האגן ונאחזת (או מסתיימת) בחלק  הלטרלי (חיצוני) של הברך. בגלל נקודת אחיזתה המרוחקת ( distally) מעבר לאספקט הלטרלי של הברך מתפקדת למעשה כמו רצועה נוספת וכך משפרת את היציבות  הסטטית של המפרק. Proximally היא משמשת כמייצבת הירך ובעיקר בתנגדות  לתנועת ADDUCTION (תנועה פנימה) של המפרק. במהלך ריצה, ITB מבצעת תפקיד זה כ- 90 פעמים בדקה, או 22,000 פעמים במהלך מרתון של ארבע שעות (תנועה שחוזרת בתדירות גבוהה ביותר).

 

 

הגורמים ל  ITBS

הגורמים ל ITBS מחולקים לפנימיים (ביומכנית) וחיצוניים (טעויות שקשורות באימון)

 

גורמים פנימיים: בשל תפקידה, כל עלייה באבדוקציה של ו/או סיבוב פנימי של הירך עלולים לגרום לעומס מוגבר על הרצועה. פרונציה מוגזמת של כף הרגל, חולשה של שרירי האגן והליבה-CORE עלולים לגרום לסיבוב פנימי מהיר של הירך אבדוקציה מוגברת, מה שמוביל למתח מוגבר על ITB.
גורמים חיצוניים: ITBS יכול להיגרם על ידי שימוש יתר של הרצועה, בעיקר בשל טעויות אימון כגון: שינויים פתאומיים של פני השטח (כלומר, רך קשה, שטוח אחיד או ירידה), מהירות, מרחק, נעליים, ותדירות עלולים להגביר את קצב ההרס של הרקמה יחסית לקצב בו היא נבנית  ולגרום לחבלה.

 

איך ITBS נגרם


כאשר הברך מתכופפת בזווית גדולה מ- 30 מעלות, הרצועה נעה מאחורי האפיקונדייל החיצוני (לטרלי) של הירך (בחלק התחתון של עצם הירך). במהלך יישור הברך, הרצועה נעה קדמית לאפיקונדייל החיצוני. העובדה שהרצועה אינה מחוברת לשום עצם מאפשרת לה לנוע קדימה ואחורה בזמן כיפוף ויישור הברך.

תופעת ITBS נפוצה בקרב רצים שעושים תנועות חוזרות ונשנות של כיפוף והארכת מפרק הברך. חזרה זו גורמת לשפשוף יתר של החלק התחתון של הרצועה מעבר ל condyle הלטרלי של הירך (בחלק התחתון של עצם הירך). החיכוך מתרחש בדרך כלל מתחת ל -30 מעלות כיפוף הברך רק אחרי שהרגל נוגעת בקרקע במהלך מחזור ההליכה. תנועה חוזרת זו גורמת לדלקת ונפיחות של ה ITB. ריצה במורד מפחיתה את זווית כיפוף ברכיים ועלולה להחמיר את התופעה, בעוד שאצל אצנים המגדילים את זווית כיפוף ברכיים קיימת נטיה פחותה לגרום לתסמונת.

 

 

מהם התסמינים


תסמינים של ITB S מורכבים מכאב או צריבה חדה באספקט החיצוני של הברך. הכאב יכול להיות מורגש גם באזורים גבוהים יותר לאורכה של הרצועה. מדי פעם ניתן  לראות נפיחות או עיבוי של הרקמה בצד החיצוני (הלטרלי) של הברך. התסמינים באים בדרך כלל לאחר זמן של פעילות (ריצה) ונוטים להרגע  זמן קצר לאחר שהפעילות מסתיימת. לתסמינים נטייה לחזור בריצה הבאה שוב. אם לא יטופלו הכאב יכול להתגבר ולהיות מורגש בזמן הליכה יומית ובמיוחד בזמן עליה וירידה במדרגות.

ITB איך ניתן לטפל


חשוב מאד לטפל הן בגורמים הפנימיים והן בגורמים החיצוניים. קודם כל פיזיותרפיה. ITB  הינה בעיה לא קשה לטיפול אולם כמו כל הפציעות, ככל שהטיפול יתחיל מוקדם יותר כך יהיה טוב ויעיל יותר. לתופעה זו נטייה להפוך לכרונית.

טיפול לטווח קצר כולל:
1. הפחתת כאבים ונפיחות באמצעות דיקור ועיסוי רקמות רכות, ו אולטרסאונד.
2. NSAIDS וקרח יכולים להיות שימושיים גם בתקופות המוקדמות של ITBS.
3. הערכה ביומכנית מפורטת מתבצעת כדי לזהות מהו הגורם המהותי של הבעיה. (כפי שהוזכר לעיל). לעתים קרובות אביזרים אורטוטיים יכולים להיות שימושים כדי לתקן פרונציה. מחקרים מראים כי חיזוק שרירי האבדוקציה של הירך ושרירי הליבה מועילים בטיפול. תוכניות הדרכה מותאמות ניתנות ליישום. הטיפול אינו כרוך בדרך כלל בתקופה של מנוחה מפעילות מאומצות.


ג'ודי הורוויץ | פיזיותרפיסטית מוסמכת. בוגרת תואר שני ב-"פיזיותרפיה מתקדמת" מאוניברסיטת לונדון באנגליה, ובעלת תואר ראשון מאוניברסיטת קייפטאון בדרום אפריקה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג