תזונת ספורט: זה "חטיף בריאות" או "חטיף סוכר"?

למה ספורטאים חובבים לא באמת צריכים חטיפים עתירי פחמימות, ומדוע גם מזון בריאות הוא לא בהכרח בריא
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת: רן אפק

שאלה פופולרית אצל ספורטאים חובבים היא "האם המזון הזה בריא?". התשובה, במרבית המקרים, היא לא. זאת, כמובן, אם אותו אדם סובל מעודף משקל. לאנשים עם עודף משקל, רוב המזון התעשייתי אינו נושא עימו גורמי בריאות כי אם חולי, וזאת אם מסכימים שההשמנה היא מגפה ובעיה בריאותית, אשר מביאה למחלות לב, פגיעה באיכות החיים וקיצור שלהם.  

"חטיף אנרגיה" הוא למעשה "חטיף סוכר" צילום: Thinkstock
הדבר מקבל משנה תוקף כאשר הערכים התזונתיים הרשומים על תווית המזון ה"בריא", מכילים בעיקר פחמימות או שומן. למשל "חטיף אנרגיה" הוא בעצם "חטיף פחמימות", שהן סוכרים מורכבים או פשוטים, מכאן "חטיף אנרגיה" = "חטיף סוכר". כך גם במקרה של  "חטיף בריאות", שהוא "חטיף סוכר", הכל כפי שמופיע בתווית הערכים התזונתיים שעל המוצר.

עוד כתבות בנושא

למרבית הספורטאים החובבים אין קוביות בבטן
כמובן שצריכת פחמימות ממקור חיצוני חשובה לספורטאי מקצועי או לאדם רזה הנמצא על סף תת משקל, אבל למרבית הספורטאים החובבים שמסתכלים במראה אין קוביות בבטן. לכן כבר יש להם המון "חטיפי בריאות" זמינים, שהם נושאים איתם לכל מקום. הם פשוט מאופסנים אצלם בצורה יעילה ולא כל כך נסתרת.

בעת האכילה, הגוף יכול לאכסן את האנרגיה (פחמימות) הנצרכת במאגרים מיידיים של כ-300-400 קלוריות (בכבד ובכלי הדם). בכל צריכה קלורית גבוהה מזאת, הגוף שומר את האנרגיה הזו לעתיד. צורת האכסון היחידה של הגוף היא במעין אריזה של קפסולות מרוכזות של אנרגיה לשימוש עתידי, ולקפסולות הללו קוראים שומן או תאי שומן.

כך, ספורטאי מקצועי או אדם רזה יכולים וצריכים לצרוך מזון עתיר פחמימות על מנת להתקיים ולשמר ביצועים, אך אדם שמנמן כבר צרך את המזון הזה והוא שומר אותו אצלו בצורת שומן.


לא לכולם יש קוביות בבטן

ומה עם האוכל המוגדר "בריא"?
אך מה עם  קמח מלא מול קמח לבן, אורז פרא מול אורז רגיל, קינואה או כוסמת במקום דגנים רגילים, סוכר חום במקום לבן, דבש במקום סוכר ושאר "מזון בריא"? המזון הזה נקרא בריא, בעיקר משום שהוא בריא לכיסם של המשווקים אותו. המשווקים לוקחים יותר כסף עבור מוצר שנמצא תהליך אחד פחות בשרשרת הייצור התעשייתית.

חשוב לדעת כי כאשר משווים מזונות אלו למזונות הרגילים מגלים שהמזונות הללו מכילים אותה כמות (או גדולה יותר) של פחמימות, אך בתוספת מעט "סיבים תזונתיים" או רכיבי לוואי אחרים. סיבים תזונתיים, בניגוד לשמם, אינם בעלי ערך תזונתי כלל, אלא פשוט מגדילים את נפח האוכל והצואה.

ובכלל, לא ניתן להפוך מזון משמין למזון בריא על ידי הוספה של עוד מרכיבים למזון. סוכריה עם ויטמנים, לא הופכת להיות בעלת פחות סוכר, ואת הוויטמינים רצוי לצרוך מירקות וממעט פירות. אז אם אין לספורטאי חובב קשיי עיכול או תת משקל, עדיף שיאכל בעיקר את מה שהוא צריך וישתמש קודם כל במה שכבר יש לו. כלומר יצרוך ממקור חיצוני כבעיקר חלבונים וירקות ויצרוך מהמקור פנימי את המאגרים שהגוף שמר והכין לו, לצריכה אנרגטית – השומן.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג