תזונאי נייד: המשאף והאפליקציה שיתכננו לכם תכנית תזונה אישית

ספורטאים רבים היו רוצים לעקוב אחר המטבוליזם שלהם ולדעת בזמן אמת אם הם שורפים פחמימות או שומנים. מייסדי "לומן" הישראלית פיתחו גאדג'ט חדשני שייתן תשובה לכך ובנוסף יספק תכנית תזונה אישית
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

המדע מתקדם ומביא עימו חידושים והמצאות שעוזרים לנו להשתמש באותו הידע לצורך קידום בריאות וטיפול במחלות שונות. היום יותר מתמיד מדברים איתנו על תזונה המותאמת אישית וההבנה היא שלכל אחד מאתנו ישנם צרכים ייחודיים רק עבורו ומבנה גופו. "אחת הדרכים בהם אנחנו באים לידי ביטוי, הוא שוני פיזיולוגי במטבוליזם שלנו, בחילוף החומרים", מסבירה קרן אן-גיימן, תזונאית ראשית וחברה בצוות בניית מוצר בחברת לומן (Lumen) שפיתחה מכשיר ייחודי המאפשר לאנשים לעקוב ולנטר את המטבוליזם שלהם באמצעות מכשיר בגודל כף יד. לגאדג'ט החדשני הזה צריך רק לנשוף לתוכו למשך 10 שניות והתוצאות על המצב המטבולי שלכם יוצגו ישירות באפליקציה של הטלפון הנייד שלכם, כולל המלצות תזונתיות. נשמע לכם כמו מדע בדיוני? חכו שתשמעו עד כמה מהפכני המכשיר ואיך הוא יכול לשמש אתכם, הספורטאים. בראיון מיוחד שערכנו עם האנשים שעומדים מאחורי פיתוח המוצר והתזונאית הראשית, נחשפנו להייטק של תזונת המחר.

המכשיר נותן הצצה למה שמתרחש בתוך הגוף. קרן אן-גיימן | צילום: בני בכר

לכל אחד מאיתנו יש מטבוליזם שונה

את המכשיר פיתחו זוג אחיות תאומות זהות, מירב ומיכל מור, נשות ברזל בעבר שהקדישו את השנים האחרונות למחקר ופיתוח המוצר, "הכל התחיל בזמן שהתאמנו לתחרויות איש ברזל והתעניינו מאוד בתזונה", הן מספרות, "הרגשנו שתזונה היא מרכזית בכל מה שקשור בשיפור הביצועים הספורטיביים", הן היו בשנה האחרונה לדוקטורט שלהן בהפרעות קצב בלב והחליטו ללמוד גם תזונה. ככל שלמדו והעמיקו, הבינו כי קיים פער אדיר בין עולם מדע התזונה לבין מה שקורה בשטח באמת, "הפער בין עולם המדע המתקדם מאוד טכנולוגית למה שבסופו של דבר מגיע לשטח ואנשים יכולים לנהל על פיו את התזונה שלהם, הוא גדול מאוד", מסבירות האחיות. ערב אחד ישבו יחד עם בן זוגה של מירב, שלימים הפך להיות מנכ"ל החברה ודיברו על הפער. "איך זה יתכן שיש טכנולוגיה כזו מדהימה במעבדות ואף אחד לא מצליח להמיר אותה לחיי היום-יום בכדי שאנשים באמת יוכלו לנהל את התזונה שלהם? הוא שאל אותנו "אם אתן הייתן יכולות, מה הייתם עושות?". ישבנו וחשבנו קצת, למרות שלא היה צריך יותר מדי לחשוב. לשתינו היה ברור כי התשובה נמצאת במטבוליזם שלנו. אם היינו יכולות לבדוק במה הגוף שלנו משתמש כדי להפיק אנרגיה? האם אנחנו משתמשים במאגרי השומן או מאגרי הפחמימות, אז היינו יודעות מה לאכול כדי לשמור על משקל וגם מה לאכול כדי לשפר ביצועים ספורטיביים, הכל היה נפתר. כך נולד הלומן".

לכל אחד מאיתנו יש מטבוליזם שונה והיום, יותר מבעבר, יש לנו את האפשרות לבדוק ולנתח את המידע הזה כיוון שכיום יש לנו את הטכנולוגיה המעניקה לנו את האפשרות לדעת יותר על המתרחש בתוך גופנו. "לומן הוא בעצם מכשיר שלוקח טכנולוגיה מאוד מורכבת שמשתמשים בה עשרות שנים ומקטין אותה כך היא הופכת להיות זמינה וניידת", מסבירה קרן אן-גיימן, התזונאית הראשית של החברה, "אם באופן מסורתי הייתי רוצה לעשות את המדידה שהמכשיר מבצע, הייתי צריכה ללכת לחדר מטבולי ולשהות בו כשעה. הפיתוח של לומן יכול למדוד את המטבוליזם שלך בזמן אמת, בנשימה אחת במכשיר נייד. המדידה מאפשרת לנו בזמן אמת לדעת האם אנחנו מפרקים פחמימות או שומנים".

התאומות מור. סיימו תחרות איש ברזל | צילום: אלעד ברנגה

"גופנו פולט וצורך CO2 ו-O2 לפי הדלק המטבולי שבו הוא משתמש ומה שהמכשיר עושה, הוא בודק בין היתר את כמות ה-CO2 שגופנו פולט ועל פי זה הוא יכול להסיק מהו הדלק המטבולי שהגוף שלנו משתמש. המכשיר עבר ולידציה בבית חולים וגם באוניברסיטה בסן פרנסיסקו. מאחורי החברה הכל מגובש ומבוסס מחקרית. אנחנו הולכים עכשיו לתהליך אישור של ה-FDA" מספרת מיכל מור.

כל בוקר, לפני ארוחת הבוקר, שתיית מים, קפה או נטילת תרופות ויטמינים, לוקחים נשימה עמוק ומחזיקים אותה 10 שניות ואז נושפים לתוך המכשיר ומגלים מהו המצב המטבולי שלנו ברגע זה. אם אנו רואים שגופנו מפרק  פחמימה, אנו יכולים להסיק מכך שאתמול בערב אכלנו הרבה פחמימות והגדלנו את מאגר הגליקוגן שלנו. אם המכשיר מראה לנו שאנו מפרקים בעיקר שומן, אנו יכולים להסיק שאתמול בערב לא אכלנו כמות גדולה של פחמימות. מלבד הצגת המצב המטבולי שלנו, האפליקציה מציעה לנו מה הן הארוחות המומלצות לאותו היום וכמה שומנים, פחמימות וחלבונים עלינו לצרוך על פי תוצאות הבדיקה. אם מאגרי הפחמימות שלנו מלאים ונוסיף עוד פחמימות, אנו יודעים כי הן יאגרו כשומן בגופנו כך שאם לדוגמה בבוקר המאגרים מלאים, האפליקציה תציע לנו ארוחת הבוקר שתכלול פחות פחמימות.

מה עושים עם המידע שהתקבל במכשיר?
"כשיש לי את המידע לגבי הדלק המטבולי אותו הגוף צורך כעת, פחמימות ושומנים אני יכולה להשליך על כך הרבה דברים",  אומרת אן-גיימן, "אם המדידה מתבצעת בבוקר, אחרי צום לילה ובאפליקציה מתקבלת תוצאה כי הגוף שלי מפרק פחמימה, כלומר, מאגרי הפחמימות שלי יהיו מלאים, מדוע? כי הגוף מפרק ביתר קלות פחמימה ולכן יעדיף להשתמש בה".

הפיתוח יכול למדוד את המטבוליזם שלך בזמן אמת | צילום: אלעד ברנגה

איך המידע אותו אנו מקבלים עוזר לנו כספורטאים?
"אם אני מתכוננת עכשיו לריצה, החל מ-10 ק"מ ועד למרתון, אני רוצה להגיע אליה כאשר מאגרי הפחמימה שלי מלאים" מסבירה אן-גיימן, "בעזרת המכשיר אני יכולה לבדוק ולמדוד האם מאגרי הפחמימה שלי מלאים, האם אני צריכה להוסיף עוד פחמימות או האם אני בהעמסת יתר של פחמימות וכדאי לי להפסיק להעמיס. הרעיון הוא לבצע גם את העמסת הפחמימות באופן אישי. מנגד, ישנה אסכולה שאומרת לא להעמיס יותר מדי פחמימות, אלא להשתמש בשומן בזמן ריצה, למקסם את שריפת השומנים לאנרגיה כדי שבזמן מרתון לא נצטרך לאכול כל כך הרבה פחמימות. אם אנו נמצאים בפרוטוקול תזונה שכזה, המכשיר מסייע לנו לראות האם זה באמת אפקטיבי, האם הגוף שלי שורף היום יותר שומן מאתמול, שלשום או מהתקופה בה התחלתי את תכנית האימונים".

"לפני אימון ארוך מבצעים העמסת פחמימות של שלושה ימים", אומרת מירב מור, "מה זה אומר בעצם העמסת פחמימות? הכוונה היא מילוי מאגרי הגליקוגן בפחמימות וכשנצא לריצה יהיה לנו כמה שיותר אנרגיה זמינה. מאיפה החליטו שצריך שלושה ימים להעמסה? זה מאוד אישי ותלוי מה כמות מאגרי הגליקוגן שהגוף שלכם יכול להכיל, מה היה המצב לפני? יתכן מצב בו המאגרים שלכם בכלל מלאים וכל מה שתאכלו מעכשיו יגרום לכם להשמין. אחרי שלושה ימי העמסת פחמימות,אתם עלולים לצאת לריצה בעודף של שני ק"ג. בימים שלפני האימון, ניתן בעצם להשתמש במכשיר וכל בוקר לנשוף אליו ובכך לדעת האם הגוף שלנו משתמש בפחמימות או בשומנים ולאן הוא נוטה. לפי הנתונים שמתקבלים אתם יכולים להחליט כמה פחמימות להעמיס? ישנם אנשים שעושים פעילות גופנית כדי לרדת במשקל והם רוצים לראות איך הפעילות השפיע עליהם, האם הריצה שהם עשו גרמה להם להשתמש יותר במאגרי השומן, זהו אחד מהאפקטים החיוביים לירידה במשקל. ביצענו ניסוי עם כ-30 משתתפים, בשיתוף פעולה עם חברת "אדידס ראנרס" והם נשפו לפני ואחרי הריצה. רצינו לבדוק האם המצב המטבולי שלהם השתנה בעקבות הפעילות הגופנית וראינו ירידה לכיוון שריפת שומן. ללא ספק ישנו פידבק מיידי לאנשים בו הם רואים את התוצאה בזמן אמת ולא בעוד מספר ימים. בעייני זה נותן מוטיבציה להמשיך הלאה".

תזונאי קטן שיושב בכיס | צילום: אלעד ברנגה

"חשוב להבין שמה שגורם לגוף להשתמש במאגרי הפחמימה, שלו, שאותו אנו צריכים לפעילות הגופנית או במאגרי השומן אותו אנו רוצים לשרוף לצורך ירידה במשקל, מה ששולט על כך היא כמות הפחמימה שיש לנו בגוף. הגוף תמיד יעדיף להשתמש במאגרי הפחמימה שלו ואם מאגרים אלו מדוללים, הגוף יעבור להשתמש במאגרי השומן", מציינת מיכל. בעזרת המכשיר החדש ניתן לקבל גם המלצות תזונתיות מותאמות אישית, לא עוד המלצות כלליות המתאימות לרוב הספורטאים אלא תפריט אישי מותאם בדיוק למצב המטבולי של הנבדק באותו רגע. למכשיר הקטן הזה יש יכולת ללמוד אתכם, מה הם המאכלים שמשפיעים עליכם, כמה זמן ישנתם, האם ביצעת או לא פעילות גופנית על ידי מגוון חיישנים הקיימים במכשיר. כל הנתונים הללו נאספים ובעזרתם נבנית תכנית תזונה מותאמת אישית.

למי מיועד המכשיר, מלבד ספורטאים?
"המוצר מיועד לאנשים שרוצים לרדת במשקל" מסבירה אן-גיימן, "בין היתר אנחנו ממליצים גם על אורח חיים ספורטיבי. המכשיר נותן הצצה למה שמתרחש בתוך הגוף. מאחורינו יש כ-300 נסיינים וכיום יש עוד כ-100  נסיינים המשתמשים במכשיר ויורדים במשקל".

בעזרת המכשיר תוכלו לקבל גם המלצות תזונתיות מותאמות אישית | צילום: אלעד ברנגה

האם ספורטאי יכול להשתמש במכשיר תוך כדי מרוץ?
"הבדיקה צריכה להתבצע במנוחה כי בפעילות או בדופק גבוה התוצאה תהיה לא אמינה", אומרת מיכל מור, "הבדיקה צריכה להיעשות בישיבה, אי אפשר לעשות אותה בעמידה".

אנחנו מוצפים בכל כך הרבה טכנולוגיה, שעונים חכמים ואפליקציות, האם עוד טכנולוגיה כזו לא תהיה מוגזמת?
"הכל תלוי מה השימוש שעושים במכשיר. לדוגמה טלפון נייד הוא שימושי מאוד ויכול לעזור לי כשאני במצוקה", משיבה אן-גיימן, "הוא גם יכול להיות מזיק כאשר אני עושה בו שימוש יתר וכל היום מסתכלת בו. המטרה שלנו היא להביא את הגוף למקום טוב יותר, למקסם את התזונה והבריאות".




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • משה הגיב:

    כל הכבוד! מדהים! המפתח יהיה באפליקציה שתיתן המלצות בהתבסס על הבדיקה ועל מטרות המשתמש.

    שיהיה בהצלחה.

    אני כבר הזמנתי, הכסף ירד , כעת ניתן לראות את הביצוע….

  • אורית תמיר הגיב:

    מעניין. אולי כדאי לחולי סכרת סוג 2?
    איפה ניתן להשיג את המכשיר?

  • לאון טייב הגיב:

    היכן אפשר לרכוש את המשאף הזה
    ומה העלות?

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג