תוספי מזון או פספוסי מזון?

"יעלי, יש מבצע בסופר – פארם על כל מיני ויטמינים, את רוצה שאני אקנה לך משהו או לילדים...?" 
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

"יעלי, יש מבצע בסופר – פארם על כל מיני ויטמינים, את רוצה שאני אקנה לך משהו או לילדים…?" 

מאת:יעל היינמן – ברמן

זו הייתה אמא שלי, שתחייה, שנהנית לקנות לנו כל מיני תוספי מזון,סירופים על בסיס צמחים, סוכריות ויטמינים לילדים, שמנים אתריים לשחרור מכאובים ועוד, שהרי " צמחים, זה בריא". 

אנחנו חיים היום בעידן שבו מוכרים לנו השכם והערב בכל הזדמנות את המסר שאנחנו לא אוכלים טוב, שהירקות, בשר, פירות ועוד זה לא מה שהיה פעם, ואם לא ניקח את המולטיוויטמין/ ויטמין C/ קואנזים Q10/ כמה צמחי מרפא/אבקת העשרה לילדים שלא אוכלים הכל, חיינו לא יהיו חיים. ומנגד, אם ניקח את התכשירים השונים שנמצאים בהמוניהם על המדפים, בריאותנו מובטחת לנצח וכמובן שכל החוליים שקיימים בנו כעת, ייעלמו במהרה, אמן.

והגרסה לספורטאים
לפני כשבועיים- שלושה התקיים מרוץ הלילה של נייקי בת"א, ולשמחתי השתתפתי בו לראשונה, ואפילו השגתי תוצאה דומה לזו של אהוד אולמרט וענת הראל . למרוץ הגעתי בהסעה מאורגנת של קבוצת הריצה שבה אני מתאמנת (לא אסגיר פרטים נוספים, כדי שבשנה הבאה אוכל גם כן לעלות על ההסעה, בלי להיות מוחרמת ונסקלת בתמרים ושקיות ג'לים למיניהן). מפה לשם, ישבתי לי בשקט, מנסה לחשוב מחשבות חיוביות על הריצה המתקרבת והקשבתי לי לשיחות בספסלים מלפניי ומצדדיי. מרוץ נייקי הוא בסה"כ 10 ק"מ, מרחק שייקח לנו לרוץ מקסימום שעה וחצי –  לא זמן ומרחק שמצריכים הכנה פיזית ותזונתית מיוחדים, או לפחות כך חשבתי. אך באוטובוס הג'לים היוו מוצר בסיס במבחר טעמים שונים: "את רוצה כזה? טעם האפרסק הוא פשוט נהדר, כדאי לך,קחי".

גם כאן מדובר בתוצאה של שיווק נהדר של חברות תוספי המזון לספורטאים, הגורמות לנו להרגיש כי בלעדיהן מאזן המלחים בגופנו ידלדל, הסוכר יצנח, הקמטים בפנינו יעמיקו, הציצים יצנחו (טוב, אולי קצת נסחפתי) ובקיצור, תיפתח ועדת חקירה. האם כך הדבר?

קצת עובדות מדעיות
לפני כשבוע התקיים כנס איגוד רופאי הלב האמריקאי ובו הוצגו נתונים של המחקר הרנדומלי וכפול הסמיות הגדול ביותר (מעקב של כ-11 שנה על 14,641 רופאים גברים מעל גיל 50), אשר אשרר את מה שמחקרים קטנים יותר כבר הציעו בעבר, וזה שמולטי ויטמין יומיומי אינו מפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם, לארועי לב, לשבץ מוחי, אי ספיקת לב, תמותה ממחלות לב וכלי דם ותמותה בכלל. 
נמצאה השפעה מתונה על הפחתת סיכון כללי לסרטן.

ומנגד, כ-1/3 מאוכלוסיית ארה"ב נוטלת מולטי ויטמין כלשהו בצורה יומיומית, ושוק תוספי המזון מגלגל ביליוני דולרים לשנה. 



זה לא אוכל אמיתי

התווית סובלת הכול
התקנות המסדירות את אישור ושיווק תוספי המזון הרבה פחות מחמירות, יחסית לתרופות.  לכן, ניתן למצוא על אריזות תוספי המזון הצהרות הקושרות אותם למניעה או ריפוי של מחלות לב וכלי דם, סרטן, סכרת, דלקות מפרקים, זיהומים, אלצהיימר, איבוד שיער, ירידה בחשק המיני, אין אונות וכל מה שעולה על דעתכם.

הבעיה היא, שלפעמים אנשים עם גורמי סיכון כאלה ואחרים מאמינים בהגנה של תוספי המזון וממשיכים לקיים אורח חיים בעייתי. כולנו מעדיפים כדור קטן או כמה כדורים, שניקח בבוקר, ובזה סיימנו את מחויבותינו לעצמנו. למה להתאמץ לאכול נכון, לעשות פעילות גופנית, להפסיק לעשן, אם יש כדורי קסם?

מסקנות  – תוציאו את הכסף על דברים אחרים
כל כמה שנים עולה לו איזה ויטמין/רכיב מזון/צמח על מפת הסלבריטאים. כותבים עליו אלפי מחקרים, חברות תוספי המזון אורזת אותו ומוכרת לנו ואחרי כמה שנים מתחילים לצאת מחקרים שמראים שלא הייתה שום תועלת בנטילתו כתוסף מזון ולפעמים אפילו נוצר נזק.

הצורה הטובה ביותר לקבל ויטמינים/מינרלים/רכיבי מזון שונים היא בדרך הטבעית שלהם, כלומר – דרך המזון. יש במזונות שלנו מבחר רכיבים שאיננו מכירים עדיין את כולם, אך כוחם כמזון שלם גדול יותר מהוצאת רכיב אחד, בידודו והפצתו ככזה.

הדרך הטובה ביותר לקיים אורח חיים בריא היא על ידי התמדה בתזונה נכונה, פעילות גופנית סדירה, הימנעות מעישון ורוגע. שום כדור כזה או אחר לא יעשו את העבודה הזו טוב יותר מאיתנו.

לפני אימון ספורט חובבני מספיק לאכול 1-3 תמרים או פרי אחר ואין צורך בשום ג'ל, ולאחר האימון, תוך 45 דקות, מומלץ מאד לשבת ולאכול ארוחה המשלבת חלבון ופחמימה ( יוגורט+גרנולה, 1-2 פר' לחם עם גבינה/ביצה וכדומה).

אין ספק שספורטאים מקצועניים,אנשים שמבצעים  מאמצים פיזים ארוכים ( חצי מרתון, מרתון וכן הלאה) ואוכלוסיות מיוחדות עם צרכים תזונתיים מיוחדים ייהנו מתוספי מזון כאלה ואחרים, אך כל האחרים – תוציאו את הכסף על דברים אחרים.

מאחלת לכולנו בחירות טובות!
צילום: Thinkstock
31.10.2012

יעל היינמן-ברמן
דיאטנית קלינית ומנחת קבוצות (M.A) .
ליווי משפחות במסגרת קבוצתית או פרטנית לאורח חיים בריא.
מנחת קבוצות לירידה במשקל , לגמילה מעישון.
מרצה במגוון נושאים מתחום התזונה לקהל הרחב ולקהל מקצועי( רופאים, אחיות )
אשמח לשאלות ותגובות.
אתר האינטרנט שלי – 
yaelheinemann.co.il



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג