"מקורות הכסף של איגוד הטריאתלון מצטמצמים בגלל המדיניות של משרד הספורט"

חלקו השני והאחרון של הראיון האישי והמדובר של כתבנו יאיר בן עמי עם יו"ר איגוד הטריאתלון יובל חץ. השניים שמו על השולחן את הכל. ממש הכל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
יובל חץ
יובל חץ

לקריאת החלק הראשון של הראיון

חלק שני של הראיון שנערך עם יו"ר איגוד הטריאתלון יובל חץ.

לגבי הסיפור עם רוני פישמן, כיו"ר אחרי שהוועדה קיבלה את ההחלטה שהיא קיבלה, אתה חושב שהעונש של הוועדה משקף מידתיות כלשהי?
"אני יכול לענות לך על זה במשפט קצר, מאחר והנושא מתנהל כרגע בבית משפט אני לא יכול להשיב"

יובל חץ

איפה צריך להתערב, ואיפה לא? | יו"ר איגוד הטריאתלון יובל חץ. צילום: באדיבות איגוד הטריאתלון

קיבלתם צו מניעה?
"לא קיבלנו צו מניעה. קיבלנו התראה מבית משפט להתייחס לתביעה שהוגשה ומאחר והנושא הזה מטופל בבית משפט אני לא יכול להתייחס לזה".

אתה יכול אבל להתייחס אם העונש מידתי או לא מידתי?
"אני לא יכול להתייחס לנושא הזה מאחר וזה מנוהל בבית משפט".

אין מקרים בהם אתה רואה בהתערבות כיו"ר, כאחראי על הגוף, צורך להתערב?
"כל הזמן אנשים חושבים שגם אני יכול להשפיע על השיפוט. אנשים באים ואומרים לי שפסלו אותם על זה. אני לא מתערב בשיפוט, בטח לא בשיפוט בתחרות. יש אחר כך דברים שצריך לדבר עליהם אבל גם אני אדאג שהדברים האלה יעשו בפורום רחב של שולחן ולא בפעילות של יו"ר. קיימת פה הפרדת רשויות מאוד ברורה ולכן אני לא מתערב בפעילות".

יובל חץ

"אין שום בעיה אם אני מנחה אירוע ריצה ולא טריאתלון" | יובל חץ. צילום: באדיבות איגוד הטריאתלון

אתה עדיין כרוז בכל מיני אירועים?
"כן"
בעבר קרה לא פעם שקריינת באירועים של חברות שהיה להם קשר מסחרי עם איגוד הטריאתלון?

"את מרוץ הלילה עשיתי שש שנים".

ו…?
"נו ומה?"

קיבלת תשלום מחברת נייקי שהיו נותני חסות של האיגוד, אתה לא רואה פה ניגוד אינטרסים?
"ואתה רואה שלמרות שאני מקבל תשלום מנייקי אני הובלתי את הצעדים לניתוק מנייקי כספונסרים מתוך הבנה וידיעה שהדבר הזה עלול לפגוע בפרנסה שלי. האינטרס של האיגוד היה חזק יותר מאשר האינטרס שלי בתור בן אדם פרטי. מדובר באירוע ריצה ולא באירוע טריאתלון, אין עם זה שום בעיה. היום הם כבר לא נותנים חסות. לא רק שהם לא נותנים חסות, גם אין יותר מרוץ הלילה של נייקי.

"בוא נשים את הדברים על השולחן בצורה הכי פשוטה. אני מנחה את האירועים הגדולים ביותר בארץ כי כנראה שאני אחד מהמנחים הטובים בארץ ולא בגלל שאני חבר הנהלה באיגוד הטריאתלון. לוקחים אותי בגלל מה שאני יודע לעשות או בזכות הדברים שאני יודע לעשות בתור מנחה אירועים ולא כי אני חבר הנהלה. אני יכול להגיד לך מפניות שנעשו אליי ממפיקי אירועים דומים או מאנשים שמתקשרים אלי ומבקשים כל מיני דברים, שאני אקדם את הנושאים האלה בטריאתלון. אני אומר להם שאני אמנם מנחה את האירוע אבל אני לא מקדם שום דבר שקשור לטריאתלון באירוע שלכם".

בראיון כניסה שעשיתי עם שי (כרם, מנכ"ל איגוד הטריאתלון, י.ב.ע.) הוא הבטיח שב-2018 תתקיים אליפות עולם בתל אביב. בהנהלה אתם מקדמים את זה? יהיה טריאתלון בינלאומי?
"מאז שהראיון הזה נעשה קורים הרבה דברים גם בארץ וגם בעולם. ויש פה מספר גורמים שיביאו להחלטה הזו. אני יכול להגיד שאם אנחנו נרצה לעשות את זה ב-2018, אני לא בטוח שזה כבר בלוח זמנים אבל אולי 2019 יותר נכון".

אליפות העולם מתרחקת, אולי עוד אליפות אירופה | צילום: יאיר בן עמי

אליפות העולם מתרחקת, אולי עוד אליפות אירופה | צילום: יאיר בן עמי

או 2020?
"לא ב-2020. בשנה אולימפית לא עושים לא אליפות אירופה ולא אליפות עולם. לעשות פה את אליפות אירופה ב- 2012 זה היה רעיון טוב, הוא לא נכון לשנה אולימפית כי בשנה אולימפית כל לוח הזמנים משתנה, יש שיקולים אחרים של נסיעות, השתתפויות, גם ספורטאים הישגיים וגם אייג' גרופרים".

אתה לא חושב שאליפות אירופה ב- 2012 היתה הצלחה?
"אני אומר בדיעבד שהיה צריך לעשות את זה ב- 2011 או  ב-2013. זה לא נכון מבחינה כלכלית לעשות את זה".

אז יש תכניות?
"הכוונה קיימת. זה תלוי במצב הבטחוני של מדינת ישראל שזה גדול עלינו מלהשפיע עליו. יש פה שיקולים כלכליים מאוד מהותיים, והנסיבות השתנו בשנתיים האחרונות גם בתוך הארץ וגם מחוצה לה.

"מאחר ואני יותר מעורה ויותר מכיר אנשים בעולם בשנתיים האחרונות, אני מקבל עוד מידע שלא היה חשוף לפני לפני זה. מאחר וקרו פה עוד מספר צעדים בארץ בנושא של הקצבות ותמיכות שהם משחקים לרעתנו, גם כאן נדרשת חשיבה. המצב הביטחוני, ההשפעות הכלכליות של חברות ציבוריות או פרטיות בארץ והיכולת שלהם לצמוח, גם הם משתנים בהתאם לכל המצב הביטחוני כאן ועל זה יש לנו פחות מדי שליטה. הכל יכול להתחיל וליפול על כסף.

לא נשאר יותר מדי כסף לנבחרת | חברי חנית עם המאמן אורי זילברמן. צילום: יאיר בן עמי

לא נשאר יותר מדי כסף לנבחרת חברי חנית עם המאמן אורי זילברמן | צילום: יאיר בן עמי

"מקורות הכסף של איגוד הטריאתלון מצטמצמים בגלל המדיניות השגויה של משרד הספורט בנושא הענפים המועדפים. אנחנו נכווים מהפעילות הזו ולהערכתי נראה את התוצאות בעוד שנתיים-שלוש בהקטנת פעילות הספורט בישראל בכל הענפים פרט לענפים מועדפים. יש 12 ענפים מועדפים שעל פי ועדת לובצקי היה צריך לתעדף אותם. המהות של לובצקי היתה הגדלת ההכנסות הציבוריות ומתן מענק שנתי גדול יותר כדי לתמוך בפעילות של אותו ענף. מה שעשה ראש מנהל הספורט עם הענפים המועדפים הוא למעשה חיתוך ורטיקלי על פעילות משרד הספורט לכל מיני תחומים שלובצקי בכלל לא דיבר עליהם כמו למשל פרחי ספורט. כל הרעיון היה לרשום עוד 50 אלף איש כספורטאים, כדי להציג את זה כנראה אחר כך במדד המדינות בעלות מספר הספורטאים הגבוה.

משלמים הרבה כסף | הטריאתלטים הצעירים בפנימיית המחוננים בוינגייט. צילום: יאיר בן עמי

משלמים הרבה כסף | הטריאתלטים הצעירים בפנימיית המחוננים בוינגייט. צילום: יאיר בן עמי

"התנערות מענפים שהם לא ענפים מועדפים לא יכולה לעזור לנו בקידום התחרויות האלה כאן בארץ. לכן אנחנו צריכים בעצם לשקול את הצעדים האלה. אני לא רואה חברה פרטית ששמה כל כך הרבה כסף על הדברים האלה. חסויות פרטיות שיש לנו היום הן הגדולות ביותר שהיו לנו אי פעם. עדיין זה לא מספיק כדי לתמוך בכל הפעילויות האלה ולכן פה אנחנו צריכים לבחור על מה אנחנו שמים את המשקל . אני מאמין שרון דרמון יתחרה בריו ב- 2016 וזה ייתן דחיפה ציבורית לענף. מרגע שהוא יהיה ברשימה האולימפית תהיה יותר מודעות, יותר סקירה שבועית של הפעילות שנעשית בטריאתלון, לא רק באתר שוונג אלא בעיתונות ארצית כמו שבטניס מדווח על כל מקום 30 של שחר. רון אמנם ירד כי הוא לא התחרה כמה תחרויות, אבל הוא היום 114, כשאמיתי כבר 203 או 204 בעולם. פתאום יש לנו שני ספורטאים בדירוג גבוה, לא משנה שכרגע באירופה הם 9 ו- 11. יהיו לנו בין  3 ל- 4 ספורטאים בבאקו (המשחקים האירופיים, י.ב.ע), החשיפה הציבורית וההכרה בהישגיות של ספורט הטריאתלון תזכה אותו בחשיפה רבה יותר ואז יהיו יותר אנשים שייחשפו לספורט ויבואו יותר אנשים, כך נגדיל את נתח המשתתפים בתחרויות".

עדיין לא ענית על השאלה, האם גם היום עובדים על הבאת אליפות עולם ב- 2018?
"אנחנו לא ירדנו מזה לגמרי. בגלל המשאבים אני היום יותר בעד אליפות אירופה מאשר אליפות עולם. והכל כרגע עניין תקציבי. מאחר והיו רעידות אדמה תקציביות פה בארץ, שאני לא יכול להסתמך לא על מי שעומד בראש משרד הספורט ללא קבלת ערבויות מתאימות, אנחנו לא יכולים להגיע לשם. לכן חשוב לנו לנהוג באחריות כלכלית לפעילות של האיגוד ולא לגרום לשקיעה של הספורט במקום לפיתוחו".

האם לא היה נכון לשמור את האופי הבינלאומי של טריאתלון אילת? לא צריך יותר מ- 20 אלף יורו עבור זה
"קודם כל זה לא נכון יש עוד הרבה עלויות. גם את זה אנחנו שומרים"

השנה תהיה תחרות בינלאומית?
"השנה לא".

גם בשנה שעברה לא היתה (תחרות בינלאומית באילת).
"כי אנחנו צריכים להשקיע קודם כל במה שטוב לטריאתלטים בארץ לפני שאנחנו פועלים עבור אירופה. המטרה היא להשקיע יותר בפיתוח הטריאתלון הישראלי, גם באייג' גרופ וגם בספורט המקצועני, לפני שאנחנו לוקחים אחריות כלכלית שאנחנו לא יכולים לעמוד בה או שתגרום נזק לפעילות שלנו. אנחנו הולכים לכיוון גם של גביע אירופה, גם של פרמיום, גם גביע הנוער  באותה תחרות ולא לעשות חצי חצי. אני מאמין שגם הפעילות ההישגית שלנו והיכולות אנחנו נהיה עם שלושה או ארבעה נציגים בבאקו. זה יתרום לעוד חשיפה, יבואו עוד אנשים, נגדיל את מספר החברים באיגוד".

בונים בעיקר עליו | רון דרמון

בונים בעיקר עליו. רון דרמון

אין חשיפה יותר גדולה מהטריאתלט בארץ נהדרת, טריאתלון חשוף, כולם יודעים מה זה טריאתלון
"היום אנחנו מקבלים הטבות שקורה משהו שמציגים אותו באור שלילי. זו התרבות שנוצרה, לא? יש לנו כבר ספורטאים טובים  מדורגים גבוה, נמצאים באליטה העולמית. שנה הבאה זה יהיה הרבה יותר בולט. אני מאמין שנצליח לגרום גם לעיתונות להכיר ולדווח תוצאות חיוביות ולא רק שורה אחת: רון דרמון מקום שלישי בתורכיה, אמיתי יונה מקום עשירי. שתי שורות כאלה קצרות שאף אחד לא רואה אותן אלא אם באמת רואים שלבים בהתקדמות לאולימפיאדה ואם תינתן תשומת לב למשחקי אירופה שיהיו שנה הבאה אז אני מאמין שאנחנו נצליח להגדיל עוד יותר את הנתח הציבורי. היום אני רואה שכדי שנוכל להגדיל את הענף אנחנו צריכים לאפשר ליותר ישראלים להגיע לספורט".

במספרים, מה תהיה הצלחה? בעוד שנתיים, שלוש, כמה חברים אתה רוצה לראות באיגוד הטריאתלון?
"כמטרה עד סוף 2016, 5,000 חברי איגוד".

מה אתה אומר לאנשים שאומרים שיובל חץ מנהל את האיגוד בדרך של נקמה, הדרה?
"כנראה שאנשים לא יודעים להגיד גם את המילה מקצועי באותה נשימה. אחד מהדברים שאין לי באיגוד זה אינטרס שאני יכול להרוויח ממנו. אני לא מתפרנס מהאיגוד, אני לא מקבל כסף מהאיגוד, אני מקבל החזר הוצאות פה ושם, זה לא פרנסה שלי, זה לא המקצוע שלי, אין לי פה ילדים, אני לא חבר באף קבוצה למרות שאני מעודד ספורטאים, האינטרס שלי שכולם יהיו חברים, אני אישית לא חבר באף קבוצה מאז שסיימתי לאמן בכפר המכביה, כדי להיות נטרלי בתור חבר הנהלה. עצם זה שאני לא חבר באף קבוצה אומר מן הסתם שאין לי הטבות שהקבוצות נותנות. בספורט ההישגי אני מתנהל לפי מה שאנחנו עושים בוועדה לפיתוח הספורט. הפעילות של הועדה לפיתוח הספורט היא הדרך שבה אנחנו רואים נכון לנהל. החלטות מתקבלות רוב הפעמים על ידי הפורום הרחב של הוועדה, בוודאי ההחלטות המקצועיות. יש לי הרבה מאוד יוזמות. הרבה מאוד רעיונות. אני תמיד פתוח לקבל רעיונות חדשים, אבל אני לא מקבל החלטות לבד אלא בוועדה לפיתוח הספורט שזה התפקיד המהותי שלי במקצועיות של הכוונת ספורטאי ההישג. מבחינת יושב ראש איגוד כמו שאמרתי לך קודם אני לא מתערב בפעילות של ועדות. אני לא מתערב בהחלטות בתחרויות כמו שאנשים חושבים שאני יכול לתקן פסילה בתחרויות ובאים אלי.

"אני לא מתערב בהחלטות של ועדת שיפוט. אני יכול לתת מהניסיון שלי ברעיונות לילדים ולנשים ליוסי אבל הוא מוביל את האג'נדה שלו. יש היום מנכ"ל שלקח ממני את כל הפעילויות שאני לא אמור לעשות אותן בתור יושב ראש ואני יכול להגיד שהיום אחרי תשעה חודשים אני לא מתעסק בפעילות פרט לוועדה לפיתוח הספורט ולא בפעילות שיושב ראש לא צריך להתעסק בה. אני יותר פנוי לקידום הספורט ההישגי. ולדברים שבאמת יושב ראש איגוד נדרש אליהם. יש מנכ"ל שלקח אליו את רוב הפעילויות והסמכויות ומנהל את האיגוד בצורה מצוינת מבחינתי ואני חושב שגם ההנהלה נותנת את הדעת לכך ומרגישה את זה, וגם חברי האיגוד שרואים את התחרויות שמנוהלות היום בצורה אחרת. בשיטה אחרת. אני נותן לאנשים טווח פעולה ומרווח פעולה גם אם לא תמיד זה כמו שאני חושב שזה צריך להיות. אני חושב שאנשים צריכים להוביל".

טור דעה אישי על המקרה של רוני פישמן – באתר האיגוד, בעמוד הבית, טור דעה שלך על המקרה – אתה לא רואה בזה התערבות?
"לא היה טור כזה אם לא הייתה נעשית פעילות פייסבוק שמשמיצה אותי אישית".

וזו בדיוק אחריות של יו"ר, להפריד את העניין האישי מהלאומי.
"אנחנו חוזרים לענייני בית משפט, אז אל תכניס אותי לענייני רוני פישמן. בוא נזכור שאנשים שבדרך כלל נוח להם לפנות למקום אחד, נוח להם לא להבין או שהם לא מסוגלים להבין שיש מספר אנשים בעלי תפקידים והם לא יודעים לעשות את ההפרדה בין מספר בעלי התפקידים. בין אם זה תפקיד של אותו בן אדם או בן אחד נושא בשני כובעים, נוח להאשים את הכל באדם אחד".

לא נכנס לעניינים שלה מחוץ לבית המשפט | רוני פישמן. צילום: יאיר בן עמי

לא נכנס לעניינים שלה מחוץ לבית המשפט | רוני פישמן. צילום: יאיר בן עמי

אבל אתה לא עשית את ההפרדה אישית… בין תפקידך כיו"ר לבין התקפה אישית שנעשתה בפייסבוק של נערה בת 15 ואתה לא רוצה לענות כי זה בבית משפט, אבל אני יכול להביא לך עוד דוגמאות בהם לא עשית את ההפרדה בין הפרטי, יובל חץ לבין העובדה שאתה מלא תפקיד ופונה לאלו שהצביעו עבורך, לאלו שעובדים אתך ולא כיו"ר. אתה לא ידעת לעשות את ההפרדה.
"אף אחד לא עובד איתי כולם מתנדבים חוץ מהבחור פה (התכוון מנכ"ל האיגוד, שי כרם שנכח בראיון, י.ב.ע.) שעובד איתי".

אתה בעצמך אמרת שאין כאן אנשים בלי אינטרס.
"נכון. האינטרס שלי הוא אחד ויחיד והוא קידום ספורט הטריאתלון בישראל והטריאתלטים. זה האינטרס שלי".

עוד שנתיים יהיו עוד פעם בחירות. תתמודד שוב?
"אני לא גלנט".

מה זאת אומרת?
"אני לא איש של הבטחות".

מה אתה רוצה לזכור בעשייה שלך בתום ארבע שנים כהצלחה?
"מנכ"ל שיודע להוביל את האיגוד לפיתוח ספורטיבי ועסקי. הגדלת מספר הטריאתלטים בישראל בכל המגזרים: ילדים, נוער, ספורט הישגי, בוגרים, נשים, מיעוטים ופרא-טריאתלטים. בספורטאי הישג בבאקו 2015, עבדנו קשה בשביל זה".

בבאקו כבר יש לנו שלושה מתחרים, כמה משתתפים זה הצלחה?
"בין 3 ל-4. יש שלושה בטוחים. שלושה זה הצלחה, ארבעה זו הצלחה מרובה".

ובריו? (משחקים האולימפיים 2016, י.ב.ע.)
"משתתף אחד בריו ובטוקיו (המשחקים האולימפיים 2020, י.ב.ע.) שניים. אנחנו חייבים בתור ענף אולימפי, אמנם ענף אולימפי צעיר, גם למצות את הפוטנציאל וגם להרים את הענף גם כדי לתרום לפיתוח שלו בעיני ספורטאי הישג שיראו שאפשר להגיע הכי רחוק שאפשר. בריו אנחנו מבחינתנו נשתתף ובטח גם נגיע להישגים. הדרך ארוכה אבל אני חושב שאנחנו בצורת הפנייה שבה אנחנו פנינו וקידמנו את ספורט ההישגי בשנים האלה, הדרך היא טובה למרות כל הקשיים שבאמת, הם שניים, אחד הם תקציביים והשני הם מקצועיים. אנחנו לא מנוסים בהכשרת ספורטאים ברמות הגבוהות ואנחנו פועלים כדי ללמוד יותר גם על מקצוענות אימונית וגם על מקצוענות ניהולית איך להגיע ליעדים האלה ואיך לכבוש אותם. זה לא מובן מאליו. ואנחנו גם יודעים ואנחנו אומרים שאנחנו לא יודעים ולכן אנחנו לומדים. אנחנו מרשים לעצמנו לשרטט את הדרך ולשנות את השרטוט הזה מידי פעם ואנחנו מגדירים קריטריון ואנחנו יודעים גם לשנות אותו בהתאם לצורך ובהתאם לרמת ההישגים. תשמע אותי היום מדבר עם חברי נבחרת ישראל וכל קבוצות ההישג ואני מסביר להם בצורה הכי ברורה – זה שאתם פה טובים בארץ זה מאוד נחמד אבל המדדים שלנו הם לפחות אירופאים וצריכים להיות עולמיים".

באיגוד מאמינים בפעילות שלהם | טריאתלון תל אביב. צילום: יאיר בן עמי

באיגוד מאמינים בפעילות שלהם | טריאתלון תל אביב. צילום: יאיר בן עמי

איך היית רוצה לסכם ראיון כזה?
"בספורט הטריאתלון אנחנו עוסקים בעיקר בפיתוח ענף הטריאתלון בארץ ויש הרבה מאוד פרויקטים שרצים, וכולם חיוביים. אנחנו כבר רואים גידול במספר המשתתפים. מספרי חברי האיגוד היום הוא קרוב ל-2,200 איש, כשליש נשים. ליגת הילדים גדלה מאוד. אנחנו מאמינים בפעילות הזאת. אנחנו פשוט רוצים לפרוץ מעבר לכך. יש תחרויות חדשות השנה, היה את אכזיב ואת עכו. הגדלנו את הפעילויות והפרויקטים שבהם אנחנו עוסקים כדי לפתח את ספורט הטריאתלון בארץ.

"אנחנו רוצים לנהל את הספורט בצורה יותר מקצוענית. את זה המנכ"ל עושה בעזרת הצוות שלו בין אם זה חברי ההנהלה או הצוות במשרד. אנחנו ייעלנו וחסכנו בתהליכי הרישום לתחרויות- שינינו אותם. האכיפה שלנו היא הרבה יותר טובה, השליטה שלנו על הפעילויות, הנתונים של חברי איגוד הרבה יותר טובה וזה יחסית חדש. אנחנו נמצאים היום לדעתי במקום שציפיתי להיות בו מתישהו באמצע השנה הבאה מבחינת הציפיות מהפעילות הזאת של החלפת המנכ"ל. ואנחנו צריכים לראות הישגים חדשים גם בספורט המקצועי, ואנחנו באמת בהישגים הטובים ביותר שהיינו בהם עד היום. אנחנו מקימים קבוצה שנקראת טרי-טים-יזראל, שזו בעצם קבוצה של האייג' גרופרים הטובים ביותר. עד היום היה לנו את גביע הליגה – היינו עושים טקס סיום שנה, נותנים גביעים למובילים בליגה. את המובילים האלה נראה כבר בתחרויות הבאות במקום מצוין בשטח ההחלפה באזור שמיועד לספורטאים הטובים ביותר בקבוצות הגיל. הם בעצם ישמשו שגרירי הטריאתלון גם מבחינת ההישגים, גם מבחינת הנראות של הטריאתלון ואני מקווה שזה יהיה כבר מנתניה ואם לא אז מהתחרות הבאה.


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג