פציעות ספורט || יש לכם דלקת? כך תטפלו בה

בעידן שבו גם ספורטאים חובבים יכולים להשיג בקלות תרופות אנטי דלקתיות חזקות ולא זקוקים לרופא בשביל זה, חשוב לדעת מתי באמת צריך אותן ומהן האפשרויות לטיפולים בדלקות שרירים. כתבה שנייה ואחרונה בסדרה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
יש לכם דלקת? איך מטפלים בה?
יש לכם דלקת? איך מטפלים בה?

לכתבה הראשונה בסדרה: נפצעתם? כך תדעו אם יש לכם דלקת

בכתבה הקודמת בנושא הסברנו מהם המאפיינים של דלקות בשרירים ואיך נדע להבדיל בינן לבין פציעות אחרות. זיהיתם את הדלקת? כעת השאלה הנשאלת היא איך מטפלים בה ומה זה בעצם אומר לטפל בדלקת?

אם תכנסו באופן אקראי להיסטוריות תכתובות הוואטסאפ של קבוצת ריצה ממוצעת של רצים מתקדמים, סיכוי גבוה שתתקלו שם בשאלה "יש למישהו ארקוקסיה?". ומיד לאחר מכן תגיע התשובה "בטח, בוא לקחת". הרבה מאוד רצים מנוסים הפכו עם השנים גם ל"מאבחנים". הדבר האחרון שרץ שנמצא במסגרת של תכנית אימונים רוצה לשמוע זה רופא מקופת החולים שיגיד לו "תנוח". גם אם מבחינה תאורטית זה הדבר הנכון לעשות, לך תסביר לרופא שעובד לפי הספר שאתה בעצם ספורטאי שצמוד לתכנית אימונים מסוימת.

51475

מה עושים עכשיו? | צילום: thinkstock

אתם רצים ולא רופאים

אז למה זה גורם? לכך שאנשים מחליטים על דעת עצמם לצרוך תרופות אנטי דלקתיות שהן תרופות מרשם ויש להן תופעות לוואי. במקרים רבים זה עוזר להם לכאבים, אבל השאלה היא אם זה מה שעוזר להם להחלים מהדלקת? ערן מנגל, מנהל הפיזיותרפיה ב"מדיקס" – המרכז לטיפול בספורטאים, מסביר: "בכדורים האנטי-דלקתיים יש נוגדי כאבים חזקים מאוד. זה משכך את הכאב, וספורטאים רבים חושבים שהבעיה נפתרה ושאפשר להמשיך. זה לא תמיד מדויק. דלקת היא בדרך כלל תוצאה של שימוש יתר, ואז יש בעיה מכנית. זה אומר שהטיפול צריך להיות לאו דווקא תרופתי אלא תיקון הבעיה המכנית. יכול להיות שטיפול תרופתי של 10-14 יום יוכל לעזור, אבל מחקרים בנושא של מתן כדורים נוגדי דלקת לספורטאי סבולת הראו שהכדורים יכולים לגרום לפגיעות בכבד, בכליות ובמעיים. אז כדאי להימנע מהם וכן להשתמש בכדורים נוגדי כאב כי בסופו של דבר אם נבצע פעילות עם כאבים אז הגוף יתקן את עצמו בדרכים אחרות והפציעה תעבור למקום אחר. חוץ מזה, כל פציעה מלווה בתהליך דלקתי, כך שיכול להיות שאני אקח כדור אנטי דלקתי שירגיע את הכאב, אבל הבעיה היא בכלל אחרת".

לכל פציעה יש סיבה

אז מה בעצם עושים כשפונים לטיפול? "בדרך כלל אני מזהה מיידית את הסיבה לדלקת", מסביר מנגל ומוסיף, "ברוב המקרים אני לא מוריד אנשים מפעילות גופנית, אבל אני עושה את ההתאמה מבחינת העומסים ומבחינת צורת העבודה. אם זה כאב שמופיע אחרי זמן מסוים זה אומר לעשות ריצות קצרות יותר, ואם זו תנועה מסוימת שעושים בשחייה אז לא לעשות אותה. זה נדיר שאני אגיד למישהו לא לעשות שום פעילות במשך יותר משבוע במקרה של דלקת. ואז מתחילים בטיפול וזה מאוד אינדיבידואלי. יש אנשים שיזדקקו ל-2 עד 3 טיפולים ויש כאלה שיצטרכו יותר. אפשר לטפל בדלקת באמצעות תרגילים שונים, במקרים רבים עושים דיקור במטרה לאזן את הגוף אם זו הסיבה שגרמה לדלקת, מתיחות שונות. אלו הצורות הבריאות והיעילות ביותר לטיפול בדלקות".

ריצה, גבר רץ על דשא

ברוב המקרים לא צריך להפסיק פעילות | צילום: thinkstock

ליאור כץ, פיזיותרפיסט ומומחה לפציעות ריצה מתייחס לדלקות אופייניות לרצים ומסביר: "לכל פציעה יש סיבה, יש משהו שעומד מאחורי זה וכל כאב מלמד אותנו שיש משהו שאנחנו לא עושים בסדר. אני באופן אישי מצלם את הרץ בפעולה. אני בודק את הטכניקה שלו ואם חלוקת הכוחות שלו נכונה. אני בודק מה חזק ומה חלש, אני בודק חוסר איזון. אני בוחן את אימוני החיזוק שלו ואז מחבר את הכל לטכניקה. יש מקרים שבהם אי אפשר לרוץ ואז אני ממליץ על אימונים חלופיים כשהאימון הטוב ביותר שאפשר לעשות הוא ריצה במים. חוץ מזה אפשר גם לרכוב על אופניים, לשחות, לחתור כדי לשמור על כושר אירובי, אבל זה לא כל כך מקביל לריצה".

תעבירו את זה הלאה: 5 מסקנות שתיקחו עמכם לשיפור הריצה

1. כדורים אנטי דלקתיים כגון ארקוקסיה או אטופן יכולים להיות מאוד מטעים. אם נוטלים אותם בקלות ראש, אפשר להגיע למצב שבו יוצאים לאימון עם דלקת קיימת או בכלל עם פציעה אחרת, וכל זה עוד לפני שטיפלנו בבעיה העיקרית.

2. כדורים אנטי דלקתיים יכולים לטפל בדלקת במידה ולוקחים אותם לפרקי זמן ארוכים, אנשים רבים מעדיפים להימנע מזה מאחר ומדובר בכדורים חזקים שעלולים להזיק לאיברים אחרים בגוף כמו הכבד, הכליות והמעיים.

3. לכל דלקת יש סיבה, ובמקרים רבים דלקת בשרירים היא תוצאה של תנועות לא נכונות, שרירים מסוימים שהם חלשים מדי וחוסר איזון בגוף. אף אחד לא מושלם, ולמעשה אצל רוב המתאמנים החובבנים אפשר למצוא בקלות לפחות אחת משלוש התופעות שהוזכרו כאן. זו בדיוק הסיבה שרוב הרצים החובבנים שמתאמנים לריצה, רכיבה או שחיה למרחקים ארוכים, סובלים מדלקות בשלב כזה או אחר. כמובן שזה לא פוסח על הספורטאים המקצוענים, וגם לרבים מהם זה קורה. בריצה יש יותר סיכוי לפציעות בגלל הזעזוע של הגוף.

4. לכל דלקת יש סיבה, אבל הרבה דברים ניתנים לתיקון. אם אנחנו מצפים מהגוף שלנו להיות מכונה שתרוץ 42.2 קילומטרים לצורך העניין, למה שלא נתחזק אותה? כשמדובר ברכב שלנו, מישהו במכון הטסטים יגיד לנו שאנחנו חייבים לכוון פרונט. כשמדובר בגוף שלנו, אם לא נשאל אז אף אחד לא יעיר לנו על חוסר איזון שהוא גורם מרכזי להיווצרות דלקות. ברוב המקרים, נגלה את זה רק כשנגיע לאנשי מקצוע.

5. במקרים רבים נוכל לטפל בעצמנו. אפשר להקל על כאבים של דלקות גם באמצעות קרח (והרבה) ויש שיגידו שגם עיסוי המקום עוזר. זו גם נטייה של ספורטאים רבים, לשלב צריכה של כדורים אנטי דלקתיים עם קירור המקום ומי שמגדיל ראש ויודע באיזו דלקת מדובר, יכול למצוא אפילו מתיחות יעילות באינטרנט. לדוגמה, אם אתם סובלים מ-ITB, שזו דלקת נפוצה מאוד בקרב רצים, תוכלו לקרר את המקום, למצוא עשרות סרטונים של מתיחות ותרגילי חיזוק ל-ITB ביוטיוב, ותוך כדי השיטוט ברשת תגלו שגליל ספוג קשה יכול לעזור מאוד לטיפול בבעיה. אפשר לצאת מזה גם לבד, אבל דלקות יכולות לחזור מהר מאוד והדבר החשוב ביותר הוא למצוא את הסיבה. יכול להיות שהטיפול יהיה הרבה יותר פשוט ממה שחשבתם.

יוטיוב | 3 דרכים לטיפול בפציעת ITB


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • דני דן הגיב:

    1. מדבר רק על דלקות ברגליים של רצים, אבל יש גם שרירים בידיים ובכתפיים. מה איתם?
    2. למעשה המאמר לא אומר כלום. עש כדורים, אפל תשאל רופא.
    3. אפילו לא אומר מה קורה או יזק משימוש חד פעמי (גלולה אחת או 2) של ארקוקסיה או אתרופן עד להגעה לרופא.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג