פירוק לגורמים: המדריך המקיף למושגי אופניים

יודעים כבר מה זה ריג'יד, קלינצ'ר או סטם? לאופניים חלקים רבים עם שמות מפוצצים, אז עשינו לכם סדר בבלגן עם מדריך מהיר הסברים קלים ופשוטים שכל רוכב מתחיל יוכל להבין
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

סדנת אופניים 01 | סדנת אופניים 02  | סדנת אופניים 03

מי שמביט על האופניים מהצד עלול להבהל מרוב החלקים והשמות המפחידים. רצוי שכל רוכב יכיר את מושגי היסוד הבסיסיים, על מנת להבין כיצד אופניו פועלים וכדי לדעת להסביר תקלות. אחרי שנרגעים ופורטים את חלקי האופניים לחלקים קטנים יותר, מבינים שהשד אינו כזה נורא ואפילו יכול להיות מעניין.

חלקי האופניים

רצוי שכל רוכב יכיר את מושגי היסוד הבסיסיים, על מנת להבין כיצד אופניו פועלים

ריכזנו עבורכם את מרבית החלקים החשובים באופניים למדריך אחד:

אוכף

אוכף אופניים

אם אתם רוכבים שעות רבות על האופניים, חשוב להתאים את האוכף | צילום: Rkclx

עוד כתבות אופניים בשוונג
עפים על זה: כיצד מטיסים אופניים לתחרויות או לטיולים?
סדנת אופניים || האם רוכבי כביש צריכים להחליף צמיגים בחורף?
תרגילי הכוח הטובים ביותר לרוכבי אופניים

האוכף, עליו יושב הרוכב וניתן לכוון את גובהו באמצעות מוט האוכף. ישנו מגוון גדול של סוגי אוכפים לרוכבי כביש, שטח או רוכבים עירוניים. אם אתם רוכבים שעות רבות על האופניים, חשוב להתאים את האוכף על מנת למנוע כאבים מיותרים באזור עצמות הישיבה, שיפשופים והרגשה לא נעימה. כאבים הם לא חלק מרכיבה על אופניים, הם מעידים על חוסר התאמה של האופניים לרוכב. ישנם אוכפים במידות רוחב שונות כך שלפעמים צריך להתנסות במספר דגמים עד שמגיעים לאוכף המושלם לטוסיק שלכם. לא תמיד אוכף מרופד ורחב הוא בהכרח הנוח ביותר. לכן, אם לפני רכישה של אוכף יש באפשרותכם להתנסות בו, זה מצב אידיאלי וכמובן אם אתם הולכים להתאמת אופניים, חשוב להקפיד ולמדוד את רוחב עצמות האגן שלכם וכך להתאים את האוכף הטוב ביותר עבורכם.

כידון

כידון אופניים

הכידון הוא אמצעי ההיגוי של האופניים והוא מגיע במספר צורות | צילום: AndrewDressel

הכידון הוא אמצעי ההיגוי של האופניים והוא מגיע במספר צורות באופני הרים ובמספר גדלים באופני כביש. באופני הרים תמצאו כידונים ישרים או מעוקלים שעשויים ממגוון חומרים. חשוב לדעת שאת הכידון אופני ההרים ניתן לחתוך בחנות ולהתאים למידות הרוכב. באופני כביש חשוב מאוד להתאים את מידת הכידון לרוכב על מנת להימנע מפציעות וכאבים מיותרים. הכידון מחובר לאופניים באמצעות הסטם (מוט הכידון).

בולם זעזועים

בולם אופניים

אם האופניים מצויידים בבולם זעזועים קידמי וגם אחורי הם יקראו "אופני שיכוך מלא" | צילום: Victorvandenberg

תפקידו של הבולם הוא לשכך את הזעזועים שמגיעים מהקרקע ולשפר את אחיזת הגלגל בקרקע. באופני הרים תוכלו למצוא מגוון רחב של בולמי זעזועים. אם האופניים מצויידים רק בבולם זעזועים קדמי, הם יקראו "אופני זנב קשיח". אם האופניים מצויידים בבולם זעזועים קדמי וגם אחורי הם יקראו "אופני שיכוך מלא". חשוב לציין שישנם אופני הרים ללא שיכוך כלל הנקראים ריג'יד. אופני כביש אינם מצויידים בבולמי זעזועים כלל. אולם, חברות אופניים רבות מנסות למצוא פתרונות "שיכוך" באמצעות ייצור שלדות מחומרים סופגי זעזועים, כמו קרבון (סיבי פחמן) שמרככות את הרכיבה בדרכים קשות.

דוושות

פדאלים אופני הרים

קיימות דוושות המצויידות בתפסים המכונים קליפסים. אותם קליפסים מחברים את הנעליים לדוושות | צילום: NxNW

דוושות מכונות גם פדלים באנגלית ועליהם לוחץ הרוכב באמצעות כפות רגליו. ישנן מספר סוגים של דוושות, חלקן מותאמות לרוכבי כביש וחלקן לרוכבי הרים. ישנן דוושות שטוחות (מכונות פלאט) שמיועדות לרוב הרוכבים שמתחילים לרכוב גם בשטח וגם בכביש. קיימות דוושות המצויידות בתפסים המכונים קליפסים. אותם קליפסים מחברים את הנעליים לדוושות לצורך מעבר כוח ישיר ויעיל יותר. חיבור הנעליים לדוושות גורם להנחת כף הרגל במיקום מדויק יותר ומפחית את הסיכוי לפציעות ושחיקה מיותרת. חיבור הנעל לדוושה מאפשר דיווש עגול ונכון יותר שכן החיבור מאפשר להפעיל כוח לטובת מהירות הרכיבה, גם במשיכת רגל מעלה ולא רק בלחיצת הרגל מטה.

יש צורך בנעלי רכיבה יעודיות לצורך השימוש בקליפסים. קליפסים לרוכבי כביש שונים מקליפסים לרוכבי שטח. הקליפסים שמיועדים לרכיבה בשטח בנויים להשתחרר בקלות יחסית בגין הצורך הצפוי בהוצאת רגל לצורך איזון בשטח משתנה וכן בנויים בצורה שלכלוך ובוץ לא ישביתו את פעולתם. היות שהצרכים ברכיבת שטח שונים מאלו בכביש הקליפסים לרכיבה בכביש בנויים אחרת מהקליפסים לרכיבה בשטח. כך למשל הקליפסים לרכיבה בכביש רחבים ובנויים בצורה שמחברים את הנעל בצורה קשיחה לצורך העברת כוח מיטבית.

שרשרת

שרשרת אופניים

חשוב לנקות ולשמן את השרשרת בשמן ייעודי על מנת למנוע חלודה | צילום: Tony Webster

השרשרת היא חלק מרכזי במערכת הנעת האופניים. השרשרת עשוייה מחוליות ולעתים, בגלל עומס יתר שמופעל עליה, בחירת הילוכים לא נכונה או העברת הילוכים שגויה, היא עלולה להיקרע. רצוי להחזיק בכיס חולץ שרשרת (ניתן לרכוש כחלק מארגז הכלים הבסיסי לרוכב) ולוודא לפני רכיבה שאתם יודעים כיצד מפעילים את החולץ ומטפלים בשרשרת קרועה.

חשוב לנקות ולשמן את השרשרת בשמן ייעודי על מנת למנוע חלודה, שעלולה לפגועה בחלקים נוספים של האופניים. ישנם סוגי שמנים שונים, בהם כדאי להשתמש בהתאם למזג האויר (חורף/קיץ). אחת לתקופה (תלוי בכמות הקילוטרז' שלכם), חשוב לקחת את האופניים לבדיקה ולבקש לבדוק את מתח השרשרת. למכנופן יש מדיד מיוחד לצורך כך ואם דרושה החלפת שרשרת רצוי לא לדחות את המועד, בטח לפני תחרויות או אירועי רכיבה חשובים.

צמיגים

צמיג אופניים

צמיג לא תקין או לחץ אויר לא נכון לאותו צמיג או שאינו מותאם לתנאי הדרך, עלולים לפגוע ביכולות הרכיבה | צילום: Jose.cfr

לצמיגים משמעות עצומה על ביצועי האופניים. צמיג לא תקין או לחץ אוויר לא נכון לאותו צמיג או שאינו מותאם לתנאי הדרך, עלולים לפגוע ביכולות הרכיבה עד כדי סכנת החלקה ונפילה. אריג הצמיג מופיע בצפיפות שונה בצמיגים שונים. צפיפות שבשמה המקצועי נקראת (TPI (Threads Per Inch צפיפות המצוינת במספר הרשום על גבי אריזת הצמיג. לרוכבי כביש ה-TPI חשוב כיוון שהוא מבדיל בין צמיגים עבים וקשיחים יותר שיתאימו לדוגמה לרכיבות אימון או רכיבות בדרכים קשות בהן הסיכוי לתקר גבוה לבין צמיגים קלילים שמתאימים לתחרויות. באופני כביש, בשונה מאופני הרים, יש מידת צמיג אחת ושני סוגים שונים של צמיגים. צמיגי קלינצ'ר (Clinchers) הסטנדרטיים וצמיגי טובולר (Tubular) שהם צמיגים ללא פנימית.

באופני הרים הסיפור קצת יותר מורכב. ישנם כמה מידות גלגלים: 26 אינטש הישן והטוב, 27.5 אינטש וכן קוטר גלגל, 29 אינטש. גלגל ה-29 אינטש מאוד אהוב על רוכבים בארץ ובעולם. לכן, לפני שאתם קונים צמיגים, חשוב לדעת מה הוא קוטר הגלגל שתרצו.

באופני הרים ישנו פרמטר חשוב של רוחב צמיג שמשתנה בהתאמה לפי סיגנון הרכיבה. ברכיבה בסינגלים ורכיבות XC Cross Country ומרתון, משתמשים בצמיג שאינו רחב מאוד אך בעל אחיזה טובה. ברכיבה בחול כמו חול ים נשתמש בצמיג רחב מאוד. רוחב הצמיג נמדד כאשר הצמיג מנופח.

על צמיגי אופני ההרים ישנן קוביות שמסייעות לאחיזה. חשוב לשים לב שהקוביות לא יהיו שחוקות מדי ושגומי הצמיג לא יהיה יבש ומתבקע. גם באופני הרים ישנם צמיגים עם פנימית וצמיגי טיובלס (ללא פנימית). לגבי תקרים, קיים חומר נוזלי ייעודי שתפקידו לסתום חורים. יש נוזלי סתימה לשימוש בצמיגי טיובלס ונוזלים לשימוש בפנימיות. הצמיג מורכב על חישוק הגלגל. חשוב לשים לב לכיוון הרכבת הצמיג. זאת, כיוון שרוב הצמיגים מיועדים לרכיבה בכיוון מסוים ולכן מסומן עליהם חץ קטן המורה על כיוון הגלגול.

לחץ אוויר תקין באופניים הוא דבר חשוב מאוד. לחץ נמוך מדי (נמדד ב-PSI) גורם להאטה של מהירות הרכיבה וגם יכול לגרום לתקר כמו snake bite באופני הרים. מושג זה, הכשת נחש", הוא כינוי לתקר בצורת שני חורים שנגרמים לרוב מלחץ אוויר נמוך. מאידך, לחץ אוויר גבוה מדי, יכול לגרום לאחיזת שטח לקויה.

בלמים

בלם דיסק

ברוב אופני ההרים תמצאו בולמי דיסק | צילום: Roletschek

הבלמים או בשמם הלועזי ברקסים, הם מטבע הדברים חלק חשוב מאוד באופניים ולכן הכרחי ביותר לתחזק ולשמור עליהם. באופני כביש ישנו מנגנון בלימה בצורת V הקיים גם בחלק מהדגמים של אופני ההרים, אך ברוב אופני ההרים תמצאו בולמי דיסק. הדיסק נלחץ בעת בלימה בין שתי רפידות המותקנות בתוך ה"קַליפֶּר" וחשוב מדי פעם לבדוק שהרפידות אינן שחוקות ואם הגיע הזמן להחליפן. כשמשמנים את האופניים, חשוב מאוד להימנע מהתזת שמן לאזור הבלמים.

מדי תקופה רצוי להחליף את השמן הנמצא במערכת הבלימה של הדיסק ולעתים אף להחליף את הצינורות מובילי השמן. בבלמי V, יש צורך תקופתי לבדוק את הכבלים ולחליפם במידת הצורך אחרת עלול להיווצר מצב בו הבלמים לא יתפקדו כראוי וכנדרש, דבר מסוכן ביותר.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג