על ניצחון הלב – ספורטאים מאמנים והדרך: חלק ג

אלוהים הוא בפרטים הקטנים אוהבים חלק לומר. נקודת מבט ראוייה לוויכוח, אבל את הפרטים הקטנים לא ניתן להזניח. מה הופך ספורטאי לאלוף עולם? מה גורר אחר לפרוש? מה מעצב מנצח? מה שובר את רוחו?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אלוהים הוא בפרטים הקטנים אוהבים חלק לומר. נקודת מבט ראוייה לוויכוח, אבל את הפרטים הקטנים לא ניתן להזניח. מה הופך ספורטאי לאלוף עולם? מה גורר אחר לפרוש? מה מעצב מנצח? מה שובר את רוחו?

מאת:הילה מימון


חלק א- כאן
חלק ב – כאן


אמר לי פעם מישהו, שמידי פעם הבריק במשחקי מילים, שהמילה COACH (מאמן באנגלית) בקריאה פונטית כעברית, תקרא "כוח". עמדת המאמן היא עמדה של כוח, על ספורטאיו. כוח משפיע ומעצב , כוח הנובע בעיקר מתפיסת הספורטאי את המאמן כדמות סמכותית. מעט עמוק יותר ביסודות מערכת היחסים האימונית, נגלה שאמון הספורטאי במאמנו, הוא הברזלים אשר סביבם יצוק הכוח הסמכותי.

המאמנים האוסטרלים בתחום הטריאתלון מכניסים באופן קבוע ספורטאים אל צמרת ההישגים העולמית, כבר מראשית שנותיו של הענף. גם אם בתחילת הדרך חסרו שיטות אימון ספציפיות וממוסדות לענף הנולד. משהו בתנאי העבודה המוקדמים של הספורטאים האוסטרלים, בסביבה ובתרבות הספורט, איפשר להם לבלוט מעל היתר. חלק מאותם ספורטאי עבר הפכו למאמנים המובילים בתחום כיום.

לא נדיר למצוא בעמדות מפתח של ניהול ואימון ספורטאים בכירים בסבב, מאמנים בעלי עבר ושורשים אוסטרלים. דארן סמיט, הוא מקרה בולט בנוף, עם שש ספורטאיות, שש! מכל פינות הגלובוס, חברות קבוצת האימון המצומצמת שלו שיתחרו באולימפיאדה הקרובה.

אם אפשר לתמצת לשלוש את יסודות האימון האוסטרלי אז כנראה שיהיו אלה: שיתוף, מדע, ונדודים.

על השיתוף
בשבוע שלי בוויטוריה, ספרד, שהוקדש למען היכרות עם מאמנים וסביבת אימון שמעמידה מצליחנים בתחום כבר שנים, פגשתי שלושה מאמנים אוסטרלים: ג'ונתן הול וג'יימי טרנר וורוויק דאלזיאל, מאמנו של רון דמון.

הול שהיה אלוף העולם בדואתלון בזמנו, עזב את תפקידו כמאמן נבחרת הבוגרים של אוסטרליה ומונה בפברואר לתפקיד מנהל מקצועי של נבחרת ארה"ב, כשהמטרה המוגדרת היא העמדת ספורטאים אמריקאים באופן עקבי על דוכני המנצחים בסבב העולמי. המינוי הפך את מצבו האישי-מקצועי של ג'ונתן למעט מורכב. הול הוא בן זוגה הרשמי של ארין דאנשם, ספורטאית אולימפית מ2008, שמעט אחרי עזיבתו של הול, חידשה את חברותה שלה בנבחרת האוסטרלית ורשמה כניסה שנייה מרשימה אל הסגל האולימפי. בנוסף לקשר האישי, הול הוא גם מאמנה, כיום במעמד לא רשמי, שכן היא כאמור, חברת נבחרת אוסטרליה היריבה על המסלול האולימפי של נבחרת ארה"ב.

ג'יימי טרנר הוא כיום מאמן הנבחרת הרשמי של אוסטרליה לספורטאי U23, והיה זה שדרך אנשי הקשר של תוכנית טיפוח הכשרונות באיגוד העולמי המליץ על וורוויק דאלזיאל להיות מאמנו של רון דרמון. שולשתם חולקים מידע, חולקים שעות אימון, חולקים את המתאמנים לאימונים משותפים, המטרה משותפת: שיפור הישגים מקצועיים.

על המדע
דאלזיאל שייך לצוות המאמנים של נבחרת טיפוח הכשרונות של הITU, ובנוסף, מחזיק מועדון טריאתלון באוסטרליה, אשר לב ליבו הם ספורטאי הנוער. המועדון שהתפתח במשך יותר מעשור, מאכלס שמות חמים של הענף בנוער העולמי והאוסטרלי. עבודתו של דאלזיאל כמאמן, כבר היוותה קרש קפיצה מקצועי לכמה מהשמות הבוגרים והמוכרים באוסטרליה בעשור האחרון, בעיקר בנשים.

מחזיק בתואר בפיזיותרפיה, לצד תארים במדעי האימון והתנועה, דאלזיאל משלים חלקים בפזל האימוני של ספורטאיהם של טרנר והול ולהיפך. הול חווה את מדעי האימון בעיקר דרך רגליים מדוושות, והסמכות של איגודי האופניים והטריאתלון האוסטרלים. טרנר, מאמן מטעם האיגוד האוסטרלי אשר פעילותו שזורה בפעילות ובתקציבים של ה"מוסד הגבוה לספורט של אוסטרליה" עוזר לקשור את הקצוות. הידע שהם מחזיקים יחדיו נתמך במחקרים, ניסיון מצטבר של עשרות שנות אימון וגישה שחותרת לחדש חידושים שחידשו אחרים. הם חולקים ללא בושה את הידע, והשיתוף נתמך במשפט המחץ שנימק את השקיפות: "אני תמיד מחפש את הדבר הבא, אז למה שאסתיר את מה שעובד עכשיו? ככל שתעלה הרמה זה יהיה טוב לכולם"

על הנדודים

הרשת המקצועית לא מוגבלת לאוסטרליה, וכך גם לגבי סביבת האימונים. אחד הייתרונות הגדולים שבשיתוף ובפתיחות השלושה ביחס לידע ולניסיון שהם מחזיקים הם הקשרים שנוצרים בין ספורטאיהם לספורטאים אחרים בעולם. קשרים המאפשרים לספורטאיהם תקופות שהייה ארוכות מחוץ לאוסטרליה שאינן כרוכות בבידוד ובדידות, הרשת האימונית-גלובלית מאפשרת קיומם של בסיסי אימון גם מחוץ לאוסטרליה, דבר אשר משתלב היטב בעיקר בתקופת השיא של התחרויות באירופה. מבלי להיגרר לנסיעות אינסופיות אשר מקושרות לגיחות קצרות ואשר עולות ממון רב בכסף ובהתאוששות גופנית. הקשרים נתווים לאט ובהדרגה מגילאי הנוער ועד מעמד של ספורטאים בוגרים, העצמאות נלמדת על ידי הספורטאים, הם שותפים לתהליך ולא תלויים

26.7.2012


הילה מימוןהילה מימון
סטודנטית לפסיכולוגיה ביולגיה ותזונה מאמנת טריאתלון וטריאתלטית



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג