גדול ביפן

עידו זילברשטיין סיים עונה מקצוענית ראשונה של רכיבת אופני כביש במדי יוקיו היפנית. לשוונג הוא מגלה בראיון אישי מה קורה באמת מאחורי הקלעים של עולם הכסף הגדול: הפוליטיקה, התככים, הלחצים והחיים התובעניים. ובכל זאת הוא ממשיך אל החוזה הבא כי כישרון יש ובאופק תמיד הטור דה פראנס
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
עידו זילברשטיין אופני כביש
עידו זילברשטיין אופני כביש

יומיים, זה הזמן שעבר על רוכב האופניים עידו זילברשטיין מאז נחת ביפן, נרגש כדי לממש את החוזה המקצועני בו זכה בקבוצת UKYO (יוקיו) השייכת לנהג הפורמולה 1 שעל שמו הקבוצה, ועד שהתרסק ברכיבה. הבחור בן ה-21 משוהם מצא עצמו לבד בארץ זרה, בבית חולים עם שיטות טיפול לא מוכרות לו, וכך הוא נאלץ להתחיל את הקריירה המקצוענית, שאולי אולי תגיע יום אחד לשיא עם הופעה בטור דה פראנס, מי יודע באיזה מיקום.

"פחדתי שלא אסיים". זילברשטיין בשחור במרכז | צילומים: GG - KASAI

"פחדתי שלא אסיים". זילברשטיין בשחור במרכז | צילומים: GG – KASAI

"עוד לא פרקתי את המזוודות בדירה שלי וכבר שכבתי בבית חולים", משחזר עידו השבוע בבית ההורים בארץ. "זה היה קצת מלחיץ. הם עושים שם דברים בדרך בה לא נתקלתי, הרופאים, וכל הסיטואציה די הלחיצה. עוד לא היתה לי תקשורת עם הקבוצה החדשה. באותם ימים הכל נראה גרוע מאוד, אבל אחרי כמה ימים זה עבר. דיברתי עם המשפחה והחברים באינטרנט, התחברתי לרוכבים מהקבוצה, ועכשו זה נראה כמו רגע לא נעים. לא טראומה. פציעות זה חלק מהמשחק בספורט וזו לא הפעם הראשונה או האחרונה שזה קורה".

מההר אל הכביש
לפני עשר שנים התחיל עידו לרכוב עם אבא בשבתות, סתם כדי לטייל מסביב לשוהם על אופני הרים. התחביב הפך לעיסוק עיקרי והוא הצטרף אל קבוצת רוכבי תל אביב – סניף שוהם – אצל המאמן נמרוד דובינסקי, אבל בגיל 15 קרתה התפנית, הירידה אל הכביש. למה?

"לאט לאט הבנו שזה הדבר האמיתי, החברים ואני. זה כמו להשוות אליפות אירופה בכדורסל ל-NBA. בכביש רוכבים המפורסמים ביותר בעולם, המרוצים הגדולים בעולם, הכסף הגדול, היוקרה". עידו השתפשף במחנה קיץ של אימונים ותחרויות בהולנד ובלגיה למשך חודש כדי להתוודע אל עולם הרכיבה הבינלאומי. הוא זומן לנבחרת ישראל וקיבל מעמד ספורטאי מצטיין בצבא: "ואז אתה מחליט מה אתה עושה עם עצמך. יצאתי לשתי עונות בספרד בזכות החופשות המיוחדות בצבא, עד שקיבלתי את ההצעה מהיפנים".

החתימה על החוזה איפשרה לו דחיית שירות, ובעוד חודש הוא אמור להשתחרר ולהתחיל את 2015 כפול טיים ג'וב רוכב מקצוען, אם כי הוא עדיין לא מגלה היכן. החוזה עם היפנים מסתיים בסוף 2014 והוא רוצה אירופה כדי להיות קרוב יותר לבית. בינתיים, פטר סאגן, הרוכב הסלובקי המפורסם, מקים קבוצה ישראלית מקצוענית, אבל עידו לא מסגיר כרגע שום פרט: "עוד מוקדם לאמר. יש כמה אופציות וצריך לקחת החלטה החודש. אסור לפרסם כי הכל קשור לספונסרים, ועד ינואר אני מקבל משכורת מקבוצת יוקיו ומחוייב לרכוב עם הביגוד שלהם".

תוצאות עקביות = חוזה מקצועני. זילברשטיין

תוצאות עקביות = חוזה מקצועני. זילברשטיין | צילומים: GG – KASAI

חלום המקצוענות של עידו התגשם בזכות היכולות שהציג במשך שתי עונות בספרד. התוצאות שלו היו עקביות, לא רק גבוהות, והשיא היה מקום 2 בגביע מדריד. "הם לא בוחנים רוכב על פי מרוץ אחד. הם כבר היו בשנה של מעקב אחרי עד שהוחתמתי".

זאת אומרת, היפנים צדו את עידו במהלך העונה הראשונה שלו, אבל שני הצדדים העדיפו לחכות קצת, ואחרי חצי עונה נוספת בה הוכיח את עצמו, יצא המהלך לפועל במהלך השנה החולפת. "הרגשתי שאני צריך עוד עונה בספרד וטוב שחיכיתי. אם המקצוענות על כל המשמעות שלה באה לך מוקדם מדי, בגיל צעיר מדי, זה יכול להיות לא טוב בסופו של דבר".

מהתחביב אל המקצוענות
ואכן, עידו גילה עולם חדש לגמרי, שהנחיתה בו היא לגמרי לא טיול בהרי הכרמל, ולא כמו החברות בקבוצה הספרדית עד גיל 23 EC MAGRO, בטרם עבר אל יוקיו: "העולם המקצועני שונה לגמרי. שיקולים של כסף מנחים אותו וזה משפיע על יחסים בין רוכבים בתוך הקבוצה, בוויכוח על ההובלה כדי לקבל חוזה טוב יותר בעונה הבאה. יש הרבה פוליטיקה, מה שלא קיים בעולם הלא מקצועני. לי, אישית, הקטע הזה לא היה קשה כי זה לא שנכנסתי בסופר סטאר של הקבוצה. רק ראיתי הכל מהצד".

עוד כתבות בנושא
לקראת אליפות העולם באופני כביש: נבחרת ישראל יצאה לספרד
טור דה פראנס 2014 | טור על טור: ניב ליבנר, אלוף ישראל הטרי באופני כביש מספר על החלום שלו
אליפות העולם באופני כביש 2011- הצלחה ישראלית חסרת תקדים

לא מדובר בתופעות ייחודיות לקבוצת יוקיו כמובן, אלא בתמונות שגרתיות בכל קבוצה מקצוענית בענף הזה. כמו כן גדולים הם הלחצים להצליח מצד הספונסרים ומנהלי הקבוצות, המופנים אל הרוכבים שלהם, כפי שמספר עידו: "מצפים תמיד ליותר מהרוכבים, ואם קבוצה לא מביאה תוצאות, מורגש הלחץ. זה לא שממש אמרו לנו, לא צריך להגיד לך את זה, אבל אתה מרגיש את זה".

רוצה לעלות לדרג 2. זילברשטיין, משמאל

רוצה לעלות לדרג 2. זילברשטיין, משמאל | צילומים: GG – KASAI

איך התמודדת עם כל העולם החדש הזה? לא נשברת?
"זהו עולם מאוד קשה, אבל יש לי עוד הרבה מה להשתפר ולאן להגיע. בכלל, הקריירה תיגמר מתישהו ואני עוד בגיל בו אני מנסה להגיע הכי רחוק שאפשר. אם היה רגע שבירה? אולי בפציעה ביפן בתחילת הדרך, אבל יצאתי מזה. אם תוך שנתיים לא אתקדם, אחשוב על דברים אחרים".

היכן אתה מצפה למצוא עצמך בעוד שנתיים? יש מה לדבר על טור דה פראנס?
"זה עוד לא ריאלי בעוד שנתיים טור דה פראנס, כי זו עלולה להיות החלטה לא נכונה. מוקדם מדי. בשנתיים הקרובות אני רוצה להתבלט במרוצים הגדולים ולהגיע לקבוצה מדרג 2 (יוקיו שייכת לדרג 3) שאולי תתחרה בג'ירו איטליה, וואלטה ספרד ועוד, באמצעות וויילד קארד. אולי אפילו בטור עצמו. ליוקיו יש תכניות לעלות לדרג 2 ב-2016 אבל זה תלוי בספונסרים ועוד גורמים. לא ודאי".

לשרוד את הקלאסיקו בספרד, לתמוך בחבר באליפות ישראל
התוכניות של עידו הן להמשיך ולהשתלב בעולם המקצועני והתובעני, אבל במקביל לקירבה גדולה יותר לבית בארץ ולחברים, או במלים אחרות, פחות יפן ויותר אירופה, כי גם ככה לא מלקקים דבש בקבוצות המקצועניות.

"לפעמים אתה עובד בשביל אחרים, לפעמים אחרים עובדים בשבילך"

"לפעמים אתה עובד בשביל אחרים, לפעמים אחרים עובדים בשבילך" | צילומים: GG – KASAI

איך החיים היומיומיים בקבוצה?
"קצת משעממים. עייף אחרי יום אימונים, רחוק מהמשפחה והחברים. זה קצת קשה, אם כי בספרד הכל היה לי קל יותר מאשר ביפן. בלי הבדלי שעות מישראל וקרוב יותר. אבל אין מה לעשות, בארץ אתה לא יכול להישאר אם אתה רוצה להישאר מקצוען. מתישהו צריך ללמוד מהו העולם הזה של מקצוענות. אני מקווה להיות יותר בבית בשנה הבאה, עם לוח תחרויות אירופי יותר".
מה היה השיא שלך עם יוקיו?
"כשבפעם הראשונה זינקתי לטור של קלאסיקו מקצועני, אורדיזיה, בספרד, עם הטובים בעולם. פחדתי שלא אסיים כי היה גשם והמון רוכבים טובים סבלו מנפילות. הייתי שם בחמישייה הכי צעירה, רכבו מעל מאה מתחרים וסיימתי בטופ 50, מקום 49, אז אני מרוצה. הקדמתי הרבה רוכבים מנוסים ממני".

זילברשטיין גם הגיע לאליפות ישראל כדי לחזק את קבוצת האם שלו, רוכבי תל אביב, אבל נותר עדיין ללא התואר הלאומי ברזומה, אם כי הוא לא ממש מאוכזב: "אופניים זה ספורט קבוצתי, ולניב ליבנר מהקבוצה שלי נוצרה הזדמנות לנצח תוך כדי תחרות, אז תמכתי בו למרות שרציתי לנצח. מתישהו זה יחזור אלי. לפעמים אתה עובד עבור אחרים ולפעמים עובדים בשבילך. אליפות ישראל היא תחרות חשובה, אבל מבחינתי היא לא הכי חשובה בעונה. כיוונתי העונה למרוצים בחו"ל כי עם כל הכבוד, לא זה מה שהיה משיג לי את החוזה המקצועני".

צילום דף הבית: צילומים: GG – KASAI


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג