עונת המרתונים: מרתון ראשון? קבלו 5 טיפים להתמודדות מנטלית

מרתון ראשון מוצלח זה אחד הדברים הכי מדהימים שספורטאי חובב יכול לחוות, אבל כל כך הרבה דברים רצים בראש בפעם הראשונה. איך מתמודדים עם זה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Tel Aviv Marathon 2015

אם אתם רצים בנשמה, אין הרבה דברים שיכולים להיחרט לכם בזכרון לכל החיים כמו מרתון ראשון מוצלח. מעבר להתעלות הרוחנית על קו הסיום, מרוויחים גם כלי עזר שיעזור בעתיד לא רק בתחום הריצה – אלא בכל תחום בחיים.

למה שזה לא יגמר כמו שאתם מדמיינים את זה? | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
5 טיפים לטייפר מוצלח לקראת המרתון 
איך נראות החולצות של מרתון סמסונג תל אביב 2019? 
לאיזו תזונה אתם זקוקים במרתון מלא? 

לעבור בשלום את המרתון הראשון זה לא פשוט, אבל זה כל העניין בריצת מרתון – היא לעולם לא תהיה פשוטה. ולכן, כל החכמה היא להוציא את כל ה"שדים" מהראש. אם הגעתם מוכנים למרתון – אין שום סיבה שלא תגיעו לקו הסיום כפי שאתם מפנטזים. כדי לעזור לכם לעשות את זה, הכנו עבורכם חמישה טיפים להתמודדות המנטלית במרתון הראשון.

לדמיין את הרגע 

לפני מספר שבועות, קרוב לודאי שמה שהעסיק אתכם רגע לפני ההירדמות בלילה היה האימון של הבוקר הבא, או הריצה הארוכה של סוף השבוע. עכשיו הגוף שלכם כבר מוכן, וכל מה שצריך להעסיק אתכם בלילה זה מחשבות טובות על המקום שהגוף הזה יקח אתכם ממש בקרוב.

הפנטזיה הכי גדולה שלכם כרגע היא לסיים את המרתון כמו שאתם רוצים, ועם זה צריך ללכת לישון בכל לילה עד ליום המרתון. לדמיין את הרגע שבו אתם חוצים את קו הסיום, את פרץ הרגשות והשמחה, את הקרובים והחברים שיהיו שם בשבילכם. תנו לקול הפנימי להסביר לכם שאתם עוד רגע שם, נותרה רק עוד ריצה ארוכה אחת וזהו. נסו להיכנס לזה כמה שיותר, לחוות את העוצמה של הרגע הזה ולהירדם עם חיוך. זכרו ששום דבר לא יעצור אתכם מלחוות את זה באמת. וכשתגיעו לקו הסיום פיזית – לא תאמינו עד כמה המציאות קרובה לדמיון.

לקבל באהבה את כל ה"מכשולים"

כל רץ שמתאמן למרתון הראשון שלו נתקל בכל האזהרות שכולם מדברים עליהן כמו למשל אותו קיר שמחכה בקילומטר ה-36 או המשפט הידוע שאומר ש"המרתון רק מתחיל בקילומטר ה-36" – מה שעלול לגרום לנו לחשוש מאותו אזור דמדומים שלא הכרנו באימונים.

לפעמים זה יכול להיות נחמד לחלוק את המסע הזה עם אנשים זרים | צילום: pixabay

אז בואו נעשה סדר בראש. ברור שבקילומטרים האחרונים יהיה יותר קשה, אבל מי שיכניס לעצמו לראש שבקילומטר ה-34, 36 או 38 מתחילות הבעיות – יתקשה לצאת מזה. אלו שני הדברים שצריכים לרוץ בראש בשלבים האחרונים של המרתון וגם לפניהם: 1. אתם יודעים איך לרוץ נכון למרחקים. תרגלתם את זה באימונים, ואין שום סיבה שמה שעבד לאורך 36-37 קילומטרים לא יעבוד בריצה קצת יותר ארוכה. 2. למה לספור קדימה? אתם כבר לקראת הסוף. כשאתם רואים 36 תחשבו 6 כי זה מספר הקילומטרים שנותרו לכם כדי לסיים, ה-37 הוא ה-5 החדש וכך הלאה.

לסמן מטרות קטנות 

הקילומטרים האחרונים עוברים בתחושות מעורבות, כי מצד אחד באמת מרגישים את הסוף ומצד שני הרצון העז לסיים עם זה עלול לגרום לאותם קילומטרים להרגיש קצת יותר ארוכים. הכלי להתמודדות מנטלית במצב הזה הוא לקחת את מה שנשאר לנו עד לסיום ולפרק את זה למטרות קטנות. ככה אגב עובד הראש של רצי האולטרה מרתון שיעידו שבלי העבודה המנטלית הזו אי אפשר לרוץ למרחקים כל כך ארוכים.

כשהמרתון הוא בתוך העיר, יש הרבה דברים שאפשר לסמן | צילום: pixabay

הגעתם לקילומטר ה-38 וקשה לכם לחשוב על הרעיון של לרוץ עוד ארבעה קילומטרים? התנתקו מהרעיון הזה, שימו אותו בצד. כל מה שצריך לעניין אתכם זה להגיע לשלט שמראה 39, זו המשימה היחידה נכון לאותו פרק זמן. איך תגיעו לשם הכי מהר? "שחקו" עם מה שאתם רואים בדרך: ספרו 10 פנסים בצדי הכביש עד לפעם הבאה שבה תביטו על השעון, או למשל 5 רחובות שיוצאים מתוך רחוב אבן גבירול שם תבלו את הקילומטרים האלה במרתון סמסונג תל אביב. כשתגיעו לשלט של ה-39, השתעשעו עם משחק אחר עד לקילומטר ה-40. אגב, כשהקידומת תתחלף ויישארו רק עוד שני קילומטרים – תופתעו לגלות עד כמה ההרגשה יכולה להשתפר.

לא להילחץ מההתרגשות 

הדבר הכי טבעי ביום המרתון הראשון שלכם הוא שתהיו לחוצים לפני הזינוק. זה עלול להטריד, אבל צריך לקחת את זה למקום טוב. תחשבו על זה כמו יום החתונה שלכם, כזה לחץ. אולי יש קצת חששות שמשהו יתפקשש, אבל האמת היא שאתם יודעים שהכל מוכן והכל צריך לעבוד. זה פשוט מרגש לחשוב שזה מה שאתם עומדים לעשות, ומי היה מאמין לפני כמה שנים שתהיו במעמד הזה? ברגע שתתחיל הריצה, ההתרגשות הזאת תביא אתכם רק למקומות טובים – אז גם הגוף שלכם יזכיר לכם שהנה, אתם מוכנים ובנויים לריצה הזאת.

ההתרגשות שלפני הופכת לכיפית כשמתחילים לרוץ | צילום: pixabay

תהיו חברותיים

אחד הדברים היותר כיפיים שיכולים לקרות לכם במרוצים למרחקים ארוכים הוא למצוא את עצמכם מדברים עם אחרים פה ושם. נכון, לא כולם אוהבים לעשות את זה וזה גם מבזבז קצת יותר אנרגיה. אז הכוונה היא לא לברבר במשך ארבע שעות כאילו שזה אימון נפח רגוע של סופ"ש. אלא למצוא רץ או שניים או יותר שנמצאים באותו הקצב, ולהפוך לחבורה שעובדת יחד וחולקת את המסע הזה. מדי פעם מישהו זורק מילה או משפט שמעלה חיוך על הפנים של האחר, וכך תמצאו שיש מצבים שבהם ההתחלקות במסע הזה עם אנשים זרים לגמרי יכולה לעזור. זה אולי לא מתאים לכל אחד, אבל שווה לנסות. מה שכן, לא לעשות את זה עם כאלה שיגרמו לכם לרוץ מהר מהקצב שלכם.

צילום עמוד הבית: רונן טופלברג, מרתון ת"א




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אסף הגיב:

    מארו טפרי שבר את השיא הישראלי במרתון, לאחר שקבע בתחרות בסביליה שבספרד תוצאה של 2:10:10 שעות. מדובר בשיפור של 2:27 דקות לעומת השיא הקודם, שאותו רשם בסוף השנה שעברה גירמה אמרה במרתון בוולנסיה.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג