סמנתה קלייטון: "יש לי תשוקה לאנשים ולאימונים, כך שלהיות מאמנת זה מושלם עבורי"

לאחר שכבשה את האמריקאים, מסתובבת האתלטית הבריטית האולימפית לשעבר, סמנתה קלייטון, בכל רחבי העולם כדי לקדם ביחד עם חברת הרבלייף אורח חיים מאוזן של תזונה נכונה ופעילות גופנית. בשבוע שעבר היא ביקרה בישראל כשהחברה שלה העניקה חסות על סך 200 אלף שקלים לנבחרת ההתעמלות האולימפית של ישראל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
סמנתה קלייטון הרבלייף
סמנתה קלייטון הרבלייף

סמנתה קלייטון, שהפכה להיות מעין מנטורית אמריקאית לחיים בריאים, ומנהלת כיום את תחום החינוך הגופני בחברת התזונה הבינלאומית, הרבלייף, מדגישה כי הסוד כולו הוא באלאנס. איזון. "אל תלכו לשום קיצוניות", היא מזהירה-מבקשת. רק לאחרונה היא פרסמה DVD חדש ובו היא מלמדת כיצד ניתן לשמור היטב על הכושר והמראה הטוב באמצעות תרגילי כושר הנמשכים 20 דקות בלבד, פעם ביום. השבוע היא ביקרה בישראל, כחלק ממסע עולמי מטעם הרבלייף הכולל ביקורים שלה בגרמניה, אוסטריה, רומניה, ישראל ומקסיקו, כדי להעביר את המסרים מקרוב.

מלכת האיזון. קלייטון | צילום: יח"צ

מלכת האיזון. קלייטון | צילום: יח"צ

קלייטון: "אם תבצע את התרגילים הללו לאורך זמן, הם יהיו אפקטיביים. כדי ללכת כל יום לשעה או יותר בחדר הכושר נדרשת התמדה שלא לכל האנשים יש אפשרות לעמוד בה, אבל חוץ מזה, ארגוני הבריאות העולמיים, על סמך מחקרים מדעיים, מצדדים כיום בתכנית הקצרה הזו, 20 דקות ליום. הגוף מתאושש במשך היום ואת השינוי לטובה תרגישו לאחר 8 עד 12 שבועות".

עוד כתבות בנושא
מגע חכם: 10 האפליקציות שיכניסו אתכם לכושר
תזונה || איך נשמור על משקל הגוף בנסיעה לחו"ל?
ד"ר איתי זיו | כיצד נשמור על הכושר הגופני גם בזמן חירום?

האיזון הקדוש של סמנתה קובע כי חלק בלתי נפרד מ-20 דקות ההתעמלות הוא התזונה: "אנשים חושבים שאם יאכלו כמה שבא להם ואז יתאמנו והכל יהיה בסדר, טועים. תתאמן, זה טוב גם להרגשה הטובה ולמצב הרוח, טוב ליציבה הנכונה, אבל, רק התזונה, רק היא זו שתסייע לך להפחית משקל. התזונה חשובה יותר מהאימונים. גם אם תתאמן כל היום, לא תשרוף את כל מה שאכלת. האימון משחרר אנדרופינים ומביא לך ביטחון בגופך. הכל טוב יותר בזכות הכושר הטוב, אבל התמונה לא מלאה בלי תזונה ובלי חשיבה חיובית. כשהייתי אתלטית צעירה למדתי כי מי שמנצח הוא זה שמאמין הכי חזק כי הוא ינצח. יש תפקיד חשוב בהחלט גם לביטחון העצמי".

ייבאה את המשמעת וההקרבה מהספורט התחרותי. קלייטון עם אלונה קושבצקי, קפטנית נבחרת ההתעמלות של ישראל | צילום: עמית שיסל

ייבאה את המשמעת וההקרבה מהספורט התחרותי. קלייטון עם אלונה קושבצקי, קפטנית נבחרת ההתעמלות של ישראל | צילום: עמית שיסל

סמנתה קלייטון בת ה-35 מקליפורניה נשואה לשחקן הבייסבול לשעבר, רויס קלייטון, להם יש ארבעה ילדים, כולל שלישייה. במקור היא סמנתה דייויס מליברפול, אנגליה. היא גדלה בבית עני, עם אם חד הורית יחד עם שתי אחיות, שעשו קריירה על מזחלות שלג אולימפיות בעוד שהיא עצמה הפכה להיות אצנית לאחר שהמשפחה עברה לבירמינגהם. "עד גיל 14 עשיתי כמעט כל ספורט שיש. שיחקתי, כדורגל, הוקי ועוד. מאמן אחד צפה בי ואמר לי שאני מאוד מהירה וזימן אותי לאתלטיקה. תוך שנתיים הגעתי לנבחרת הנוער".

סמנתה היתה שותפה למדליית הכסף של בריטניה באליפות אירופה לנוער יחד עם נבחרת השליחות ל-100X4 מטר ומאוחר יותר הצליחה לקבוע בריצת 200 מטר את הקריטריון לאולימפיאדת סידני 2000, שם עלתה מהמוקדמות ונעצרה ברבע הגמר. "האתלטיקה היתה כלי התחבורה שלי לראות את העולם ולהגיע למשהו. לא היו לי ממש חיי נוער רגילים, כי הכל היה מכוון למשחקים האולימפיים. ההעפלה לשם היתה הישג ענק והרגע הכי גדול שלי. אין יותר מלייצג את המדינה שלך ולגור בכפר האולימפי עם אנשים מכל העולם. זו חוויה אדירה".

סמנתה היתה גם תלמידה מצטיינת בכימיה, חובבת מדע אמיתית, וכך התקבלה לחברה מהתחום לאחר שהשלימה את לימודיה באוניברסיטת וולברהמפטון. לא רע, אבל הספורט קרא לה: "אהבתי את מה שעשיתי, אבל אחרי זמן רב במעבדה, בניסוי סוגי שמפו ומוצרים כאלה, הרגשתי כי אני לא רוצה להיתקע כל חיי במקום סגור אחד. זה לא בשבילי". בינתיים היא הכירה את בעלה לעתיד וחצתה את האוקיאנוס כדי להתגורר עמו ואולי למצוא את ייעודה ביבשת החדשה. ואכן זה קרה: "יש לי תשוקה לאנשים ולאימונים, כך שלהיות מאמנת זה מושלם עבורי. עבדתי עם אתלטים ויצא לי עם הזמן להכיר את האנשים הנכונים".

תזונה, פעילות, חסות. רון פורת, מנכ"ל הרבלייף ישראל | צילום: עמית שיסל

תזונה, פעילות, חסות. רון פורת, מנכ"ל הרבלייף ישראל | צילום: עמית שיסל

סמנתה הכירה לאט לאט סלבריטאים, ובמיוחד תפסה את נישת מאמנת נשות הספורטאים הבכירים, כמו למשל, אישתו דאז של הכדורסלן שאקיל אוניל. היא פתחה מכון ספורט לנשים באריזונה, ולאחר מכן עברה להתמקד באימון נוער. משם זה התגלגל גם לקואצ'ינג כללי ואימון אישי, והמשפחה עברה למליבו, קליפורניה. היא אימנה באוניברסיטת פפרדין. הרבלייף הגיעו אליה כשחיפשו מדריכה לתכנית ההרזייה המדעית שלהם, שתעביר את הידע שלה באתלטיקה אל מתאמנים רגילים.

"מדובר בגישה מדעית לכושר. נדלקתי על זה. למזלי נבחרתי להוביל את ה-DVD ביחד עם מדענים וזה פרח. הגענו אל כ-10 מיליון איש בסין דרך תכניות טלוויזיה. הבאנו מידע לאנשים. הפילוסופיה העיקרית שלי היא דגש על שלושה דברים: תזונה, תוספי תזונה, אימונים. בני האדם בפוקוס על עבודה, שזה חשוב, אבל בלי גוף בריא לא תוכל לעשות עסקים ולא לחשוב טוב. הגוף הוא כמו מכונית. תשים דלק טוב ותדאג למנוע שלך. זה קומון סנס (הגיוני) לעומת נון סנס בכל נושא הכושר".

חסות הרבלייף לנבחרת הריתמיקה עד ריו 2016. קלייטון והמתעמלות | צילום: עמית שיסל

חסות הרבלייף לנבחרת הריתמיקה עד ריו 2016. קלייטון והמתעמלות | צילום: עמית שיסל

היכן הנון סנס?
"הנון סנס הוא בתופעה בה אנשים משתכנעים וחושבים כי תוך לילה ישתנו חייהם באמצעות שיקוי כלשהו. אני אומרת שאסור לוותר על אוכל בריא. מדובר בסגנון חיים לאורך זמן. אף אחת לא באמת חוזרת להיות רזה 6 שבועות אחרי הלידה כמו שרואים במגזינים על סלבס. זה לוקח זמן. יש כל כך הרבה דיאטות ועצוב לי לראות אנשים שנכנסים לזה וסתם מפסיקים לאכול. אי אפשר הרי לא לאכול תמיד. מתישהו תחזור לאכול".

איך מתמודדים עם התאווה המודרנית לאוכל?
"מה שאני עושה בהרבלייף זה לתת לאנשים כלים להתמודד מול פיתוי האוכל. הרבה פעמים אין לנו זמן להכין אוכל ראוי במקום העבודה, ועל כן אפשר לקחת לשם שייקים בריאים במקום להיכנע למזון המהיר – הפאסט פוד. חטיף אנרגיה במקום חטיף שוקולד. אנחנו מאמינים בהרבלייף בלייף סטייל אקטיבי. כיצד להשתמש בספורט לצד התזונה. אנחנו מסייעים לבניית קהילות בריאות, בונים לך ארוחות, נותנים עצות לפעילות גופנית. קהילה זה אלמנט חשוב מכיוון שהחברים עוזרים זה לזה. כשאתה קובע עם חברים ללכת לפעילות ספורטיבית כלשהי, אתה מחוייב יותר מאשר סיטואציה בה אתה לבד ואתה יכול לוותר לעצמך ולהישאר בבית. אתה גם מחקה את חבריך".

קלייטון חדורת אמונה בעיסוקיה וממש נוגעת רגשית בדברים. זה מורגש כשנתקלים בנושאים המכעיסים אותה, כמו למשל הפאסט פוד ושאר המזון התעשייתי. "אנשים לא יודעים באמת מה יש בתוך המזון, לא קוראים נכון את התוויות לגבי הקלוריות, וקל להטעות אותם בגלל שהיצרנים המתוחכמים מסווים את המידע על המוצר. אבל, אני מאמינה כי כבר השנה נראה שינוי מפני שיש כבר יותר מדי ילדים הסובלים מעודף משקל, אז איך הם ייראו כבוגרים? כיום, בעבודה משרדית, כבר לא זזים כמו פעם כדי להעביר נייר משם לפה, או משהו כזה. הכל במחשב. אני שמחה שיותר ויותר חברות גדולות מיישמות תכניות כושר לעובדים. הן מבינות שזה לא טוב לעסקים בשורה התחתונה. בתי ספר מתחילים לסלק את מכונות הג'אנק פוד משטחן. מתחילים לראות שינוי חיובי, ואני מקווה להיות חלק מזה במסגרת הרבלייף".

את מצליחה ליישם את כל האידיאלים האלה בביתך בחיי היומיום?
"המשמעות של קהילה, היא בין היתר, 'בואו נעזור זה לזה'. לעודד אחרים לחיים בריאים. הבית שלי, בעקרון, הוא בית בריא, ואני רוצה לחלוק זאת עם כולם. הכל מתחיל בך. אני אמא עסוקה, אבל שומרת על המחויבות להיות בריאה. גם אני לא תמיד מושלמת, אבל דואגת לא להפוך את הדברים השליליים להרגל. אפשר מדי פעם לחטוא. אפשר להסתפק בפרוסה מהעוגה. לא צריך לאכול את כל העוגה".

אגב, לא מספיק לאכול אוכל בריא? האם חייבים את השייקים והתוספים למיניהם? 
"בעבר אנשים קיבלו באמת מהמזון הכל, אבל כיום זה לא כך כי אין זמן בעת המודרנית. גם לא לכולם יש גישה אל האוכל הנכון, ואם כן אז גם לוקח זמן להכין אותו. ויטמינים, מינרלים ופרוטאין – לוקח זמן לבנות ולהכין. אגב, אני מאוד נהנית מהסלטים כאן בישראל. הם הכי טובים בעולם. אתם באמת ברי מזל".

וכאמור, הכי מעצבן את סמנתה זה המזון המהיר, האינסטנט: "מה שעצוב זה שמסעדות הפאסט פוד כיום צצות פתאום בכל שכונה קטנה ומוכרות ארוחות לא בריאות במחירים נמוכים. הרשויות לא עושות דבר נגד זה והגיע הזמן שאנשים יתקוממו וידרשו מזון טוב ובזול, אבל לך תילחם בחברות ענק. זו בעיה עולמית, אבל גם זה עוד ישתנה. אין ברירה".

רון פורת, מנכ"ל הרבלייף בישראל: "העקרונות של תזונה בריאה ומאוזנת, בשילוב עם פעילות גופנית סדירה, עומדים בלב הפילוסופיה של הרבלייף. החברה אשר פועלת במעל ל-90 מדינות כ-35  שנה, הינה חברת תזונה המפתחת מוצרים המיוצרים מדעית וביניהם: אבקות משקה וחטיפי חלבון, משקאות אלוורה, מרקים ועוד. רק לאחרונה הקמנו מפעל נוסף, מוביל בתחומו, בצפון קרולינה ארה"ב, בהשקעה של 130 מיליון דולר".

בראש הועדה המדעית המייעצת  של הרבלייף עומד פרופסור דיוויד היבר, לשעבר יו"ר איגוד התזונה העולמית וכיום ראש המכון לתזונה אנושית באוניברסיטת UCLA. עוד חברים בוועדה המייעצת, מומחים עולמיים מתחום המדע, התזונה והבריאות, ביניהם : ד"ר לואיס איגנריו – חתן פרס נובל ברפואה, והישראלי, וד"ר יוני ירום, מומחה ברפואת ספורט.

"לצד הפיתוחים המדעיים, הרבלייף תומכת במאות נבחרות ספורט וספורטאים ברחבי העולם, ובישראל בחרנו לתת חסות בהיקף של כ-200,000 שקל לנבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית (ריתמיקה) לקראת המשחקים האולימפיים, ריו 2016. עוד אנחנו תומכים בשחקן הכדורגל זוכה כדור הזהב, כריסטיאנו רונאלדו, מועדון הכדורגל LA GALAXY ואלופים בענפי ספורט רבים אחרים."

סמנתה, מה את לוקחת מהקריירה שלך בספורט ההישגי אל פעילותך כיום?
"את העבודה, את המסירות ואת ההקרבה. אלה שלושת המפתחות להצלחה. תתרגל לעבוד קשה, לאתגר את עצמך. לא ליום אחד ואז להפסיק שבוע. וההקרבה מתבטאת גם בויתור על אוכל מלא סוכר ומלח. נדרשת סבלנות גדולה. לי, אישית, לקח שנה שלמה לשפר את השיא האישי שלי בריצה בשניה שלמה. דברים לא קורים תוך לילה".


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג