סיפורה של "המסכמת"

"המסכמת" כבר הפכה למסורת. זו היא ריצת הנפח האחרונה לפני מרתון טבריה, של רצים חברים למען רצים חברים. מאז אורגנה לראשונה, בשנת 2004, היא גדלה והפכה למושג 
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


"המסכמת" כבר הפכה למסורת. זו היא ריצת הנפח האחרונה לפני מרתון טבריה, של רצים חברים למען רצים חברים. מאז אורגנה לראשונה, בשנת 2004, היא גדלה והפכה למושג 

מאת:יאיר בן עמי


באחר צהריים מנומנם בחודש שבט שנת תשס"ד. חבר הקיבוץ צפריר גולן. התענג על צלילי ציוץ הציפורים וחום קרני שמש חורפיים. לפתע צלצל הטלפון והמתקשר, שהבין  כי הוא בעצם מפריע בין שתיים לארבע, התעשת ושלף שאלה: "מה עם הריצה המסכמת"? המתקשר היה החבר, לאימוני הריצה של גולן ולא חבר קיבוץ כי לו היה כזה הרי שלא היה מעז להתקשר בין שתיים לארבע. השניים  שכחו משתיים לארבע כשהסכימו כי צריכה להתקיים "ריצה מסכמת" לקראת המרתון אליו התכוננו.


יורד גשם, למי קר? החבר יצחק עתיר ב"המסכמת"
צילום: עופר ביידה


באותו דצמבר 2004, התאמן החבר גולן מקיבוץ גן שמואל, יחד עם חברו המפריע בין שתיים לארבע, למרתון הראשון שלו.  המפריע הציע להזמין עוד כמה חברים מהטכניון וחבר הקיבוץ גולן אפילו לא שאל איך לומדים בטכניון ורצים מרתון אלא הסכים כי "ריצה מסכמת" תיערך. כאילו ריצה של 36 ק"מ, המשמשת כחימום למרתון לא מספיקה. השניים ארגנו חביות הפוכות, שהוצבו על המסלול, כשולחנות של תחנות השתייה וגם שלטים שסימנו את המסלול הוצבו. שמונה רצים התייצבו,  בניהם ריבק ונצר המוכרים. בטור ארוך של אמיצים הם קיללו את הרוח האכזר וכמו כל דבר בקיבוץ של פעם גם בהובלה הם התחלקו.תמורה מלאה הם קיבלו כגרומה של ארוחת בוקר בחדר האוכל של הקיבוץ.


חביות הוצבו כסימונים על מסלול "המסכמת"
צילום" עופר ביידה

שנה חלפה והפעם משימת ההפרעה בין שתיים לארבע הוטלה על ריבק, שהקפיד לבצעה כמה חודשים לפני המרתון. ריבק היה ענייני כששאל: "מה עם "'המסכמת'?" החבר גולן הבטיח לבדוק. הנושא לא הגיע לשיחת הקיבוץ והחבר גולן עם רוח גבית מהחברים הטובים שעזרו גם בשנה הקודמת. שוב הפכו חביות והפעם שודרגו המשקאות לאיזוטוניים ושלושים הרצים שסיימו פונקו, עם הגורמה של אחרי, בבריכה של הקיבוץ.


החבר עמוס נצר
צילום: עופר ביידה


בשנת 2006 הבן שתיים לארבע כבר לא באמת היה, שיחות ובירורים לא נדרשו, לכולם היה ברור- "המסכמת" תתקיים. כשבעים וחמשה רצים הגיעו, לחביות ההפוכות ותפריט חסר תקדים של בננות ופירות יבשים. על ארוחת הבוקר מספרים כי הקדימה את "מסטר שף"


גרומה על החביות ב"המסכמת"
צילום: עופר ביידה


"המסכמת" של 2007 זכתה לאיומים מגשם שלא הרתיע. החברים הסתערו על מסלול "המסכמת" עם מגבים וסמרטוטים למה שיתואר, בדברי הימים של ההתיישבות העובדת, כאחד ממצבעי הייבוש האמיצים מאז יובש עמק החולה. כמאה וחמישים רצים, יכלו בבוץ וסיימו את "המסכמת". הגורמה המסורתי, של אחרי, התקיים באולם הכדורסל של גן שמואל כי אפילו רצי מרתון מעדיפים לאכול כשהם יבשים. למסיימים הוענקו חולצות מתנת נייקי ישראל והיו מי שחשבו כי זו טעות לחלק את החולצות ועד היום יש וותיקי קיבוץ הטוענים כי ייתכן וזו הייתה נקודת מפנה בהליך ההפרטה אחרים טוענים כי הכנסת הקומקום לחדר המשפחה היה משמעותי יותר. עפר ביידה, הרץ המצלם משוונג, תאר כאן את הסיפור.


החבר גולן בתדריך לפני היציאה ל"המסכמת" 2007
צילום: עופר ביידה


בשנת 2008, מהדורת קיץ של "המסכמת" הושקה,  עבור עשרות רצים שהתאמנו למרתונים של ברלין ואמסטרדם  ולמרות שהייתה כאחותה עם הגורמה על החביות וארוחת הבוקר,  החבר'ה מתעקשים לכנותה "המסכמת הקטנה".
סוף אותה שנה עשה החבר גולן מהלך אמיץ של יציאה לחופשת לידה.החבר פישמן, צביקה, נטל האחריות על "המסכמת" ויש התוהים איך מי שאינו מפסיק לרוץ, אלא כשהוא על האופניים או שוחה, הצליח לארגן ועוד את "המסכמת".
מסלול הריצה עבר אל גבו של הר חורשן בתוואי מקסים המקביל לכביש ואדי מילק.


כל 12 ק"מ חוזרים לגורמה
צילום: עופר ביידה


בשנת 2009 היו אלו משפחת הלר, חברי הקיבוץ הדתי שהביאו רוח התנדבותית, ארגון מופתי ואת "המסכמת", לשדות הבית של בארות יצחק. היא נערכה ביום שישי במקום שבת.  שוב הכה הגשם ושוב הוא לא הרתיע אנשים הלועגים למרחק שהרג לוחם יווני אמיץ. הפעם הגיעו למעלה ממאתיים וחמישים רצים.


"המסכמת" לא מבוטלת בגלל גשם בוץ או רוח
צילום: עופר ביידה


בשנת 2010 כבר לא מתקשרים מראש, במילא כבר אין בין שתיים לארבע אבל "המסכמת" כאן והשנה כל החברים מאחדים הכוחות, ההלרים, החבר גולן וגם בדולח בא, החבר'ה ועוד חברים טובים.  "המסכמת" תיערך באזור היפיפה המוכר כמגרש הביתי של רצים רבים והמוני רוכבי אופניים בכינויו "טוסקנה הישראלית". בינות לכרמים של  גבעת עדה ויישובי הסביבה.
כמו בכל "המסכמת" בשנים קודמות וכיאה לדברים היפים שצמחו בתנועה הקיבוצית האירוע הוא על בסיס התנדבותי, מתוך רצון טוב של ספורטאים למען ספורטאים.

מאז אותה הריצה בשנת 2004 נוצרה מסורת מיוחדת שהצמיחה לה ריצות אחיות כמו חצי המרתון בפארק הירקון שמארגנים משה פרץ וחברים טובים.
כל מי שמגיע לריצות האלו חווה אוירה אחרת של חברות ואחוות רצים.
צפריר גולן והחברים מזמינים את כולם, לבוא ולהצטרף אליהם גם בשבת הקרובה לריצה "המסכמת" של ההכנות למרתון טבריה.
מי שרוצה לחוות את האירוע אבל לא מתאימה לו הריצה יבורך על תרומה בחלוקת מים וארגון הריצה בשבת עצמה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג