סיכום מרתון לונדון 2015: כנראה שלא תמיד התוצאה קובעת

שיא עולם לא היה, אבל כששיאן העולם נותר באפיסת כוחות ומי שנחשב לטוב בעולם מפסיד בקרב ראש בראש, אי אפשר להתלונן. אליוד קיפצ'וגה ניצח את אחד הקרבות היפים בשנים האחרונות וטיגיסט טופה היא גיבורה חדשה בעולם המרתון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מרתון לונדון 2015
מרתון לונדון 2015

מנצח מרתון לונדון, אליוד קיפצ'וגה מקניה, בזמן של 2:04:42 ש'

מנצחת מרתון לונדון, טיגיסט טופה מאתיופיה, בזמן של 2:23:22 ש'

מרתון לונדון לא היה שונה מדי ממתחריו בערים הגדולות האחרות של אירופה. שוב מזג אוויר לונדוני טיפוסי קידם את פניהם של 37 אלף רצים. מזג אוויר שבהחלט מאיר פנים לרצי המרתון, אבל פחות למקצוענים שמושפעים רבות מתנאי הרוחות שהיו חזקים יחסית. אבל מי שעוקב אחרי המרתונים הגדולים בעולם יודע טוב מאוד שבמרתון לונדון התוצאה היא לא העיקר. לעומת זאת, מי שמנצח במרתון כל כך יוקרתי ייחשב לאחד הטובים, אם לא הטוב מכולם.

מרתון לונדון לא תמיד התוצאה קובעת

התפאורה מושלמת. מרתון לונדון 2015 | צילום מסך

קיפצ'וגה וקיפסאנג ראש בראש

ואולי במרתון לונדון הנוכחי קיבלנו את הבשורה שלמרות שהיו שם 4 הרצים המהירים בכל הזמנים, המרתוניסט הטוב בעולם הוא לא אחד מהם. אליוד קיפצ'וגה הגיע לריצת הבכורה שלו בבירת בריטניה עם שיא אישי של 2:04:05 שעות "בלבד" – הוא השישי הכי מהיר בכל הזמנים. ועם זאת, הריצה של קיפצ'וגה היום (ראשון) בלונדון היתה מושלמת בדרך לניצחון בזמן של 2:04:42 שעות.

הוא פתח את הריצה הזאת בראש הדבוקה המהירה ביותר בהיסטוריה של המרתון. זו הפעם הראשונה שבה שיאן העולם דניס קימטו פגש את השיאן הקודם וילסון קיפסאנג וכולם דיברו על זה. דיברו גם על עמנואל מוטאי וג'פרי מוטאי עם היסטוריה של תוצאות מטורפות, אבל כל זה לא הזיז לקיפצ'וגה, אלוף העולם לשעבר בריצת 5,000 מטר במסלול. הוא תפס את מקומו בראש הדבוקה אחרי מכתיבי הקצב ולא זז משם אחורה לרגע אחד. הוא עשה את כל מה שהוא היה צריך לעשות לפי הספר: הוא לא השתולל ב-5 הקילומטרים הראשונים שהם מהירים במיוחד בלונדון, הוא שמר על הקצב בין הקילומטרים ה-13 ל-21 שמרובים בפניות ומאטים את המרתון הזה, והוא הגביר אותו בחצי השני של הריצה.

לאט לאט הוא וקיפסאנג השאירו את כולם מאחור. בהתחלה את ג'פרי מוטאי ואז את עמנואל מוטאי, לאחר מכן את סמי קיטווארה וסטנלי ביווט (הסגן מהשנה שעברה) ואחרי הקילומטר ה-40 גם את שיאן העולם דניס קימטו. קיפצ'וגה וקיפסאנג נותרו יחד ראש בראש, וקיפצ'וגה היה פשוט זה שלחץ על הדוושה כדי להיראות כמו הרץ הטוב יותר מבין השניים במאות המטרים האחרונים של מרתון לונדון, כשארמון בקינגהאם מאחוריו. אז הוא היה רחוק משיא עולם, וגם לא הצליח לשבור את שיא המסלול של קיפסאנג (2:04:29) אבל הוא ניצח את קיפסאנג והתמונות האלו לעולם לא ישכחו. רבים אמרו לפני מרתון לונדון שעם כל הכבוד למה שעשה קימטו בברלין (שיא העולם) קיפסאנג הוא עדיין רץ המרתון הטוב מכולם. מה שיפה זה שעכשיו יש הרבה מקום לויכוח, וזה מה שאנחנו כל כך אוהבים בספורט, לא פחות מכל השיאים והמספרים ואולי אפילו יותר.

מרתון לונדון לא תמיד התוצאה קובעת

אחד הניצחונות היפים. אליוד קיפצ'וגה | צילום: גבי אטל

הצמרת – גברים 

1. אליוד קיפצ'וגה (קניה) 2:04:42 ש'

2. וילסון קיפסאנג (קניה)   2:04:47 ש'

3. דניס קימטו (קניה) 2:05:50 ש'

4. סטנלי ביווט (קניה) 2:06:41 ש'

5. טילהון רגסה (אתיופיה) 2:07:16 ש'

נשים – גיבורה חדשה בצמרת המרתוניסטיות בעולם 
50 דקות לפני הזינוק ההמוני בלונדון כבר יצאו לדרך רצות העילית לנשים, שרצות בנפרד ובאופן קבוע מסיימות ראשונות עוד לפני הגברים. גם כאן ראינו את המרתון היוקרתי ביותר אי פעם מבחינת איכות המשתתפות, אבל זה לא בא לידי ביטוי בתוצאה.

למרות ששלוש מתוך ארבע התוצאות הטובות בעולם לנשים הושגו בלונדון (על ידי פולה רדקליף ובניגוד לסטטיסטיקה של הגברים שם שיא המסלול בלונדון הוא התוצאה ה-20 בטיבה בכל הזמנים), כאן היה די ברור כבר אחרי כ-10 קילומטרים שאף אחת לא תתקרב לשיא העולם שגם כך נראה בלתי ניתן להשגה (2:15:25 שעות) אבל גם לא לתוצאה של 2:20. מזג האוויר נראה טוב בטלוויזיה, אבל הרוחות בלונדון היו די חזקות והיקשו על הרצות.

עוד כתבות בנושא 

למה מרתון לונדון כל כך מיוחד? דיווחים מהשטח 
סיכום מרתון בוסטון 2015 
גם בארץ היה מרתון בסוף השבוע, רק באצטדיון 

בשלב מסוים הריצה הזאת הפכה לריצה טקטית, ובאופן מפתיע דבוקה של 7-8 רצות שנשלטה בעיקר על ידי מארי קייטאני וטירפי צגאי הפכה לדבוקה של 10 רצות ופתאום בקילומטר ה-30 ראינו את אנה דולצ'ה פליקס הפורטוגלית מובילה ואחריה את רקיה אל רוקים המרוקאית. בשלב מסויים האלופה מהשנה שעברה, עדנה קיפלגאט נותרה מאחורה, ובקילומטרים האחרונים הדבוקה הלכה והצטמצמה. אבל גם כאן, הפייבוריטית מארי קייטאני ראתה לפתע את הגב של טיגיסט טופה האתיופית, כוכבת חדשה שעד היום ניצחה במרתונים "קטנים" כמו אוטווה ושנחאי. טופה רצה את שני הקילומטרים האחרונים בקצב מסחרר ודהרה לניצחון בזמן של 2:23:22 שעות. היא הקדימה ב-18 שניות את קייטאני שניצחה בעבר פעמיים בלונדון כשאתיופית נוספת, טירפי צגאי, סיימה שלישית. ארבע האלופות של חמש השנים האחרונות בלונדון היו שם, אבל קיבלנו אלופה חדשה ומפתיעה מאוד.

מרתון לונדון לא תמיד התוצאה קובעת

אלופה חדשה ומפתיעה. טיגיסט טופה | צילום מסך

אגב, גם שיאנית העולם בכבודה ובעצמה, פולה רדקליף, השתתפה במרתון לונדון. היא עשתה זאת כדי לציין את המרתון האחרון שלה, כשהקריירה המקצוענית כבר מאחוריה. היא לא זינקה עם הנשים בקטגוריית העילית אלא עם שאר האזרחים וסיימה בזמן של 2:36:55 שעות.

הצמרת – נשים 

1. טיגיסט טופה (אתיופיה) 2:23:22 ש'

2. מארי קייטאני (קניה) 2:23:40 ש'

3. טירפי צגאי (אתיופיה) 2:23:41 ש'

4. אסלפש מרגיה (אתיופיה) 2:23:53 ש'

5. פלורנס קיפלגאט (קניה) 2:24:15 ש'

בגזרת הישראלי במרתון לונדון

במרתון לונדון השתתפו השנה 18 ישראלים. הבולט ביניהם היה הרץ קטוע הרגל איתן חרמון, 41, אשר נפצע במלחמת לבנון השנייה לפני 9 שנים ממטען צד ברגלו הימנית, שרץ במרתון במסגרת אליפות העולם לספורטאים בעלי מוגבלויות. חרמון סיים במקום ה-34 הכללי במקצה שלו ובמקום הראשון בקטגוריה שלו לקטועי רגליים. הוא קבע זמן של 3:07:10 שעות ולא הצליח לשבור את שיאו האישי.


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג