סייקלו קרוס- פוטנציאל כענף האופניים המושלם בישראל

כמה עשרות צופים, פחות משלושים מתחרים וחגיגה של ממש. ענף הסייקלו קרוס מנסה להרים ראש ותפוס את מקומו בתרבות רכיבת האופניים בישראל. החלה סדרת תחרויות והאופטימיות שורה בכל. ועכשיו נותר רק לקוות כי התחרות המדהימה והמרתקת תכבוש את לב המוני הספורטאים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כמה עשרות צופים, פחות משלושים מתחרים וחגיגה של ממש. ענף הסייקלו קרוס מנסה להרים ראש ותפוס את מקומו בתרבות רכיבת האופניים בישראל. החלה סדרת תחרויות והאופטימיות שורה בכל. ועכשיו נותר רק לקוות כי התחרות המדהימה והמרתקת תכבוש את לב המוני הספורטאים

מאת:יאיר בן עמי

סייקלו קרוס היא תחרות אופניים המשלבת רכיבת שטח וכביש. זו אחת מתחרויות האופניים הקלאסיות והוותיקות בעולם. במבנה הקלאסי של התחרות ירכבו על אופניים בעלי תצורת כביש אך בשינויים קלים. הצמיגים רחבים יותר מאלו של הכביש והמעצורים בתצורת V ולא בתצורת הפרסה של אופני הכביש. נעלי הרכיבה יהיו כאלו המאפשרות מעבר מכשולים ולמעשה יהיו אלו דומות לנעלי שטח הרבה יותר מנעלי רכיבת כביש אך אפשר בהחלט לעשות שימוש בנעלי שטח. על מסלולה של התחרות מוצבים מכשולים או נעשה שימוש בתוואי הקיים כמכשולים.


הזינוק



ביום שבת,10 בחודש דצמבר 2011, בשעת צהריים נוחה לבריות ושאר מרכיבי השפיות המנטאלית, התייצבו כמה עשרות אנשים בצומת גלילות, במתחם האימונים של "אוזון – 11". צוות המקום כולל כמה שיודעים דבר וחציו על רכיבת אופניים. אייטור אזיפאזו , קרן פוטש (זוגתו של איזפאזו), עמוס וולף וחברים ארגנו את מרוץ הסייקלו קרוס השני (הראשון נערך לפני כשבועיים – סייקלו קרוס פוקוס).


יואב בר מדלג מעל למדרגות בדרך למקום חמישי


27 רוכבים ורוכבות התייצבו על קו הזינוק ומסביבם כמה עשרות צופים כהוכחה לפוטנציאל הטמון במרוצים אשר מתקיימם בשעת צהריים ולא עת קריאת שחרית.
הצופים היו רוכבי ורוכבות אופניים אשר הגיעו עם ילדיהם או כל המשפחה או חברים ומשפחה של המשתתפים. ספק אם,חלקם הגדול, היה מטריח עצמו להשכמה בחושך כדי להגיע למרוץ, מכל סוג, הנערך בשעת בוקר קפואה של דצמבר. גם בשעה 13:30 היה קריר אבל השמש שזרחה והאווירה השכונתית הכי חברית, מפרגנת וחגיגית הורגשה מסביב ובכללה בירה חינם והרבה מאוד מצב רוח טוב כיאה לאירוע ספורט.


שלומי חיימי בקטע החול


מסלול המרוץ, בהקפה של 1500 מטרים, כלל מעט כביש בקו ישר, אספלט במקטע טכני של סיבובים בין ישורת קצרות, כמה עשרות מטרים של חול טובעני, מספר מדרגות לאחר קטע טכני מהחול, פיתולי שביל, אשר הובילו למדרגות הכניסה ל"אוזון – 11" וחזרה דרך החצר האחורית למקטע שכלל גבעת מקפצה בגובה בנוני. המסלול היה מעט מוגבל לצפייה הקפית אך האפשרות להתמקם, בכל מקטע, ולצפות ברוכבים בקלות חיפתה על תחושת ה"מה לא רואים ואיפה". ימי גשם יבטיחו תחרויות מלהיבות אבל בימי שמש, כזה שהיה לאורך כל המרוץ, מאפשרים לקהל לצפות ביתר נוחות.


בן אינהורן קופץ חזרה על האוכף אחרי מכשול במדרגות. דורון אמיץ מאחוריו


בגזרה התחרותית של המרוץ הפגין שלומי חיימי יכולות מרשימות ולאחר 40 דקות + שני סיבובים הוא ניצח בפער של כדקה מסגנו גיא גבאי. האחרון ניהל מאבק מרתק, עם אליעד דניאל, לכל אורך התחרות ובסיום הצליח להקים את הסגן השני בפער של 18 שניות. בן אינהורן סיים רביעי ויואב בר היה חמישי על קו הסיום.


נילי בר טוב במעבר המדרגות קצר אשר מוקם מיד לאחר מקטע החול


בין הנשים הפערים היו גדולים אך הם לא פגעו בהנאה שבצפייה.
המנצחת, פז בש, הקדימה את המקום השני בפער של יותר משלוש דקות אך שם התמקמה אדווה גלבוע, לה אין ניסיון של ממש בתחרויות אופניים וזה ממש לא הפריע לה להקדים את ירדן גולן היכולה בגילה הצעיר להתהדר בתואר "ותיקה". גולן לא מתאמנת בימים אלו והגיעה לתחרות כדי להינות מהאווירה ולפרגן לענף הצעיר בתקווה כי יתפתח ויגדל. גם נילי בר טוב, אשר סיימה במקום החמישי, לא נראתה במרוצים באופן מסודר אך היה ברור כי לא שכחה לרכב על אופניים גם כאשר המסלול עתיר מכשולים, חול תובעני ושאר אתגרים.


ויקטור קטייב, מאמן נבחרת ישראל ובין הדוחפים להחיות את הסייקלו קרוס בישראל,על מקטע הכביש מתחת לצומת גלילות


קרן פוטש, ממארגני התחרות וצוות "אוזון – 11", קיבלה החלטה, במהלך התחרות, להעניק פרסים כספיים לכל חמש הנשים אשר השתתפו בתחרות וכך גרפה המנצחת, פז בש, 1200 שקלים ונילי בר טוב סגרה את הקופה עם 250 שקלים. גם הגברים זכו לפרסים כספיים זהים. המעשה של קרן פוטש ראוי כי יהווה דוגמא למארגני תחרויות באשר הם, טריאתלון, ריצה או אופניים ועוד. על משקל ה"אפליה מתקנת" אשר הפכה בשנים האחרונות ל"העדפה מתקנת" ראוי כי ההחלטה של קרן פוטש תזכה להגדרה: "פרגון מתקן" וכבוד על הכוונה, הביצוע והרצון הטוב.


דרור פקץ' נאבק בחולות כשאחריו ירדן גולן במאבק משל


דרור פקץ, גם הוא כבר יכול להתהדר בתואר "מותיקי הענף" סיים את התחרות במקום השמיני לאחר תקלה טכנית. בטקס הסיום הבהיר הכרוז, נמרוד כהן (עז הרים וממארגני התחרות), כי את התחרות הבא מארגן פקץ' והיא תיערך בפארק רמת גן ב- 23 בחודש דצמבר 2011. כמה שניות אחרי פקץ' חצה את קו הסיום ניב ליבנר שהגיע הישר מאימון של כחמש שעות. העובדה כי הוא אחרי רכיבה ארוכה לא מנעה ממנו עוד כמה סיבובי הכרת מסלול לפני הזינוק. גם ויקטור קטייב השתתף במרוץ והבטיח כי יארגן מרוץ סייקלו קרוס בפתח תקווה בעוד מספר שבועות. קטייב, מאבות המחיים של ענף הסייקלו קרוס בישראל, אמר לשוונג: "אלו תחרויות שיכולות למלא את החורף וככה לא תהיה תקופה ארוכה ללא תחרויות".


אחרי חמש שעות אימון ועוד כמה סיבובים להכרת המסלול התייצב ניב ליבנר, אלוף ישראל במרוץ כביש,לתחרות הסייקלו קרוס באוזון 11

פעם התקיימה סצנת תחרויות סייקלו קרוס בישראל. זה נראה כזיכרון רחוק, מטושטש, השייך לדור נכחד. התחרויות אכן התקיימו לפני שנים, כמעט עד לשנות השמונים של המאה הקודמת, אבל כשפוגשים את המתחרים מאותה תקופה מבינים כי זה היה לא בעידן אחר ואולי אפילו בתקופה בה רכיבת האופניים התחרותית לא נפלה מזו של היום. הבטוח הוא כי אז התקיימו לא רק תחרויות סייקלו קרוס סטנדרטיות כי אלו נערכו על בסיס קבוע, כמעט שבועי. באותה תקופה נערכו אליפויות של סייקלו קרוס של ממש בישראל. מעבר לאליפויות הלאומיות לבוגרים ונוער התקיימו אליפויות של מרכזי הספורט כהפועל ואחרים וזאת ברוח תקופת המרכזים הספורטיביים אשר שלטו בתרבות הספורט של ישראל.


ירדן גולן סטודנטית בימים אלו ולמרות שכמעט ואינה רוכבת התייצבה על קו הזינוק וחייכה כבימים שהייתה ממובילות ענף הרכיבה בארץ

אחד מוותיקי הענף, ממובילי מהפכת ביטול מרכזי הספורט בצורתם הישנה, היה אלי סמוכה לו הייתה גם חנות אופניים וקבוצת אופניים. יש אומרים כי הקבוצה, אותה הוביל אלי סמוכה, הייתה הקבוצה הכי מקצועית שנראתה עד אז בישראל והוא עצמו היה אלוף ישראל במרוץ כביש בתחילת שנות השבעים. למרוץ הסייקלו קרוס, באוזון 11 הוא התייצב לזכר הימים הטובים ועם שקית גדולה ממנה הוציא מספר חולצות רכיבה ישנות עליהן הודפסה ההוכחה כי, הוא עצמו, היה אלוף ישראל לנוער ובוגרים במרוצי סייקלו קרוס.


אלי סמוכה מציג את החולצות שלו,בהן זכה כשהיה אלוף ישראל בסייקלו קרוס



אי אפשר לסיים אירוע מהסוג הזה בלי התהיות המתבקשות. האם ענף הסייקלו קרוס יצליח להתרומם מעבר לתחרויות "החבר'ה" והרצון הטוב? דעתו של כותב שורות אלו היא כי זהו ענף רכיבת האופניים המתאים ביותר לפיתוח רוכבי עתיד אבל קיימת אפשרות, כמעט בלתי מוגבלת וזולה משמעותית, לארגון אירועי סייקלו קרוס תחרותיים ועממים. ייתכן וזהו ענף רכיבת האופניים היכול להביא את המדרגה לתרבות ספורט של ממש. כזו אשר בה יהיה בסיס רוכבים באלפים ואלופים מהם.



 מנצח בקטגוריה מיוחדת, גל שרף,עבר את מכשול המצדרגה בכניסה לאוזון 11 ברכיבה בכל הסיבובים ובלי לרדת מהאופניים

רק שאלת חידוד לסיום- האם מארגני האירוע, אוזון- 11,עז הרים ואיגוד האופניים יוכלו לארגן את מרוצי הסייקלו קרוס כמסורת, או שזו תהיה עוד התלהבות חולפת?


תוצאות:

גברים:
1. שלומי חיימי, פוקוס מיג, 48:18 דקות
2. גיא גבאי + 59 שניות
3. אליעד דניאל, סיסיסי + 1:06 דקה
4. בן איינהורן, 500וואט + 1:24 דקה
5. יואב בר, ישראל גו פרו, 49:34 דקות (סיבוב אחד פחות)


דוכן המנצחים, מימין: אליעד דניאל, שלומי חיימי, גיא גבאי ויואב בר (בן אינהורן, סיים רביעי,לא מופיע בתמונה)



נשים:
1. פז בש, רוכבי תל אביב, 50:02 דקות
2. אדוה גלבוע, עמק האושר + 3:06 דקות
3. חנט לוה, הולנד, 49:41 (סיבוב אחד פחות)
4. ירדן גולן, 500וואט, 50:29 (סיבוב אחד פחות)
5. נילי בר טוב, 54:55 דקות (סיבוב אחד פחות

דוכן המנצחות, מימין: פז בש, אדוה גלבוע, חנטאל וה, ירדן גולן,נילי בר טוב

10.12.2011

יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג