סוד ההצלחה של שושלת הרצים האתיופים / חלק א'

הם מרחפים על פני המסלול באסתטיקה מרגשת ועוקצים בפיניש רצחני את כל מי שנמצא בסביבה הקרובה. מהו סוד ההצלחה של הרצים האתיופים? כישרון, תזונה, סביבת מגורים, אימון נכון. על נסיכי הריצות הארוכות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


הם מרחפים על פני המסלול באסתטיקה מרגשת ועוקצים בפיניש רצחני את כל מי שנמצא בסביבה הקרובה. מהו סוד ההצלחה של הרצים האתיופים? כישרון, תזונה, סביבת מגורים, אימון נכון. על נסיכי הריצות הארוכות

מאת:מולי אפשטיין


שליטתם של הרצים האפריקאיים בריצות הבינוניות ובריצות הארוכות היא עובדה מוכחת. די בעיון חטוף ברשימת התוצאות הטובות ביותר בכל הזמנים על מנת להיווכח שהדומיננטיות של הרצים מאפריקה היא משהו ברור ומוחלט.

ההיסטוריה האולימפית של אפריקה בריצות הארוכות החלה במשחקים האולימפיים של רומא 1960. אז היה זה המרתוניסט האתיופי, אבבה ביקילה, שרץ יחף אל הזהב האולימפי הראשון של אפריקה בתחרויות האתלטיקה. גם השני באותה ריצה היסטורית היה רץ אפריקאי, היה זה המרוקני ראדי בן־עבדסאלאם שפתח היסטוריה מפוארת עבור הרצים ממרוקו. הזהב הראשון על המסלול האולימפי הגיע במשחקים האולימפיים של מקסיקו 1968. רצי היבשת השחורה גרפו אז 5 מדליות זהב בריצות ל־1500, 3,000 מטר מכשולים, 5,000 מטר, 10,000 מטר ומרתון. מתוך 15 המדליות שחולקו בריצות האלה, זכו הרצים מאפריקה ב־10 מדליות! תנאי הגובה של מקסיקו־סיטי הבליטו באותם משחקים את העליונות האפריקאית. אז לראשונה גם דובר על סביבת המחייה של הרצים האלה ועל היתרון היחסי שהיה להם על פני הרצים ממדינות השוכנות בגובה פני הים.

המשחקים של מקסיקו סיטי העלו לראשונה את סוגיית הסביבה והשפעתה על ביצועים ספורטיביים. בריצות הקצרות ובקפיצות זועזעה טבלת שיאי העולם פעמים רבות ואת הסיבות לכך אפשר כמובן לקשור לגובה של 2,200 מטר מעל פני הים ולשימוש הראשון שנעשה במסלול ריצה סינטטי. בריצות הארוכות לעומת זאת הקשה האוויר הדליל של מקסיקו על הרצים למרחקים ארוכים, מה שהבליט את יתרונם היחסי של האתלטים מאפריקה שמורגלים בתנאי מחייה ובתנאי אימון דומים.

אולם לא רק הגובה הדגיש את עליונותם של רצי היבשת השחורה. ברבות השנים למד העולם לנצל אימוני גובה לצורך שיפור ביצועים ספורטיביים. אתלטים רבים נוסעים כיום למחנות אימון בגבהים של אתיופיה ובגבהים של קניה. אתרי אימונים בגובה נמצאים במקומות רבים בעולם, ביניהם ספרד, צרפת, מרוקו וארה"ב. אולם מסתבר שהסוד של הרצים מאפריקה טמון לא רק בחשיפה שלהם לתנאי גובה. יש גורמים רבים, חלקם גנטיים וחלקם סוציאליים־סביבתיים שהופכים אותם לרצים הטובים ביותר בתבל.


הקנייתי, אסבל קיפרופ, האלוף מבייג'ין ב־1,500 מטר /  צילום: דן סלפטר

קניה לעומת אתיופיה
כאשר חושבים על הדומיננטיות של הרצים האפריקאים בריצות למרחקים בינוניים ובריצות למרחקים הארוכים עולה בראש התמונה של הרצים הקנייתים ויש לכך צידוק עובדתי. מאגר הכישרונות הבלתי נדלה של הרצים הקנייתים הוא דבר שאינו נתפס! בכל שנה יוצאים מן המדינה הזו כמות גדולה ואיכותית של רצים צעירים שרעבים להצלחה ולתמורה הכספית שבצידה.

מה שאנחנו רואים, זה רק את ברי המזל שאותרו על ידי סוכנים מיומנים שחיים בסביבת האימונים שלהם. תארו לעצמכם כמה כישרונות שטרם נתגלו מבעבעים מתחת לפני השטח. על מנת להמחיש את העומק ואת האיכות הצרופה שימו לב לדוגמה הבאה. בכל מפגש אתלטיקה בקניה מתקיימים בממוצע 10 מקצים למרחק 10,000 מטר. בכל אחד מן המקצים האלה רצים כ־30 רצים שיורדים מ־30 דקות! כלומר, 300 רצים שרצים 10 קילומטר בפחות מ־30 דקות ומדובר במפגש אזורי אחד! מי שחושב שהריצות האלה מתקיימות בתנאים משופרים ועל גבי מסלול רקורטן משובח, ייווכח לדעת שבמקרים רבים הריצות מתקיימות על גבי מסלול עפר. פשוט בלתי נתפס! קחו לדוגמה נתון נוסף. כאשר מעיינים ברשימת המנצחים של המרתונים הגדולים בעולם אי אפשר להתעלם מהעומק ומהשליטה של הרצים הקנייתים במירוצים אלה. במרתון רוטרדם הם זכו במקומות 6-1, במרתון פריס הם זכו במקומות 1,3, 9-6, במרתון לונדון הם זכו במקומות 1 ו־4. במרתון טבריה אגב הם זכו ב־9 מ־10 המקומות הראשונים, כאשר שני הראשונים קובעים תוצאות נפלאות של פחות מ־2:10 שעות. מבין 65 התוצאות השנה של פחות מ־2:10 שעות במרתון הקנייתים מחזיקים אגב ב־40!

למרות העומק העצום של קניה כאשר בוחנים את המאזן מול אתיופיה בריצות למרחקים ארוכים באליפויות העולם ובמשחקים האולימפיים התמונה קצת שונה. על גבי המסלול (ריצות 5,000 ו־10,000) האתיופים זכו בכל התארים ל־10,000 מטר מאז משחקי 1996 ובכל התארים במרחק זה מאז אליפות העולם של 1993 (למעט הזכייה של צ'ארלס קאמאטי באליפות 2001) – סה"כ 7 תארים מ־8 אפשריים. אגב, בכל התארים זכו שני רצים – היילה גברהסילאסי וקנניסה בקלה, אולם בלא מעט פעמים הצטרפו אליהם אל דוכן המנצחים רצים אתיופים נוספים. שיא העולם בריצות ל־5,000 ו־10,000 מוחזק ברציפות על ידי רצים מאתיופיה החל משנת 1998. ניחשתם נכון, מי ששבר אותם היו גברהסילאסי ובקלה.

בריצות הבינוניות ובריצת המכשולים התמונה שונה לגמרי. שם לקנייתים יש שליטה מוחלטת. בעוד שלגבי מרחקי הריצה של 800-1500 מטר אפשר עדיין להבין (תכונות אנאירוביות טובות יותר של הרצים מקניה לעומת אלה של האתיופים), הרי שבריצת המכשולים הפער לא כל כך ברור. האתיופי הראשון ברשימת הטובים ביותר במקצוע הזה מופיע אחרי 40 רצים (!) קנייתים שקבעו זמן מהיר מהשיא האתיופי. יתכן שמדובר במסורת מפוארת ובגאווה לאומית ויתכן שמדובר בשילוב הזה שבין תכונות אירוביות פנומנאליות לבין תכונות אנאירוביות פנטסטיות של הרצים מקניה. ריצת המכשולים דורשת התנהלות שונה מזו של הריצות החלקות ויתכן שלרכיבי הכוח והמהירות יש כאן תרומה מכרעת. על מנת ללמד אתכם שיש גם רצים קנייתים מהירים אציין שהשיא הקנייתי ב־4X400 מטר הוא 2:59.63! השיא הזה הוא ממוצע של פחות מ־45 שניות לרץ והוא נקבע במשחקים האולימפיים של ברצלונה 1992. אגב מקסיקו 1968, זכו הקנייתים במדליית הכסף בריצה הזו עם זמן של 2:59.6!
———————————————————————————————–
מולי אפשטיין – פיסיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג